Jump to content

Uværet i Oslofjorden i dag , noen som vet noe om disse båtene ?


Enzo

Recommended Posts

Mange kloke ord her , men hva om dette uværet kom kl 03,00 dvs om natten ?

Tenker da litt rundt dette med og ligge i ukjent havn eller på svai .

Drikker aldri mye når vi er på vannet. For stort ansvar til å ta mer enn et par øl. Lytter alltid til værmelding, og blåser det mye tar jeg forholdsregler. Som i dag:

ekstra spring satt

jolla er på plass på badeplatformen og surret fast

kniv er lagt frem i tilfelle vi må kappe tau

jakke og lommelykt på sine faste plasser

nøklene står i tenninga

 

 

Vi er klare til å dra på kort kort tid om det trengs.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant lesning. Vi lå på svai utenfor ousøya. Det tordnet, regnet mye og blåste , men kjempe dramatisk var det aldri. - Så uværets sentrum måtte ha vært ekstremt konsentrert. ( det nappet jo knapt i ankeret ) Vi vurderte å gå tilbake til Frognerkilen da vi så uværet kom, men fant ut at vi sikkert ville ha det mer behagelig der vi var. Ut i fra lesningen her gjorde vi tydeligvis en meget god (og komfortabel ) vurdering.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt ovenfor...

Enig i alt du skriver der Jawik. Men her var problemstillingen at man allerede ligger til en brygge og blir overrasket av uvær. Man MÅ ikke da stikke ut for en hver pris. Hvis man vuderer at sjangene for havari er større om man prøver å stikke til havs enn om man blir liggende, så er det en riktig besluttning der og da å lempe kjærring og unger på land og bli liggende (og heller prøve å minimere skader med fendring , tau etc. )

Link to post
Share on other sites

Ligger en til "kai" og dette været kommer over en som katta ut av sekken så har en enten ikke fått med seg værmeldingene eller en har lat være å observere himmelen. At været kommer fort kan i mange tilfeller virke som en myte. Visse signaler får en i forkant vist en har studert sin meteorologi - noe en burde gjøre før en legger utpå i båt.

 

Hva gjør en dersom en blir tatt med buksa nede ved kai. Jeg tror dette blir en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle. Øker vinden mot båtens langside og presser båten inn får en jo et større problem enn en ønsker å hanskes med. Jeg kaller dette langsidens dilemma. Med langsiden mot kai og hvor en kan få de fleste i land og i sikkerhet før det braker løs. Avhengig av båtens konstruksjon bør en vurdere om det ikke er sikrere at disse blir værende ombord. Forsøk ikke på den akrobatiske kunsten å dempe båtens slag mot kaien med dine egne ben vist du har disse kjær. Fendere vil som oftest sprenges i stykker.

 

Det er ikke for ingenting at båter lengre syd ligger med hekken inn mot kai. Start motor eller heis stormseil som også er en del av sikkerhetsutstyret. Kutt fortøyningen. La ankerett gå. Og kjør som fanden opp mot vinden.

 

Her på berget har vi en tendens til å legge baugen inn mot svaberg o.l. Sikkert ok dersom en har motorkraft nok til å bakke ut og opp mot vinden som øker.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke for ingenting at båter lengre syd ligger med hekken inn mot kai. Her på berget har vi en tendens til å legge baugen inn mot svaberg o.l. Sikkert ok dersom en har motorkraft nok til å bakke ut og opp mot vinden som øker.

Mange fornuftige og gode innlegg i denne tråd. Vil bare minne om at båtlivet vi praktiserer i Norge ikke uten videre kan sammenlignes med båtlivet på Rivieraen. Når en ligger i en uthavn med baugen inn mot land så er det stort sett gode grunner for det, nemlig dybdeforhold. Svært sjelden at det er anledning til å ligge med akterenden opp mot et svaberg, ikke er det spesielt praktisk heller med mindre du har landgang. Er vel de færreste snekker / cabincruisere under 40' som har det. Noen plasser kan en selvfølgelig også ligge alongside. Majoriteten av det norske folk som ferierer i båt gjør det i båter under 35'. På den del av kysten jeg praktiserer båtlivet legger de fleste til i uthavner med baugen inn mot land.

Link to post
Share on other sites

Bra det ikke ble større skader enn det ble!

