Jump to content

hvordan lager jeg stjerne/mønster i teak?


Superkul

Recommended Posts

jeg må lage bord til sittegruppen i båten selv da det e så langt ukurant mål

så tenkte jeg at jeg kan jo lime teak og lage med stjerne i midten og nate det.....

har noen en mal på en stjerne??? (eller no annet pent) bilder/forslag

bruker man annet treverk en teak for å få litt fargeforskjell (stjerna)??

hva slags plate kan jeg bruke innvendig under teaken for dette?? holder det med kryssfiner siden det er inne??

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har laget et par bord og holder på med et nytt.

Kjernematerialet kan godt være hobbyplank av furu om du forsegler det med feks epoksy.

 

Det lønner seg å legge en slagplan og lage et par skisser/pappmaler på det du ønsker. Er det ren geometri, feks kompassrose eller femtakkete stjerner lager du et trestykker til maler for alle biter som skal være like.

 

Trestykker velges fra de emnene med mest kontrast. For sikkerhets skyld jukser jeg gjerne med litt teakbeis fra Liberon.

 

Legger med noen bilder fra prosjektene og noen flere fra bordet som er under "produksjon".

 

Fellbart cockpitbord. Pianohengselen som viste seg ikke å være messing er senere byttet ut med syrefaste bordhengsler... Det befinner seg en syrefast koppholder under den delen som kan brettes over.

table.JPG

 

Til dette bordet brukte jeg det originale bordet som kjerne. Dekor laget i papp først, mønster tegnet over på underlag og så skjært ut og fellt inn.

dtable2.jpg

 

cbord.jpg

 

 

Kompassrose til innfelling i dørken.

cabckomp.jpg

 

 

Dette bordet er ferieprosjektet.... Hadde litt teaklister og hobbyplank liggende.

 

bord1.jpg

 

bord2.jpg

 

bord3.jpg

 

bord4.jpg

 

bord5.jpg

 

bord6.jpg

 

bord7.jpg

 

bord8.jpg

 

bord9.jpg

 

bord10.jpg

Link to post
Share on other sites

...Hadde litt teaklister og hobbyplank liggende.

bord9.jpg

 

Oi, oi, oi!! :flag:

Dette var bare helt "konge", Whistler - en flott hobby. Og så avslørende mønster du har valgt - ikke mye som skal bli feil for å bli sett!! Forresten, hva bruker du som (lys) natemasse?

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for komplimentene og særlig til Walter som jeg har hatt stor glede av å følge i "sjark-overbygg-tråden".

 

Når det gjelder natemassen skal jeg ærlig innrømme at jeg har jukset denne gangen..... De øvrige bordene er natet med farget epoksy.

Denne gangen har jeg rett og slett brukt akrylmasse....

Bordet har fått et relativt tykt strøk med blank epoksy før lakkering (jeg driver og lakkerer i disse dager) så jeg håper det holder. Hvis ikke har jeg noe å pjuske med til vinteren.

Link to post
Share on other sites

I min fremtidige kjellerstue så kunne jeg tenke meg å legge skipsgulv "Fått lov av kona" Kanskje Whistler kunne tenke seg å lage en mega stor stjerne midt i gulvet for meg??

Redigert av Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt en spritbasert beis fra Liberon, som forøvrig har en mengde trepleieprodukter i sitt sortiment (Maxbo fører disse). Ikke noe problem hverken med olje eller lakk. Det beste blir selvfølgelig om man velger 2 tresorter for da er fargen konsistent gjennom hele stykket og tåler en nedsliping. Velger du teak med stor fargeforkjell vil den mørkeste bli lys etter sliping da fargen sitter i overflaten.

 

Denne dørken er oljet.

 

floor8.jpg

Link to post
Share on other sites

Veldig bra.

 

Når du har limt ferdig figurene og fylt i natemasse,har du tillgang på stor fres eller pussemaskin som tar hele bordet? eller kan det gjøres med manuell slipemaskin/håndsliping?Tenker mest på for å få det plant.

 

Tykt lag med epoksy,hva mener du med tykt??

Link to post
Share on other sites

Har nok bare en sliten eksentersliper....

Et av problem med å bruke eksentersliper når man nater med epoksy er at epoksy er veldig mye hardere enn tre. Da kan det fort skje at det blir "groper". Dette kan rettes opp med et lag epoksy før lakkering da epoksy etter min erfaring virker selvrettende. Med tykt lag mener jeg noe i nærheten av en milimeter.

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg spørre litt dumt :

1 - kan jeg bruke fks en impregnert sponplate i bunnen??

2 - limer jeg og fuger med fks k7 eller sika??

3 - kan jeg bruke finer til lyse deler av stjerna??

4 - beiser jeg den andre delen av stjerna litt mørkere en teaken ellers??

