Jump to content

Restaurering Mercury T2 ( racing motor )


Droll

Recommended Posts

Har dukket opp enda et nytt prosjekt her i gården...denne gangen en Mercury T2 ( Twister 2 ).

 

Er et langtidsprosjekt , starter denne tråden nå så jeg har et sted å poste eventuelle spørsmål som måtte komme underveis.

 

Litt om motoren.....

Er blant Mercury sine siste racing motorer basert på de klassiske rekkesekserne.

Link til et bilde ifra racing katalogen til Mercury ca 73/74

 

  • 99.9 cubic inhes ( ca 1.6 L )
  • Boring 2.875"
  • Slag 2.562"
  • Seks forgassere ( Tillotson Tc3A )
  • Kort stamme ( 15" ), fantes også en T2X den var ultra kort ( 12" ) .
  • Gir utveksling 14:15 og 1:1, min er 14:15....
  • Super Speedmaster girhus = IKKE giring, kun forover
  • WOT 6800/7200 rpm
  • Effekt ?? imellom 170 og 200 hk......

 

Mange likheter med produksjons modellen men er totalt forskjellig på andre områder...

  • Annen tennings rekkefølge, spesiell eksos tuning .
  • 6 i stede for 3 forgassere.
  • Helt andre reed ventiler.
  • 7 bære lagre på veiva, i stede for 5 som på produksjons modellen .
  • Ingen turtalls sperre på tenning....er også jevnt 60 grader imellom hver sylinder, produksjons modellen har "litt" forskjell imellom sylindrene...

 

 

 

Motoren har visstnok stått på utstilling i hos en Mercury forhandler for noen år siden, de siste årene har den ligget lagret i en låve i Mosse traktene.

Motoren er 90% komplett, noen deler mangler.....men burde kunne brumme en gang i fremtiden.....

 

Ligger en video ute på Youtube med nesten samme motor ( Er en T2x )

 

Min har dog et par mindre mangler...mangler 6 stk stempler + et par råder.....

  • Girhus, stamme og oppheng ser ut til å være i god stand ( trenger litt lakk )
  • Forgasseren trenger en rens ellers bra ( har allerede skaffet kit til disse ), mangle dog en liten del av stagene ( men har skaffet meg ei skisse av delen )
  • Blokka er boret .015", sylinderne ser/måler bra ut, noen små sår i toppen etter et tidligere ring havari ??, ikke av betydning .
  • Blokka har også blitt polert hele veien ifra reedventiler til innsugs porter ( ikke av meg )...
  • Stemplene vil bli erstattet av .015" 3 rings høy-komp stempler ifra standard motoren ( den gamle Merc1500 og 140 hk ) .
  • Rådene vil antagelig bli erstattet av den siste generasjons råder brukt på rekke sekserne . bilde her.
  • De fleste pakningene kan hentes ifra produksjons motoren, men noen må jeg selv lage....
  • Det elektriske....er ikke mye på en slik motor, det som er er veldig racing preget....
  • Er med powertrim til motoren, men dessverre ikke racing varianten....

 

t2_ak_bp_01.jpg

Grovt sett slik den ser ut i dag.....vil trenge litt pussing og ny lakk.....

 

Skal restaureres tilbake til bruks stand, kommer også til å bruke den litt men dog ikke så mye hardkjør.....har en annen nesten lik prosjekt motor til det...

 

 

Fortsettes senere....

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Starter med å poste første spørsmål....

 

Trenger nye decaler da disse ikke er like pene etter 30+ år....

Noen her på forumet med kunnskap om slikt ??

 

De originale merkene er trykket på krom ( visstnok et 3M produkt som et utgått for mange år siden )...

Hva er på markedet i dag ??

 

De originale er silke trykk ....

Finnes det tilsvarende pr idag ( holdbarhet og glans ), som IKKE koster allverden ( er kun snakk om et sett med merker... )

Eventuell klar lakk på krom ødelegger jo hele utseende..

