Jump to content

Krav til båt og mannskap under regattaseiling


Enzo

Recommended Posts

Har sett litt på dette nå og synes det er betydelige krav til hva som må med om man skal delta på mer enn lokale onsdagsregattaer.

 

Er virkelig alle båtene som deltar i W2S , Simrad one tar osv osv spekket til disse kravene ?

oversikt.jpg

Er det f.eks "noen" som legger opp ny VHF kabel for å være godkjent etter kravene , sjekkes dette ?

antennekabel.jpg

navi.jpg

redningsutstyr.jpg

sikkerhetsutstyr.jpg

Greit , man syr i et 3dje rev men må også ha en firer eller en stormfokk for å være med i Kat.3

seil.jpg

fastmonertogtotalpris.jpg

 

Er det noen som vet om dette følges 100% hele veien ?

Link to post
Share on other sites

Jeg tok å oppgraderte slik at båten tilfredstilte en kategori 2 seilas. En god del av utstyret lånte jeg av en kamerat. Han lånte av meg når han seilte two-star. Slik kan en gjøre for å få ned kostnadene litt. Og en god del av dette som er nevnt i kravet tror jeg du har i båten nå.

Men det er ditt ansvar som skipper at alle krav er oppfyllt. En får jo mye sikkerhetsutstyr etterhvert da.

Link to post
Share on other sites

Har vært med på sikkerhetsjekken for Shetland race et par ganger. De sjekket ikke VHF kabelen (er det kanskje et nytt krav?) men de gikk igjennom lista i h.h.t. ORC kategori. Om man ikke tilfredsstilte fikk man ikke starte.

Ting som at nedgangsluka kunne skalkes og åpnes fra innsiden, innvendig manuell lensepumpe, nødror (dette er vanskelig - man må bare vise fram 'delene' - det er ingen krav til å vise styring i praksis) .

Alt som stod på lista ble huket av - tryseil og stormfokk måtte heises etc..

db_01_0041.jpg

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

vær obs. på det strenge sertifikat intervalene på livflåten,og det er intervaler på epirb også.

Selv om race går i kat 3. så tror jeg dem kommer til å opprettholde disse kravene som er i kat 2 på disse to tingene??

Dem har vel ikke uttalt seg om dette enda? Men alle årene jeg har vært med, har dem vært strenge på dette.

 

Disse sertifikatene koster mere en det smaker, spesielt på flåten som blir hvert år når flåten er mere en 3 år gammel. Det dreier seg om flere "lapper" i kostnader hvert år bare på dette.

 

Og det er egen kontrollen på oppblåsbare livvestene, (patronene og tablettene)

 

Og dem er mindre opptatt av hvilken kabel en bruker på VHF antenna :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se annen forandring fra tidligere, at epirb og tryseilet går ut av bestemelsene. Ellers er det vel det samme fra årene tidligere.

 

Dette er nytt også fra RRS i kat 3:

40.1 When flag Y is displayed with one sound before or with the warning

signal, competitors shall wear life-jackets or other adequate personal

buoyancy. Wet suits and dry suits are not adequate personal buoyancy.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Resertifiseringsinterval for redningsflåter er litt ulikt for forskjellige flåter. Men uansett må det skje så ofte, og det koster såpass mye at det nesten ikke er regningssvarende å kjøpe brukt flåte som er eldre enn intervallet for første resertifisering.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ser "tool" har meldt seg på WS2S alt. :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Ingen TwoStar uten Frøken Fryd!

 

Nå har vi vært på Shorthanded seminar hos North og lyttet til Christens erfaringer og tanker rundt optimering av båt. Veldig greit å få litt nye innspill og noen bekreftelser på hva man gjør rett og galt. Christen er også veldig klar på at han selv har lært en hel del fra sine starter i SW2S. Og det var full brakke hos North Sails i Leangbukta.