5 - hva slags epoxy bruker jeg som er blank?? har aldri vært borti den versjonen

Link to post
Share on other sites

jeg har tenkt og tittet litt i butikken og teak til et stort bord blir flere tusen kroner - gulp-

tenkte videre har noen erfaring med teakfiner/plate og frest natespor eller er fineren så tynn at når man er ferdig å slipe vekk natingen er man inne på stammetreet????

ikke så hadde jo det vært superbillig i forhold til teakstaver etc

noen som vet om grisebillig teak hehe :yesnod:

Link to post
Share on other sites

1 - kan jeg bruke fks en impregnert sponplate i bunnen??

2 - limer jeg og fuger med fks k7 eller sika??

3 - kan jeg bruke finer til lyse deler av stjerna??

4 - beiser jeg den andre delen av stjerna litt mørkere en teaken ellers??

5 - hva slags epoxy bruker jeg som er blank?? har aldri vært borti den versjonen

 

-Sponplate blir sikkert bra det også, men kanskje litt tung?

-Hvis du ikke har et behov for å bruke penger i unøde kan du lime med trelim. Enten våtbestandig (casco, rød kork) eller PU-limet (casco, grønn kork). Sistnevnte bobler veldig når det herder så her kan du risikere endel pirk i etterkant. Fuging med det du måtte ha for hånden av ovennevnte. Skal du lakkere, sjekk at det du bruker er overmalbart.

- Du kommer garantert til å få et behov for å slipe i etterkant, så om du går for finer bør du planlegge på slipemonn i ytterlaget.

- Det blir en smakssak, noe av fargen vil forsvinne når du sliper/pusser før etterbehandling.

- Jeg har benyttet West Systems epoksy. Ikke helt blank, men en smule gyllen, ikke så mørk som tre stjerner gulvlakk...

Epoksy inneholder ikke UV-filter (og vil mørkne i sol). Lakkering med en UV-bestandig lakk er derfor nødvendig for å holde denne prosessen i sjakk.

 

Jeg ser at du har vært og sjekket priser på materialer.... Jeg har i stor grad benyttet teakstaver med natespor (ca 5x50 mm) fra enten West system eller Maritim. Prisen varierer litt men regn med et sted mellom 45,- og 60,- pr meter.

Biltema har 10mm plank til en ikke direkte avskrekkende pris. Bordet på bildene er ca 60x60 cm. Materialkostnad før lakkering er ca 1000,-

 

 

Håper du svarer på hvordan du feller inn bitene...

 

Jada, ikke noe problem. Har bare tilbragt et par dager på jobb med begrenset tilgang til nettet. Arbeidsgiver vil jo gjerne at jeg skal jobbe mens jeg er der.....

 

Dette kan gjøres på to måter, litt avhengig av størrelse på prosjektet og om du ønsker natespor rundt mønsteret og på prosjektet ellers.

 

Infelling ved å kutte alle biter og "bordplankene" på forhånd.

 

Her er alle delene kappet til med sag før liming.

 

table2.JPG

 

Fordelen er at alle kanter blir snorrette, ulempen er at det kan være problematisk å få like bred kant rundt det hele når dette limes sammen og nates.

table8.jpg

 

 

Innfelling ved å skjære ut plass til mønsteret etter at bordene er limt på plass.

 

Bordene limes på plass. De løse bitene limes sammen. Så tegnes et riss med blyant rundt mønsteret. Skjæres ut med kniv og forsiktig bruk av tappjern. Det finnes visstnok også sager som kan brukes til dette.

 

Enten slik

flis5.jpg

 

flis6.jpg

 

flis7.jpg

 

flis8.jpg

 

flis9.jpg

 

Eller slik

 

dtable1.jpg

 

Disse er felt inn med "stanleykniv" og limt på plass.

 

Fordelen med å felle inn i etterkant er at man kan lage mer intrikate mønstre, en av ulempene er at kantene ikke blir like rette, og at det hender at kniven "fyker" avgårde og lager uønskede riper.

 

Håper dette var forklarende nok.

Link to post
Share on other sites

takk for utfyllende svar -du er helt rå på det der

skal ta noen bilder når jeg kommer igang

driver og vurderer og lage enda mere jobb før bordet

skal måle litt og se om jeg skal lage sofa gruppen litt sammen for bord platen blir ca 1,70 nå og det er laaaaaaaaaangt

noe må man jo gjøre i båten når været ikke tillater no turer og kos :lol:

Link to post
Share on other sites

Takk for bilde og framgangsmåte.

 

Om jeg ikke hadde "mere enn" nok fra før og gjøre, baller det bare på seg med flere prosjekt.

 

fra før av priorierte oppgaver må nå vike plass ser det ut til... :smash:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...