Jump to content

Noen som har erfaring med Maxsea ??


Pjolter

Recommended Posts

Hei igjen et kart / Plotter spørsmål..  Noen har har noen meninger om Max sea? posetive og negative meninger og erfaringer taes imot med takk.

Har tatt en god titt på det nå og må jo si at det ser rimelig heftig ut.. Ingen med erfaringer eller synspunkter??

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Har ikke Maxs sea sjøl,  men det er mye brukt i Seil /regatta/havseilas sammenheng, så om det er det beste for deg  det vet jeg ikke,  Men det er sikkert like godt som mange andre.

Det finnes flere utgaver at dette progm.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Dette er state-of-the-art innen navigasjon. Har selv benytett programmet som mannskap ombord på en 47 foter. Programmet leser både raster og vektoriserte kart og det finnes tilleggsmoduler bl.a for værinformasjon m.m. Eneste ulempe er at programmet har en høy pris !

 

Programmet benyttes bl.a i alle båtene i Volvo Ocean race.

 

http://www.racenavigators.no/

finner du ytterligere informasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

MaxSea er sikkert like godt som de fleste andre programmene. Men mange ganger så dyrt. Hvorfor betale så mye, når du får TIKI, Fugawi og mange andre meget gode PC-programmer for navigasjon nesten gratis? Jeg kjenner ikke prisene på MaxSea's rasterkart, men jeg tviler på at de er like gode og like billige som Maptech BSB-kart.

Link to post
Share on other sites

Bruker MaxSea og er godt fornøyd.

Bruker PBG til å oppdatere havbunnen i 3-D og har mye moro med det, men må bytte ekkolodd da vårt ikke sender dybdedata oftere enn hvert 8 sekund.

Begrensningene ligger i hvor mye en klarer å sette seg inn i på dette programmet.

Krever endel av maskinen hvis du har oppe 3-D bildet med mye data (mange detaljer og stort område.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

Var ute i båten i helga (overnattet på Songvår) og da husket jeg å se etter versjonen, men å huske den helt til i kveld...

Den begynte med 10. og jeg mener å huske at det fortsatte med 1.3.2

Finner ikke kurs opp i denne versjonen, men det kan kanskje ha sammenheng med kodene som hører til dongelen.

Dataene fra PBG lagres sammen med kartdataene, men jeg kan velge om jeg vil vi at de skal brukes når programmet lager 3D modellen. Det er også mulig å lagre dataene som egen fil med passord og det hele og laste den etter ønske

I PBG ligger det et valg for tidevann der jeg bruker valget "nærmeste havn" og regner med at programmet har tidevannstabellen innebygd. Dettte er imidlertid ikke interessant her i Søgne hvor tidevannet er ca 20 cm.

 

Beklager sent svar

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

PBG er et system som lagrer inndata fra ekkolodd i en datafil. Disse dataene brukes til å få et mer nøyaktig bilde av bunnen i 3D.

En kan velge om en vil lagre punkter tett eller mere spredt feks 1,5x1,5 meter på grunt vann og spesielle plasser og feks 25x25 meter på dypt vann.

Kan også velge oftere lagring dess grunnere vannet er.

De oppmålte dybdene vises ikke i normalvisning, men i 3D oppdateres kartet fortløpende for hver måling.

En kan alltid velge om en vil at de oppmålte dybdene skal beregnes med eller om en vil bruke orginalkartet.

 

Kom på at en også kan lagre bunnbeskaffenhet med diverse farger på bunnen for fjell, gjørme , sand osv hvis ekkoloddet sender slikt signal

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte PBG til Maxsea ifm et prosjekt jeg holdt på med, men droppet det av forskjellige årsaker. Jeg fant ikke ut hvordan det reduserte for tidevann, jeg fant ikke ut hvordan det forholdt seg til vertikalt datum og jeg fant ingen mulighet for å justere lydhastighet. Kjenner jeg Maxsea rett, har de sikkert en lur løsning på det og, uten at det er skrevet noe sted.

Men den største anstøtstenen var at når mine ekkoloddata hadde gått inn i Maxsea, var det ingen mulighet for å lese de ut igjen. Så jeg logget eksternt.

 

3D visning tar man gjerne ut fra et mellomstadium i kartproduksjon. Etter at data er behandlet og prosessert til et "grid" eller rutenettverk. Da kan man gjerne velge koteavstand osv, samt vise data som 3D.

Det jeg tror Maxsea gjør, er en "reverse engineering" på datasettet i kartet for å lage et grid som oppdateres av eget ekkolodd.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Heisann.. Fekk lagt inn på Maxsea no tidlegare i haust.. Synst dette såg veldi bra ut.. Heilt til eg såg det at kartet "saksa" veldi some plassar... Er det innstillingane mine so det er noko gale med eller skal det vere slik?? Programmet elles ser veldi bra ut men vist eg ikkje kan verte kvitt desse unøyaktigheitene trur eg at eg vil la vere å bruke det...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...