Jump to content

Det begynte med litt grå olje....


Gerhard

Recommended Posts

Da får jeg kanskje tid til å skrive litt om mekking på motorer også.

Dette gleder jeg meg stort til.

 

Når det i denne tråden snakkes om blant annet hone, ventiler, fjærerstempelringer og så videre, så har jeg ingen idê om hva det snakkes om. :crazy: :crazy:

Er i stand til å bytte reimer og filter, samt bytte olje. Der stopper det.

 

Som sagt: Dette kan bli spennende.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott, Motordoktoren!!!

Men håper at du legger lista slik at vi som er rimelig" grønne" på motorens indre greier å følge med. Som skrevet lenger oppe er det både interessant og god økonomi å kunne fikse et og annet selv. Og det styrker egoet!

Spent på hva som kommer, Motordoktor, håper virkelig det ikke er et motgående tog!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hva har jeg rotet meg inn i tro? Uansett så er det hyggelig å se at så mange kan tenke seg å lese det jeg for lenge siden antydet at jeg vil skrive. Ingar var vel først ute, og det var allerede i vår. Nå har jeg sagt A, må jeg si B. Jeg vet ikke hvordan dette blir gjort. Mye er avhengig av dere, og kanskje av administrasjonen. Jeg ønsker å ha moro av det selv også. Jeg jobber normalt over 12 timer i døgnet, og det har jeg gjort siden jeg var 16 år, fordi jeg liker å arbeide/utøve hobby, så det er blitt en vane, men noe av arbeidstiden må gi meg penger. Derfor må dere ikke vente at jeg kommer og besvarer/kommenterer/gir nye informasjoner til det jeg har skrevet eller dere spør om straks det foreligger på Baatplassen. Min intensjon er bare å formidle noe jeg har erfaring med, kunnskap om eller har diskutert med kolleger. Det er vel unødigvendig å si at jeg ikke ser på meg selv som en guru som kan besvare alle spørsmål som kommer.

 

Det er kanskje ikke så mange som kommer med spørsmål angående 16-hundretallet, men jeg starter der, fordi da skjedde det mye spennende.....

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at du renner deg på en kjempeoppgave her Motordoktoren. :smiley:

Er selv utdannet maskinist og gleder meg stort til du kommer igang med motorens historie.

Har du mulighet til å ta med litt om maskin også eller blir det kun om motor?

Lykke til :flag:

Hei kollega! Jeg har tenkt STORT. Selvfølgelig skal det handle om motoren også, men jeg er nå blitt så gammel at motorens historie interesserer meg minst like så mye som dens funksjon. Men jeg arbeider fortsatt med å forbedre motorens funksjon.
Link to post
Share on other sites

Om en ønsker å åpne en båtmotor for å ta en overhaling så er det noen hovedkjøreregler som bør følges:

 

Rengjøring: Ved montering av motorens deler så bør allt vere så rent at en kan bruke hvite hansker uten at hanskene blir skitten.

 

Kvalitetskontroll: Skjekk, gjerne mange ganger, at allt kommer tilbake slik det stod når motoren ble åpnet. En god metode her kan vere å ta blider og lage notater/skisser under demonteringen.

 

Tidsforbruk: Bruk mye tid på monteringen av motordelene, den minste feil som skyldes hastverk kan få dramatiske konsekvenser for motoren når den taes i bruk.

 

Hjelpemiddler: Det er viktig å bruke rett vertøy ved monteringen av motordelene.

Og videre, lesestoff som greit forklarer hvordan en motor virker, overhales og trimmes (hvis det sistnevnte er aktuellt).

Bøker som: "Bilmekanikeren" fra Teknologisk Forlag og "Trimming av standardbiler" fra samme forlag har undertegnede brukt ved sine motorprosjekter innen bilsporten.

 

Og til slutt: Utfør jobben med overhaling av motoren som om motoren din var av gull og gi den en overhaling der etter...

 

PS. En dieselmotor som er overhalt med rette arbeidsmetoder vil starte raskt på første forsøket når tidspunktet for oppstart er modent...

