Jump to content

Valg av vhf antenne. Er det noen særlig forskjell?


M/S Bastard

Recommended Posts

Antenne og antenne kan være mange forskjellige saker og ting  -  der er skrevet mange tykke bøker om det emnet.....

 

Til og med VHF-antenne og VHF-antenne kan være helt forskjellige saker.

 

Men hvis vi holder oss til VHF-antenner så er der to forskjellige forhold å ta i betraktning. Det ene er de rent mekaniske; altså at antennen er robust nok til sitt bruk, at den har en solid monteringsanordning, at kabelinnføring og eventuelle skruer/bolter/fester er ordentlige.

 

De antennetekniske siden ellers er litt mer kompliserte, men i utgangspunktet vil antennelengden stå i et visst forhold til bølgelengden på VHF, som er ca 2 meter. Antenne kan være f.eks 1/4 bølgelengde, 5/8 bølgelengde eller enkelte andre brøker. Forskjellen mellom de forskjellige blir i første rekke antennens fysiske størrelse, men også dens "virkningsgrad".

 

I tillegg er noen antenner avhengig av et godt jordplan for å virke, mens andre ikke er så avhengige av jordplanet.

 

Nå har ikke jeg tenkt å skrive noen "antennebok", men rådet må være; finn deg en robust antenne, plasser den mest mulig høyt og fritt  -  men pass på et eventuelt "jordplan"   -   så har du sikkert god grunn til å bli fornøyd.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...............plasser den mest mulig høyt og fritt..........................

 

mvh

Poseidon

detta er kjviktigt   :flag:    så högt som möjligt !  (gäller VHF-antenn, ikke GPS eller Navtex)

 

man brukar säga att VHF'en har optisk rekkvidd,

 

dvs att antennerna måste kunna 'se varandra'

 

 

det er därför en VHF i en snekke kan vara helt dö, medans segelbåten jämte får in

hur mkt som helst !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Noen antenner (vhf) er vel ferdig med jordplan også, eller?

PR antenna mi har det. Jeg regner med at de ikke kan brukes omhverandre (PR/VHF)

Ja, noen har et slags jordplan.

 

Nei, du kan absolutt ikke bruke PR og VHF om hverandre. Det henger sammen med bølgelengden; VHF har som sagt ca 2 meter, mens PR ligger rundt 11 meter. Resultatet ville bli at antennen ikke fikk riktig avstemming, dermed ville den ikke kunne ta imot effekten som senderen leverte  -  og dermed ville trolig utgangstrinnet på VHF-senderen brenne opp....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Kommentaren fra Gunga Din slutter jeg meg gjerne til; HØYT og FRITT er nøkkelord når det gjelder å plassere VHF-antennen.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hej igen!

 

det går som sagt ikke att kombinera VHF-PR !

 

däremot går det att, om man har VHF antenn, kjöpa till en 'splitter' (blackbox)

 

som gör att man kan ansluta förutom VHFen även NMT 450 og FM radio til VHF-

antennen !  Hur det funkar vet jag ej, men funkar det gör det, o man kan ha igang

alle apparaterna samtidigt!  (säkert noe elektroniskt  :flag: )

 

sådana her splitters er ju en kompromiss, så man får vel noe tap i signalstyrke,

men det funkar förvånansvärt bra!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gung Din,

 

Ja jeg vet at slike splittere finnes og jeg vet at de brukes  -  spesielt sammen med mottagere. Men jeg må vel innrømme at jeg ikke er fristet til å bruke dem i tilfeller hvor den ene enheten er en sender. For HVIS splitteren skulle være "treg i avtrekket" så blåser man sendereffekten rett inn på en mottager  -  og da må man nok regne den mottageren som kremert....

 

mvh

Poseidon

(med mange separate antenner)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For HVIS splitteren skulle være "treg i avtrekket" så blåser man sendereffekten rett inn på en mottager  -  og da må man nok regne den mottageren som kremert

håller med dig Poseidon, jag var veldi skeptisk själv!

Hade en Joda24, där det var lite svårt med antennplasseringer!

Båten skall ju helst ikke likna en rysk trålare ! så jag skaffade en spiltter,

har inte haft några problem! men jag kansje bare har haft tur!  :flag:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe spesielt for VHF, men alle antenner bør stå øverst .....

 

Der bør også Windex, lynavleder og diverse andre ting stå  -  alle helt øverst  :flag:

 

Nei i alvor snakk; VHF-antenner er ikke anderledes enn andre antenner. I praksis er de en leder som omsluttes av elektrisk felt. Jo nærmere antennene står hverandre, jo større er faren for at de elektriske feltene påvirker hverandre  -  med tilhørende fare for forstyrrelser, redusert virkning og det som verre måtte være.

