Jump to content

Prosjekt: oppussings av sandvik 25 71mod.(bilder)


JoachimogMalene

Recommended Posts

Jeg hadde en 25AC på slutten av 90 tallet som ikke så pen ut da jeg kjøpte den. Der var skroget malt med ett eller annet som var helt for jævlig.. Brukte malingfjerner og fikk det bort... pusset ned og lakket (rull og fordriver) med international Toplac, og det ble rett og slett knall bra.... Det brune dekket tok jeg grått litt lys og det ble bra.... Kjøpte ny kalesje som dekket hele aktercabinen, denne også i grå farge. Fjernet den vippetakluken på hyttetaket og laget samme løsning som Saga27 har med kalesje der i hele bredden...

 

Fjernet hele innredningen i cockpit med unntak av pantry som ble noe bygget om med vippesete over kokeapparatet. Satte inn dobbelt førersete slik at jeg totalt hadde tre seter i fartsretningen som er bra når man er flere. Laget u-salong akterut med løs sitteplate foran døren til akterkabinen. I forcabinen ble det kun omtrekking av puster og det samme akterut... En helt grei båt som rullet noe jævlig i sidesjø....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

Har denne Sandvik 25ac

sandvik25ac.jpg

Skrapte den ned under i 2006, la på epoxy selv om det ikke var nødvendig. Ligger ute hele året.

Byttet alle skroggjennomføringer også.

179.jpg

Hadde en olje lekasje i bunnpanne så motoren måtte opp, gjør jobben i båten på vannet.

Tar også all rust, bytter slanger, bytter div pakninger og fikser det elektriske.

Holder på med jobben nå, bruker nok resten av vinteren på det da vi har små barn og det blir ikke mye tid til slikt.

Plassen å jobbe på er helt greit.

28092008112.jpg

28112008128.jpg

Hadde også båten oppe et par dager i sommer for å bytte clusterlager, det gikk heldigvis veldig greit.

Ser det er mange som sliter med å få ut det gamle.

Min hadde blitt så hard at maks turtall var 1100, ble ikke stor fart av det. Varmt ble det også.

Ser det er flere tips her som er bra.

Broren min har en Sollux 24 ac og har trekt om i olabukse stoff, ble bra det.

Noen tanker om det går å male respatex platene?

Link to post
Share on other sites

Så nærmer helga seg og vi skal til på båten igjen..

De melder dårlig vær så vi lurer på å begynne å sy nytt putetrekk til alle putene..kan jo ikke stå å fjerne maling

når det hagler og snør rundt en...

Så da er det store spørsmålet,

jeg skulle vaske alle gardinene i båten men så gikk det ene i filler, noen som vet hvor dette er kjøpt?

gardin.jpg

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hvis den ene er så dårlig, varer det nok ikke lenge før resten går samme vei! Finn heller et fint stoff, og sy alle nye! Et par meter stoff så har du nok til alle vinduene. Nye gardiner og nytt trekk på putene gjør mye for et slitt interiør...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lurer på en liten ting.

Når vi pusser opp skal vi også lage nytt "dashbord".

Er pr i dag kun en turteller (som ikke virker),hvilke målere mener dere man MÅ ha.

Har en nyoverhalt Yanmar 3qm30 motor.

Takker for alle innspill.

Mvh Joachim

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt og mye arbeid :wink: (er nok ikke jeg den rette til å si, men...)

 

Mye fine planer dere har og ser at dere er godt i gang. Da jeg lagde nytt dashbord i Vivvi satt jeg inn turteller, voltmeter, ampermeter, temp. måler og tankmåler til diesel. Disse finnes i 52 mm både fra VDO og WEMA. I tillegg er det ladelampe og oljetrykk lampe (disse er originalt fra VP)

Syntes disse instrumentene er "kjekke og ha" og jeg har til en hver tid oversikt.

 

Gleder meg til flere bilder utover vinteren og våren :yesnod:

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strøm måler.

Ville også spandert en Ladac så får du skikkelig lading.

Jeg bruker en gammel 1204 som jeg kjøpte til en Ford Granda jeg hadde for 15 år siden, fungerer perfekt enda.

Super service har de også, bare send de en mail på hvilken dynamo man har så får man koblings forklaring.

