Jump to content

Uværet i Oslofjorden i dag , noen som vet noe om disse båtene ?


Enzo

Recommended Posts

Var heldigvis ikke utpå da dette uværet kom, men hadde vært ute en liten tur med junior (15 mnd) tidligere på dagen. Vi stod og så på vindmåleren ombord (på Hovedøya) mens det herjet som verst, og det høyeste jeg observerte var 27 M/S, noe som tilsvarer full storm i kastene. Håper det gikk bra med personene ombord i disse båtene.

Link to post
Share on other sites

Virker som mennesker ikke har kommet til skade.

 

Tre seilbåter skal ha fått problemer i uværet, og noen kanoer skal ha gått rundt i havnebassenget i Oslo. Politiet skal ha kontroll på alle som var om bord i disse farkostene og ingen er kommet til skade eller er savnet.
fra Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2524119.ece

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi var på vei inn med Tora ved Lille Herbern da uværet slo til. Sjøen gikk over taket på tresnekka og det var innimellom null sikt. Men vi kom helberget inn som alle de andre vi så rundt oss.

Litt dramatisk avslutning på en kjempefin dag.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hmm... sammenlignet med dette hadde vi jo rene idyllen nede på Østfoldkysten i går. Pga. litt truende værmelding for resten av helga forlot vi uthavnsbrygga på Gjetøya/Slevik i går i 12-tiden, og putra rolig sørover til Strømtangen og så utaskjærs nordover mot hjemmehavna. Kun en lett sørlig bris og nesten klar himmel til vi vel hadde fortøyd i Krokstadfjorden i 16-tiden. Etter hvert kom de mørke skyene nordfra, fulgt av litt nordavind og etter hvert en god del regn, men - som sagt - ikke noe uvær.

 

Bra at det tross alt gikk så nådig for seg i Oslo-området!

Link to post
Share on other sites

Jeg traff på dette været litt syd for nesoddtangen og har bare en gang tidligere opplevd noe lignende. Aldri opplevd dette i indre oslofjord.

Rakk heldigvis å forberede meg litt men savnet sikkerhetsline / sele som jeg ikke rakk å finne fram før det braket løs. :cryin:

 

Var bare å klamre seg fast, jobbe med å holde båten opp mot sjø og vind, og håpe på det beste.

Må ha vært opp mot orkan i de verste kastene. Hadde skrudd av all elektronikk pga tordenværet, så jeg fikk ikke målt vindstyrken.

 

Var en stund redd for å bli drevet på land, da sjø og vind var så kraftig at jeg hadde tilnærmet 0 framdrift på motor.

Det var også mange andre båter i området, og sikten var 0 på det værste.

 

Heldigvis gikk det fort over.

Link to post
Share on other sites

Var bare å klamre seg fast, jobbe med å holde båten opp mot sjø og vind, og håpe på det beste.

Må ha vært opp mot orkan i de verste kastene. Hadde skrudd av all elektronikk pga tordenværet, så jeg fikk ikke målt vindstyrken.

Har ingen dokumentasjon på at dette er feil men er skeptisk til "opp mot orkan". Under slike forhold ville nok en stor del av småbåtflåten på Oslo-fjorden havarert. Husker godt nyttårsorkanen vi hadde på Norvestlandet i 1992. Litt fakta rundt den: Den skadet 50 000 - 60 000 bygninger, hvorav noen ble helt ødelagt. Et stort antall båter ble også knust. Det var også betydelige skader på infrastruktur, kulturminner, havbruksanlegg og ikke minst på skog. Rundt 2 millioner kubikkmeter tømmer ble slått i bakken. Samlet økonomisk skade ble anslått til vel 2 milliarder kroner.

 

Det blåste helt sikkert godt på Oslo-fjorden, men neppe opp mot orkan.. :wink:

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Tilbake i hus etter en helg på sjøen i indre Oslofjord. Interessant å lese i nettavisene om dette uværet. Vi lå på svai helt innerst i Nærsnes da vinden snudde i ugunstig retning og økte litt i styrke, så vi lettet anker for å legge oss lenger ut. Men da ble en bøye ledig, så vi lånte den istedet. Deretter blåste det skikkelig opp. Og det ble hektisk for de to andre som lå på svai der. Men begge så ut til å komme seg greit ut. Vi opplevde at det blåste godt, men langt fra noe som det skulle ble avissak av. Vi lå antagligvis forholdsvis godt skjermet.

 

Hvilken retning hadde denne verste vinden? Det hadde vel vært mest sydøstlige vinder på lørdagen. Og vi opplevde som at det plutselig snudde til nordsøst og dermed rett inn på Nærsnes. Men som sagt opplevde vi ikke akkurat vind i nærheten av storm styrke.

