Jump to content

Hvilken propell til GH V20 med Suzuki DF140?


GVH

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt båten (05modell) og er ute etter å øke toppfarten samt få den lettere i plan. Båten gjør i dag ca 41knop. Jeg har pratet med andre eiere av maken båt og motor som opplyser at deres båt gjør opp mot 47-48 knop.

Det er også gjort en test med 115hk hvor det opplyses at den gjør ca 40knop med 2 personer ombord.

Jeg måtte jobbe litt for å få den i plan med kun 4 ombord og det var litt skuffende. Jeg trodde den skulle sprette opp i plan. :smiley:

 

Den kommer opp i turtall, men den sparker ikke fra i vannet som ventet.

 

Er det noen som har erfaring med liknende båt/motor?

 

Noen som kan anbefale propell? Trenger all oplysning da jeg tenker å bestille den fra U.S.

 

Hilsen GVH

Ny Bruker av Båtplassen.

 

Som nevnt i tråd (postet i går kveld) fant jeg målene på propellen i går: 3 x 14 x 23

Redigert av GVH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er original propell som står på nå. Aluminium. Jeg har ikke de eksakte målene her og nå, men skal ta en tur i ettermiddag og notere meg alle dataene.

 

Jeg har hørt mye positivt om Balistic, har du kjennskap til merket?

 

 

Ballistic er ikke noe mere en helt grei liksom :yesnod:

 

Skal du allikevel bestille fra statene, så anbefaler jeg deg å sjekke ut Mercury sine propeller.... ingen over.. ingen ved siden :wink:

 

http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL

 

Kjører selv en Bravo I 4-blads.... kan ikke sammenlignes mot de originale propellene til Suzuki....

 

3941.GIF

 

Kontakt Dem via linken over, så tror jeg nok at de vil hjelpe deg med å finne nøyaktig den propellen du vil ha/trenger... :cheers:

 

 

 

 

Lykke til..

Link to post
Share on other sites

Denne båten er en båt jeg har lagt tydelig merke til på fjorden og husker også godt en (meget poistiv) test av båten som jeg nå fant her;

 

http://www.flexiweb.no/media/documents/433...B30F663EDB}.pdf

 

legger merke til at i testen sies det at m 115hk gjør den ca 40 knop og at det holder for denne båten! "Med den motoren løfter skroget seg lett ut av vannet...."

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra en tur i Oslofjorden. Dette er tallenes tale.

Vi var to personer i båten, fylte full tank (91L) før vi la fra kai. Da skulle betingelsene være ganske like som i testen jeg har lest på nett. (Men da med 115hk)

Vind: moderat.

Bølger: ca 50cm eller mindre.

 

Vi var oppe i 41knop i en liten periode, men toppfartenvil jeg si var 39knop. Da var turtallet 5600rpm 5700rpm. Motoren tiltet ut til like før den begynte å spinne i vannet. Da jeg tiltet den videre opp slik at propellen faktisk spant økte turtallet til 6000-6200rpm.

 

Med tanke på at de i testen sier at båten gjør 40 knop med to voksne og full tank med 115hk, er det litt skuffende for meg at ikke mine 140hk skal gi mer.

 

Når det kommer til målene på propellen klarte jeg å finne dem til slutt: 3 X 14 X 23

 

(3-tallet kan ha vært et 8-tall, men mener det så mest ut som 3)

 

Er det noen som har en diagnose eller noen råd?

 

GVH

Link to post
Share on other sites

Eller kontakt winrace propellers i Arendal. Men kanskje enklere med Progress siden de er i Oslo. Mulig du kan avtale å få byttet prop dersom den du får ikke passer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Progressing, Ballistic sikkert du ble forelagt? Evt så ved 24pitch så ref fra dine opplysninger i post #10 så tenkte jeg og samme.

Ballistic har hvertfall ganske så tynne blader så den går lettere i vannet, er nok derfor de sa 24pitch

 

Turbo1 er ikke helt kjent med personlig, men har hørt snakk om at de er enda mere agresivt utformet, og da det vistnok var høyere areal på de enn ballistic pga torbo ikke er "kabba" på tuppene.

Sikkert derfor du har fått anbefalt 21pitch på turbo1.

 

Tenker begge skal lande godt på maks Wot.

Link to post
Share on other sites

Jeg har pratet med andre eiere av maken båt og motor som opplyser at deres båt gjør opp mot 47-48 knop.

Du har ikke mulighet til å spørre disse da om hva slags propell de bruker?

 

Ballistic'en er jo også 1/2" mindre i diameter, kanskje også derfor de foreslår 3" mer stigning.

 

Nå kan man vel ikke sammenligne stigning direkte mellom fabrikater, da propellene har forskjellig utforming , og de kan også være målt på forskjellig vis.