BIP reele er også kjekt, da har man alltid start strøm nok selv om man glemmer å slå av startbatteriet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

sånn deilig da var alle putene ferdig sydd:)

men vi var oppe i båten i dag og tenkte litt.. ser nå at vi må dele planene våre over to år..

i år tar vi alle småtingene og dill og dall mens til høsten pusser vi ned meste parten av treverket og maler/beiser/lakker det opp igjen..

det trenger vi sikkert masse råd på men det får vi ta til høsten:)

akkurat nå trenger vi litt råd på følgene:

 

-JEG ønsker å legge lister i skjøyten mellom vegge til vegg teppe og treverk inni i kabinene.. hel i fronten og helt akter..

dersom vegg til vegg teppet stopper (ja vanlige folk har nok skai eller liknende der men vi har vegg til vegg teppe..)

skjønner dere? er dette en god eller dårlig ide?

det ser så stygt å fillete ut nå det henger tråder fra enden av vegg til vegg teppet der..

 

-taket inni i kabinene er noe skai liknende greier som er tredd rundt fler plater..noen av platene henger litt ned i hjørner o.l. hva bør vi gjøre her?

akkurat som om skruene ikke vil henge kan vi lime det opp?

 

-og akkrat nå har vi to høytalere som sikkert er fra båten var ny nesten.. de har vi koblet til en cdspiller..veldig kjekt men nå vil gutten her ha nye høytalere, ikke noe svære fancy greier men noen helt vanlige anmindlige noen, hva anbefaler dere å kjøpe? de vi har nå står i en "kasse" av plast som er løs.. noen råd rundt dette? vi vil ha en på hver side av den hylla som går på ovensiden av ratten.. skjønner?

 

-førerstolen er også en ting nå er den festet så den kan rotere helt greit det men når vi bruker sete så knekker skruene hele tiden!! Kjempe irriterende.. for vi må ha en god løsning siden vi snur gjerne stolen når vi skal spise (bordet er rett bak og stolen brukes liksom til spise stol og førerstol)

hva mener dere vi bør gjøre?

 

-kabler. det går kabler alleveier inni kabinene og runt ved førerplassen (til vindusviskere og lys) noen gode ideer på hvordan vi bør skjule disse?

 

-men den aller største utfordringen er av vi har bestemt oss for å få oss et kjøleskap.( spiste mye kjøtt på grensen i sommer..hehe) og vi har målt at vi kan ha en kjøle skap som kan vøre: bredt 50cm, høyde: 41cm,dypde 40 cm.. har dere noen tanker rundt dette?

vi kikket litt og dersom vi bygger om litt innvendig kan vi ha en kjøleskap som er bredde på 50cm, høyde på 75cm og dybde på 40cm.. har dere noen tanker på denne løsningen i forhold til den andre?

det er ike store ombyggningen må bare fjerne en plate og bygge en plate over...

på denne kjøleskap tingen har vi ingen i deer om hvordan vi skal ordne det.. så alle råd og ider hadde vært kjempe flott:)

 

håper dere kan gruble litt og hjelpe oss videre:)

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

7.Mars

 

 

Da har vi hatt en ny dag oppi sjekta og fått begynt oppussinga innvendig:)

Så der satt vi under kalesja og hørte på snøen som dryppet ned påkalsja og tenkte på hvor glade vi var for å ha stilongs på:)

 

styre_panel.jpg

Her har dere styre panelet, vi må bytte ut alle Biltema paneler her for de er gående også prøver vi å få plass til en cd spiller her i tillegg.

Alle gode ideer taes gjerne imot:)

 

speilvaks.jpg

Her må vi jo selvfølgelig ha nytt speil og ny kran...

I sommer virket kun krana hvis du skrudde på de andre kranene i båten..ganske kjedelig. Uansett hvilken kran du skrudde på så rant det i denne.

Noen som kan anbefale en kran?

 

nedfelling_av_konfyr.jpg

Her er Joachim i full gang med å rive ut "innmaten" i innredningen, vi skulle egntlig bare felle ned komfyren men når vi begynte å kikke nøye på ting så vi at ingen pleter var like verken i utssende eller størrelse så da bestemte vi oss for å lage det litt mer likt:)

Tror dette blir kjempe bra!

 

baksiden_av_hoeytaler.jpg

Her er de gamle høytalene i høytaler kassa..Vi lurer på å beholde høytaler kassene men vi vil gjren bytte ut høytalerne.. Noen som har en god ide hvordan vi kan feste høytalerkassene i "dashbordet"? Eller kasje noen andre høytaler kasser som er litt penere?

 

100_0954.jpg Vi skal bytte ut alle hengslene. Og vente med å male platene til høsten for da er planene og pusse ned alle trepleter og male eller beise dem opp igjen. Det blir kronen på verket:)

Men tilbake til hengslene det er vanskelig å få ut når skruene er så rustene at man ikke får tak med skrujernet.

 

Dette er det som er skjedd idag nå er det hjem å fyre:)

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...