Jump to content

Prosjekt oppfreshing av Wesling 16HT


Bjartn

Recommended Posts

Synes også du bør lappe originalkonsollen. Glassfibersparkel er fint til slikt. Og så gelcoatsparkel til slutt, er vel fargekode 8012?

Og så evt en ny frontplate i et eller annet tøft materiale.

 

Hva er forresten beste måten å få freshet opp respatex-plata i underkant av konsollen? Lakk?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hva er forresten beste måten å få freshet opp respatex-plata i underkant av konsollen? Lakk?

Mange forskjellige meninger om dette her på BP, men jeg har brukt vaselin evt vaselinolje til lignende ting tidligere. Lett å påføre, blir fryktelig fettete og tørker desverre ut etter en tid, men holder noen uker. evt solkrem med faktor.

 

Når det gkelder metode for å tette hullene, ville jeg satset på litt skikkelig glasfibermatte på baksiden etter skråsliping av alle kanter (altså hullene), derretter ville jeg lagt noen lag med matte på oppsiden før jeg tok siste finish med litt sparkel. Innbiller meg at det har fryktelig lett for å bli ettersynkninger om man bare sparkler rett oppå. I tillegg blir det mye sterkere i forhold til nye hull som kommer

Redigert av alma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøss, det var da enstemmig! :easter:

 

Ja, kanskje jeg skal lappe den sammen igjen. Er jo betydelig mye lettere enn å bygge en ny. Eneste er at jeg syns den er så liten?

Ser så spinkelt og stusslig ut, syns jeg.

 

Har tatt av bakplaten, og den tror jeg ikke jeg setter inn igjen. Ordner meg heller med noe skikkelig treverk i tilfelle. Den fæle teak-look-alike-folien orker jeg ikke.

 

Har fått gjort litt i dag også, men har ikke tatt noen bilder. Skal få gjort en skikkelig oppdatering i morgen.

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Kikket litt mer på konsollen og har bestemt meg for å prøve å rekonstruere den med å lappe hullene. Den skrå fronten er plastret kryssfiner, så der har jeg begynt å skjære ut deler for å støpe inn. Det blir for tykt for kun glassfiber, er ca 1,5cm tykk. Bruker noen MDF-plater jeg har liggende - egentlig panelplater. De er av fin tykkelse, fine å jobbe med og suger lite vann. Satser på å plastre/sparkle disse inn i hullene.

 

Ellers har jeg pønsket på et par ting som jeg kunne tenke meg å få litt input på.

Det første er lanterner. Jeg kunne tenke meg hvite lanterner, det virker så mye finere, nyere og renere på en måte. Samtidig har jeg en følelse av at lanterner skal være svart. Har funnet noen fine hvite lanterner på Jula til ca 150kr stykket. Vurderer å bytte ut de gamle svarte. Hva sier de lærde?

 

SDC17776.jpg

 

I den forbindelse tenkte jeg å ta av braketten den står på. Det fungerte fint å demontere lanternen og få denne løs, men braketten var verre. Det viste seg at forrige eier syntes det var en god ide å plastre inn mutrene på innsiden. Det syns jeg var helt konge.

 

CopyofSDC17780.jpg

 

Fant ikke kniv akkurat da, så jeg orket ikke begynne å skjære. Får ta det etterhvert. Er generelt ikke særlig imponert over plastrearbeidet som er gjort ellers heller. Heldigvis ikke så mye som er gjort, men det er nå kladdet litt rundt omkring. Spesielt på fordekket er det noe som ikke er så fint, fordi der er det sparklet på antiskli-området. Det funker liksom ikke å sparkle der og kanskje pusse litt dårlig, fordi det da liksom skal ligne. Men jeg kommer forsåvidt ut for samme problemstillingen på sitteplassene bak

 

SDC17790.jpg

 

Drenering er jo en ting, men tre hull på rad kan da ikke være nødvendig! :diving: Det skal jo egentlig være puter her, men jeg gidder ikke sy opp nye puter her. Jeg ordner heller noen løse puter om det skulle være behov. Det blir fort vått baki der, trakker på det etc.. Men når jeg da skal sparkle igjen disse hullene, så blir det jo mindre fint ift denne ruglete overflaten. Tips til hvordan jeg kan lage en slik overflate?

 

 

Har flere spørsmål, men tar ikke alt på en gang!

 

Har gjort litt som synes også da;

 

pusset lister som bordet/liggeplaten skal ligge på. Det gjorde susen. Tydelig hvilken som ikke er pusset enda!

 

SDC17768.jpg

 

Med litt mer pussing og noen strøk olje og lakk blir de god som ny.

 

Stolbeina var ikke akkurat videre vakre. Det vil de sikkert aldri bli, for designet er vel ikke akkurat en genistrek. Men ganske praktisk konsept.

SDC17759.jpg

 

Her er de pusset ganske bra. Var litt kritisk til hvor det var synlig, for ellers kunne jeg sikkert pusset og slipt i en evighet.

SDC17764.jpg

 

Deretter er de grunnet noen lag i den eminente lakk-kroken innerst i carporten

SDC17770.jpg

 

Tenkte jeg skulle bruke hvit Hammerite. Skal forsøke meg på sprayboks-versjonen. Håper det kan gjøre susen! Stolene er også vasket, trekkene har ligget i bløt over natten og ble ganske bra, og skumplasten har hatt en runde på ullprogrammet i vaskemaskinen. Så da nærmer "Prosjekt Stol" seg slutten.

 

Da er det bare resten igjen..

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Morsomt prosjekt. Skal bli gøy å følge denne tråden fremover :)

 

Jeg ville heller spandert ei finerplate til konsollen din. Det blir fuktig uansett og da blir vel mdf til havrevelling på ca no-time.

