Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 17 HT Prince


Brodern

Recommended Posts

Så 21.10.2008 ble jeg endelig eier av en båt jeg lenge har leita etter. :cheers: Så jævlig fett.

 

Fredagen 26.10.2008, 5 dager etter gikk første turen. Det var for å se om det var veldig mye som måtte gjøres. Noe det ikke var egentlig. Jeg kunne jo bruke den slik den var. Men det er jo ikke noe moro.

 

Båten er kjøpt som et lett prosjekt da den har vært under vann. Motor er reparert av TSG og båten er tørr og fin virker det som. Den hadde stått lenge inne.

 

Planen er å bytte alt elektrisk og montere og oppgradere med kun nye komponenter. All belysning skal være av LED typen. Det er flere grunner til dette. Strømsparing og minimalt med "pæreskift"

 

Lister opp ting som er kjøpt og skal kjøpes. Har lagt budsjettet på ca 20.000kr. Kan sikkert bruke mindre, eller mer. Det spiller ingen rolle. Poenget er at da blir det slik jeg ønsker, og alt er nytt, mer eller mindre.

 

jeg kommer garantert til å spørre om hjelp og tips underveis. Jeg anser meg selv som rimelig habil på elektrisk og mekanisk arbeide, men det kommer garantert opp spørsmål da jeg på langt nær er verdensmester :crazy:

 

Bildene er tatt da jeg hentet båten, og et er fra prøveturen 26.10.2008.

 

Da kommer handlelista:

 

Fastmontert 75/80ltr bensintank med induktiv giver og utvendig påfylling. Kjøpt

Pumpedass. (mangler slanger og div småtteri) Kjøpt

Voltmeter. Kjøpes

Fuelmåler. Kjøpes

Sidelanterner hvitt hus, LED. Kjøpt (pluss ledpærer til akter og fram, kjøpt)

Ankerlanterne. Kjøpt (LED pære i bestilling)

Lanternemast i syrefast. Kjøpt

Dekksluke til dregg og dreggetau (Neste år ? )

Søkelys, fjernstyrt. Kjøpes

Arbeidslys/dekkslys. Kjøpt

Bryterpanel m/6 brytere. Kjøpt

Lensepumpe. Kjøpt

Håndrekker med LED lys. Kjøpes/bestilles

140ah Bosch batteri (fra en Bavaria 28) Kjøpt

Hydraulisk styring (Bay Marine/Teleflex) Kjøpt

Ekkolodd, Eagle Cuda 168. Kjøpt

Marinehøyttalere(fått) + radio/CD. Kjøpes

2x vinduspussermotorer og alrmer/blader. Kjøpt

CB og VHF + antenner (har jeg)

Kompass Silvia (har jeg)

Brannslukker (har jeg)

Kalesje. Er bestilt

Dørk/gulvbelegg(brunt m/sorte nater) er bestilt

3.5-5hk dorgemotor/hjelpemotor og brakett. Kjøpes

 

Båten står på en helt ny TIKI BT 700 tilhenger.

 

Og sikkert en del annet småtteri selvfølgelig. Men kan jo ikke liste opp en limtube eller skruer heller :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Det kommer litt mer etterhvert :) Har ikke begynt å gjøre noe enda. Kaldt og guffent ute i disse tider.

 

Men ny lensepumpe og bånnplugg samt bryterpanel er på plass. Og skal snart begynne med litt lanterner samt kabling.

 

Deretter kommer vel gulv og montering av dass tenker jeg. Litt rart med dass i en 17 foter vil vel noen si, men prøv å si det til magan min etter jeg har tygd nistepakka :)

 

Men det er ikke lenge før jeg begynner ihvertfall, og da kommer det bilder.

 

Tenker på å legge vannfast finer på styreposisjonen, bare for pynt. Og liste rundt. Litt jåleri blir det jo, men ike så mye :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Ja båten er fin den. Går godt i sjøen også så lenge ikke farten blir for høy og bølgene likeså :)

 

Her er en snutt fra jomfruturen

 

Lurte litt på å lage lukket kabin selv. Trekke taket litt bakover etc, men er redd for at uteplassen blir svært liten, med orginal HT vel og merke. Men tanken har vært der :)

 

Men så kom jeg jo på at jeg liker denne båten for hva den er, og hvorfor skal jeg da bygge den om ? Da kunne jeg jo kjøpt meg en annen båt da, som var lukket :)

 

Med ny kalesje blir den grei tenker jeg.

 

Kommer snart noen bilder av styringa fra Teleflex/Bay Marine samt en del annet smått. Og også hva jeg skal gjøre med diverse hyller som er orginalt, og som fortsatt skal få være det. Blir litt mer teak inni enn nå, men det blir som orginalt da :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Ja båten er fin den. Går godt i sjøen også så lenge ikke farten blir for høy og bølgene likeså :)

 

Du nevner den går fint så lenge farten ikke blir for høy, mener å huske utenbordsversjonen var godkjent for 115 hk og da gav toppfart på vel 45 knop, så skroget takler fart bra hva jeg har erfart, jeg hadde en 60 hk som gav toppfart på 31-32 knop (trykklogg, før gps var allemanseie :lol: ) Men klart når sjøen begynner å bli kvassen må en jo forholde seg deretter.

Link to post
Share on other sites

Mener det står et 5knops skilt like ute ved der jeg snudde (på filmen)

 

Så jeg skammer meg litt da. Men det var bare en båt der ute. Så vel 5 6 på hele dagen tror jeg. Kanskje noen fler. Men jeg tar alltid hensyn og prøver å ikke lager bølger for nære båter som har ankret opp. Vet hvor irriterende det er selv.

 

Men litt må man jo tåle :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Da kommer dagens update :)

 

Båten skal leveres på Fredag og arbeidet med todelt kalesje starter. Det er ikke helt vanlig med todelt, men Kalesjemakeren mente at det skulle han få til.

 

Er ikke helt sikker på fargen. Blå er jo en bankers, men tenker litt på offwhite eller noe annet. Jeg får høre på hva dere og kalesjemakeren mener :)

 

Men det var ihvertfall det som skjer nå :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Skal du ha offwhite så blir det i det minste mye vasking på deg femover! Og kalesjer er bortimot umulige å holde helt rene: De vaskemidlene som tar dritten, ødelegger også sømmer og stoff! Så jeg ville ha gått for en mørk farge. Jeg har hatt beige kalesje i tre år nå i bruk året rundt, og den blir aldri helt ren etter vask....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja jeg vet. Har sett noen slike og de blir ikke fine når de har vært brukt en stund (år) De jeg har sett blir sånn møkkagrå, og det er ikke pent. Men Det kan hende han har noen andre farger på lur også. Vi får se.

 

Blått er fint, men så innmari "vanlig" :flag:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Enda en liten og uviktig update :)

 

Båten er nå klar for levering, dvs dratt frem fra vinterhuset. Og jeg har kjøpt inn påfyllingssett til tanken samt volt og fuelmetere fra Faria. Timetelleren kommer i morra.

 

Det blir hvite instrumenter på beiset og lakket finer, som kaaanskje kan ligne litt på mahogny hvis jeg har flaks.

 

Kjøpte også ei loggbok. Kan jo være greit/morsomt å ha.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...