Jump to content

To dieseltanker ombord, skal begge brukes samtidig?


kosl

Recommended Posts

Hei

 

Har en Yanmar installasjon med to dieseltanker, dette er nytt for meg så jeg undres på om en bør veskle mellom hvilken av tankene en tar diesel fra vha. tank kranene, eller om kranene til begge tankene kan stå åpne slik at det brukes av begge?

Står forøvrig ikke noe om temaet i dokumentasjonen på båten.

 

Kjell/

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg antar at du har en tank på hver side, altså babord og styrbord tank. Du bør ikke ha begge åpne samtidig. I hvertfall ikke om de er av litt størrelse. Sett at du av en eller annen grunn har overvekt / kregning til ene siden, da vi drivstoffet flyte over i tanken på samme side og forsterke kregningen.

 

Hos meg benytter jeg tanken på styrbord side til vanlig. (Dette er min tyngste side ved tomme tanker) Når kregningen til babord blir merkbar, så åpner jeg kranen på babord tank. Dieselen flyter til styrbord tank. Stenger av igjen når båten er stabilisert.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Om båten ligg ganske rett ved vanlig lasting/bruk, så er det ikkje noko i vegen med at begge står åpne samtidig. Om båten er litt skjeiv og du liker å vere pirkete og vil at båten skal vere på "millimeteren" rett heile tida, så kan du veksle mellom stb og bb under bruk. Har du vanskelig tilkomst til ventilene på tankene, så hadde eg bare latt dei stå åpne og ikkje tenkt på dei.

Men dette er opp til deg, så lenge det er åpe på minst en av tankene. :crazy:

Link to post
Share on other sites

.....så er det ikkje noko i vegen med at begge står åpne samtidig.....

 

Tøff påstand, og noe lettsindig mener nå jeg :rolleyes:

 

Men nå kan sikkert "kosl" røpe for oss hvilken type båt denne installalsjonen er gjort i. Hvis dette er en seilbåt, så kan ditt råd bli direkte farlig med tanke på slagside, i tillegg til overfylling og diesel lekkasje ut tankutlufting.

Redigert av Njord (see edit history)

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Men nå kan sikkert "kosl" røpe for oss hvilken type båt denne installalsjonen er gjort i. Hvis dette er en seilbåt, så kan ditt råd bli direkte farlig med tanke på slagside, i tillegg til overfylling og diesel lekkasje ut tankutluftinag.

 

 

Det er en Scand Atlantic, med 2x300 ltr. tanker som går på Mjøsa, så den er skjelden utsatt for grov sjø.....

Redigert av kosl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 x 200 liter. Begge tanker står åpne hele tiden og forbruket fordeler seg likt. Dette har med tyngdekraft å gjøre, tanken med marginalt høyest nivå presser på mest og da jevner det seg ut. I seilbåt bør det jo fungere på samme måte da jeg går ut fra at seil og motor stort sett benyttes hver for seg....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

eller om kranene til begge tankene kan stå åpne slik at det brukes av begge?

Det kommer an på hvor uttaket er:

Ligger det på tanktoppen kan du forbruke fra begge samtidig uten at bunkers transferer pga. slagside.

Er uttaket nede på siden/enden, vil oljen forsterke eventuell slagside ved å flyte mellom tankene om begge ventilene er åpne. Det kan hindres ved å montere tilbakeslagsventil på hver tank

Forbruk vil uansett alltid skje fra høyeste nivå (o.h.) når tankene er sammenkoblet.

Kjører en på enkel tank bør returen til samme, på doble er det valgfritt.

 

Vær litt obs. på commonrail, her sirkulerer store mengder gjennom pumpen via returen, selv ved sakte fart.

Og, frie væskeoverflater er stabilitetsmessig et minus, jo flere jo verre.

:seeya:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

De er veldig sinte :discuss: begge vil ha returdieselen :smiley: Og spesielt siden de er helt nye og ikke har fått noe diesel ennå.....

 

Ble en liten skriveleif.....

 

Tanken vil uansett ikke renne over pga at når den ene er full så vil returen gå til den andre. Tror Jeg :confused:

 

Har kraner for å kunne velge hva slags tank som skal brukes, men returen går til en T kobling og så til hver sin tanke. Er ikke noen krane på returen. Hvordan har dere andre det som har 2 tanker. Kraner både på tur og retur på hver tanke?

