Jump to content

Det begynte med litt grå olje....


Gerhard

Recommended Posts

Det er gjerne ikke så ille som det kan sees ut som. Erfarte en episode med en fordmotor ombord i en Årø 28.Der er og eksosen lavere enn motoren. Båten hadde gått upåklagelig hele sommeren, ble tatt på land og det gikk noen uker før det ble gjort noe med motoren. Da sto den dønn fast. Det som hadde skjedd var at båten, når den ble løftet på land ble liggende noe lavere med baugen i og med løftestroppene var like lange og kjølen stikker dypere akterut enn forut. Dermed rant det vannet som var i eksosanlegget frem og inn i eksosmanifoilen og inn i de sylindrene som ventilene sto oppe på. Etter kort tid (2-3 Uker) sto det så fast at vi måtte ta motoren ut av båten for å løse den. Av med toppen, løste veivstaken på den sylinderen som satt, tørnet veiven løs fra staken og satte en trekubbe ned i sylinderen på stempeltoppen, lukket øynene og drog til med en slegge. Trakk alle stemplene, skiftet fjærer rundt baut, honet sylindrene, monterte sammen og siden har det ruslet og gått uten problemer. Det så ikke så jæ...... som på dine bilder, men ikke langt fra. I og med du sier båten ble satt på land og ikke rørt på 14 dager så skulle det ikke forundre meg om det er noe av det samme som har hendt deg. Nye deler vi brukte var kunn pakninger og stempelfjærer ellers ble de gamle delene brukt, bare ventilsetene ble slipt.

Kansje kan dette være til trøst, det er i alle fall ikke klart for meg at du har en lekasje.

Lykke til :wink:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Noen ganger er det utrolig at motoren går ... vet om et tilfelle der en Brasil-Ford 7,8 putret og gikk, med 17 -- sytten -- liter vann blandet i oljen.  Den var kavitasjonstæret tvers gjennom på flere sylindre, etter 400 saltvannskjølte gangtimer ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...jeg ikke har sett dine bilder nr. 2 og 3, bare nr. 1 (datafeil hos meg?).

Høres rart ut. De er lagt inn på samme måte. Ser du dem fortsatt ikke ? Er det andre som ikke ser dem ?

 

 

Litt mer "histore" om motoren:

- Motoren ble satt inn i 96.

- Jeg har eid båten i 2 år.

- I år og i fjor gikk den uten problemer.

- Noen ganger litt tungstartet, noe jeg antok var dårlig batteri. Nytt i år og har vært noe bedre.

- Brukte litt olje i fjor. Brukte mer i år. Det er ikke målekant på kanna, men jeg gjetter på 1 liter på 20 timer i år ?

- I fjor var det rent og pent i motorommet. I år var det oljete. Jeg ser ingen lekasjer. Overløp fra motoren ?

- Ryker lite, men jeg synes jeg så en liten oljefilm på i vannet bak båten en gang i høst. (Inne i en båthavn så vet man ikke hvor det kommer fra)

- Båten lå 14 dager med mye bølger fra siden før den ble tatt opp.

- Båten lå 14 dager på land før de begynnte å skru. Da stod vannet inn til motoren.

- Det tok en 3-5 dager fra de begynnte å skru til de kom "helt inn" til problemet.

- Jeg så det noen timer etter at de åpnet det.

- Jeg tok bildene en eller to dager etter det.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

NÅ har jeg sett bilde nr. 2 og 3 også. Her er det ikke tvil om at du har fått sjøvann inn i motoren. Det hvite belegget er salt som er felt ut under kjøring. Rusten er selvfølelig kommet mens motoren sto. Det behøver ikke å være så ille som det ser ut. Rusten er neppe gravrust, så honing er sannsynligvis tilstrekkelig. Selv med små pittings i sylinderveggene, behøver ikke foringene å skiftes. Stemplene ser brukbare ut på sidene, så pussing der pluss rengjøring av stempeltoppene kan være tilstrekkelig, men nye ringer må du antagelig spandere. Og ventilene må slipes.

