Jump to content

Valg av vhf antenne. Er det noen særlig forskjell?


M/S Bastard

Recommended Posts

Disse antennene fra permo virket litt store for lystbåter, eller er det jeg som ikke har sett alle variantene

 

Antenna bør være en halvbølge. Da trenger de ingen motvekt/jordplan.

Typisk VHF-frekvensområde er 160 MHz, dvs knapt 2 m bølgelengde. En halvbølgeantenne burde da bli ca 1 meter. På grunn av konstruksjonen kan den kanskje bli litt lengre.

Nå har ikke jeg sett hvilke antenner Permo har for marin VHF for tida. De har mange for radioamatør-VHF/UHF. Men Espen, Odd og Eilif på Permo kan sikkert gi gode råd om rett antennetypevalg for din båt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

hvordan en kan optimalisere dette ustyret slik at en hører hverandre bedre og helst uten skurring.

 

Tror du må ha et annet problem - har samme radio, og tror faktisk en Glomex i samme sizen også, og det funker faktisk

veldig bra.

 

Sannsynligvis har du hel kabel opp i antenna slik at det bare er en plugg å sjekke (den bak på VHF'n). Ellers er jeg endel i en annen båt der både ekkolodd og kartpc med GPS på taket skaper problemer for VHF'n (både på sending og mottak) Tror det skyldes at kablene går for nær hverandre. Når vi skrur av de andre enhetene blir det i allefall bra. Prøv også med og uten motoren igang - om du har påhenger, har noen av dem tjuvspoler på tenningen som lading, og det lukter spetakkel lang vei - selv om jeg ikke kan vise til noen erfaring her.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

antenne er viktig,

 

men hva er dette.

Multiantenne, DSC-Pacifik, (GSM, VHF,TV,AM/FM,SSB) pris 21500svkr.

 

fant ut litt her.

http://www.rr-electronic.com/home/aio/dpacific.htm

 

Men hvilken kabel skal dette gå igjennom ?

ser jo at prisen er stiv, men er dette gode greier. ? :rolleyes:

skulle jo tro det (i følge prisen)

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Er det ingen her inne som har en slik antenne, og kan fortelle oss andre om dette er gode greier eller ?

 

og hvordan kabel som brukes, om der er en splitter, som alt dette igjen skal kobbles opp mot.

 

Her ses de forskjellige utgavene.

 

http://www.rr-electronic.com/home/aio_systems.htm

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg plasserer VHF antennen parallelt (ved salingshorn) med masten, vil en da miste effekten totalt, eller vil noe av effekten (i forkant) bli intakt ?

 

Grunnen er at jeg får problemer med å strekke kabel nedover den øvre delen av tre masten. Er inne på muligheten til å montere targa, men da kommer antennen lavt.

 

Vil jeg opprettholde større effekt i masten enn på targa ?

 

Antennen er ca. 1 meter og masten er av tre.

 

Dersom det skulle vise seg å være mulig å montere antennen i forkant av masten. Kan jeg da montere en stålbøyle "rundt" i toppen av antennen, for å hindre seil og fall å huke seg på ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe lurt å montere VHF-antenne inntil noe som helst. Bør være avstand til masten (selv om den er av tre). Det er heller ikke lurt å montere noen ring rundt antennen for å holde avstand til seil. Slik montasje vil helt sikkert føre til for høye stående bølger (SWR) (og endring av strålingsvinkel). SWR kan evt. måles. Montering i topp av mast vil være det beste.

Link to post
Share on other sites

Grunnen er at jeg får problemer med å strekke kabel nedover den øvre delen av tre masten.
Det er ikke noe lurt å montere VHF-antenne inntil noe som helst. Uthevet av jawik.

Dette er jeg innforstått med :smiley: .

 

Men lar det seg gjøre uten å miste all kontakt med omverden ? Uten bøyle og i en viss "avstand" fra masten.

 

Bøylen kan jo monteres i "avstand" over antenne tuppen osv.

 

Noen formeninger om dette ?

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Problemet kan bli høyt SWR hvis antennen ikke monteres i tilstrekkelig avstand fra omgivelser (kanske mellom 0,5 - 1 m). For høyt SWR reduserer effektiviteten, og kan i verste fall ødelegge sendere. Dette må du nesten måle med et SWR-meter for å finne ut av. Kjenner du en radioamatør får du sikkert hjelp med målingen (hvis han har et SWR-meter, men det er "fast" inventar hos de fleste som driver den hobbyen).

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har akkurat montert ny Glomex antenne (90 cm som nevnt lenger opp i tråden) med 4.5 m kabel og ny cobra VHF.

 

Får inn signaler men veldig svakt, det er nærmest telefonlyd i høytaleren selv på max volum.

 

Tyder dette på dårlige kontakter eller kan det være noe feil med den nye radioen ? Jeg syntes måten å koble til i antenna virka noe dårlig, ved å avisolere, bøye den midtre lederen og trykke den inn i antenna. Kanskje jeg mistorstod tegningen ?

 

Håper noen har erfaring og gode råd

Link to post
Share on other sites

Den er primært til lokalkommunikasjon

 

Ja, det er en stor fordel

 

En mangedobling.

 

mvh

Poseidon

 

Jeg forstår av dine innlegg at du utaler deg om ting du har mer enn elementær kunnskap om. Men i dette tilfelde, Vennligst utdyp - forklar. Jeg får ikke påstandene til å stemme.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår av dine innlegg at du utaler deg om ting du har mer enn elementær kunnskap om. Men i dette tilfelde, Vennligst utdyp - forklar. Jeg får ikke påstandene til å stemme.