Link to post
Share on other sites

Mye av det ustyret som man skal ha bør man jo ha også til turseiling. Videre finnes det mange billigere og alternative løsninger til det som artikkelforfatter setter opp. Etter sikkerhetskurs og deltagelse i W2S alle gangene blir man etterhvert bevisst på at sikkerhet er viktig. I disse dager hvor vi kjøper alle mulige finurlige elektroniske duppeditter til båtene våre bør vi kanskje også prioritere noen ekstra kroner til sikkerhet. Epirb har forøvrig ikke vært krevd i W2S.

Link to post
Share on other sites

Her er det viktig at en setter seg grundig inn i regelverket til ISAF Offshore Special Regulations, før en stiller opp på startlinjen. Båter har ikke fått startet på seilasen pga mangler på listen, i denne bestemmelsen. Ws2S har alltid vært i kat 2. og utstyrslisten der er helt i klartekst, men i år kat 3. Der er det andre krav.

 

Kat.2.

4.19 EPIRBs

4.19.1 A 406 MHz EPIRB shall be provided

b) It is recommended that a 406 MHz EPIRB should include an

internal GPS, and also a 121.5MHz transmitter for local homing.

c) Every 406 MHz EPIRB shall be properly registered with the

appropriate authority.

 

Da jeg kjøpte inn da dobbelhanded i kat 2. startet i lande, kjøpte jeg en stasjonær montert på båten.

Men så kom kravet til en personal epirb på OneStar. Da ble det plutselig dobling av utstyret??

 

Det kan kanskje være lurt å kjøpe en personli epirb med en gang, for dem som har tenkt å gå videre til OneStar kat 2.

 

I kat.3 er det ikke noen krav etter i 4.19 om epirb.

 

Vist det blir forandret på bestemelsene, står det tydelig om hva i Notice of race – watski skagerrak twostar 2009.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Ingen TwoStar uten Frøken Fryd!

 

Nå har vi vært på Shorthanded seminar hos North og lyttet til Christens erfaringer og tanker rundt optimering av båt. Veldig greit å få litt nye innspill og noen bekreftelser på hva man gjør rett og galt. Christen er også veldig klar på at han selv har lært en hel del fra sine starter i SW2S. Og det var full brakke hos North Sails i Leangbukta.

 

Fortell hva er det vi gjør riktig og hva er det vi gjør galt????

 

Det gikk meg forbi denne samlingen :sleep:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål i denne sammenheng. Er båtens CE categori relevant for slik klassifisering ? Eller er det kun utstyret som er tema.

Ja, i kategoriene 0 til 2 er det relevant.

3.03.1 A yacht defined in the table above shall have been

designed built, maintained, modified and repaired in

accordance with the requirements of either:

MoMu0,1,2

a) the EC Recreational Craft Directive for Category

A (having obtained the CE mark), or

[...]

Les til øyet blir stort og vått

http://www.sailing.org/20140.php

 

Nå er det ganske fornuftig å tenke sikkerhet og ha ordentlig utstyr når man er på sjøen, uansett om man seiler regatta eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Mange sterke seilernavn er på plass på lista allerede i Ws2S 2009.

 

Noen mangler på listen enda?

 

Rart at det ikke er flere fra sørlandet og lengre vestover med? :confused:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi vært på Shorthanded seminar hos North og lyttet til Christens erfaringer og tanker rundt optimering av båt. Veldig greit å få litt nye innspill og noen bekreftelser på hva man gjør rett og galt. Christen er også veldig klar på at han selv har lært en hel del fra sine starter i SW2S. Og det var full brakke hos North Sails i Leangbukta.

 

Der var jeg å

mens syns mest det var et salgsmøte for north sails.

han kom med lite triks i ludo.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Står på Ws2S sin side til venstre under "sikkerhetsutstyrsartikkler".

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Har fått beskjed om å prioritere familien mere, men vet aldri? Har 2 stk brukbare lokale shorthanded seilaser,Fløde og Doyle-Lyngør som en må sette først på deltaker lista.

 

Men en solo blir det vel kanskje, vist dem klarer å strekke seiler leggen vekk fra Oslofjorden?

 

I år var det mange som brøyt, fordi dem ikke ville "brenne av" et helt sett med (nye) seil. Men båten er oppgradert på nytt og er klar :yesnod:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...