Tror nok sikkert mange blir mer obs på værmeldingen og velger å gjøre "prosedyrene" litt annerledes enn de har praktisert hittil

Ikke nytter det å hytte med næven, komme med oppgulp på BP, eller rope å forbanne noen når værgudene av og til viser sitt sanne jeg! (Irriterende i seg selv?)

 

Noe å lære for en hver, kanskje? :wink:

Link to post
Share on other sites

Båten skal til en hver tid være sjøklar etter min mening. Slik at det bare er å la tampene gå - skarp kniv har de fleste parat og ikke gjemt nede i en kiste. Motoren startes og en kommer seg ut. Situasjonen vurderes i løpet av sekunder over hva en skal foreta seg i en slik situasjon. Ligger en inneklemt mellom andre båter er en ille ute. Også en regel jeg forsøker å leve etter er å unngå at båten blir liggende inneklemt. Åpen retur fra kai m.m. er mitt ønske til en hver tid. Et tema vi har diskutert tidligere om å få ligge utenpå andre båter.

Rådet om å gå fra kai i et slikt vær er så bak mål som det kan få blitt. Det betyr at du setter din egen og andres sikkerhet på spill for å redde matrielle verdier. Det eneste som gjelder er jo å komme seg iland fortest mulig.

At garvede sjøfolk søker åpent hav når uvær er varslet betyr jo at de går fra kai lenge før en slik situasjon som her er beskrevet oppstår.

Link to post
Share on other sites

Hei Loffern!

 

Rådet om å gå fra kai er IKKE "bak mål"! Litt avhengig av hvor du befinner deg i verden.

I dette tifellet var det snakk om Oslofjorden.

Man må alltid ha et blikk mot himmelsynet og tyde de signaler som gis.

En mørk grå vegg som nærmer seg raskt, betyr bare en ting, nemlig nedbør og vind! Ofte bare en floing som vi kaller det om sommeren.

Hvis du ikke har øynet dette signalet har du som regel en 10-15 minutter med økende vind før sjøen begynner å bli plagsom.

Er man da alene mannskap i en båt , må avgjørelsen tas tidlig da det ikke er bare enkelt å forlate en kai i pålandsvind. Man har forhåpentligvis satt et spring og presser seg ut eller går mot springet.

Problemet er det øyeblikket man må forlate roret for å "slippe" springet . Da er man raskt tilbake ved kai igjen, særlig med en planende båt selv om man har et svakt pådrag akterover når båten er vinkelrett i forhold til kai.

Da er det greit å bare kappe tauet å komme seg ut, finne livd eller bare "ri han av".

 

Hvis pinnebåtene med fullt alvor hevder at de ikke har fremdrift under forhold som dette, er de uforsvarlig motorisert spør du meg!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis pinnebåtene med fullt alvor hevder at de ikke har fremdrift under forhold som dette, er de uforsvarlig motorisert spør du meg!

 

Vil gjerne minne om at det i indre Oslofjord også er en del farkoster uten motor. Det er i tillegg en hel masse åpne båter. Vil ikke si det er forsvarlig når bølgehøyden øker. Hvis man til enhver tid skal være forbredt på ekstremvær på sekunders varsel, så vil det store flertallet av båter i indre Oslofjord kunne vurderes som uforsvarlige.

 

Uansett må man vurdere situasjonen ut fra båten man har og hvor den befinner seg. Det blir meningsløst å komme med bastante påstander om at det kun er en enkel taktikk som er riktig.

Link to post
Share on other sites

Trenger jeg å utdype dette mere. De fleste har oppfattet hva jeg har skrevet og forhåpentligvis lagt dette inn på sin hardisk.

 

 

Må vist det likevel. Påstanden fra "loffern" kan ikke bli stående uten kommentarer. Jeg har alltid i min fartstid sørget for at mannskapets sikkerhet kommer i første rekke. Materialet kommer deretter. Jeg nevnte ovenfor at "Båten først og så deg selv som skipper". Kan nok misforstås vist en ønsker det. Er du først i båten så ta hånd om denne først ellers kan du plutselig befinne deg svømmende i sjøen og det er ikke noen ønskelig situasjon.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

......Hvis man til enhver tid skal være forbredt på ekstremvær på sekunders varsel

 

 

1. Dette været var meldt god tid i forveien!!

 

2. Les å forstå hva som er blitt skrevet her!

 

3. Å dra uforberedt på havet uavhengig av båttype, stor eller liten, med eller uten motor, er uforsvarlig så her har du litt rett!!

