Jump to content

Hvilken propell til GH V20 med Suzuki DF140?


GVH

Recommended Posts

Noe bedre ble det vel. :confused:

Ønsker ikke å være utakknemlig chagall :cheers: "Litt" bedre ble det nok da det gikk fra umulig å se noe til å kunne ane litt. Men jpg-bildet burde vel minst vært ca dobbelt så bredt og høyt som versjon 2. Da hadde nok figurer og tekst vært bra lesbart. Vær obs på at slike grafer og tekst kan bli vel så bra i gif-format (eller png) som i jpg. Jeg ser ikke bort fra at gif-filen faktisk kan bli mindre i kB selv om kvaliteten sannsynligvis blir bedre. Jpg-formatet er glimrende for fotografier, mens gif og png er bedre til figurer, grafer etc

Link to post
Share on other sites

Ønsker ikke å være utakknemlig chagall :cheers:

 

:cheers: `Helge`, har vanligvis ikke hatt noen problemer med å laste ned "bilder" her på forumet, men når jeg scanner dette fra et magasin, blir det problemer uansett om jeg bruker fargebilde eller dokument.

Håper de mest interesserte finner ut av "grafen"allikevel. :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei GHV!

 

Hvordan går det med båten? Har du fått byttet propell og fått opp farten?

 

Jeg titter litt på V20 om dagen og lurer på hva dine erfaringer er så langt? Både positivt og negativt.

 

Hører noen sier at den er ganske ustødig ved stilleligge pga den dype V-bunnen på 24 grader. Kikket på en jeg gikk forbi her om dagen og stusset litt på at den fløt så høyt i vannet at de vertikale skrogsidene ikke møter vannet selv bakerst på sidene. La litt vekt på ripa og synes det skulle lite til før den la seg godt over.

 

Ellers ser jeg mange er levert med Yamaha F115. Det skal iflg GH ca. 40 knop. Synes i så fall det er bra for "bare" 115 hk på en såpass stor båt, men enda viktigere er det om den oppleves som sterk nok opp i plan etc. med godt med last ombord. Hva tror du?

 

Satser på å få kikket på den på båter i sjøen til helgen og muligens få prøvekjørt etter stengetid om mulig.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei.

Har vært borte fra forumet en stund og har derfor ikke fått svart før nå.

Mine erfaringer med GH V20 etter en snau sesong er meget positive og det man kan lese i diverse artikler og tester om gode sjøegenskaper stemmer 100%.

 

Jeg vil ta for meg de litt mindre positive egenskapene og hva jeg syntes "mangler".

 

At båten krenger enkelt ved stillstand kan jeg bekrefte, det er vel prisen man må betale for at den har sjøegenskapene den har.

Kjørte en Uttern 64 tidligere, det er en større og ikke minst bredere båt som ikke krenget ved stillstand, men ved kjøing i litt bølger var båten tortur.

 

Stuverommet under solsengen er veldig stort, her får du gjemt unna det aller meste inkludert solsengmadrassen.

 

Jeg savner en elektrisk kjøleboks ombord, jeg har gått til innkjøp av en som jeg tenker å montere i midtkonsollen.

 

Det hadde også vært ønskelig med et bord i båten. En ide jeg leker med her er å lage et bord med samme "søyle" som stolene bruker, på den måten kan jeg fjerne en/begge av stolene og sitte i akterbenken med bordet foran meg. (Håper du skjønner hva jeg mener). Bordet får lett plass i stuverommet under solsengen.

 

Badestigen har fått mye skryt for utformingen, jeg har ikke brukt den ennå, men den virker litt spinkel spør du meg.

 

Ellers er superfornøyd med båten.

Jeg har ennå ikke byttet propell, jeg skal benytte våren til testing av forskjellige typer og vil poste resultatene så snart jeg har dem.

 

GVH

Link to post
Share on other sites

Vil absolutt anbefale ballistic! Har prøvd mange forskjellige propeller på forskjellige båter og motorer( Både turbo og ballistic).

Ballisticen har imponert meg! Har prøvd forskjellige på motorer fra 90-230hk!

Syntes selv at ballisticen får båten lettere i plan, gir høyere toppfart og har lite kavitasjon i svinger ved høy trim!

Har et eksempel på en Yamarin 5820 m/150hk yamaha. Hadde original 21" stålpropell, da jeg byttet til ballistic 19".

Gikk fra 43-47 knop toppfart og merkverdig lavere forbruk!

Bryr meg egentligt ikke så mye om forbruket, men at båten slipper vannet lettere med god last, og gir meg høyere toppfart er relevant for meg.

