Jump to content

bord i teak med kompassrose


o.b.lix

Recommended Posts

Er ute etter et sammenfoldbart bord i teak i ca 90 x 60, helst med avrundede hjørner. Et eksempel funnet på Seasea.no er:

 

7389.jpg

 

Men problemet er når jeg ba om pris på dette, så ble svaret:

Hei, bordplaten du søker er så ny at den ikke er priset ennå. Den er heller ikke kommet på lager.

 

mvh

SeaSea

 

Det er ingen ulempe at det er kompassrose eller annen "pynt" på bordet.

 

Finnes det noen som helst som vet noe om noen slike bord?

 

 

(jeg orker ikke lage slikt selv)

Link to post
Share on other sites

Det bordet der selger dem på flere nettsjapper ( batnett,seasea mfl, koster rundt 2.500- trur jeg for det største som er 60x90 mener jeg . Det ovale er noe mindre , men ikke billig . Er også en privatmann ( hobby snekker ) i Porsgrunn , jeg juksa litt å kjøpte et ferdig et av han etter mål til en fin pris .Trur mitt er 70 x 105 og ga 1.200 , fint som snus det . Han hobbysnekker'n lager sånn du vil ha det med logo eller kompassrose osv ...Men hva han heter , tja si det du .Kan prøve å finne det ut hvis du vil , men jeg har vært hos Seasea å sett dem borda der . Dem er knall fine .

 

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

jeg har vært hos Seasea å sett dem borda der .

Det er ikke dette bordet du har sett, dvs et som ikke kan brettes (og er 90 x 63)???

(Jeg trenger et som kan brettes)

 

 

7378-1..jpg

 

 

 

 

Han hobbysnekker'n lager sånn du vil ha det med logo eller kompassrose osv ...Men hva han heter , tja si det du .Kan prøve å finne det ut hvis du vil

Kanskje det er eneste håpet mitt, hvis det er mulig ...?

Link to post
Share on other sites

Kjøper du bord for nating fra maritim til et bord på 90x60 cm med teak på en side + halve undersiden kommer materialkostnadene seg på omlag 1500,- før evt lakk.

 

Teak, 20m á 42,- ca 800,-

Hobbyplate ca 200,-

Epoksy+farge for laminering og nating. ca 450,-

4 hengsler ca 150,-

 

 

Dette bordet er laget på mal av det originale bordet (som var litt kronglete å komme forbi, derfor henglingen). Brukte ei 18 mm laminert furu/hobbyplate. Teaken og epoksyen var rester etter et dørkprosjekt. "Dekksbord for nating" med natekant og West system epoksy med sort pigment ble brukt.

Alle biter i kompassrose og "bordene" ble kuttet til før de ble limt på med pigmentert og fortykket (mikrofiber/fyllstoff) epoksy. Deretter ble natesporene fyllt med samme stoff via en 10cl katetersprøyte. (Dra gjennom natene med en ståltråd for å punktere evt bobler så slipper du overraskelser ved sliping)Etter herding ble overflødig natemasse slipt av med eksentersliper.

Underside og kanter forseglet med gjennomsiktig epoksy før kantlister ble limt på med epoksy og festet med messingspiker med avklipe hoder.

Noe jeg trodde var en messing pianohengsel ble montert.... Gult var det i allefall. Året etter var det en del rust, så jeg monterte 2 syrefaste "bordhengsler" i stedet.

Lakket først med Benar, men det blir jo aldri helt hardt, så jeg endte opp med et antall strøk blank gulvlakk. Koppholderen er i syrefast fra Maritim.

 

 

 

table1.JPG

 

table2.JPG

 

table3.JPG

 

table4.JPG

 

table5.JPG

 

table6.jpg

 

table.JPG

 

Benyttet stort sett samme metoder på dette.