Link to post
Share on other sites

Blander meg litt jeg.

Ingen hadde meldt 25 sekundmeter vind, men jeg og jeg tror mange med meg regner værmeldinger med fra 8-9 sekundmeter for å være ruskevær (nå snakker jeg som en østlending) og da må man også forvente at det lokalt kan blåse vesentlig mer. Nå er jo 25 sekundmeter ekstremt i forhold til værmeldingen, men slikt kan altså skje.

Jeg har selv opplevd mange lokale eksterem-vindvær som kommer i forkant av regnbyger. I disse minuttene før regnet kommer er det ikke uvanelig med 15-20 sekundmeter vind. Derimot vil denne vinden aldri meldes på værmeldingen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Å legge seg med baugen mot svaberg praktiserte jeg også i noen sesonger inntil jeg begynte å oppfatte at dette var en lek med livet som innsats når været forandret seg. Hvorfor gjør en dette. På grunn av dybdeforhold ? På grunn av at det har vært tradisjon for denne praksis her på berget ? Jeg tror at svaret på dette er at det er det som er mest makelig og enklest når en skal i land. En kan som oftest spasere tørrskodd rett inn på berget.

 

Legger en seg med baugen utover og en tamp i land har en ihvertfall muligheten til å komme seg vekk fra land når værsituasjonen forandrer seg. De fleste har ei jolle de kan anvende for å komme seg inn til land. Et alternativ med baugen mot berget er å trekke ankerlina forover - samtidig som en fester denne akterut - slik at en kan snu båten opp mot vinden.

Ligger en longside så er minstekravet at et anker ligger slik til at en kan dra seg ut. Stol ikke på motoren alene. Men som nevnt tidligere så er mye avhengig av båttype og utstyret ombord.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Synes jeg må legge til:

Da jeg dro ut på fredag var det meldt finvær hele lørdagen og uvær på søndag, derfor dro vi hjem på lørdag kveld. Uværet som kom på lørdag ettermiddag var derfor totalt uventet for oss som ikke har med radio. Synes liksom at det ikke er nødvendig med det i tresnekke i indre Oslofjord.

Dessuten: dette kom som skutt ut av en kanon. Skulle gjerne sett den som sitter permanent klar med kniven i hånda klar til å kappe fortøningene. Man er jo gjerne opptatt med andre ting på tur også. Og der hvor vinden var sterkest i kastene ville det vært direkte dumt å prøve å komme seg ut mellom staker, skjær og båter på full fart innover.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Interessant lesning. Vi lå på svai utenfor ousøya. Det tordnet, regnet mye og blåste , men kjempe dramatisk var det aldri. - Så uværets sentrum måtte ha vært ekstremt konsentrert.

 

Det er min oppfating også.

Oppfattet dette været til å ha et lite konsentrert sentrum, som jeg antagelig traff nokså godt på.

Kom fort og forsvant fort.

Link to post
Share on other sites

Med god utsikt fra heimen til store deler av indre Oslofjord og kikkert konstant i beredskap, så kan jeg bare bekrefte at denne type uvær ofte er utrolig konsentrerte og lokale!

 

Var også ute i et slikt vær selv i indre Oslofjord for 3 eller 4 år siden, men så det gudskjelov komme og fikk lagt meg i le i Leangbukta og gikk klar av været. Var mange meget erfarne båtfolk, både seilere og motorbåtfolk, som fikk seg en overraskelse den gang og med en del skader og revnete seil til resultat.

 

Synes det er litt "eplekjekt" å bare si at dette var varslet så man har selv skyld i det hele!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det jeg som oppfattes som "eplekjek". Og jeg som ikke en gang kan tåle epler :smiley:. Eller er du ute etter å få opp temperaturen :wink:.

 

Mine innlegg er basert på generell synsing / erfaring - tror jeg vi skal kalle dette for. Tror ikke at noen har skyld i å bli overrasket av værgudene. Det skjer med de fleste av oss - inklusiv meg. Har nok av opplevelser med denne type vær og føler med de som blir utsatt for dette. Det er i slike tilfeller en ønsker at sjøen hadde ligget på land.