 

Har sittet og lekt meg litt på pcn, begynner å ligne på noe, men tror jeg har tatt i nok på oppløsningen... filene er "litt" store ( 1600 dpi og 90+ MB ), laget etter "bigger is better" :lol:, er lettere å justere NED kvaliteten en opp...

Bruker også flere lag ( Photoshop ) for å skille de forskjellige farvene ( sort, rød og blå.... har lagt inn et grått lag bakerst for å forestille krom....

 

Hva kreves for å få bra kvalitet på decalene ??

Hvilke filtyper er greiest.

 

Ca hvilke pris kan jeg vente meg ??.

 

Har lagt ved 2 av decalene her, skal være krom der det er grått...

 

Bak decal...

 

twister_II_back_01.jpg

 

Front decal...

 

twister_II_02.jpg

 

Er også et par til, men de har jeg ikke gjort noe med enda.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Kjempe greier , gleder meg til å følge med i denne tråden . Vi har en kar her i havna som har skrudd Mercury i snart en mann's alder , han er nok gubben du trenger å komma i kontakt med . Skal snakke litt med han jeg, så kommer jeg tilbake med en IM til deg med evt tlf nr å sånn . Stå på ,dette ser knall ut .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Overflatepropell?

 

Kan kjøre propellakslingen helt i vannskorpa uten å miste kjølevann ( vanninntak under ), så muligheten er der ja .

Er også en Clever type propell på bildet .....

 

ssm_14.jpg

 

 

Ellers..... navn og linker er lagt til, tror stort sett jeg har kontroll på det meste av deler....største problem nå ( utenom vinteren ) er klistremerkene som trenger fornyelse...

ak_t2_6.jpg

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Det han ikke har lager han til deg hvis du sender bilde og dimensjoner. Var i kontakt med ham rundt en annen Mercury, og han fikset det meste til en helt grei pris.

Kan undersøk med han litt senere, regner uansett med at de må spesial lages, denne motoren var ikke tilsalgs igjennom de vanlige salgs kanaler..

Var tilsalgs igjennom "Mercury Racing", stort sett til racing team, er laget for en ting :cool:

 

Er et par firmaer som selge repro decaler på Ebay, men har ikke noe slikt...

 

Var en på Scream & Fly forumet som tok initiativet til å få lage ordentlige merker for 1500XS motoren for en tid tilbake ( peneste standart R6 laget :yesnod: ) , dette var en vanlig motor produsert i et langt større antall men selv til den var merker ikke å oppdrive.....han fikk også godkjenning av Mercury på disse merkene....pris pr sett ca $300.- ( produsert i et mindre opplag ).

 

 

Kanskje denne fyren har dekaler til din motor:

Tviler på det, men kan undersøke....

De på bildet ser ut til å være printet ut, alle grå deler av merkene skulle egentlig vært krom....

 

 

Utifra det jeg har funnet ut så ble de originale merkene trykket med silketrykk på en relativt tykk krom "teip" ifra 3M ( Mercury kom med ny design på merkene da 3M sluttet å produsere krom "teipen" ).

De merkene jeg har laget på pcn er laget slik at jeg kan skille ut hver enkelt farve ( rød/sort/hvit/blå ) tanken var å få dem laget her på berget, til en mest mulig fornuftig pris da hele design jobben er gjort....

 

Har igjen å lage side merkene + et par litt mindre merker......

 

 

Ble en liten avsporing under design jobben også .....her en kort historie om Mercury sin twister serie ( med forbehold om feil på de første modellene.. )....

OBS grå farven skal være krom....gjelder ALLE merkene .

 

twister_b.jpg

Mercury Twister, første motor i serien, basert på Merc1350... litt villere porting men fremdeles 3 gassere..

 

twister_1_red.jpg

Mercury Twister-1 , mye ut av forrige motor, det nye her var eksosen som gikk i en egen tunnel på utsiden av motoren, gikk tilbake inn i stammen langt nede.

 

twister_1_blue.jpg

Mercury Twister-1 blue, ny tennigs rekkefølge + noen endringer i eksos tuningen....eller lik den røde.

