Jump to content

Prosjekt: Nordkapp 17 HT Prince


Brodern

Recommended Posts

Har holdt på litt med et panel i dag. Skal lakke selvfølgelig, men måtte bare prøve. Panelet skal ligge oppå et annet. Buen er formet etter omkretsen på rattet. Kommer vel en knapp eller to midt i, kanskje. I morra lager jeg resten, glemte malene så de må jeg hente.

 

Moro å kladde litt med beis da.

 

panel4.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Vi får jo se til slutt da, om jeg er flink eller ikke :lol:

 

Ser du Nordkappen i fjorden er det jo bare å svinge innom, biter ikke vet du :)

 

Har mere bilder fra dette panelet da, de kommer litt senere. Er på jobb i natt. Og må jo jobbe litt :headbang: Men da har jeg tid på dagen til å dulle med båten :)

 

I morra skal jeg lage to paneler til, så det blir jo moro.

 

Fikk finerplate gratis hos Maxbo på Karihaugen, skulle bare ha litt :)

 

Holder på med siste rest på topplanterna, har bilder av den med ledpære også.

 

Begynner å dra seg sakte til nå :flag:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Her er et par bilder av lanterna som jeg skal ha i masta. Et bilde med vanlig sofittenpære, og et med LED. Og noen bilder fra starten på det første panelet.

Og noen esker med "ting og tang" som er kjøpt inn i løpet av vinteren :smiley:

 

panel.jpg

 

panel_2.jpg

 

paere.jpg

 

led.jpg

 

ting.jpg

 

ting2.jpg

 

ting3.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått laget et par paneler til. Etter 8 lag med mahognybeis er de klare til å lakkes.

 

Ligger litt etter skjema. Skulle lakke i morges, men isteden for klar lakk i boksen var det HVIT lakk oppi, og det går jo ikke. Så jeg måtte stikke til TSG å bytte den boksen :)

 

Men nå har jeg ihvertfall lakk, som er blank :)

 

De to siste panelene får et strøk lakk i kveld. så et i morra. Får se an om det trengs mer da :)

 

lakket.jpg

 

 

siste_paneler.jpg

 

siste_paneler_1.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Holder fremdeles på (som jeg skulle slutte) med panelene mine. De er straks ferdige nå, skal bare lakkes en gang til. Søren så lang tid den lakken bruker på å tørke :)

 

Lanternemasta er ferdig med topplanterne og ankerlanterne og kablene er strukket inni masta.

 

Inni båten er taktrekket tatt ned og gamle kabler er fjernet og det er nå plass til nye :)

 

Ankerlanterner, søkelys, arbeidslys, horn er neste på lista.

 

Paneler og hydraulisk styring deretter, samt montering av bryterpanel og ny sikringsboks/powerboks.

 

 

 

masta_1.jpg

 

masta.jpg

 

masta_2.jpg

 

paneler_nesten_ferdig.jpg

 

paneler_nesten_ferdig_1.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Mere lakk må påføres. tror kanskje dette blir siste, eller mulig det blir et til. Det er nå 3 lag på plata til instrumentene, og 2 lag på de andre platene.

 

Det begynner jo å se greit ut synes jeg. Er jo første gangen jeg har gjort akkurat dette. Vel, klædda med maling har jeg jo gjort før, men ikke beis og klarlakk. Kunne jo spurt noen om detta, men man lærer av feila man gjør også :drink:

 

 

lakker.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått gjort litt i dag.

 

søkelyset er på plass, hornet også, og selvfølgelig lanternemasta med ankerlanterne og topplanterne.

 

Rakk ikke mer pga madammen hadde glemt husnøklene, men det går da fremover :)

 

Testa også marineradioen jeg kjøpte i vinter. Funket jo :flag:

 

mast_hoenn_lys.jpg

mast_hoenn_lys_1.jpg

radio1.jpg

radio_1.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Da er panelene ferdige. Det ser kanskje litt merkelig ut med den buen, men jeg tror det vil se bra ut når det kommer på plass i båten. Som nevnt før er buen på panelet helt lik buen på rattet, og jeg tror (og håper) at det vil se ganske så smart ut.

 

Ser det for jævlig ut lager jeg bare et nytt panel. Har mer finérplate liggende :rolleyes: Tror kanskje jeg setter hornknappen under i midten.

 

Blei ikke altfor jævlig ??

 

ferdig.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Fått gjort litt i dag også.

 

Panelene er på plass. Det samme er rattpumpe og ratt, samt kompasset. Har satt på nye fenderfester også. I morra blir det montering av sylinder til styringa på motoren og trekke slanger samt fylle olje og lufte.

 

ratt_og_paneler.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg ikke fått gjort så mye egentlig.

