Jump to content

Prosjekt: oppussings av sandvik 25 71mod.(bilder)


JoachimogMalene

Recommended Posts

Da var det var tur til å starte en oppussingstråd, vi blir veldig glade for innspill og råd.

Si gjerne ifra hvis dere har en god ide! Eller noe vi burde gjøre.

Dette har vi aldri gjort før:)

 

Da var vi i gang.

 

baatliv_031.jpg

 

Her er hva som gjøres:

- Fjerne bunnstoff fra dekket, han vi kjøpte båten av var ikke noen luring! :discuss:

- Ny do.

- Nytt kjøleskap.

- Speil og vasken i kahytta. (knust speil og vasken den lekker)

- Felle konfyren ned i innredningen.

- Nytt bunnstoff

- Nye gardiner, (de var helt rottende.)

- Tette rundt vinduslister

 

Dette Drømmer vi om å gjøre:

- Trekke om putene! (de er brune med blomster på)

- Flytte cdspilleren fra kahytta og inni "dachbordet"+ få noen ordenlige høytalere.

- Lakke/male opp all treverk inni båten.ALLE VEIER!

- Bytte stoler.

- trekke om stoffet på hyllene inni kahytten.

- Feste skai taket inni kahytten, det henger ikke i alle skruene.

- Alle fender "klyper" langs rekka like.

- Mye mye mer..kommer om det etterhvert.

 

Jepp forsommeren 08 var vi så heldige å komme over en god gammel venn fra min barndom, nemlig sjekta jeg hadde vokst opp da jeg var liten!

og det var helt tilfeldig!

FAMILIENS GODE SANDVIK 25 (71MOD) VENDTE HJEM ETTER 10ÅR!!

kjøpet ble gjort i en fykende fei, for denne sjangsen kunne jo ikke gå fra oss.

og vi hentet båten hjem, dagen etter gledet vi oss til å ut å teste.

Båten gikk på tomgang i 10 minutter så sjærte toppen seg totalt.

Ny utfordring men vi fikk ut motoren (yanmar3QM30) og skaffet en delmotor.

2008_016.jpg

Mekket det sammen og motoren ble god som gull!

 

Siste turen tettet doen seg og i vips så fikk vi selvlens på doen, ikke akkurat delikat.

Og vi var veldig heldige for vi fikk ny do til jul (08)

Så da begynte vi og tenke ja jo kansje pusse opp litt....?

2008_019.jpg

2008_015.jpg

 

Så hadde vi en kjempe fin sommer i områdene rundt Arendal. :diving::fishing:

Og bestemte oss for å kansje pusse opp litt i løpet av vinteren.

 

og det er vi i gang med nå.

 

10. Januar:

har vi begynt å pusse vekk det blå bunnstoffet på dekket.

100_0881.jpg

 

Vi fant ut at Duxola malingsfjerner var det beste for jobben, nå har det gått 3 flasker.

Blåmaling ble det over alt og til å begynne med trodde vi at dette går aldri i verden. Men vi fant ut av det og nå er vi over halvveis.

For oss er det veldig rart å ta på dekket og det er helt glatt, ( ikke grovt bunnstoff aktig) mmm for en deilig følelse:)

Etter 9 timer fant vi ut at det var på tide å gå hjem etter en god arbeidsstund.

 

Det går mye bedre enn vi hadde håpet og vi er fotsatt fulle av godt mot:)

 

Vi oppdaterer så fort det skjer noe nytt:)

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

jepp vi er med i klubben vettu. men husker ikke helt om vi la inn så mye info der.

 

er din båt helt lik vår eller?

det hadde vært gøy å utveksle litt, har du gjort noe med din?

 

vi har aldri sett noen som har lik båt skjønner du:)

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

rigget for seil, hvorfor tror du det?

hum

skal gå å sjekke ut din nå.

hvor fikk du plass til toalettrom?

har sett folk med liknede båt de tar klesskapet i fokabin til tolett rom.

jeg synes det er litt dumt å ta skapplassen der. men men til sommeren kan vi jo bruke skapet undervasken å forhåpentligvis for da skal vi ha en tett vask!

vi har doen under benken i akter kabin.

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

å du skjønner det er liksom en stang med en plate oppå slik at senga blir større.. har sett flere som har pusset opp og tatt vekk stanga. vi kommer nok ikke til å gjøre det, greit når plata forsvinner opp i taket:) fungerer også bra som bord.

vi bruker krakkerommene til dykkerutstyr vi.

jeg tror doen får stå der den står.

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hei og grattis med fin båt.

Vår forrige båt var en Sandvik 25 AC.

108._paa_brygga_skjaehalden__04.jpg

Den hadde vi i 9 år og hadde mange fine turer med.

Båten ble pusset opp gjennom flere år, har skrevet en del om det i Erfaringsdatabasen her på BP og der ligger det også noen bilder. Ligger forresten to 25 fotere der tror jeg.

Lykke til med oppussingen.

Kan se om jeg finner noen før og etter oppussingsbilder senere.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Her er noen flere bilder.

 

Slik såg det ut da vi overtok båten.

Syntes der virket trist og kjedelig samt at vi hadde ønske om at trekk og gardiner skulle byttes.

foer_baatbilde.jpg

 

Nye gardiner og trekt om putene. Belegget på skrogsidene ble malt for å få rene og lysere flater.

etter__baaten.jpg

 

I stedet for wire som gardinoppheng byttet vi til stenger oppe all over og nede i front.

h.sideetter.jpg

 

Mørke brune slitte skaiputer ble trekt om i lys ski + at vi satte opp 1/2 sylinder skumputer

(på en plate som ble skrudd fast) til ryggputer for å få litt bedre komfort der.