 

Stolrammene bør du grunne med ets-grunning først. Forrige eier har lakkert alustolsøylene i båten min og nå kan jeg plukke potrtgull-sized lakkflak av dem.

 

Bare et par velmente tips :)

Link to post
Share on other sites

Lykke til med prosjektet ditt!

 

Jeg har gjort noe tilsvarende med en lik båt for noen år siden og det var en del å lappe på. Jeg synes det er en glimrende båt med et bra undervannskrog. Med litt tyngde i båten går den virkelig godt i sjøen.

En ting du bør være klare over som jeg erfarte er akterspeilet. Båten er bygd for maks 60hk, mren mange har blitt kjørt med alt for store motorer (som de også tåler med et forsterket akterspeil). De sprekkene du hadde ved motorfestet er de samme jeg fant på min og kan være tegn på svekket alterspeil. Mitt råd vil være å forsterke dette med en gang så slipper du å tenke på det senere.

En god test for å se om dette gjelder også din båt er å stå på finnene på motoren og "hoppe". Dersom den fjærer bær du vurdere å gjøre noe.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemelding!

 

Har kikket mer på akterspeilet, og det virker veldig bra. Har fjernet aluplaten på motorfestet og alt her er tørt, solid og fint.

Kommer for sikkerhets skyld uansett forsterke på innsiden, sannsynligvis med plate og knestøtter.

 

 

Så til helgens prosjekt - malingsfjerning!

 

Jeg skal fjerne blåfargen, altså skroget. Om det skal bli blått igjen eller ikke får tiden vise, det vil avhenge av hvor mye jeg får av.

Så da er jeg ute etter tips! Malingsfjerner og høyttrykkspyler, deretter pussing av resten? :sweat:

 

Kjør debatt! :boxing:

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Angående malingsfjerning kommer det jo litt ann på mailniga du skal fjerne! Er det er hard tokomponentsak må du nok slipe, men da er det ingen grunn i utgangspunktet til å fjerne alt. Er det derimor noe benga eller noe som du skal erstatte med noe 2-komp bør alt vekk å da har du jo flere muligheter. Tynner, malingsfjerning, sliping, sandblåsing skraping etc.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en flaske Chem Maling og lakkfjerner. Testet på akterspeilet og lakken skrapes veldig lett av, så det skal nok funke.

Håper dog at høyttrykksspyler skal klare å ta litt sånn at jeg sparer litt skrapearbeid.

 

Ser for meg følgende: lakkfjerner - høyttrykksspyler - skrape - pusse

 

Ser ut til at det skal gjøre susen. Litt skeptisk til at høyttrykksspyler skal klare så mye da.. men får prøve og se.

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Ok, det funket dårlig. Det funket faktisk ikke i det hele tatt.

Det ble reint, that's it.

 

Nå blir jeg skeptisk til "prosjekt hvit båt." Det blir endel skraping det.. nå løsner den forsåvidt greit med malingsfjerneren,

men urk urk..

 

Hva syns dere? Den har noen skader rundt omkring som må lakkeres og jeg får nok ikke tak i eksakt samme farge. Det vil si at hele skroget må

lakkeres/males. Borghild-kone syns at fargen er fin, så hun syns den skal være sånn. Men må jeg over hele båten uansett, så kan

jeg like godt skrape, pusse og gjøre det skikkelig.. :crazy:

 

På den positive siden så ordner kalesje seg på en fin måte. Sluttet å røyke i august og da var det noen foreldre som ble så happy at de ville

spandere på meg noe. Og det blir stenger og kalesje. Så da er den i boks! :flag:

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Til å vaske båten så prøv biltema sin black streak remover. Brukte den på gamle båten, den hadde ikke vært vasket skikkelig på en god stund+ at den hadde lagt på sjøen en hel vinter med lite bruk. Sprayet på, lot det virke 10-15 min og spylte av med høytrykkspyler, HVITT!! båten så ny ut etter å ha blitt vokset skikkelig etterpå. Så mitt tips: prøv det :smiley:

 

Driver med liknende prosjekt selv, bare Halco https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=66103

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Båten står der halvskrapt, men motivasjonen er ikke død. Det har bare vært helt krise mye å gjøre den siste tiden.

Jobber som revisor og denne tiden er helt håpløs. Er stort sett på jobb døgnet rundt. I tillegg har vi hatt et valpekull

på 8 stk. Har solgt 7 og beholdt en, så nå er det hun som tar det meste av fritiden.

 

Håper å komme igang igjen etter 31.mai. Sjøsetting har jeg ikke fastsatt og det er forsåvidt ikke noe mål i seg selv at

det blir i 2010. Har ikke båtplass enda uansett og opp og ned av henger er knotete.

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har definitivt ikke gitt opp, men har roet ned litt. Jeg har ingen ambisjoner om å sjøsette denne sesongen, så

jeg tar det som kos når jeg har lyst.

 

Jeg har skrapt hele skroget, slipt med 120 og 240 og grunnet med 2k Jotun Anti-pest i to strøk.

 

Jeg har også pusset og lakkert noen pyntelister, laget "fyll-masse" til hullene i styrekonsollen slik at dette snart

kan lappes og plastres.

 

Planen er å få ferdig skroget innen rimelig tid, det vil si nå månedsskiftet juli/august. Deretter er det skraping av bunnsmørning og

lapping av en skade i kjølen. Da er det bra utvendig under fenderlisten. Deretter starter jeg over fenderlisten og innvendig i båten.

 

 

Og bilder - jada, skal begynne å ta bilder igjen.

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...