 

Håper dette var litt til hjelp med valget ditt.

Lykke til!

MVH Ktveiten

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg lurer litt på Ballistic, og lurer på hvilket turtall du fikk på Yamaha 150 med orig 21" propell @ 43kn og med 19" ballistic @ 47 kn.?

Er Ballistic'en såpass mye mer tungdrevet ar det lønner seg å gå ned en størelse i forhold til Yamaha orig.?

 

Jeg har en 08 Askeladden 565 Wasper med Yamaha 150 4-T. Tråd her

Fikk bare så vidt testet den litt i høst og oppnådde ca 45 knop ved 5600-5800 o/min (avhengig av hvor høy trim) med den originale 21" svartlakkerte stålpropellen. Tror du jeg bør satse på 19" Ballistic, eller 21"??

 

Tenkte å handle på Sjøen for alle i Mars om jeg får bytterett om den ikke gir ønsket effekt eller størelsen er feil....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ved bytte fra en alu.propell til en stålpropell er det nok greit å gjøre mer enn å bytte propellen. Stålpropellen sitter mye bedre i vannet, og når jeg byttet til stål på en Yamarin hevet forhandleren også motoren 2 hakk opp. Fortsatt perfekt feste og betydelig økt kjørekomfort. Ved å få motoren litt opp vil hastigheten øke (mindre som "bremser"). Kanskje 47-48 er optimistisk, men du skal iallfall parkere de med 115 hk.

 

Fin båt du har!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Sitter stålpropell der i dag også. Dette er er den originale som følger med 150 hk og er svartlakkert.

Motoren sitter antagelig noe høyt allerede da den lett suger luft i sving og ved ut-trimming av motoren...

 

Men lurer fortsatt på dette med stigning og turtall på Ballistic'en i forhold til original stål.

Ballistic har ganske spessiel utforming og egenskaper....

 

ballistic.jpg

 

ballist_main.gif

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kan helt sikkert prøve samme stigning som den du har.

Men ringer du progressing som importere og selger, så bruker de å treffe godt på "spikerhodet" de altså

 

Har handla ballistic på flere motorer jeg av dem, og de en gang har jeg bytta. Jeg spurt på forhånd om evt bytte ved feil rpm, ja jo en kjapp tur maks 10 min og uskadet propell og renvasket så går det greit. (har de svart meg)

 

Likens så har jeg opplevd dette også: Brist i alle 3 blader på Ballistic stålpropell

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Hei Kveiten!
Håper du kan svare meg på det over.....? Hadde vært interessant og vite dette med turtall på sammenlignbar båt og motor før jeg handler ny propell :yesnod:


Hei! Hadde litt for lavt turtall med 21", da denne var overdimmensjonert, men hadde allikevel fått bedre toppfart med ballisticen etter testing av flere propeller, der i blant originale yamaha propeller.
Hadde ca 5500 rpm med den originale og 5800 rpm med ballisticen.

Hadde også en Gilbert 21 m/ mercury XR2 230hk, racingmotor. Der testet jeg flere propeller, men bare ballisticen gav meg det jeg ønsket!
Så denne kan jeg trygt anbefale! Prisen er heller ikke så avskrekkende.

Lykke til!

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg lurer litt på Ballistic, og lurer på hvilket turtall du fikk på Yamaha 150 med orig 21" propell @ 43kn og med 19" ballistic @ 47 kn.?

Er Ballistic'en såpass mye mer tungdrevet ar det lønner seg å gå ned en størelse i forhold til Yamaha orig.?

 

Jeg har en 08 Askeladden 565 Wasper med Yamaha 150 4-T. Tråd her

Fikk bare så vidt testet den litt i høst og oppnådde ca 45 knop ved 5600-5800 o/min (avhengig av hvor høy trim) med den originale 21" svartlakkerte stålpropellen. Tror du jeg bør satse på 19" Ballistic, eller 21"??

 

Tenkte å handle på Sjøen for alle i Mars om jeg får bytterett om den ikke gir ønsket effekt eller størelsen er feil....

 

Du bør nok satse på 21" hvis du oppnår såpass turtall! Men alt avhenger jo etter hva last du pleier å ha i båten

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Ktveiten!

 

Forklarte kanskje litt dårlig...

Farten er altså ca 45 knop med 21" orig. svart stål. Turtallet er 5800 når den er trimmet mye ut og suger litt luft og ca. 5500 om den er trimmet en aning mer inn. Farten er den samme - ca. 45 knop. Jeg lar den suge litt luft med vilje siden jeg synes 5500 er noe lavt.

