Jump to content

Volvo TMD40A mister kjølevannet, hvor?


Rosenkilde

Recommended Posts

Min kjære volvo bruker kjølevann (ferskvann) men jeg finner ikke ut hvor :headbang: Ca 10 liter på en halvtime....

Dette skjer kun under kjøring og oljen er fin og oljenivået har ikke steget. Temp'en er også fin i ca en halvtime på marsjfart, men stiger når nivået på kjølevannet har sunket til et minimum. Har nå i kveld demontert varmeveksleren, og trykktestet denne. God som ny :crazy:

Har lest igjennom alle tidligere innlegg, men blir bare mer usikker. NB: Må nevnes at anoden i oljekjøler var tært opp og anoden på veksleren var veldig dårlig.

Link to post
Share on other sites

Dersom ikke noe havner i kjølen og ingenting i olja er det ikke så mange andre veier å ta enn ut eksosen. Da må det være en lekkasje ett eller annet sted i veksleren. En siste mulighet må i tilfelle være varmtvannsbereder om du har det. Den drives av ferskvannskretsen.

Link to post
Share on other sites

Vannet må forsvinne ut eksosen, finner ingen utvendige lekkasjer, og det er heller ikke vann i kjølen. Har koblet ut nivået på lensepumpa sånn at den er manuell og ikke lurer meg under kjøring.

Det jeg tenker på er om det kan forsvinne ut flere lure plasser, som f.eks eksosmanifoilen... :confused:

Har ikke varmtvannsbereder...

Link to post
Share on other sites

Prøv med en flaske radiator tetting og se om vannet fra eksosen blir melkefarget.

Om det er tilfelle kan det være topp pakning eller en lekkasje i forbindelse med eksosmanifold som ofte ruster pga sjøvannet.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Nå snakker vi Chris 284 :smiley: Liker sånne triks som radiatortetting som feilsøkingsverktøy. Mener du virkelig at raditortetting setter såpass farge på sjøvannet at dette vil vise i båthavna? Høres ut som du har prøvd dette før??

Varmeveksleren har stått med 10pund trykk i 30 min og viser ikke antydning til lekkasje.. Så det kan umulig være den :crazy:

"Men jeg har tatt feil før, tror det var i 1989 en gang... :yesnod: "

Link to post
Share on other sites

Når du mister så store mengder ferskvann burde det nesten vært synlig på eksosen dersom det var toppakningen. For å finne ut om det forsvinner ut eksosen kan du tilsette farge i ferskvannet. Benyttes mye i industri for å finne sammenheng mellom hvilke sluk som hører til hvilke utløp. Setter en utrolig sterk farge. Mulig det er å få kjøpt hos en VVS-forhandler.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener også at oljen eller kjølevæsken ville bli forurenset hvis det var toppakningen.

Har jobbet som traktormekaniker i nesten 10 år så jeg kjenner til endel av disse symtomene. Det blir bare så uvant med vann i alle kanaler på båtmotoren..... :crazy:

Skal få trykktestet eksosmanifoilen og kjølekappa på turboen mens dette står på motoren.

Finner jeg ikke noe her så blir det montering av alle delene igjen og tilsette "konditorfarge" på kjølevæska.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner dette å tære på selvtilliten og ikke minst tålmodigheten... :headbang:

Har trykktestet manifoilen og turboen, prøvde dette mens det var påmontert , men fikk ikke tettet kanalene skikkelig.

Demonterte alt, så nå ligger mariniseringen i verkstedet og venter på nye pakninger. Må nok bare bite i det sure eplet og montere motoren igjen og se om den kanskje har ordnet seg selv. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Pakning mellom manifoil og turbo var hel.

Jeg har nå skrudd av toppen, men finner ikke noe som tyder på lekkasje her heller.

Må nok få testet toppen for å sjekke etter sprekker. Trodde bare jeg skulle sett noe på dysene og stemplene hvis de var blitt vasket i vann...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:smiley: Skjeiv topp!! Har nå fått igjen toppen etter plansliping og trykktesting. Den var skjeiv som juling, men heldigvis tett i alle kanaler.

Gjett om jeg var glad :lol:

Forsto det slik på motorverkstedet at det ikke var noe uvanlig og heller ikke lett å se.