 

Var innom TSG på Strømmen og hørte om div småtteri jeg venter på, som 3.5 Mercury, stol og dekkfylledings til bensintanken. Fikk med meg litt flaggline som jeg har oppi masta (Mange takk Petter ;) )

 

Har byttet begge vindusviskermotorene og koblet de, lagt opp nye kabler. Lagt opp kablene til lys i masta og hornet + søkelyset.

 

Har satt inn et bryterpanel og ekkolodd samt montert den hydrauliske styresylinderen på motoren. Slangene og fylling av olje skjer i morra tenker jeg.

 

Tok ingen bilder i dag, men kommer i morra.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Ååå.. med 44" boggere og surfbrettstativ.. det hadde vært tøfft det :yesnod:

 

Og en Nordkapp 17HT Woody bakpå...... hmmmmm, pen tanke :)

 

Men får vel holde meg til beisinga i båten vel, selv om mange mener at bilen min er et slagskip (naboer og folk med miniminibiler)

 

Går med båt i huet hele døgnet nå. Tenker ut løsninger om tankplassering og batteriplassering etc.

 

Kommer vel noen bilder i morra sikkert. Blei litt travelt før jeg skulle på jobb i kveld så jeg tok ingen bilder.

 

Skal også koble ferdig det meste elektriske i morra hadde jeg håpet, må bare finne ut om jeg skal ha batteriet foran eller ikke. Vektmessig er det lurt. Men skal se på det i morra )

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

En liten update igjen.

 

Fast bensintank på 75 liter er montert, venter bare på den utvendige bensinfylledingsen :) og litt slange. Luftinga er montert. trekking av signal fra tank gjør jeg i morra.

 

Alt annet elektrisk er ferdig og taktrekket er på plass. Alle lanterner er på plass, nye med led lamper. Mangler bare den i ankerlanterna.

 

Alt funker og jeg ligger biiiittelitt foran skjema, noe jeg kan takke Lørdagen for.

 

Nå venter jeg kun på en stol, en pære, en bensinfylledings, så legger jeg gulvet.

 

Anlegget er ikke montert, men det og dassen er ikke så viktig nå. Fredagen blir årets første tur og jeg klarer meg uten lyd og dass da.

 

Men rekker jeg det, så blir det montert. Har jo liksom en jobb i tillegg da.

 

 

Har tatt noen fler bilder og de kommer etterhvert. Akkurat nå har ikke døgnet nok timer så jeg har bare ikke orka å styre med det, men de kommer.

 

Og en skikkelig vask skal den få, båten altså :drink:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

En stor tank. Er på 80 liter, men det er utvendig mål, så den rommer ca 75. Står langt bak litt på babord (veldig maritim i disse tider) side, og har et stort 140ah batteri (glemte å skrive at det er montert inn og har koblet på ny hovedbryter) står under den ene benken på babord (fremdeles fryktelig maritim korrekt) side. Dette for å oppveie for min egen vekt på ca 77+ :drink: (no trimplan)

 

Men også for å få litt mer vekt framme. Det gjør ingenting tror jeg.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Da er lista over ting som skal gjøres blitt veldig kort. Av alle punktene i det første innlegget (pluss noen som har kommet til) er det ikke mange igjen.

 

Så da blir det vel endelig fred fra "maset" mitt :blush:

 

Det som står igjen før turen på Fredag er følgende småtteri:

 

Koble opp timeteller

Koble opp voltmeter

Koble opp fuelmåler

Koble den induktive tankmåleren til fuelmåler

Feste for GPS

Dette gjøres i morgen/Onsdag

 

Pære til ankerlanterna, denne pæra mangler jeg fremdeles

Montere påfyllinga til tanken, fra dekk, denne mangler jeg fremdeles (Hjelp, veldig viktig)

 

Ekstra stol, haster ikke

Dass, haster ikke

Gulvet/Belegg, haster ikke, men tas kaaanskje på Torsdag.

 

 

Blir mer shining og produsering av noen pynteplater utover sommeren, men jeg er faktisk ferdig med det aller meste + noen ekstra ting som jeg ikke regnet med.

Måtte rive alt under benken bak (tanken passet ikke under der og måtte flyttes lengre bak) og en del annet småfikkel dukker jo alltid opp. Men sånt vet jeg jo at vil skje. Gammal båt, da dukker det opp ting.

 

 

 

Så da kan jeg nesten si takk for oppmerksomheten da ??

 

Er jo ikke helt ferdig, gulvet må jo legges. Da blir det virkelig fint :)

 

 

Så en vask, og så på fjorden 1 Mai. HURRA JEG RAKK DET (tror jeg) :flag:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...