 

twister_2x.jpg

Mercury Twister 2 x eller bare TIIx, dette er motoren på filmen litt lengre opp.... eneste forskjell ( tydelige) på denne og min TII er lengden på stammen..

 

Kom også en Twister 3.... første racing V6 motor, codname "Black Max", senere også en T4...også en V6.

 

 

Men tilbake til MIN motor...litt detektiv arbeid + noen mailer og en telefon til Ravns så har jeg funnet paknings sett til forgasserne, har også kommet over en manual som inneholder de vitale data på forgasserne.

Forgasseren i manualen var til en Mercury 650XS...men denne motoren er egentlig halvparten av min motor......så hvis noen kommer over en slik vil jeg gjerne vite det.....er en 65hk som yter ca 90hk.... :crazy:

 

Tc3_gaskets.jpg

Må lage den lille runde pakningen da..trur jeg klarer det :lol:

Åpningen på forgasseren her er 45 mm........ 6 x 45 mm forgassere :drink: bensin....

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ikke skjedd så mye med prosjektet enda, har blitt et par skritt tilbake + et halvt frem igjen...

 

Veiva viste seg å kun være brukanes som papirvekt eller anker....jobber nå med å skaffe tilveie et nytt eksemplar av sorten, har håp om å klare den biten.

 

Råder....mangla 2 stk og av de 4 tilstede værene var det mindre rustskader på 2 ......

De originale rådene var også lettet + sikkert ballangsert, å finne noen matchende råder har jeg egentlig gitt opp, har istedet tenkt å bruke råder ifra siste generasjon av rekke motorer da de er lettere å håndtere under montering ( kan monteres uten Mercury spesial verktøy ).

 

Disse skal selvsagt matches og eventuelt ballangseres, må bare finne noen som gjør den jobben...

 

rods.jpg

Har her 17 stk + 6 til som ikke er klargjort.....burde kunne hente ut 6 + 6 stk her :yesnod: ( ekstra 6 er for et bi prosjekt ... )

 

Jobber også litt på tannrema til tenninga, plan A er å skaffe tilveie en original eller en med samme spec...

Plan B er å finne ei alternativ reim med reim hjul...

 

belt.jpg

Har funnet disse delene (plan B), krever dog litt maskinering for at de skal passe......HVIS reim lengden passer 100% da..

 

Kom over noen NOS reed ventiler for en tid tilbake ( før jeg fant T2n ), kommer til å bruke disse da de originale har blir "modifisert" av forrige eier, eneste problem er at jeg kun har 4 stk....men har noen gamle som muligens kan fungere...

 

reeds.jpg

Bildet her viser 2 av de nye reed ventilene + en standard reed blokk ifra en standard motor...burde kunne gi litt bedre gjennomstrømning...

Legg også merke til at T2 reed ventilene er laget av glassfiber, vi snakke her om deler ifra ca 1974....

 

Har også kommet over litt reservedeler til girhuset, noen er fremdeles tigjengelig ifra Mercury, men de koster mange båtpenger......samme gir som på dagens SSM VI girhus ( SST120/140, Formula One ++ )

 

ssm_parts.jpg

 

 

 

Ellers... ikke mye, men har kommet over en ny T2x video på nettet...den ligger her.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Veiva viste seg å kun være brukanes som papirvekt eller anker....jobber nå med å skaffe tilveie et nytt eksemplar av sorten, har håp om å klare den biten.

 

crank_002.jpg

Her et bilde som viste tingenes tilstand i fjord....

 

my_tii_crank_02.jpg

Samme vei pr i dag, har vært en tur over dammen for litt "kosmetisk" kirurgi .....

 

my_tii_crank_01.jpg

Klar til dyst igjen.....

 

 

Når ser det ut til at de utfordrende problemene er løst, mangler bare å kjøpe inn diverse "service" deler + litt bedre temperatur i bua ....

 

Jobben på veiva ble utført av Marine Crankshaft, Santa Ana USA.

Har vært i kontakt med enkelte verksteder her i landet også, men alt er så vanskelig med 2-takt veiver....og det var ifra de som gadd å svare...