Link to post
Share on other sites

16-hundretallet høres unektelig tidlig ut ja. Men for meg som bruker det meste av min

fritid med en gammel Dampmaskin så gleder jeg meg som en unge til dette :flag: :flag:

På vakt på fyrdørken med maskinens pustende/pesende lyder, temperatur,lukta av kull og

olje og kjelens sydende lyd, så kommer man i en stemning der man tenker : Hvor og hvordan

startet denne teknikkens vidunderlige verden. :eek:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

En liten sluttrapport.

 

Motoren ble reparert og jeg fikk båten hjem rett før jul. Da hadde de boret opp sylinderne og byttet til større stempler. 55’ kostet det. (Ja, jeg kunne sikkert gjort det billigere selv, eller i en eller annen bakgård) Nå er den i hvertfall totaloverhalt. Og så byttet de eksospotta og monterte den på det laveste stedet.

Bilde

 

Jeg fikk en kort prøvetur forrige helg og den gikk bra. Men motoren gikk jo, av en eller annen grunn, bra før overhalingen også.

 

I forbindelse med dette har jeg diskutert og tenkt på flere problemstillinger med vann i eksos:

 

1 Mitt problem; Eksospotte var ikke i stand til å ta i mot alt vannet som var i slangen når motoren stoppes.

 

2 Vanntrykk gjennom impelleren.

 

2A Etter diskusjoner her på baatplassen hadde jeg montert vanninntaket til WC på motorens vanninntak, etter krana. Dette førte til å når jeg gikk fra båten kunne jeg stenge vann til motor og WC med en kran. Det førte også til at vannet som lå i slangen til WC ”trykket på” impelleren og gikk kanskje igjennom. Dette tar jeg ikke sjansen på lenger og har laget eget inntak til WC.

 

2B Han som gjorde jobben sa at ettersom motoren ligger ganske dypt i denne båten (Tresford 28) vil det alltid bli et visst vanntrykk på impelleren. Jeg burde stenge krana hver gang eller koble på en ”greie” som gjør at vannet ikke går igjennom før det blir et visst trykk.

 

3 Fuktighet fra vann i eksosen. Selv om eksosen er dimensjonert som den skal vil det være vann i eksosen. Dette gir fuktig luft som har ”fritt tilgang” til sylindrene. Noen motorer kan koble fra vannet etter motoren og la det gå i eget utløp. Det gjøres før motoren stoppes, og eksosen blir tørr. Det har jeg ikke mulighet til. Man kan evt. stenge inntakskranen like før man stopper motoren, men det er ikke bra for impelleren. Ikke sikkert at man får det så veldig tørt heller.

 

Jeg har fiksa eksospotta, jeg har lagt om vanninntaket til WC, Jeg stenger hovedkrana når jeg går fra båten (Men ikke når jeg overnatter i den). Og det får holde.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hei på deg Gerhard!

Jeg føler virkelig med deg, dette er det kjedeligste som kan skje!

Men, jeg bare lurer på, ble det avtalt at verkstedet skulle konservere motoren din med en gang båten ble tatt opp, eller??

Den motoren der har ikke gått etter at den ble seende slik ut! For det første, i et forbrenningskammer i en motor er det ikke mulig at det blir liggende igjen slike avleiringer på stemplet når den har vært kjørt. Sylinderveggene ser ikke slik ut dersom et stempel har beveget seg opp og ned der kort tid før bildene er tatt. Jeg hadde en gang en Skagerak med en VP AQ 145 motor, som ikke ble konservert skikkelig før det hadde gått ca. to mndr. og den så nesten slik ut i manifold osv.

Det jeg mener, er dersom verkstedet skulle konservere båten for deg, må de vite at dette skal gjøres umiddelbart, fordi dersom det kommer luft til der saltvann har ligget er det ødelagt med en gang!!!

Da er det vel også verkstedet sitt ansvar dersom den ikke ble konservert i tide???(hvis du hadde betilt konservering når den ble satt på land)

Synes også du har betalt umåtelig mye for overhalingsjobben din, men det er en annen sak.

