Jump to content

Uværet i Oslofjorden i dag , noen som vet noe om disse båtene ?


Enzo

Recommended Posts

vi skulle holde kontakten så ordnet det seg - spent på hvordan det ender, og hva vi får

vi har hatt vareopptelling her for å se om andre ting har gått i filler men utrolig nok klarte tv osv seg.

vi er nå i oslo (ferie) og bor i fredrikstad så vi bruker nok båten og heller tar den tidlig opp i høst og går på skaden med nytt mot

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal lure på om det ikke sitter en og annen nordnorsk sjøulk og smiler litt i skjegget av uværet i indre Oslofjord. :wink:

 

Men for all del! Jeg har selv all respekt om det så er en frisk bris fra sida når vi legger på anker. Det er ikke alltid værets kraft, men hvor en ligger, hvordan været treffer og hvordan en er fortøyd som er avgjørende. Derfor fortøyer jeg alltid - om ikke for storm, så iallefallfall for en frisk morgenbris eller liten kuling. Ikke tall på alle de gangene jeg har opplevd folk som må forhale når vinden snur om morgenen og som har fortøyd som om havblikket kvelden før skulle vare evig.

Link to post
Share on other sites

Skal lure på om det ikke sitter en og annen nordnorsk sjøulk og smiler litt i skjegget av uværet i indre Oslofjord. :wink:

Siden jeg er fra Nord Norge, har vært litt på sjøen og opplevde uværet fra stranda i Hvervenbukta tillater jeg meg å kommentere litt ( til tross for at jeg ikke har skjegg).

Jeg satt kikket på båtene som var utpå og når uværet kom så var det slikt som vi kaller "Toilvind", eller som som Ludvig i Flåklypa sa: Det blåste nordavind fra alle kanter. Jeg har opplevd værre uvær, men vinden kom i uforutsigbare kast og i kastene var det det skikkelig kraftig vind. Om det var storm eller orkan skal vare usagt, men det var en seilbåt, ca 35 fot, som fikk ned seilen rett før vinden traff, og selv uten seil ble båten presset godt ned på siden. Jeg ville ikke ha likt å vært utpå.

 

På nordnorsk: Han tykjen kor det båste når eg satt i fjæra, Skoille tru han gammel Erik sjøl va på fære. E trur pinade at dæm kain ha skikkelig blæst sjøl sørafor.

Link to post
Share on other sites

Denne type vejrbegivenheder er vanskelige at forudsige præcist. Men det kan godt lade sig gøre at forudsige om der er en generel risiko for "convective weather" af denne type: Torden, store hagl, tornadoer mm.

 

på www.estofex.org laver man hver dag en forudsigelse om dette. Netop den 5. juli var der på deres kort markeret at der var risiko for torden over Oslo/sydnorge:

 

showforecast.png

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Skal lure på om det ikke sitter en og annen nordnorsk sjøulk og smiler litt i skjegget av uværet i indre Oslofjord. :wink:

Ja ser no at det ha vært en liten slamring der nede.

Han jab ha vest fått ei skrape på nybåten.

vel vel vi hadde også litt blåster for noen uke sia. va forresten nedi fjæra telfeldigvis når sørvesten slo inn.

Jauda litt vind, men ikke nåkka å pister førr.

Katta vårres en gammel mons, komm snikanes frammed naustveggen. Han va litt småuggen og lika seg ikke såg e. i det samme katta runda sørvesthjørne komm han med ei lita kula, ja ikke nåkka egentlig å skriv om, men som et lite ekstra vinnkast om dåkker sjønna.

Det va akkurat idet gammelmonsen runda sørvesthjørne kula kom - hm - ja han reiv altså katta i to.

Men å kall da for uvær - nei det syns e no å ta hardt i.

 

Men førr al del det e jo førr ingen ting å nemne. Man får jo alltids tak i ei ny katt.

 

ja ja sånn går no dagan

 

Høvdingen

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg fikk båten sjøsatt i Sandvika idag, og var på vei inn til Oslo da DETTE uværet traff meg. Hadde akkurat kommet meg ut Snarøysundet og på utsiden av Vassholmene da elendigheten starta. Måtte bare snu og ta nødhavn en times tid ved en skjermet brygge på Ostøya. Det var ikke noe fristende å fortsette med den vinden rett imot. Så også et par store cabincruisere som gikk inn mellom øyene for å vente ut uværet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
det er i indre oslofjord det skjer..............................

har vært med på et par skikkelige drittvær der inne - kan det ha noe med konsentrasjonen på været pga landskapet der??

 

I praksis så er jo Oslo innland og flatmark med en tynn fjordtarm inn. Jeg tror at indre del av Oslofjorden rett og slett har innslag av innlandsklima og rammes mer av lokale regnbyger, lyn og torden enn kystnære områder som påvirkes mer av større værsystemer.

 

Vindkastene er jo "bare" resultat av hissige regnbyger som flytter luft. Været minner meg om været vi hadde når vi en gang syklet fra Praha og ned til Berlin om sommeren. Sol, varmt, lummert, byger, torden og vindkast pga været.

 

Bærumsområdet har vel Norgesrekord i lynnedslag, som jo ofte er noe av det samme været? Har ihvertfall opplevd helt vanvittige kastevinder i forbindelse med tordenvær/regnbyger når vi bodde i Bærum.

 

Eneste måten å sikre seg mot dette er vel å flytte båten(e) ut til kysten ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
så da kan mine antagelser med at været sjelden kommer så sinnsykt brått og jæ¤" her ute i fredrikstad som inne i oslo???

har drevet mye i båt her ute og ikke opplevd slik som i oslo - er fra oslo og som sagt har jeg blitt overasket et par ganger så hatten passet

 

Etter oppvekst på en øy på vestlandet, og ca 10 år i Oslo/Bærum, og nå 6 år indre østlandet, på grensa mot Østfold så er det i hvertfall min oppfatning at sommerværet i Oslo/Bærum er mer preget av torden, byger og medfølgende kraftige vinder og kast enn alle andre plasser jeg har bodd. Virker som området i perioder danner sin egen lille værsone som avviker relativt mye fra områdene rundt. Tror man slipper dette hvis man bor nærmere sjøen og blir del av større værsystemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...