Dørlukene, lukene over dørene til for og akterkabin, var også i brun slitt og hard skai og

der sydde vi også nytt i lys skai. Ordentlig herk å sy men det gikk da på et vis.

nye_puter_og_ryggputer.jpg

 

Som dere ser bygde vi en kasse, ekstra stueplass, med pute ved siden av kjøkkenbenken.

Vi hadde ikke stol i kjøreretning på kjøkkenbenken derfor ble denne bygd. Vi fikk da sitteplass

på begge sider av bordet. Tror at det opprinnelig er et bord på hver side av båten men vi laget

et litt større bord etter hvert og når vi bare var to ombord for det meste, var dette mer en nok.

 

Trekket på sidene i hele båten ble malt i en lys farge og "pusetrekket" i akterkabinen byttet ut med

nytt og mer korthåret "pusetrekk".

Gardinstenger her også.

aktercabinetter.jpg

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en sandvik 25 ac som vi skulle bare "flikke litt på", men byttest det meste av inredningen...

 

Legger ved salgsannonsen jeg hadde (båten er solgt pga 3-fotssyken), men viser noen bilder over oppussingen.

 

Båten var orginal som "campingvognplater", toalett baki, benk på ene siden og førerposisjon på andre. Brukte opp igjen begge vaskene, flyttet toalettet fram (dvs monterte nytt elektrisk), lagda stoler på begge sider, trekte opp igjen all skai, byttet alt treverk, trekke opp igjen puter, nye gardiner osv...

 

Budsjett; 10-15.000,- og mange mange timer.

Link to post
Share on other sites

Quantum likte veldig godt hvordan dere hadde gjort det i karbinen, for den liknet litt på hvordan vår ser ut nå..

og velidig godt hvordan dere hadde sitteplassene ute mer konfirtable med ryggstøtte, for det savner vi, kjempe ide:)

 

o.b.lix kjempe lurt hvordan dere hadde fått bygd skap på styrbord side i skulderhøyte v. passasjer sete!!

 

tusen takk for noen flotte ideer disse skal vi bruke!

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Vil faktisk anbefale å ikke bruke blått, mørkeblått, da dette vil bli veldig varmt å gå babeint på.

Vår var brun og vi måtte alltid ha sko på for ikke å brenne av oss føttene.:)

Kan bruke en tokomponent top- coat, kanskje en gråfarge vil være greit. Ble levert med det etter at de gikk vekk fra brun og så ser det mer moderne ut.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

ja du sier noe.. vi ønsket å finne en mørkeblå som liknet på kalesja slik at det ble litt likt.. men

jeg får tenke litt på det..

kan jeg være så frekk å spørre hva din oppussing kom på?

hvis du ser bilde inni karbinen ser du hyllene er grusomttrekt (blomstermønster) tror du jeg som ikke har noe erfaring klarer å trekke om disse samt trekke om de andre putene i båten?

tenkte kansje det ville være lettere å liksom kjøpe endel stoff også se til at det nesten passer rundt putene også sy inn et strikk i bunnen, akkurat som et strekklaken hvis dere skjønner?

hva mener dere?

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

kan jeg være så frekk å spørre hva din oppussing kom på?

Hvor mye vi brukte kan jeg ikke huske men det ble ganske mye, riktignok fordelt over flere år.

Det ble etterhvert også ganske mye tekniske ting, som HVF, Kartplotter, varmtvann osv osv som ble montert + byttet kalesje og det koster.

 

hvis du ser bilde inni karbinen ser du hyllene er grusomt trekt (blomstermønster) tror du jeg som ikke har noe erfaring klarer å trekke om disse samt trekke om de andre putene i båten?

Rygglenene eller hyllene som du sier, ble hos oss tatt med hjem, byttet skumgummien for den var blitt tynn, limte på nytt og trakk stoff over som ble stiftet fast på baksiden. Er man to går dette greit.

Putene ble også tatt med hjem og jeg brukte det gamle stoffet som mal. Det var et slags sklisikkert stoff på baksiden på putene, dette fikk jeg ikke tak i så da sprettet jeg dem av og brukte på nytt.

Ikke helt lett å sy med det gikk da, brukte tid, hadde åpning inn mot veggen hvor jeg sydde med hånd etter at putene var satt inn i gjen for å få strammet stoffet.

Vi var nok litt overivrige også vi, :wink: så vi kjøpte et ikke helt billig møbelstoff men fikk det da til med mye prøving og feiling.

tenkte kansje det ville være lettere å liksom kjøpe endel stoff også se til at det nesten passer rundt putene også sy inn et strikk i bunnen, akkurat som et strekklaken hvis dere skjønner?

hva mener dere?

I akterkabin gjorde jeg dette. Kjøpte røde froté stretchlaken (som du ser på bildet) som ble formet etter madrassene og sydde løpegang som jeg trakk strikk i. Dette ble nye trekk og så gjorde jeg det samme med et sett og etter hvert to sett laken.

 

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

TROR DU IKKE DEN BLIR VELDIG SIDE TUNG MED DOBBELT SETE HVIS MAN SITTER TO DER.

 

Min Joda 7500 (1982 modell 25 fots snekke med et sete på hver side originalt) er bygget om til dobbelt sete på ene siden.

Det funker helt greitt med to på en side i en sånn liten båt.

 

Bare å legge pengboka på babord side, og ha fullt kjøleskap. :lol:

 

Bilde av dobbeltsete i båten min.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...