Redigert av turbobjørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men, jeg bare lurer på, ble det avtalt at verkstedet skulle konservere motoren din med en gang båten ble tatt opp, eller??

Den motoren der har ikke gått etter at den ble seende slik ut!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har pleid å konservere motoren selv hvert år. I fjor høst tenkte jeg å få en proff til se på de tingene jeg ikke gjør. (Sjekke dyser etc.) Jeg kjørte båten til verkstedet for egen maskin. Motoren gikk som en klokke. Der lå den i to uker. Så startet de den og kjørte til krana. Løftet den opp og begynnte å skru. Det var jo ikke planlagt å "gå så dypt", så det tok noen dager før de kom så langt inn at jeg tok de første bildene. Men, en til to uker før bildene ble tatt så gikk motoren uten problemer.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Går ut ifra at du har en litt høy kjøl på båten. Når du ligger på sjøen vil ofte båten være lavest bak.

Når du så løfter båten opp eller setter den på en henger kommer hekken ganske høyt opp pga. kjølen.

Har du da vann i eksos-potten kan vel dette ta veien inn i motoren. Ligger det her et par dager er skaden skjedd. Kan være forklaring på hvorfor motoren har gått fint helt til den kom til verksted?

Link to post
Share on other sites

Nettopp mitt poeng også!

Og da er det vel til en viss grad verkstedet sitt ansvar også?

Det jeg mente er at den motoren har ikke sett slik ut når den ble startet siste gang, det er det bare å glemme!!! Derfor må det ha kommet vann inn under den tiden båten skulle løftes på land og konserveres, og det er vel slikt som et VP verksted bør holde styr på??

Link to post
Share on other sites

Vanntrykk på impeller?? Har man et inntak, så opp til et sjøvannsfilter som ligger over overflatenivå og så ned til motor og sjøvannspumpe. Om du glemmer å skru igjen krana så er der ikke vanntrykk annet enn det som ligger i slangen og det er ikke mange desiliter. Det kan bare være et lbåtøft med to feilpålasseret stropper som gjør at motoren får inn noen liter eksosvann og så er det gjort nemlig. Du kan ha en annen innstallasjon enn den jeg beskriver, men dette høres litt underlig ut.

Kanskje jeg er helt på jordet... Vi har 19 0C i skyggen i dag så kanskje det er "heten" som gjør at jeg surrer.....

 

Sitat fra Gerhard:

2B Han som gjorde jobben sa at ettersom motoren ligger ganske dypt i denne båten (Tresford 28) vil det alltid bli et visst vanntrykk på impelleren. Jeg burde stenge krana hver gang eller koble på en ”greie” som gjør at vannet ikke går igjennom før det blir et visst trykk.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Jeg er uenig i teorien om at vann fra eksosanlegget har rent inn og skadet motoren pga deb beskrevne transportmetoden. Hvert eneste aar setter jeg baaten paa /trynet/ fordi det ikke er bunnplugg akterut. Har aldri hatt problemer med vann i motoren som foelge av dette,

Link to post
Share on other sites

Det KRL og Turbobjørn nevner i sine innlegg virker SVÆRT fornuftig på meg!

 

Mange (og meg selv inkludert,har veldig små marginer i forhold til vannivået i eksosslangen og inn til brennkammer på motoren, dette vil selvsagt variere fra båt til båt og jeg synes derfor at thor ikke burde avfeie dette, som jeg mener er en svært sannsynlig årsak i dette tilfellet.

 

Det samme kan skje med brå bevegelser eller stopp under løftingen/sving av båten når den henger i stroppa!!!

 

Tror faktisk det kan være lurt å videofilme når slike verdifulle løft gjøres!!??

Link to post
Share on other sites

Går ut ifra at du har en litt høy kjøl på båten. Når du ligger på sjøen vil ofte båten være lavest bak.

Når du så løfter båten opp eller setter den på en henger kommer hekken ganske høyt opp pga. kjølen.

