Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 17 HT Prince


Brodern

Recommended Posts

  • 9 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Yess, da er det vel på tide å kle av den gamle dass.... eh, damen :)

 

Flikka litt på en liten skade under, like ved kjølen. noe som sprika litt som jeg pussa ned og plasta opp igjen.

 

 

Titt tei, der var du jo

4.jpg

 

liten flik som er løs

1.jpg

 

 

puss puss

2.jpg

 

 

Ferdig stoffet. Plastra igjen først selvfølgelig

3.jpg

 

 

Ny dass. Greit når båten brukes i drikkevannskilde (ca 5 uker pr år)

 

 

Og oppi den masta kommer det en BP vimpel :)

81.jpg

7.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er beslutningen tatt.

 

Dørken skal skjæres opp og skummet skal ut, samt at skroget skal sjekkes og plastres :) Blir litt jobb, men blir vel greit når man først begynner. Skal enten skummes pånytt eller lage spant.

 

Når det er ferdig begynner jeg på det utvendige. Blir teakdekk bla :sailing:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Da er dørken åpnet, og det var egentlig hyggelig det jeg fant. litt vått som jeg tenkte, men MYE mindre enn hva jeg fryktet. Slipper å ta ut så mye da skummet for det meste er tørt. Men det er en liten skade som jeg vil fikse, og derfor fjerner jeg litt fremover i bynnen også. Da får jeg slipt godt og lagt på ny glassfiber og polyester.

 

Det tok ikke lange stunden. 5 min med stikksaga (tredørk) og 15-20 med en spade får å få vekk skummet. Vannet er ute og det skal tørke en stund. Har stått noen timer i sola i dag så nå kan jeg begynne å slipe ned stedet som er skadet. Det er bare sprekker, men det lekker litt.

 

Det ble 2 store sekker med skum. Men nå er resten tørt. Det skal ikke skummes pånytt, men bygges opp avstivninger i tre som plastres med glassfiber.

 

 

Først merker man av hvor man skal kutte

kutte.jpg

 

og så går resten av seg selv.

aapna.jpg

aapna_2.jpg

spa.jpg

skade_2.jpg

skum.jpg

sekker.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

 

 

with_bunnbilder_11.jpg

 

:eek: :eek: :eek: Ser jeg det Norske flagg ligge på bakken/tilhengeren? :eek::nonod: jaja, lagå :flag:

 

hehehe, Har du ikke snart nok prosjekter? Syntest du holder på med prosjekt etter prosjekt jeg! :giggle: Men gubba meg hvor fint alt blir tilslutt! :drink: Tore gjør ting han ikke kan, men han kan det vist alikavell! :yesnod::cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ja uff, det havna der :) Men legg merke til at det ligger pent og at det ligger litt saker oppå slik at det ikke krøller seg....................heeeeeeeee :)

 

Har jo pussa opp en 10ft With ammen med guttungeogså, + den nye båten han kjøpte seg i år har jeg hjulpet til litt, og ikke glem båten til kjerringa..........og noen biler etc :)

 

synes ikke jeg har fått gjort så mye egentlig :)

 

Skal legge ny dørk i Nordkappen, den ligger klar. Og legge dørkplater m/nater på framdekk og akterdekk+ dollbord. Blir penere det enn å prøve å fikse 40 år gamle sprekker i gelcoaten :) Men den gamle dassen er jo helt grei egentlig :)

 

Må jo ha litt å pusle med, når vi ikke er på hytta :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Synes du ? Den er jo bare stuet vekk for noen mnd :) Dukker vel frem til April/Mai tenker jeg :)

 

Kalesjen er tatt med hjem. Skal ikke ha noe mugg her.

 

Samma med snekka. Den får tak i helga, og kalesjen blir med hjem :)

 

Litt dumt at det kun ble 2 turer med Nordkappen i sommer. Begge var til Horten faktisk :thumbsup: :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Nei ingenting. Dvs den er litt kjappere opp i plan, men det skyldes trimplanene. De gjør båten mye kvikkere, men litt kilen/nervøs, og det var den ikke før. Vet ikke helt om jeg likte det. Virker som det blir for lite bæring i skroget så det føles nesten som den chinewalker litt. Danser litt. Før var den dønn stødig, men med tabsene var den ikke det. Men i gjengjeld kan man gå i de fleste hastigheter uten at den setter nesa opp, og det er en veldig fordel.

 

Ser etter større motor nå, men det haster ikke :)

 

Liten snutt

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Primerpumpe (chokedings) til motoren og resten av monteringssettet kommer senest Onsdag, så da henter jeg det.

 

 

 

Denne venter jeg faktisk fremdeles på..............................

 

Har fått et tilbud på en 140hk Yamaha som jeg synes høres veldig greit ut. Så kanskje det blir litt mer futt til våren......... :yesnod:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Ja den er fin i sjøen til å være så liten. Fikk bare brukt den 2 turer i fjor sommer, begge Sandvika-Horten, og i en del sjø. Jeg har vel ikke noe å utsette på båten bortsett fra at det kan være litt ugreit å se skikkelig forover og til siden hvis det sitter folk foran i båten og man sitter i førerstolen. Litt dum løsning sånn sett, men ikke det største problemet.