Utgangspunktet var det gamle bordet av respatex. Platen ble mattet med eksentersliper. Dekksbord ble limt på med epoksy. Dekor skåret ut, og felt inn i bordet (for å unngå for store "glipper" mellom dekoren og bordene ). Fant sef ikke igjen sprøyta, så jeg brukte en brødpose for å fylle natene. Ble en stor slipejobb av det...

Lakket med et antall strøk silkematt.

 

dtable1.jpg

 

dtable2.jpg

 

dintable.jpg

 

dtable.jpg

 

cbord.jpg

 

 

Verktøy brukt;

-Papir og blyant (kladd, maler etc)

-Fintannet håndsag (mulig jeg brukte en kapp/gjærsag fra B&D til cockpitbordet, men den står vel igjen hos eksen...)

-Eksentersliper fra Clas Ohlson av billigste sort.

-Tapetkniv

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Whistler, dette var en meget god bildeserie og et meget fint produkt. Slike innlegg har jeg en helt spesiell forkjærlighet for. Dette innlegget står for meg som et topp-ti innleggg i 2008.

Jeg har ett ønske: Kunne du tenke deg å legge inn litt forklarende tekst om hvordan du legger på lim (epoxy, redskap) og natemasse (type og redskap)? Du kan redigere innlegget ditt innen 24 timer fra du postet.

Link to post
Share on other sites

Alt er laget av samme materiale. 5mm dekksbord. Bitene til kompassrosen plukkes ut for å få fargeforskjeller vekselvis lys og mørk for å få litt 3d effekt. Det er bare å plukke den lyseste og mørkeste "fjøla". På kabinbordet har jeg jukset litt og brukt en spritbasert beis på de mørkeste partiene for å ha litt å slipe på.

Link to post
Share on other sites

Du verden! Dette var vakkert.

 

Står i den heldige/uheldige situasjon at jeg må lage to nye bord i vår båt. Jeg vegret meg litt for å lage dem som du har gjort, da jeg syntes det lignet litt på dørk.

 

Jeg lider imildertid ikke lenger av den vrangforestillingen.

 

Tråde er bokmerket og behørig sendt til min private e-mail. Arbeid påbegynnes når arbeidet påbegynnes :wink:

 

Håper selvsagt på enda mere informasjon hvis det er flere tips og tricks å hente.

 

Takk for flotte bilder og veiledning så langt.

 

Hilsen

Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Nydelig arbeid! :yesnod: og nydelig treverk.

 

Det eneste jeg kan kritisere er at du ikke tar vare på verktøyet ditt ...."(mulig jeg brukte en kapp/gjærsag fra B&D til cockpitbordet, men den står vel igjen hos eksen...)"

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bordet du nevner er i en serie nye produkter som kommer denne våren. Husker ikke helt prisene, men tror det vil ligge på ca 3500-4000. Er ikke sikker så ikke ta det endelig. Har fått bilder og priser, men har de liggende på jobb. Hvis det er ønskelig kan jeg legge "våre"priser ut her til mandag....

Link to post
Share on other sites

Bordet du nevner er i en serie nye produkter som kommer denne våren. Husker ikke helt prisene, men tror det vil ligge på ca 3500-4000. Er ikke sikker så ikke ta det endelig. Har fått bilder og priser, men har de liggende på jobb. Hvis det er ønskelig kan jeg legge "våre"priser ut her til mandag....

 

Gjelder dette bare bordplaten eller er det med bein også???komplett teakbord ønskes til sesongen.

Link to post
Share on other sites

Er på jakt etter teakbord for og ha på akterdekket,ser helst at jeg får kjøpe det komplett med bein.

Leter på internett men sansynligvis på feil sted,hvem selger slike bord????bord med klaffer er ønskelig.

Følg med hos vanlige møbelforettninger, som fører hagemøbler, utover våren. Jeg ente opp hos Skeidar. Kjøpte bord og to 5-pos stoler m.høy rygg der i fjor våres. Teak selfølgelig.

Vær tidlig ute og ta gjerne en tur i forettningen og forhør deg om hva og når de får inn teakmøbler.

Dette er noe de ikke tar inn i store mengder

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...