Har du da vann i eksos-potten kan vel dette ta veien inn i motoren. Ligger det her et par dager er skaden skjedd. Kan være forklaring på hvorfor motoren har gått fint helt til den kom til verksted?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, den stikker dypere bak. Jeg har begynnt å sette stativet foran høyere for at den skal stå rett og vannet skal renne av doll-bordet når den står på land. Løftet kan jo være en utløsende faktor. Men, det er vel ingen som løfter med to forskjellige stropper? Dersom båten krever det, så er den vel feildimensjonert. Eksospotta bør ta unna vannet i dette tilfellet også.

 

Dersom dette var tilfellet, så kan vel ikke skaden bli så ille på 1-2 uker ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg er aboslutt ingen mekaniker, men på meg virker dette ikke helt logisk:

vannet i potta/slangen skal altså opp gjennom eksosbendet, manifolden og inn i eksosutblåsingen og inn i de sylinderne som har ventilene åpne.....

 

Det er en laaaang vei, er det ikke det?

Kan det være så mye vann?

 

Jaja, godt at ihvertfall er på gang igjen....

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Etter 8-10 timer gangtid er det på'n igjen....

 

Bilde

 

Jeg ringte verkstedet, og han nølte ikke med å stupe ned i kjelleren igjen. Han har funnet ut følgende: Når han demonterer eksosslangen fra motoren og åpner kjølevannsinntaket så kommer det ut vann. Når han stenger vanninntaket så stopper det.

 

Følgende påstand ser ut til å være riktig:

Han som gjorde jobben sa at ettersom motoren ligger ganske dypt i denne båten (Tresford 28) vil det alltid bli et visst vanntrykk på impelleren. Jeg burde stenge krana hver gang eller koble på en ”greie” som gjør at vannet ikke går igjennom før det blir et visst trykk.

Denne "greia" er en vakumventil, og er visstnok ganske vanlig på seilbåter. Det skal monteres hos meg nå.

 

Jeg har hørt om en del båtproblemer etterhvert, men det er rart at jeg ikke har hørt om dette før! Er det andre som har slik vakumventil (på andre båter enn seilbåt) ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke slik vakumventil, og ei heller har jeg hørt om det. Merkelig at det ikke er montert i utgangspunktet når det viser seg å være et så stort problem. Håper det ordner seg for deg nå :yesnod:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Følgende påstand ser ut til å være riktig:

 

Denne "greia" er en vakumventil, og er visstnok ganske vanlig på seilbåter. Det skal monteres hos meg nå.

 

Jeg har hørt om en del båtproblemer etterhvert, men det er rart at jeg ikke har hørt om dette før! Er det andre som har slik vakumventil (på andre båter enn seilbåt) ?

Ta en kikk på dette emnet, der jeg fikk gode svar på spørsmål ang vacumventilen. I innlegg nr 3 har Lars H. en link til en god forklaring ang emnet og eksosanlegg på båt gennerelt.

 

Gjelder ikke bare seilbåteiere :wink:

 

Lykke til !

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hei, er ikke overasket. Før eller siden skjer dette med alle saltvannskjølte motorer.

Tingen er å bekoste 10- 15.000,- til en varmeveksler hvor du har vann med glykol i motoren (som en bil) og en veksler som lar det inngående saltvann kjøle ned saltvannet i veksleren. Saltvannet skal da ikke inn i motoren og passerer ut igjen gjennom ekshautmanifold, kneledd og bukkebend. Dette korroderer oogså etterhvert , men det blir ikke fullt så dyrt.

Du må gå til VP/MC sølvsmeden istedenfor gullsmeden.

Link to post
Share on other sites

Før eller siden skjer dette med alle saltvannskjølte motorer. Tingen er å bekoste 10- 15.000,- til en varmeveksler hvor du har vann med glykol i motoren (som en bil) og en veksler som lar det inngående saltvann kjøle ned saltvannet i veksleren.

Men denne er ferskvannskjølt. Selve kjølingen er ferskvann. Saltvannet går fra varmeveksleren og så til eksosutløpet.

 

 

Du må gå til VP/MC sølvsmeden istedenfor gullsmeden.

Der er vi helt enige. Jeg har brent av mye mer penger på båt enn gull. Det er vel grunnleggende, det billigste hos gullsmeden og det beste fra båtbutikken. :wink:

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...