Jump to content

Uværet i Oslofjorden i dag , noen som vet noe om disse båtene ?


Enzo

Recommended Posts

Har en leveregel med hensyn til båter (som er bygd for uvær) og lokalt uvær og det er å komme seg ut fra kai, brygger, ankerplass osv. så fort som mulig mot åpent farvann og ri været av. Skulle det vise seg at det ikke ble så galt som antatt så er ingen skade skjedd. En båt er som oftest sikker og får du motoren igang så har du kontrollen noe bliss X har bevist. Det kan virke skremmende så lenge det står på, men du er trygg i din båt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

vi fikk ingen forvarsel ............. bølgene kom og båten begynte å dælje i brygga fra første bølge - og uansett hadde vi ikke klart å kommet ut - vi fikk bølgene rett i sia og det eneste jeg tenkte på var å få ut unger og kona da de fløy rundt i båten som prosjektiler -hadde vi vært i båten noen sekunder til hadde det ryki armer og bein i forsøk og redde båten - vi hadde dritflaks den yngste er 9 mnd - dvs jeg var alene om å kappe fortøyninger og dra ut og det hadde ikke latt seg gjøre

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en leveregel med hensyn til båter (som er bygd for uvær) og lokalt uvær og det er å komme seg ut fra kai, brygger, ankerplass osv. så fort som mulig mot åpent farvann og ri været av. Skulle det vise seg at det ikke ble så galt som antatt så er ingen skade skjedd. En båt er som oftest sikker og får du motoren igang så har du kontrollen noe bliss X har bevist. Det kan virke skremmende så lenge det står på, men du er trygg i din båt.

 

Selvsagt en god leveregel å alltid ha en retrettplan klar i tilfelle uvær. Det innebærer å raskt kunne gjøre båten sjøklar med seiltøy, sikkerhetsliner, kart/kartplotter klart, samt unngå å la oppvasken og annet ligge og flyte i byssa etc. Men enhver situasjon er forskjellig og man må ta de nødvendige beslutinger ut fra den gitte situasjonen. Leveregel nr. må være at menneskers liv og helse kommer foran matrielle verdier.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde dette på vei inn i Oslo havn med tresnekka. Der er det flust med staker og grunner. I tillegg var det tett med båter rundt på vei inn. Vinden kom nordfra, så det var ikke noe alternativ å sette utover igjen i medvind. Det var bare å styre mot bølgene og sikte på smulere farvann i Frognerkilen. Tipper det varte i maks ti minutter.

 

Har aldri kunnet forestille meg at fralandsvind kunne sette opp slike bølger på så kort avstand. Det kom helt uventet på oss. Det begynte med et smell idet takluka blåste opp og vindkulene som fulgte var så sterke at det var utenkelig å få opp kalesjen. Bølgen skyllet over hardtoppen og sikten gjennom rutene var null. Det ble derfor til at vi kjørte med styrmann ved rokulten og en mann til på utkikk. Største utfordringen var å holde unna for alle båtene i nærheten. Og nå hendte det igjen: det kom plutselig en stor havlplaner, tipper godt over 40 fot, i god fart bakfra og passerte kloss innpå mellom oss og en liten seilbåt. DA ble vi skremt. Ellers gikk det fint med oss og alle vi så rundt oss.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har en leveregel med hensyn til båter (som er bygd for uvær) og lokalt uvær og det er å komme seg ut fra kai, brygger, ankerplass osv. så fort som mulig mot åpent farvann og ri været av. Skulle det vise seg at det ikke ble så galt som antatt så er ingen skade skjedd. En båt er som oftest sikker og får du motoren igang så har du kontrollen noe bliss X har bevist. Det kan virke skremmende så lenge det står på, men du er trygg i din båt.

 

 

Har i utgangspunktet sans for den teorien, men det forutsetter at du har litt tid til å komme ut på åpent hav. Når du ligger til kai i indre Oslofjord, slik Jab gjorde, så er ikke det særlig realistisk.

Link to post
Share on other sites

vi fikk ingen forvarsel ............. bølgene kom og båten begynte å dælje i brygga fra første bølge - og uansett hadde vi ikke klart å kommet ut

Huff, det var triste saker jab, men godt at det gikk bra med dere som var ombord. Håper du får dekket skadene på forsikringen.

Hvor skjedde dette?

Link to post
Share on other sites

Selskapet sender takstmann , han ser på skaden og godkjenner på stedet at du kan sette igang reparasjon på verksted han foreslår.

Skal du reparere selv må du vente til han har regnet ferdig på saken og det tar noen dager , så kontakter han selskapet og de utbetaler pengene til deg direkte.

Burde ikke ta mer enn 1-2uker

Link to post
Share on other sites

jab ble jo totalt overrasket og gjorde det rette - tror jeg. Trist når dette skjer og personer er involvert. Spesielt barn som kan få en skikkelig støkk i livet og som nekter å være med i båten neste gang.