Så nå var det full mekking, men selvfølgelig manglet det noen pakninger som gjør at det stopper opp :headbang:

Men nå går det ihverfall rette veien.

Link to post
Share on other sites

Inntresant tråd detta , mista ca 5 liter vann på en mnd tid .Etter at dieselvarmeren gikk lekk ( varmer motor) så kobbla jeg inn/ut slangene til varmeren i sammen .Kan være at det lekker litt der når jeg kjører marsjfart ,blir kansje noe trykk der da.Er jo mega lang sløyfe ,blir noen meter .Så kansje sitta nedi der å sjekke ,når jeg drar på med varm motor .Håper det ikke er noe annet ball , snart ferie jo . Men selger noe nytt vidunder stoff på ei sjappe i by'n ,noe sølvfarga greier.En som hadde endel lekk i vannpumpa å et par andre plasser ,heiv på to poser også var det potte tett.Men det er noe guffe som fungerer når det kommer ut i luft,så da hjelper det lite om det er noe innvendig .Venter nå å se hvordan det går med deg ,etter at du har slipa toppen .Lykke til

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Da virker ting som det skal igjen, nesten ihvertfall...

Litt lekkasje imellom turbo og eksosbend som gjør at det ryker svart. Det skal visst ikke være noe pakning her, så jeg må nok lage en.

Kjølevannet forsvinner ihvertfall ikke lenger :cheers:

 

Til deg Tine IV: Prøv å få tak i en trykktester for kjølesystemet. Da kan du se om det lekker noe utvendig.

Jeg for min del liker ikke humbug som fikser feil uten bruk av fastnøkler og skrujern. Det virker ofte, men gjør som regel noe galt i lengden.

Link to post
Share on other sites

Leser innlegget ditt med veldig interesse. Har nettopp kjøpt "ny" båt med VP TMD30. Forrige eier har hatt service på denne, og skiftet bla kjøleren. Bra tenkte jeg, og har kjørt ca 15 timer med den...så begynner den plutselig å bruke ferskvann.

ute og fisket, går på tomgang - når jeg drar på for å flytte litt på meg - begynner alarmen å ule, og temperaturen er rundt 100 grader.

Sjekker etter lekkasjer, men ser ingenting noe sted..sjekker og sjekker, men...nix.

Lite ferskvann - påfylling 6-7 liter- halvtime - ny påfylling...

 

Mye likt ditt problem da. Spørsmålet er; fikk du din lekkasje plutselig, eller kom det sigende på?

 

Har skrudd av den nye kjøleren - for å se om o-ringene var satt skikkelig på. Dette så egentlig veldig bra ut, men jeg skifter dem i morgen - setter det sammen igjen, og håper det er alt som skal til:-)

 

Men....dette ligner desverre veldig på ditt problem med skjev topp. Bare rart dette skulle komme plutselig...?

Link to post
Share on other sites

Dette virker vedlig likt mitt problem ja. Det verste var at jeg har feilsøkt ALT, men så var det selvfølgelig det siste....

Så jeg har vært igjennom det meste nå etterhvert :crazy:

 

For å svare på spørsmålet ditt så skjedde det ganske plutselig ja. Har aldri manglet en dråpe olje eller vann.

Jeg sjekker som regel olje og vann før jeg starter opp, og det gjorde jeg før dette skjedde.

Vi var ute på sjøen for å nyte været og lå på rundt 1500 o/min i en halvtime, la båten i plan og lå på 3050 o/min i ca 10 min. Plutselig var måleren oppe i 105 grader og jeg stoppet tvert.

 

Ventet til motoren var kald og fylte på nøyaktig 10 liter vann. Kjørte i 1 time på 1500 o/min og sjekket kjølevannnet igjen. Etterfylte 8 liter...

Prøvde å lufte systemet og var ute og kjørte dagen etter på 3000 o/min i nøyaktig en halvtime. Etterfylte 10 liter og resten er historie...

 

Jeg la merke til at eksosen var veldig hvit på høyere turtall, og tok det som en selvfølge at dette var pga kjølevannet.

 

Fikk veldig mange gode tips i denne tråden som hjalp meg gjennom en tung tid :cheers: Takker for alle gode svar og håper at dette kan hjelpe flere.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...