 

Det aller, aller meste av tiden brukes VHF'en bare til lytting, da stråler heller ikke antennen ut noe som lage problemer for omgivelsene. Men når du sender, da kan feltet bli sterkt og det kan f.eks få GPS'en til å gå bananas, hvis den antennen er ganske i nærheten. Du kan også risikere at nærstående metallobjekter "stjeler" effekt fra senderantennen, i en eller flere retninger, slik at rekkevidden blir dårligere enn hva den ellers kunne ha vært.

 

Men tenker du "høyt og fritt" (for flest mulig antenner) og ellers baserer det på "cut and try", så går det sikkert bra.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Et litt annet spørsmål:

 

Jeg har prøvd ut den min bærbare VHF litt i stua (lytting). Jeg bor relativt høyt i Oslo, og får inn en del trafikk. Mest aktivitet er det på kanal 80 Trafikksentralen/Oslo Havn.

Det virker imidlertid som om mottaksforholdene varierer kraftig. En dag hører jeg trafikk som er langt unna klart og tydelig. Mens andre dager kan det være vanskelig å høre båter som er relativt nære.

 

Har værforholdene så mye å si? Hva er evnt. det været som gir best og dårligst mottaksforhold?

Link to post
Share on other sites

Værforhold har nesten ingen betydning for VHF. VHF består av direkte bølger som blir reflektert i bygninger fjell og lignende. Det er derfor man sier at rekkevidden for en VHF er fri sikt fra senderantennen (+20%) til mottaker. +20% fordi bølgene blir litt bøyd av. Grunnen til at du hører noen som er nærmere dårligere er nok pga. at det er hindringer i veien. Andre ganger kan fjell og ting være bedhjelpelig med å reflektere signalene til andre båter som du ikke her fri sikt til.

 

Når du monterer en antenne må du tenke på hindringer. F.eks. monterer du den helt inntil en mast vil du få en blind sone. Signalene vil da bli reflektert frem over. Slik lager du retnings bestemte antenner. Du har sikkert sett på nærtv antenner. De har reflektorer bak og mange staver som gjør antennen veldig retnings bestemt. Alle vertikale ting som er massive eller ledende vil være et hinder. Glass, plast, presenninger, seil, ol går bra.

 

Tok forresten VHF sertifikatet i går. Nå er det i boks. Skal montere VHF selv nå!  :drink:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med VHF-sertifikatet Fluor  :drink:

 

Men jeg må allikevel få lov til å supplere/korrigere litt når det gjelder utbredelsen av radiobølger.

 

Forholdet er nemlig at værforholdene, spesielt høytrykk kan ha stor innvirkning på VHF-ens rekkevidde. Det som skjer er at de ionosfæriske lagene til vanlig lar VHF-bølgene slippe gjennom og forsvinne ut i det store intet, men under høytrykksperioder kan disse lagene av og til bli så tette og reflekterende at VHF-bølgene kastes ned mot jorden igjen.

 

I slike situasjoner får man to sett med signaler; de ene er jordbølgene som vanligvis har en rekkevidde på 40-50-60 nm, og de andre er reflektere bølger som kan komme fra stasjoner flere hundre nautiske mil borte.

 

Her på sørvestlandet hvor jeg holder til kan vi under slike forhold høre masse VHF-trafikk rundt hele nordsjøbassenget, da kommer de inn som perler på en snor: Blåvand radio, Scheveningen radio, Nordeich radio og både Humber pilot, Sunk pilot og mange andre fra UK-siden.

 

 

mvh

Poseidon LCZV  /  LA7IN

(som snart starter nytt VHF-kurs)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er en antenne en antenne? Har ikke peiling så derfor spør jeg. :cheers:

Nei, det er stor forskjell på VHF-antenner. Alt etter bruksområdet.

 

Noen antenner er mer retningsbestemt enn andre. Noen har mer forsterkning enn andre. Noen er mer tilpasset ulike frekvenser enn andre. Noen er tynne, noen tykke, noen lange, noen korte. Noen krever eget jordplan. Andre lager sitt eget jordplan. Maritime VHF-antenner genererer eget jordplan. Litt problematisk med alternativet. Fore hardtop'en med en blikkplate går likevel an.   :flag:  (glassfiberbåt)

 

Hva velger man?

Alt etter behov. Er en lang antenne upraktisk, velger man en kort.