 

Båten er jo over 40 år gammal, men liker denne typen, så derfor den. Har jo bla ei snekke fra 56. Så jeg er både trefanatiker og plastikkmann :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Du skriver både "trimplan" og "tabs". Da tipper jeg med at du mener smart tabs som du ikke kan justere under fart.

Blir båten like ustødig med alle justeringer av dem?

Hvis du gjør dem slakkere, får du mer markant planingsterskel da?

Hvorfor valgte du smart tabs fremfor andre løsninger?

 

Artig å følge tråden. Nordkapp gjorde mye god innvendig plass ut av dette skroget, synes du også?

Veldig funksjonell båt uten å være jålete, samtidig som alle størrelsesforhold er harmoniske.

Husker at vi gispet litt første gang vi så den. Så mye glass var ganske utradisjonelt, men det er pent gjort og gir den et særpreget og luftig design. Hvem er designeren?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er Smart Tabs ja. Om de er så smarte vet jeg ikke, men de fungerer bedre enn forventet. Båten gikk raskt i plan fra før, med veldig lav planingsterskel, den bare løfter seg litt og faller fort i plan hvis man gasser litt. Med tabsene er den enda raskere.

 

Den største forskjellen merket jeg når jeg slipper av gassen. før så satte den nesa til værs ved ca 10 knop, sånn ca. Med tabsene kan man trekke av gassen dit man vil, uten at den setter nesa i sky. Når den går med baugen i været er det jo flere ting som skjer. Den ene er man ikke ser en dritt, og den andre er at båten vingler fra side til side. Den holder kursen, men det ser og føles helt feil ut :)

 

Jeg har ikke prøvd å flytte/justere de enda. Det ble bare 2 turer/helger med båten i fjor, og det var dagen før siste helgen de ble montert.

 

Merker at båten ble litt mer nervøs under fullfart, går liksom og slenger litt(chinewalk) og det gjorde den ikke før.

 

Grunnen til disse var vel fremst for at jeg fikk dem for 800kr (nye) men jeg hadde egentlig tenkt på å kjøpe justerbare for å kompensere for ulik vekt i båten. skjev båt er ikke godt i sjøen, jeg er litt sær der.

 

plassen i båten med utenbordsmotor er litt bedre enn utgavene med innenbordmotor naturlig nok da man får 1-2 sitteplasser mer bak. Med innenbordsmotor sitter man jo flaklemt på hver side av motorkassa, og sånn båt kan ikke jeg ha.

 

Man kan faktisk ligge 4 stykker foran i båten, og 1 bak hvis man ikke er for lang. Men da helt skal 2 av de foran være småttiser :) Vi har sovet 3 stk i båten og det går helt fint. Det er jo en del stueplass under benkene foran og i forpiggen samt under benken bak + at det er hyller under dollbordene som går helt bakfra og langt frem i båten.

 

Nei jålete er den ikke, det skal den ha. Det er en enkel konstrukjson med rene linjer. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg liker Nordkapp 17 HT så godt, det bare er slik, og derfor kjøpte jeg den. Jeg har brukt såpass med penger på den båten at jeg kunne kjøpt meg en "finere" båt for de som bryr seg om slikt, men jeg ser ofte ting på en litt annen måte, og gjør det jeg ønsker, ikke hva andre liker :) Men blir stolt som en hyssing når jeg får skryt da, det skal jeg ikke legge skjul på :tongue:

 

kontruktør er jo Otto Scheen (Furuholmen&Scheen) en Majestet i Norsk båtkonstruksjon tør jeg påstå

 

Båten har som tidligere nevnt serienr 64, så dette er nok en av de eldste av Nordkapp 17HT

 

Synes den er bra jeg :cheers_wine:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

enig med deg i at det er en både fin og god båt, derfor har jeg også en selv. jeg har montert bennett trimplan på den , og synes dette bare gjorde båten bedre. har ellers en 75 hk mercury 2 -takt på den , og synes den går veldig bra.

 

 

hadde vært kjekt om du kunne legge ut litt bilder av inventaret i din båt . Det meste i min båt er strippet, så det hadde vært greit å se hvordan f.eks hyllene ser ut.

 

jeg har planer om å lage en hylle på tvers , helt bak i båten. Men venter til det er blitt litt bedre temperatur til å støpe i.

 

benken bak i båten er borte , og det er forsåvidt greit for meg, da den blir mer praktisk å fiske fra.

 

etterhvert får jeg ta noen bilder av min og legge ut jeg også.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg skal se igjennom bildene og se hva jeg har av seter og benker etc.

 

ser du bor i Trøgstad ? jeg flytter til spydeberg snart, og vil vel ta med båten dit. så hvis du ønsker å glane på noe er den "glanbar" der etterhvert :)

 

Hyllene under dollbordene er enkle. De er hengt opp og festet oppunder dollbordet. Har vel noen bilder av det. Jeg skal bytte mine. Orginalt er det teakhyller.

 

 

Jeg hadde planer om å droppe den bakerste benken pga bedre plass til nettopp fiske, men beholdt den da det er greit å ha noe å sitte på bak der under fiske, men også hvis det er flere personer med. + at det gir plass til noen ekstra bensinkanner, olje og dregg/anker, tau etc.

 

Jeg har ikke gjort så veldig mye på min båt, men noe har det jo blitt.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...