 

Men leser en innleggene over så undres jeg over uttalelser som: Vi satt i båten å fulgte med på været som raste... Og plutselig snudde vinden og presset oss mot kaien...

 

Tenkte å unngå å henge ut noen, men...

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er det jeg som oppfattes som "eplekjek".

 

Hadde ingen spesielle i tankene m.a.o. heller ikke deg, men hadde dog lagt merke til at det var noen kommentarer som kunne tyde på at siden det var meldt muligheter for tordenbyger, ja så måtte man regne med at det kunne komme utbrudd med kraftig regn og meget kraftig vind og derfor burde man både "ditt og datt", ja kanskje helst holdt seg hjemme under senga? :wink:

 

Blir fortsatt overrasket over hvordan været kan forandre seg på meget kort tid, både sommer som vinter, men velger fortsatt å være ute både på sjø og land sommer som vinter, men klart man skal være best mulig forberedt ikke minst mentalt, slik at man gjør de riktige tingene når/hvis "shit happens"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Varslet eller sluppet ut av en sekk? Vel, må nok eplekjekt si at vi så dette holde på å bygge seg opp i et par timer før det braket løs. Etter lørdagshandel, lunch, pakking og forsinkelser skulle vi avgårde. Da hadde allerede første skuren gått på Mortensrud. Bekymret konemor: "Kanskje vi heller skulle bli hjemme?" Jeg, eplekjekt: "Nei, nå er jo bilen pakket og slike byger holder seg som regel inne på land og dessuten har de vel regnet fra seg innen en halvtime. Vi drar, det blir fint i ettermiddag!".

 

På Strand var det blitt farlig grått, vinden snudde mot nord og det var ingen hemmelighet at det snart ville bli regn. Siden vi foretrekker opphold når vi seiler, stresset vi ikke med å kaste loss for å si det sånn. Vi ville heller vente den halvtimen det tok for bygen å passere.

 

Så det ble stekepanne og ikke grill, og overnatting i båsen på Strand fremfor på svai ute i skjærgården. Maken til uling i riggen har jeg heller aldri hørt før og tenkte at dette var da voldsomt til kuling... Det var jammen bra vi ikke kom oss avgårde tidligere, for da hadde vi vel vært midt ute i det vi også, selv om det i praksis var satt opp skilt på himmelen som sa med store tydelige bokstaver hvor ufornuftig det var sånn sett i etterpåklokskapens klare skinnende lys.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

jeg er enig i mye her og vi så uværet hele tiden - problemet var at været snudde rett mot oss og første bølga kasta båten i brygga

jeg kan forsikre at kniv ligger klar og nøkkelen sitter ALLTID i men denne gangen forsvant både kniv og mot når det første kræsjet kom

de andre på land som hjalp til sa tydelig : er det folk om bord : Kom med dem............ ingen der som hadde gjort det anderledes,båten så faktisk ut som den skulle velte flere ganger selv om jeg vet den tåler en hel del

når bølgene ga seg på det værst var det problemer nok å komme ut

jeg dreit rett og slett i båten der og da bare unger og dama var på brygga

Takstmann har vært her og titta på skaden så da ordner det seg nok

Link to post
Share on other sites

Jeg satt hjemme i hagen denne dagen, men hadde egentelig tenkt meg ut å seile så jeg fulgte med på værmeldinga på Yr. Det var liten bris på formiddagen, og det ble meldt laber bris på ettermiddagen. Med noe regn attåt.

 

Ettermiddsgsbris er vi vant med i fjorden, og den kan nok i sjeldne tilfeller være opp mot 10-15 m/s. Stormkastene som varte i få minutter har jeg aldri opplevd noe lignende av, men jeg har hørt om det. Annet sted i norge (Veffal, Telemark), og i andre land. Jeg er sikker på at også dere som bor på vestlandet og er vant til at det blåser, ville reagert med stor undring på denne vinden. Det kjentes som huset skulle velte, og hadde jeg bodd på vestlandet hadde sikkert taket blåst av. Jeg har sett på nyhetene at vestlendinger ikke kan feste takene sine for storm, men fortøye båtene for storm - det kan de.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...