 

De tre små sitatene du tar med er knyttet til konkrete spørsmål.

Hva er det du ikke får til å stemme?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vil det si at bærbare VHF med antennen sittende på apparatet nesten er ubrukbart?

Den er primært til lokalkommunikasjon (Poseidon svar)

 

Er det vanlig at en kobler til ekstern antenne også på disse? (bærbare VHF)

Det er en stor fordel med fast antenne! (Poseidon svar)

 

Hva kan en i så fall forvente i forskjell på rekkevidden, disse sender jo også med en vesentlig lavere effekt?

En mangedobling (Poseidon svar)

 

Jeg får ikke disse tre svarene til å stemme.

Link to post
Share on other sites

Du har loddet kontakten?

Fant ut at feilen på min kom fra LED topplanterna

 

Jeg fikk loddet fast pluggen, men forstod tegningen slik at ledningen bare skulle trykkes opp i antenna, burde kanskje forstått at den også må loddes i den enden, så da får jeg vel kalle inn elektrikkeren igjen.

Link to post
Share on other sites

Tar sjansen og svarer på dine spørsmål. De er egentlig plankekjøring for "innvidde" :-)

UUuuppsss, ser at Poseidon svarte samtidig. Sorry.

 

Vil det si at bærbare VHF med antennen sittende på apparatet nesten er ubrukbart?

Den er primært til lokalkommunikasjon (Poseidon svar)

 

Nei, den er "brukbar" (!), men rekkevidden er begrenset. Å angi rekkevidde i km, er vanskelig, fodi mange faktorer spiller inn.

Er det vanlig at en kobler til ekstern antenne også på disse? (bærbare VHF)

Det er en stor fordel med fast antenne! (Poseidon svar)

 

Nei, ikke HELT vanlig. Men i båter hvor det ikke er annen VHF, vil rekkevidden øke betraktelig med fastmontert antenne.

 

Hva kan en i så fall forvente i forskjell på rekkevidden, disse sender jo også med en vesentlig lavere effekt?

En mangedobling (Poseidon svar)

 

Du må minst firedoble sendereffekten for å dobble rekkevidden. Med fastmontert antenne, vil du øke rekkevidden betraktelig.

Jeg får ikke disse tre svarene til å stemme.

Så svarene Poseidon gav stemmer! Det er VANSKELIG å kvantifisere rekkevidden på forskjellige antenne. Hvis du leser den linken jeg viste til i forrige innlegg vil du få endel hint.

Viktige faktorer for god rekkevidde med fastmontert antenne er:

•Korrekt montasje (vertikal montering!).

•Riktig TYPE antenne.

•Høyde over havet.

•Riktig tilpasning og kortest mulig kabel.

•Riktig terminering av pluggene (kontaktene).

 

Godt nok svar? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Husk at vi snakker om en liten båt her med max antennehøyde ca 1.5m.

 

1. OK, det er jeg enig i.

 

2. Det er en stor fordel med fast montert antenne. Det er snakk om en bærbar VHF. Med fast antenne må du dra med deg en kabel.

 

3. med den lave antenne høyden får du ikke nytte av gain. Du rekker til horisonten med en gummipisk (helical antenne). Det er riktig at denne type antenne er mindre effektive når det gjelder utstråling av effekt, men jeg tror den fint greier en 10-12 nmil. og jeg er usikker på om du vil få så mye mer med en antenne med gain

Link to post
Share on other sites

Husk at vi snakker om en liten båt her med max antennehøyde ca 1.5m.

 

1. OK, det er jeg enig i.

 

Ok, da er vi enige om det.

 

2. Det er en stor fordel med fast montert antenne. Det er snakk om en bærbar VHF. Med fast antenne må du dra med deg en kabel.

 

Ja. - Ja, bærbar VHF. - Ja, du må "dra med deg" en kabel til den fastmonterte antenna.

 

3. med den lave antenne høyden får du ikke nytte av gain.

 

Jo, det får du, fordi ei større antenne har større virkningsgrad en den lille helical pisken som står på apparatet

 

Du rekker til horisonten med en gummipisk (helical antenne).

 

Ikke nødvendigvis!

 

Det er riktig at denne type antenne er mindre effektive når det gjelder utstråling av effekt,

 

Helt riktig!

 

men jeg tror den fint greier en 10-12 nmil.

 

DET har du ingen garanti for! Sjøl tviler jeg på det, i praksis.

 

og jeg er usikker på om du vil få så mye mer med en antenne med gain

 

En antenne MED gain, vil være mere effektiv m.h.p. utstråling (OG mottak) enn en antenne "uten" gain! Samt at en fastmontert antenne vil stå oppe vertikalt, og høyere enn en piskantenne på apparatet.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin

3. med den lave antenne høyden får du ikke nytte av gain.

Jo, det får du, fordi ei større antenne har større virkningsgrad en den lille helical pisken som står på apparatet

 

Du rekker til horisonten med en gummipisk (helical antenne).

Ikke nødvendigvis!

 

Pga VHF bølgenes utbredning, så er høyden på antennen av "størst" betydning for rekkevidden. Du rekker til horisonten. Du kan pøse på med effekt og ha gain i antenna uten at det hjelper.

 

Og igjen, dette gjelder for en liten båt, som ikke har noe å gjøre langt til havs. Hvilket ikke stemmer i dette tilfelle :blush::sweat:

 

Jeg aner ikke hvor jeg fikk det for meg at trådstarter hadde en "jeep"?

 

Hør på de andre i dette tilfelle og monter en fast antenne, gjerne en 5/8. Ha gjerne gummipsiken liggende i nærheten så du kan ta med VHF'en rundt om på båten. Beklager :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...