Motoren suger lett luft i sving, og jeg synes den suger luft noe tidlig ved uttrimming, så den står nok noe høyt for den originale prop'en.

 

Så for å trekke litt konklusjoner om jeg har forstått alt rett...

1: Vi har/hadde begge Yamaha 150 4-T med 21" original svart stålprop. Dette gir ca. 5500 O/min ved 43-45 knop.

2: Du fikk en fartsøkning fra 43kn @5500 med orig 21" svart stål til 47kn @5800 med Ballistic 19"

 

Har jeg skjønt det riktig??

Ballistic'en virker da å være mer tungdrevet en Yamaha's originale stålpropell i samme stigning....

En fartsøkning på 4 knop eller 7% er jo pent vil jeg si :yesnod:

 

I så fall tror jeg 19" vil være det mest aktuelle for meg også. Jeg er fornøyd om toppfarten øker noe, men viktigst er toppturtall nærmere maks anbf. WOT (6000), bedre aks med tung last og evt. drivstoffreduksjon vil bli tatt som en bonus...

Ut i fra dine erfaringer vil jeg tippe at 21" Ballistic blir for tungt med WOT godt under 5500 selv om toppfarten antagelig ville økt noe mer. -I alle fall ved meget lett båt.

 

Kommer Ballistic'en fastspent/ skrudd fast i en slags eske/kasse? Vill i så fall bli kjekt å ha noe egnet og oppbevare den gamle i....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Men ringer du progressing som importere og selger, så bruker de å treffe godt på "spikerhodet" de altså

 

Hei KenBjork!

 

Jeg husker tråden din fra tidligere. Ballistic virker å være en propell mange er fornøyd med.

Får man handle som privat person hos Progress? På hjemmesiden står det å lese: "PROGRESS Ingeniørfirma AS importerer og beregner komponenter til marine og industri bransjen. Alt salg foregår via våre videreforhandlere. Ta kontakt for å finne en forhandler nær deg"

 

Lurer litt på dette med slipp-prosent... Får Ballistic'en som regel lav slipp?

 

Original svart stålprop hos meg i dag gir en slipp på 7% (21" - 2.00:1 - 5600 - 45kn) Yamaha 150 4T

Original svart stålprop hos Ktveiten ga en slipp på 9,5% (21" - 2.00:1 - 5500 - 43kn) Yamaha 150 4T

Ballistic 19" hos Ktveiten gir en slipp på -3,66% (19" - 2.00:1 - 5800 - 47kn) (er det mulig med negativ slipp-prosent??)

Ballistic 19" hos KenBjork gir en slipp på 1,76% (19" - 2,07:1 - 5620 - 41,7kn) Merc Optim. 115

 

Slippkalkulatoren finnes her for de som vil leke seg litt...

KenBjork: hva slags fart og turtall fikk du med originalpropellen din?? (+type/ stigning)

 

Hadde vært artig om flere kunne komme med eksempler slik som listen over, så vi kan få et bilde av hva som er normalt på planende båter med utenbords motor.

For å bruke kakulatoren trenger du å vite: Maks oppnådd turtal, oppnådd maks hastighet, girutveksling og antall tommer stigning på propellen.

 

Noen som kan forklare litt rund dette med slipp... Hva ansees som bra? Ballistic'en er cup'et. -Er det det som gjør at den har lavt på slipp% på lette, planende båter??

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har aldri lest den teksten på progress siden :)

Men er nå det nr jeg bruker å ringe.

Har anbefalt og fått mange andre også til å ringe og kjøp, og aldri hørt at ingen har blitt nektet.

 

Minus i slipp det går jo ikke... noe som ikke stemmer, tipper feil avlest fart jeg.

Når det gjelder propell-tester jeg har lest, så har jeg aldri sett annet på ballistic 3blads, med annet enn opptil maks 10% slip.

 

Original propellen min er Aluminium 13x19P

Hva jeg hadde med den, i fart og rpm står i en tråd. (Men finner ikke måte å søke mine innlegg listet som tråder i treff)

Fant den:

Traff forøverig fint på turtallet. 5500rpm(økte fra 5350), fart 40.3kn (økte fra ca 38kn) samt med kallesj oppe hele familien + hund i båten og i frisk bris.

Dvs alu-visp wot 5350 speed ca38

Dvs stål-visp wot 5500 speed ca40.3

 

Etter dette har jeg hevet motoren 2 hull, til kav-plata 22mm over kjøl

Dvs stål-visp +22mm wot 5650 speed 41.2kn

(Alltid gps målinger)

 

Cupping å forbedre akselerasjonen.