 

Pris ?? det er det ingen som har noe med, er til båten :smash: , litt moro skal en da ha.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Flott prosjekt, har virkelig sansen for klassiske mercury utenbordsmotorer, alt annet vedrørende utenbordsmotorer fra gammeldager blekner og er vel alt glemt :yesnod: , men mercury sine vil huskes inn i evigheten.

 

 

Pris for utstyret; ingen som har noe med, det er til båten :wink: Den var god, skal huske på den neste gang kjerringa ser jeg har snopt til båten :lol::lol:

 

"Det er til båten!!!" :tongue::tongue::tongue::giggle:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en liten oppdatering på deleside, er fremdele litt for kaldt til begynne å gjøre noe konstruktive på motoren enda.

 

 

t2_pt_01.jpg

Siste god deler :yesnod: , et par av Mercury sine lettvekts power trim sylindere.

Disse monteres på en helt annen måte en de normale sylindrene som ble brukt på rekke motorene, her monteren sylinderen imellom motor OG baken på båten .

 

t2_pt.jpg

Hvis er se nøye etter her kan en se monteringa ( ikke min T2 )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

sjekk med Erling Ravn i Ravn's Garage.. de gutta kan absolutt alt om de motorene her....... bøyer meg i støvet for han gitt;)

Har en liten bestilling inne der nå :smiley: , de kan nok mye om de gamle Mercury motorene, men da mest om de vanlige forbrukermodellene, er ikke helt oppdatert på racing siden....

 

 

Syntes det er meget bra at du tar hånd om en gammel racingmaskin!
Noen må gjøre den jobben også :yesnod:

 

 

 

 

Ellers er det merkelig hvor liten verden har blitt idag... etter at jeg begynte med disse gamle motorene har bekjentskaps kretsen utvidet seg betraktelig....

Har nå jevnlig kontakt med flere likesinnede, pr idag så pågår en overhaling i Shelton USA, kom også nylig i kontakt med en i Australia som akkurat har restaurert en T2x + flere tidligere førere/mekanikere som kommer med råd og kommentarer :smiley:

 

lc_t2x_1.jpglc_t2x_2.jpg

Denne motoren ( en T2x ) befinner seg i Australia er nylig restaurert .

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Liten oppdattering på delefronten, har nå sittet ute i solen og klippet pakninger :smiley:

 

IKKE alle pakningene da, noen av pakningene ble også brukt på produksjon motoren, de fleste av de er nå innknjøpt...

 

t2_gaskets_01.jpg

 

t2_gaskets_02.jpg

 

Den grå pakningen er en OEM pakning, resten er laget på gamlemåten ( kniv/saks og hull punch )....

 

Selve materiale er kjøpt hos den lokale Tess butikken ( Teadit NA 1000 1,0 mm ) var dyr nok (855.- pr m² ).. bra en ikke trenger så mye :yesnod:

 

Pr idag så mangler jeg :

  • 6 stempler, kjøpes nye...
  • Div lagre, har allerede noen.
  • En forlengelse til drivakslingen, girhuset er antagelig ifra en T2x noe som tilsier at jeg mangler noen få tommer...
  • Lakk
  • Noe glassfiber for å lappe litt på dekslene, lager muligens en ny bunn da den gamle har "litt" mange hull...
  • Og tannrem for tenning....

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den tannreima og de pulley´ene du la ut bilde av er veldig like noe jeg har på maskinen på jobben.

 

Husker ikke helt navnet på butikken, men det finnes en butikk i Oslo/Alnabru som selger slike tannreimer i forskjellig lengde, og bredde. Og selvfølgelig ørten forskjellige str på alle måter.

 

Men kan finne navnet på den sjappa da, hvis du har bruk for det ?

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Så en slik på messa nå for noen uker siden. Stooor motor, og det knøttlille og spinkle undervannshuset :) Og det var ultrakort også. Liten migete propell satt det på også, men det funker sikkert som bare fy :)

 

INDUSTRIFOKUS.no heter firmaet, tools industrifokus as De har reimer i alle mulige og ikke mulige variasjoner.

 

http://www.industrifokus.no/default.aspx

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...