 

Har ikke erfaring med Turbo 1, men har en Turbo Quest 13.25x19". Den gir bra løft og har godt grep, men ble litt for tung, mistet 600 omdr. ift 13x19" alu propellen jeg hadde fra før.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ballistic er ikke noe mere en helt grei liksom :yesnod:

 

Skal du allikevel bestille fra statene, så anbefaler jeg deg å sjekke ut Mercury sine propeller.... ingen over.. ingen ved siden :wink:

 

http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL

 

Kjører selv en Bravo I 4-blads.... kan ikke sammenlignes mot de originale propellene til Suzuki....

 

3941.GIF

 

Kontakt Dem via linken over, så tror jeg nok at de vil hjelpe deg med å finne nøyaktig den propellen du vil ha/trenger... :cheers:

 

Lykke til..

 

ballistic er ikke noe mer enn helt greit? så det er derfor det er veldig mange som bruker ballistic når de kjører løp i offshore klasse 3b og 3c (som faktisk er de vannskligste og mest krevende klassene man kan kjøre)

 

ballistic er faktisk noe av det bedre på markedet.. jeg logga 75knop med en 14x28 cleaver på 8200rpm men når jeg gikk over til en ballistic 14,5x32 (preppa av svenne bengtson) så økte jeg til 84knop, turtallet sank til 7200-7500rpm og bensinforbruket sank ca 30L i timen (dette er en 18ft katamaran med en løpstrimma mercury xr2 220-230hk)

 

for hver 1" du øker på stigninga på propellen så vil turtallet synke ca 300rpm hvis ikke du har hk nok til og dra den maks ut..

 

ballistic er en "round cut ear" propell med store propell blader som faktisk har veldig godt grep i vannet og gir mye løft.. men det finnes jo veldig mange andre gode priopeller på markedet, winrace propellers selger jo turbo propeller som er ganske knall all around propeller.. men så har du jo mirage, high five, solas og endel andre propell merker men jeg kan anbefale deg ballstic etter meget gode erfaringer og det er MANGE andre som har ballistic som er mer enn fornøyde

 

den eneste svakheten jeg har hørt om ballistic er atte propell bladene kan løsne hvis man kjører de alt for hardt

 

kjøp deg en 14x23 ballistic så blir du nok fornøyd.. hvis du vil ha enda litt mer fart og bedre kjøreegenskapet så kan du investere i en hydraulisk lift (det er undervurdert selv på en skjærgårds jeep) en 21" alu propell er såpass bløt atte ved hard belastning så vrir du bladene ned til 19-20"

 

for dere som må tru jeg er en selger siden jeg snakker så varmt om ballistic propellene tar feil.. men jeg har funnet ut atte de er "propellene for meg"

 

mvh sønnen til gladiator

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke si deg hva som fungerer best på din båt, men jeg har samme motor som deg på en 19 fots båt så jeg vil tro det er nokså likt.

Den kom levert med 3x14x21 alu prop, og dette ga ca. 39knop på topp. Vanskelig å si nøyaktig hva turtallet var da det er litt avhengig av motortrimmingen. Uansett, jeg kjøpte en 3x13.5x22 Ballistic, og med dette toppfarten økte til ca. 42-43knop. Viktigere er dog at den er blitt mye mindre følsom for trimmingen og biter bedre i svinger. Maks turtallet ligger på ca. 6000. Alt målt med GPS. Motor heist opp ett hull. En mann i båten.

Min personlige oppfatning er Sukis DF140 er en litt oppfrisket 115hester, men matcher ikke "150 HK klassen" i bunndrag for å komme rakst opp i plan. Til det mangler den dreiemoment (sikkert pga. relativt lite volum). Men for all del, jeg er veldig godt fornøyd med motoren.

Har ingen formening om Turbo propellene, men jeg synes 3x14x21 høres mye riktigere ut enn en Ballistic med 23" eller 24" stigning (da tror jeg du blir langsommere på både toppfart og opp i plan). Tviler egentlig litt på et noen får den båt/motor kombinasjonen opp i reelle 47-48 knop.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Den kommer opp i turtall, men den sparker ikke fra i vannet som ventet.

Er det noen som har erfaring med liknende båt/motor?

 

Hei , gratulerer med ny båt og motor. Det svenske "Vi Båtegare" hadde en test i sitt juni nr, hvor Suzuki DF 140 ble testet på en Askeladden 605 Explorer, mot Honda bf 135, Mercury Verado 135 og Mercury Optimax 135.

Her kom Suzuki dårligst ut med 38,5 knop. Tviler ikke på at du får en høyere fart med GH V 20, men å oppnå 47- 48 knop tror jeg blir meget vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk.

Har du linken til den testen? Jeg klarte ikke finne den på nettet.

GVH

 

Hei, du vil ikke finne tester fra "Vi Båtegare" på nettet. De vil helst selge deg magasinet, nr. 6 Juni-08.

Du kan gå inn på denne linken, som viser forsiden på det aktuelle nr. http://www.vibatagare.se/AKTUELLT_NUMMER_I...I-1677253_.aspx

Jeg har det aktuelle nr. og kan ved leilighet få scannet noe av testen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...