Er en tykk antenne problematisk for luftmotstand, velger man en tynn. Ekstrem konkurranseseiler?  :cheers:

 

Har man en stasjonær landbasert VHF-antenne,  velger man en lang antenne med stor forsterkning. I båt velger man en kortere antenne. Antennens lengde avgjør også hvor retningsbestemt antennen er. Noen vil kanskje si at vanlige vhf-antennepisker ikke er retningsbestemte, men det er de jo. De stråler MER eller MINDRE i alle retninger. Det som er viktig er gjerne at antennen stråler mer i horisontalplanet og mindre i vertikalplanet. Sammenlign det med ei lyspære. den har en sfærisk utstråling der den henger i sin ledning og lyser i alle retninger. Greit for lyspæra som lyser opp rommet, men det er gjerne ikke ønskelig i antennesammenheng. Her ønsker man 2 ting:

 

1. Størst mulig effekt.

2. Riktig retning på effekten.

 

Effekten på den maritime vhf-radioen er 25W max. Dette kan man forbedre ytterligere ved å koble til en antenne som har en forsterkning. For hver 3dB forsterkning i antennen, dobles den effektive senderstyrken. Det blir riktignok ikke mer effekt, men den effekten som er der blir mer målrettet. Mindre opp i himmlen og mer bort til neste antenne.

 

Bilde

 

I utgangspunktet er mer effekt i horisontalplanet en stor fordel, men bare hvis antennen står stille. Det gjør den ikke i en båt. Hvis antennepisken kommer ut av lodd, slik den f.eks ofte gjør i en seilbåt, mister man kjapt kvaliteten både på mottakingen og sendingen. Da er det ofte lurt å velge en kortere kvartbølgeantenne. Man ofrer litt men får en antenne som er mindre følsom for situasjoner der den er ute av lodd.

 

Neste problemstilling er SWR eller VSWR som man egenlig måler. Dette er spenningsforholdet mellom stående bølger og de reflekterte. Ideelt sett skal det være 1:1 for da går all effekt med til å sende og ingen ting reflekteres tilbake. I praksis en umulighet. Hvorfor? Jo fordi antennen til din VHF er et kompromiss. Den er tilpasset en frekvenst ved sin bestemte lengde. Når du skifter kanal, skifter du frekvens og man får et nytt forhold mellom antennelengde og senderens bærefrekvens. Det igjen gir refleksjoner på linjen der antennen nå ser ut som en endemotstand med feil impedans. Men dette er ingen stor krise egentlig. SWR på 1,5 er intet problem. Ei heller 2:1. det er først når man nærmer seg 3 det begynner å bli problemer.

 

Bilde

Kanalene er for PR-radio, men prinsippet er det samme som i båndet for maritim VHF.

 

Hva betyr SWR-problemer? Det betyr at en del av sendeeffekten reflekteres tilbake til avsenderen, dvs vhf'en sitt sluttrinn og forsøker seg på å grille det. Avhengig av hvor mye effekt som sendes tilnake, har man større eller mindre sjanse for å lykkes med det. Men 1,5:1 SWR er intet problem. man har fortsatt omlag 97% effekt ut av antennen likevel. Med 3:1 har man plutselig 25% tap. Da er man absolutt i grenseland.

Står det at antennen din har VSWR mindre enn 1:1,5 betyr det at du på de laveste og de høyeset frekvensene får 3% tap selv om alt annet er perfekt tilpasset. Skal du ha det bedre, må du kjøpe en bedre, les dyrere antenne.

 

Hva betyr alt dette i praksis? Det betyr at antennens forsterkning har mer å si enn lav SWR. At litt dårlig SWR-forhold ikke nødvendigvis er noen krise så sant man ikke griller noe. Og at man velger vhf-antenne ut fra om den står på landjorda, i en båt eller i en båt som hele tiden står mye på skeiva. (seilbåt)

 

Hva har jeg selv? En 95cm stålpisk. 6 meter RG58 coax. Thats it. Koble til i hver ende. Coax har 50 ohm impedans antennen har 50 ohm impedans ved senterfrekvens. VHF'en har 50 ohm impedans. Ikke mye galt å få gjort. Ingen stor vits i å måle med SWR-meter. antenne, coax og receiver tilpasset hverandre. Det virker så sant jeg ikke har kortsluttet coaxen. Når det virker, er det optimalt. Antennen er tilpasset fra fabrikk. Ingen justering. Jeg kan ikke begynne å klippe biter av den eller surre meg en spole i toppen på den.