Link to post
Share on other sites

jaja, litt fordeling av været må jo til... har i hele helgen gått i shorts, rundt 25 grader og sol.. kom nett igjen fra en nydelig helg på sjøen =) en bris tok oss rolig å beherska til kai i dag...

leve vestlandet, innimellom ihverfall =D

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Har ingen peiling på de tre båten du nevner Enzo, men i dag på vei Stavern-Drammen lyttet jeg på Kanal 77/16 og der var det en på kanal 77 så lå å passet på an engelsk seilbår med seilnummer K5. Det ble også nevnt navnet på båten, "Sirius" mener jeg det var, men dette var veldig utydelig, så jeg er ikke sikker. Det jeg fikk med meg var at masta var brukket og han som jeg hørte på kanal 77 lå å passa på til assistanse skulle ankomme. Jeg hørte bare VHF`n til han som lå der og fikk ikke med meg hvor dette var heller. Noen andre som har hørt noe om hvordan det gikk med denne stakkars engelskmannen ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke ganske utrolig, nå har det vært uvær i Oslo området igjen og da er det side opp og side ned med skriverier, kommer du ett stykke nord for Sinsenkrysset og ett uvær treffer så hardt at du nesten ikke kan stikke hodet fram uten at det "gnages" av, ja da er det ikke mye å høre. Det var jo ett ganske fint bilde som viste hvordan stormen herjet i de østlige deler av landet for en stund siden, to campingstoler var tippet på altanen, og teksten var "Stormen herjet på østlandet også" eller noe i den duren. Selvfølgelig er det utidig for de som har fått skader av ymse slag, men dette er kanskje noe vi må lære oss å takle i fremtiden. Ha en fin sommer (forhåpentligvis uværsfri) :flag::flag_sw::flag_da:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke ganske utrolig, nå har det vært uvær i Oslo området igjen og da er det side opp og side ned med skriverier, kommer du ett stykke nord for Sinsenkrysset og ett uvær treffer så hardt at du nesten ikke kan stikke hodet fram uten at det "gnages" av, ja da er det ikke mye å høre.

 

Skjønner jo hva du sier. Men er det unormalt med slikt vær, så er det jo en nyhet. Er slikt vær normalt, så er det ingen nyhet..

Link to post
Share on other sites

Han ingen dokumentasjon på at dette er feil men er skeptisk til "opp mot orkan". Under slike forhold ville nok en stor del av småbåtflåten på Oslo-fjorden havarert.

 

Det blåste helt sikkert godt på Oslo-fjorden, men neppe opp mot orkan.. :wink:

 

I og med at jeg ikke målte vindstyrken, kan jeg heller ikke dokumentere det. Dette var noe som kom veldig lokalt, og som varte veldig kort. Har opplevd lignende tidligere. Da målte vi full storm, men dette var noe værre, så for ikke å være påståelig vil jeg heller si:

 

Sterke vindkast av ukjent styrke.

Link to post
Share on other sites

bilde av skaden

 

vi var ikke så heldige........

vi dro innover til havn og satt og så på drittværet over oslo, så slo vind rundt og blåste opp no sinnsykt

bølgene kom kastende på og båten ble kastet frem og tilbake i brygga kuler og fendere eksploderte i tur og orden

vi hadde 4 unger og 2 voksne ombord - det var med nød og neppe vi fikk kastet de på land med god hjelp av en kar som kom løpende og ropte kast de over......

Jeg måtte strekke ut ungene vær gang båten slo mot brygga

Vi hadde ikke tjangs og kappe fortøyninger og kjøre ut engang

kaoset var gjort på sekunder

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Typisk sommervær med kald og varmluft som slår seg sammen og medfører sterk lokal vind. Opplevde dette i fjor sommer her på kysten og det gikk skikkelig galt for noen turister / fiskere som var utpå. Slikt vær-fenomen som dette må en være forberedt på da det kommer som katta ut av sekken. Og er du nært land og fjell så forbered deg raskt for fallvinder som kommer mot deg.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

skade_058.jpg

 

 

vi var ikke så heldige........

vi dro innover til havn og satt og så på drittværet over oslo, så slo vind rundt og blåste opp no sinnsykt

bølgene kom kastende på og båten ble kastet frem og tilbake i brygga kuler og fendere eksploderte i tur og orden

vi hadde 4 unger og 2 voksne ombord - det var med nød og neppe vi fikk kastet de på land med god hjelp av en kar som kom løpende og ropte kast de over......

Jeg måtte strekke ut ungene vær gang båten slo mot brygga

Vi hadde ikke tjangs og kappe fortøyninger og kjøre ut engang

kaoset var gjort på sekunder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...