 

Det innebærer å raskt kunne gjøre båten sjøklar med seiltøy, sikkerhetsliner, kart/kartplotter klart, samt unngå å la oppvasken og annet ligge og flyte i byssa etc.

Båten skal til en hver tid være sjøklar etter min mening. Slik at det bare er å la tampene gå - skarp kniv har de fleste parat og ikke gjemt nede i en kiste. Motoren startes og en kommer seg ut. Situasjonen vurderes i løpet av sekunder over hva en skal foreta seg i en slik situasjon. Ligger en inneklemt mellom andre båter er en ille ute. Også en regel jeg forsøker å leve etter er å unngå at båten blir liggende inneklemt. Åpen retur fra kai m.m. er mitt ønske til en hver tid. Et tema vi har diskutert tidligere om å få ligge utenpå andre båter.

 

... men det forutsetter at du har litt tid til å komme ut på åpent hav.

Hvor lang tid trenger en i grunnen til å komme klar av kaia. Trening og atter trening. Som nevnt tidligere i innlegg: Båtlivet er ikke noen lek eller fornøyelse hvor en kan legge ting og tang på hyllen etter at en har fortøyd. En skal være parat for de fleste situasjoner som kan oppstå dag og natt så lenge en er ombord.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvor lang tid trenger en i grunnen til å komme klar av kaia. Trening og atter trening. Som nevnt tidligere i innlegg: Båtlivet er ikke noen lek eller fornøyelse hvor en kan legge ting og tang på hyllen etter at en har fortøyd. En skal være parat for de fleste situasjoner som kan oppstå dag og natt så lenge en er ombord.

 

Det jeg mente, var at hvis du ligger i indre oslofjord, så er du ikke akkurat ute på havet selv om du kommer deg vekk fra kaia. Det er ikke trygt å prøve å ri av stormen 100 meter fra land. I allefall ikke for oss med seilbåt (edit: iallefall ikke i min seilbåt).

Redigert av Sahara (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke akkurat snakk om å skalke alle luker og drive for vær og vind. Ligger du innerst i Bunnefjorden har du jo et problem, men de fleste ligger vel slik til at de relativt greit kommer seg ut forbi de første skjærene uten alt for mye bal. Hvis jeg for eksempel lå på en av øyene utenfor oslo sentrum. Da er det jo relativt enkelt å komme seg ut i bunnefjorden. Fjorden er lang, og et slikt vær som dette, som kommer så plutselig varer ikke så lenge.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Båten skal til en hver tid være sjøklar etter min mening.

 

Kan være enig i at man skal prøve, men til en hver tid er en umulighet. Av og til må man mekke noe på motor eller rigg. Det er heller ikke så lett når hele familien sitter midt i middagen og byssa flyter av oppvask og matvarer.

 

M.h.t. Jab mener jeg han handlet helt riktig. Bedre å få familien trygt i land enn å risikere at noe skjer i det man prøver å komme seg ut, noe som slett ikke er bare enkelt når 20m/s bølger presser deg mot brygga der du ligger longside.

Link to post
Share on other sites

Har ingen dokumentasjon på at dette er feil men er skeptisk til "opp mot orkan". Under slike forhold ville nok en stor del av småbåtflåten på Oslo-fjorden havarert. Husker godt nyttårsorkanen vi hadde på Norvestlandet i 1992. Litt fakta rundt den: Den skadet 50 000 - 60 000 bygninger, hvorav noen ble helt ødelagt. Et stort antall båter ble også knust. Det var også betydelige skader på infrastruktur, kulturminner, havbruksanlegg og ikke minst på skog. Rundt 2 millioner kubikkmeter tømmer ble slått i bakken. Samlet økonomisk skade ble anslått til vel 2 milliarder kroner.

 

Det blåste helt sikkert godt på Oslo-fjorden, men neppe opp mot orkan.. :wink:

 

Hei!

Legger meg ikke bort i definisjonene........., men vi levde "Herrens glade dager" i Oslo disse dagene, - og det må selv for en fra Mørekysten betegnes som overraskene kraftig uvær.

 

Det kom meget raskt på de fleste som var på Ekeberg Camping denne lørdagen, og mange fikk ødelagt noe på vognene, annet utstyr som "fløy rundt omkring" samt forvridde og ødelagte fortelt o.l.

 

Men for oss var lykken den at vi nettopp hadde avsluttet "første runde" på Aker brygge og omkringliggende fasiliteter for denne dagen, - og var akkurat kommet tilbake til vogna for en siesta.

 

Jeg syntes synd på de som hadde forlatt vognene sine med bl.a. store tak-solluker på vidt gap, - vannet "flommet" ut når de kom hjem og åpnet døren......!