Link to post
Share on other sites

jeg har en atlantic med 2 tanker. Jeg kjører alltid ifra en tank av gangen, men returen står åpen til begge. det virker som returdieselen går til den tanken det blir sugd ifra, for jeg har aldri opplevd at nivået har steget på den tanken som ikke er ibruk.

 

timex

Link to post
Share on other sites

Scand Atlantic har da bæreevne til tusen. Burde ikke være noe problem å ha krana mellom tankene åpen. Det renner dessuten sakte fra den ene til den andre gjennom krana ved krenkning. Dette har nok produsenten forutsett ellers ville det ha stått varselskilt.

Ha en fortreffelig sommer. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Mine tanker er slik plassert at babord tank står litt lengre fram, og litt høyere enn styrbord tank. Jeg har forbindelse mellom tankene via en ventil, og jeg kan velge med ventiler hvilken tank motoren skal suge fra og hvilken tank returen skal gå til.

Med en slik plassering av tankene kan jeg ikke ha åpen forbindelsen mellom tankene. Ved fylling ville jeg ikke få fylt babord tank helt, og når jeg marsjer, og baugen løftes litt ville diesel flyte fra babort og til styrbord tang, med det resultat at den ville renne over.

 

Jeg har løst det slik at forbindelsen mellom tankene alltid er stengt, styrbort tank er da forbrukstanken og ved behov slipper jeg diesel fra babord til styrbord tank...

Link to post
Share on other sites

Tøff påstand, og noe lettsindig mener nå jeg :rolleyes:

 

Men nå kan sikkert "kosl" røpe for oss hvilken type båt denne installalsjonen er gjort i. Hvis dette er en seilbåt, så kan ditt råd bli direkte farlig med tanke på slagside, i tillegg til overfylling og diesel lekkasje ut tankutlufting.

 

Hvis du får diesel ut av tankluftingen når du fyller så er den feil montert. Diesel pumpen skal når alt er rett slå seg ut før du får diesel ut av luftingen. Luftingen skal være høyere en påfyllingen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du får diesel ut av tankluftingen når du fyller så er den feil montert.

 

Ser at det kunne misforstås slik jeg uttrykte meg. :wflag:

Med uttrykket "overfylling" mente jeg at den ene tanken fyller den andre og blir ytterligere forsterket ved krengning f.eks. under seiling.

 

Hos meg ønsker jeg ikke å ha begge tankene innkoblet samtidig. De er sammenkoblet i bunn via kraner til et jur i midten. Hvis jeg skulle finne på å ha begge tankene innkoblet mens jeg seiler, så ville jeg risikert å fylle havet med diesel, i tillegg til 7-800 kg overvekt på le side. Så glad i krengning er jeg ikke at jeg har behov for å forsterke den :smiley:

 

Returen fra hovedmotoren går via tanken til aggregatet (autofylling :giggle: ) og overflyten derfra går videre til det omtalte juret.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Hvis du får diesel ut av tankluftingen når du fyller så er den feil montert. Diesel pumpen skal når alt er rett slå seg ut før du får diesel ut av luftingen. Luftingen skal være høyere en påfyllingen.

 

Da har jeg nok den feilen på min gamle Baltic. Av og til spretter litt diesel ut av luftinga i det pumpa stopper. Det kan kanskje enkelt fikses ved å bruke en lengre slange med svanehals og så føre den ned til gjennomføringen. Påfyllingen er oppå dollbordet, og luftingen er like under fenderlista.

 

Jeg tror egentlig gjennomføringene er noe a la denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=4189...upkey=006003073. I så fall blir det jo vanskelig å unngå vannlås mellom svanehalsen og gjennomføringen. :headbang:

 

Litt OT, men er det noen som har hatt/løst dette problemet?

 

 

Mvh Arne Armoa

 

PS

Ang. utløp på toppen og begge tanker sammenkoblet: Heverteffekten vil jo gjøre at dieselen strømmer like lett mellom tankene hvis nivået er forskjellig, sammenlignet med en sammenkobling i bunnen. Jeg syns ikke det kom helt klart frem i alle innleggene ovenfor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25736/image.jpg

Løfter denne tråden.

Er på hentetur, og sjekket forfilteret i Kr.sand. Stengte da inntaket, men lurer på om jeg også har stengt for retur, se bildet.

Ser at jeg nå har vesentlig mer diesel i styrbord tank, skal returen (rød kran) peke mot babord tank? Om den er stengt vil returen da kun gå til styrbord tank?

Ligger nå i Farsund.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...