Rake for sterkt grep og ekstra bauløft

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nå skal du heller ikkje ta det med stigninga på stålpropeller så bokstavelig da de fleste er progressive. tallet oppgitt er gjerne bare et snitt. til fortere de går til meir vann skuffer de unna. så og sammenligne stålpropeller av forskjellig fabrikat direkte opp mot hverandre med samme stigning blir ikkje heilt rett. alupropeller derimot er mykje meir moderate i konstruksjonen så da stemmer det bedre med forenklede kakulatorer. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Etter dette har jeg hevet motoren 2 hull, til kav-plata 22mm over kjøl

 

22 mm over kjølen er jo ganske mye. Ikke problemer med at den suger luft når den trimmes ut?

Hvordan fungerte det å kjøre med 22mm med alupropellen når Ballistic'en hadde mistet et blad og var sendt til Progress?? Sugde den da luft som et uvær?

 

Lurer fordi jeg synes min med orig. stål suger lett luft ved moderat uttrimming og i sving. Kav. plata sitter ca. i samme høyde som kjølen. Hører at Ballistic tåler å "gå høyere" i vannet uten å suge luft (fint om noen kan forklare hvorfor??), så det blir forhåpentligvis bedre :yesnod:

 

 

Får ringe eller sende en mail til Progress, jeg :smiley:

Når jeg tenker meg om har jeg hatt med de og gjøre før. Var thrustlageret i en Aquadrive kobling som spyttet spon når det passet dårlig midt i Juli for noen år siden. Ble via båtprodusent henvist til Progress som importerer disse. Gutta der oppe presset ut det gamle lageret og inn med et nytt et mens jeg ventet når jeg var innom med koblingen. Bra service :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ballistic propellene er som utseende viser, veldig kuppet. Dette gir bedre grep i vannet, men kan desverre ikke utdype meg noe mer.

Som du skrev i tidligere innlegg, så er jeg enig i at 19" vil passe utmerket!

Har stor tro på at dette blir bra.

Men, ville ikke hevet motoren hadde jeg vært deg. får inntrykk av at motoren allerede er høyt nok!

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå nærmer båtpussen seg for alvor. Regner med å gå igang for fullt etter påske.

 

Siden sist har jeg nå endelig fått fingeren ut og kjøpt meg ny propell.

Den gamle var en 14 x 23 alu propell dom gav meg ca 5800 rpm og ca 40 knop på GH V20 m. Suzuki DF140, (Skal jobbe opp mot 6200.)

Jeg falt ned på en Ballistic 13,5 x 22 og er veldig spent på hvordan resultatet blir.

 

Jeg vil komme tilbake med resultat så fort jeg har dem.

 

Burde vært en tråd hvor det blir opplyst om forbruk/fart med forskjellige propeller på forskjellige båttyper/motorer.

 

 

GVH

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei!

 

Har du fått prøvd ut den nye propellen i sommer? Lurer på om jeg skal bytte ut min ibiza 19 sport med ghv20 og lurer på hvordan fartsresurssene er med riktigst mulig propell på 140 hk suz! Har 2007mod ibiza med suzuki 150 2007 med 14x23 ballistic propell og denne gjør ca 48 knop, så vil gjerne at en evt. ny gh v20 skal kunne oppnå samme farten. Er litt skeptisk til 140 hk suzuki da jeg også har følelsen av at den er mere en oppfrisket 140 hk, og min 150 hk er adskillig friskere selv om det bare skiller 10 hk.

 

Mvh! :flag:

Link to post
Share on other sites

Er litt skeptisk til 140 hk suzuki da jeg også har følelsen av at den er mere en oppfrisket 140 hk, og min 150 hk er adskillig friskere selv om det bare skiller 10 hk.

Oppfrisket 115 mener du vel...

DF140 er på like over 2 liter slagvolum, mens DF150 er vel på 2,7(?) så dette skulle nok borge for merkbar forskjell i kraft for å dra båten opp i plan om ikke fullt så stor forskjell i toppfart.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Noen som vet hvilken propell som anbefales til GH V20 med Yamaha 115? Usikker på hvilken propell jeg har, men oppnår ca 37 knop @ 5200 rpm. Tror det er akseptabelt, men synes båten bruker lang tid på å komme opp i plan, særlig dersom vi er flere personer ombord.

 

Dette er en relativt vanlig båt/motor kombinasjon, kanskje noen har erfaringer å dele?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...