 

Forstår derfor godt at det kunne oppleves "dramatisk" ute på Oslofjorden......, med et så overraskende værskifte med kraftig kastevind samt åpne vannsluser fra oven..., for ikke å snakke om alle de fresende lyn-nedslagene og tordenskrallene rett over hodet! (Det ble nok MYE kraftigere vind o.l. enn det som var meldt og folk flest var forberedt på etter værmeldingene!)

 

Det var mektige saker selv for en møring dette her, roesok! :seeya::wink::sailing:

 

NB! Vi har nå forflyttet oss til sol og sommer igjen.....! :smiley: :smiley: :flag: og skal snart ut på "bøljan blå" og ellers forberede både båten og oss selv til glade dager med feriegjester og forhåpentligvis solfylte dager under årets Jazzfestival!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg konstant skulle ha slik beredskap som du beskriver, Jawik, måtte jeg ha tatt en ukes ferie på terassen etter et par dager på sjøen uten mat, drikke og søvn :wink: Jeg forstår veldig godt hva du mener, men her er det mange forbehold vedrørende vær og beliggenhet som spiller inn. Det var mange forvarsler til det som skjedde på lørdag, blant annet værmeldingen flere dager i forveien, samt skyene som begynte å bygge seg opp allerede tidlig på formiddagen. med merkbart varierende temperatur. Jeg hadde kommet meg i havn tidlig nok denne gangen, men hvis jeg lå i naturhavn eller i utsatt gjestehavn når det begynte å dra seg til burde jeg ha gjort meg klar som du beskriver.

 

Når det er sagt er jeg usikker på hvor utsatt en skal ligge fortøyd for å velge å ta med seg familien utpå i et slikt vær. Selv om du sikkert har rett i at det ville være det tryggeste for båten, er jeg redd at jeg skal ligge svært utsatt til før jeg velger å dra utpå i stedet for å få familien og meg selv i land - gjøre det beste jeg kan mht. sikring av båten og deretter følge med underveis om det er noe mer jeg gjøre for å hindre skade på båten.

Link to post
Share on other sites

Men for oss var lykken den at vi nettopp hadde avsluttet "første runde" på Aker brygge og omkringliggende fasiliteter for denne dagen, - og var akkurat kommet tilbake til vogna for en siesta.

Skal ikke spekulere rundt detaljene her Seastar, men med at "første runde" var på Aker brygge regner jeg med at "andre runde" var under siestaen.. Og da kom det som et brak? Altså uværet?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke akkurat snakk om å skalke alle luker og drive for vær og vind. Ligger du innerst i Bunnefjorden har du jo et problem, men de fleste ligger vel slik til at de relativt greit kommer seg ut forbi de første skjærene uten alt for mye bal. Hvis jeg for eksempel lå på en av øyene utenfor oslo sentrum. Da er det jo relativt enkelt å komme seg ut i bunnefjorden. Fjorden er lang, og et slikt vær som dette, som kommer så plutselig varer ikke så lenge.

 

Tja.. Leser at Bliss X hadde ca. 0 framdrift på motor i sin HR. Det betyr at en del seilbåter med mindre motorkraft (som min) ikke vil klart å holde posisjon mot det været. Får man været midt i trynet på vei ut av kai, er man rimelig garantert å ende opp i fjæresteinene hvis farvannet er trangt nok.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt ovenfor så refererte jeg til båter som er bygd for denne type vær. Ikke de som ble senket av bølgene i Kristiansund samme helg. Den beredskapen jeg snakker om er utstyr som har sin faste plass og ikke stuet ned i "kjølen". Sikkerhetsutstyret bør etter min mening ha sin faste plass slik at en fort kan ta dette i bruk uansett om en ligger i havn eller er utpå. Det kan være lurt å sjekke værmeldingen, samt ta en titt på himmelen i ny og ne, før en kryper ned i motorrommet :wink:. Og så vidt jeg har oppfattet så ble dette været meldt på forhand.

 

Ligger en i hjemmehavn så får en ta det som kommer eller forhale til et annet sted/havn. Er en på farta fra havn til havn har en jo flere muligheter å velge mellom. Og har en seil for situasjonen så får en dette opp etter å ha lyttet på værmeldingen. Jeg foretrekker å ri han av isteden for å stikke til en ukjent havn. Men det er smak og behag, tror jeg. Blir en overrasket og tiden er knapp får en gjøre det beste ut av situasjonen. Helst bør en alltid være forberedt til en vær tid, fordi værgudene spør ikke om tillatelse til å slippe seg løs.

 

Heldigvis gikk det denne gangen ikke utover personer - kun materielle skader og frykten dette uværet skapte.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Helst bør en alltid være forberedt til en vær tid, fordi værgudene spør ikke om tillatelse til å slippe seg løs. Dilemma som de fleste av oss kommer ut for før eller siden. Først båten og så deg selv som skipper. Og da er vi innom flere temaer vi har diskutert tidligere. Ankerdramens finurligheter. Ligge utenpå annen båt. Mf.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...