 

For å sjekke riktig oppkobling kunne jeg ha målt DC motstand mellom skjerm og leder. Ingen vits. Jeg har en antenne som er laget med DC kortslutning for beskyttelse. Men jeg vet at når det tilsynelatende virker utmerket, så er det utmerket og en viss refleksjon vil jeg uansett ha. 1:1 SWRT er bare mulig på enfrekvenssendere med perfekt tilpasset antenne. Alle vi andre klarer oss med "Nesten perfekt".

 

Og antennen monteres selvfølgelig høyt og fritt.

 

Nå må jeg legge til at jeg aldri har foretatt SWR-måling på en vhf, men det å koble til oscilloskop på en RG58 for å måle refleksjon og støy på tynn ethernett har jeg gjort og det er jo samme prinsippet.

 

Synspunktene er mine egne og jeg tar gjerne i mot andre synspunkter og korrigeringer.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Takk for suupert innlegg, Lotus. Grublet i helgen på å skrive noe tilsvarende, men du sparte meg for den jobben :-)

Bare lyst til å tilføye EN ting: Vedr. SWR.  De 25% du nevner i tap / refleksjon, "går tilbake" til sendertrinnet, og er med på å varme opp dette ytterligere (noe forresten Poseidon antydet i et tidligere innlegg her). Derfor er det litt viktig at SWR er (helst) bedre enn 2:1 (som forøvrig er ca. 11%).

 

Det utstrålingsdiagrammet ditt er flott! Det angir forskjell i utstråling fra de 3 mest vanlige antennetypene.

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at under min tid på Eckofisk var det ikke mulig å nå særlig lagt med en kvarbølgepisk fra styrhustaket, men da jeg monterte en 5/8-dels antenne i gantryriggen, ca. 32 meter over dekk, og lavtaps coax ned til senderen, fikk jeg faktisk ekspedert direkte telefonsamtaler på VHF med Farsund radio. Skipperen nektet å tro det, helt til han fikk snakke med maddamen i telefonen :-)

 

Årsak: Antenne med lav utstrålingsvinkel, små tap i coax OG antenne høyt og fritt!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har lenge tenkt å bytte 1/2 bølgeantennen min til en 5/8 antenne. Har vært litt bekymret for krenging, men ut fra diagrammet til Lotus ser det ut til at en 5/8 er bedre enn en 1/2 antenne inntil ca. 30 graders krenging. Men hvor mange db gevinst får en med "flatt vann"? Finner ingen slike data i mine bøker om antenner. Skulle gjerne montert antennen høyere, men den er allerede i toppen av "masten"  :wink: på Saga27'en. Antennekabel og kontakter ble forøvrig skiftet ut etter mange års bruk sist sesong.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vil det si at bærbare VHF med antennen sittende på apparatet nesten er ubrukbart.

Den er primært til lokalkommunikasjon

Er det vanlig at en kobler til ekstern antenne også på disse?

Ja, det er en stor fordel

Hva kan en i så fall forvente i forskjell på rekkevidden, disse sender jo også med en vesentlig lavere effekt.

En mangedobling.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Poster her jeg da dette er nesten det jeg lurer på også.

Noen som kan gi en forklaring på hvorfor en kan høre enkelte helt klart nesten uansett hvor de befinner seg,

mens andre hører en omtrent ikke om en ligger ved siden av de.

Vet at dette går på plassering av antenne. På båtførerprøven ble det sagt at VHF hadde en rekkevidde på

ca 70km på åpent hav. I Mjøsa der jeg fisker mest er det jo mye åser og lignende rundt som

sikkert ødelgger radiobølgene, men ingen som har tips på hvordan en kan optimalisere dette ustyret

slik at en hører hverandre bedre og helst uten skurring. I snøvær er det f.eks mulig å høre

hva båter sier når de ligger close to Mjøsbrua ca 20nm nord for meg og jeg ligger utenfor Nes vest. Andre ganger har

en problemer med å høre båter en ser. Så er det noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for

å optimalisere både sending og mottak? Sikkert ikke det letteste spørsmålet å svare på, men...

VHF'n jeg har er en SIMRAD RT64. Antenna er jeg ikke sikker på men mener det er en

Glomex RA112CR. 150cm

Så tror folket at jeg ville fått bedre utbytte av en Glomex RA1225 eller RA113 de to siste er 6db mot 3db på

RA112CR antenna jeg har nå. Ikke at 3db kontra 6db sier meg noe. Fint om noen kunne forklart litt om dette.

 

Båten jeg har dette i er en Øien17 og antenna sitter 1 meter over taket og tuppen på min RA112C er dermed 2.5 meter over, vil

en høyere antenne gjøre at jeg hører bedre og sender bedre. Og hva fanden er de DB3 kontra DB6 greiene for noe. Er dette sendestyrke eller

mottak styrke?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...