 

Hvis jeg hadde vært utsatt for noe slikt, hadde jeg tatt hele overhalingsjobben selv.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om det tidvis har stått saltvann i motoren.

Dette behøver ikke være så ille som folk her vil ha det til.

Irr og rust opptar et mye større volum enn rent metall, rust typisk 10x mer, derfor ser det

gjerne mye værre ut enn det egentlig er.

 

Har du målt dybden på tæringa?

Gjør ren stempeltoppene og de kan bli som nye. Bruk børste, pass på å ikke skade stempelsidene og sørg for å få en glatt finish. Sandblåsing med stålkuler (stålhagl) kan gi en ypperlig finish på aluminium.Groptæring er ikke bra på stempeltoppen men på stempelskjørtet har det ikke så mye å si. Det er ringene som tetter. Nye ringer kan gjøre underverker.

 

Hon sylindrene med steiner (ikke børste), hon til du får forholdsvis store flater av bart metall.

Er det fremdeles korroderte områder som ligger dypt så honinga ikke duger må sylindrene

bores, først da behøver du å bytte stempler. Mål stempler og sylinder, kan være de allerede er

utenfor toleransene og boring må til uansett. Evt. linerbytte.

 

Toppen kan sandblåses forsiktig i forbrenningskammerene med ventilene på plass, deretter kan stålhagl eller smergel benyttes forsiktig, flatene skal være glatte. Gå deretter over ventilene.

 

Reddet engang en Merc 153 cid som hadde massiv vanninntrengning med dertil korrosjon, ikke ulikt bildene vist her.

Link to post
Share on other sites

Har du ett sted å stå, litt redskap og tid til rådighet og ikke mer enn 2 tommeltotter er ikke jeg i tvil om hva jeg ville gjort var jeg deg Gerhard; hiv deg rundt og overhal selv. Regner med det kommer til å koste skjorta og vel så det for å få verkstedet til å fikse den. Motoren virka som du sier OK for bare noen uker siden. Det behøver ikke koste all verden å få den brukbar igjen: slipesett, nye ringer, foringspakninger, dyseoverhaling, mulig nye lagerskåler pluss noe småtteri. All mulig hjelp får du her underveis av alle helt fra "motor-nuller" via synsere til hobbymaskinister og opp til spesialister. Det hadde vært noe å stilt på treff i Horten til våren med Tresfjorden og samme motor!!!!!

Eneste bakdel er om du skal selge båten videre i framtida...men den tid den sorg.

Lykke til uansett!

Link to post
Share on other sites

Overhale selv... Det hadde ikke mekaniker Hulda gjort i dette tilfellet. Da jeg trakk vedkommende som hadde tabbet seg ut med motoren til Hulda for forliksrådet (og vedkommende tapte), så ikke motoren noe i nærheten så ille ut. Det ble nye stempelringer og honing av nyboret motor. Nye ventilløftere (pushere) og nye bære- og rådelagere. Dette som resultat av at det hadde vært vann i olja i ca 4 uker. Vannet ble oppdaget med en gang og åtgjerder iverksatt, det hjalp bare ikke tilstrekkelig.

 

Det er mulig at stemplene kan reddes, ikke mulig å si ut fra fotoene. Det jeg ser er at sylindrene minimum må hones. Da må også ovaliteten sjekkes. Legger du inn nye ringer i det sølet der, kan du risikere at de ryker og skader sylinderveggene. Rådelagrene kommer som neste post. Har disse begynt å utvikle fregener, bør de kanskje byttes. Da skal også ovalitet og Ra på rådende sjekkes.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips, men dette gjør jeg ikke selv. Selv om jeg liker å gjøre litt selv blir dette for mye for meg.

 

Jeg hadde satt den inn til merkeforhandler for en mindre jobb (sjekke ventilklaring ++) Vanlig service preier jeg å gjøre selv. Når de fant vann i olja så spurte han om å åpne for å se. Så ringte han å sa at han måtte splitte motoren. Nå ligger motoren i tusen deler hos han. Jeg er egentlig litt fanget av situasjonen; en så stor jobb skulle jeg gjerne hatt ute på anbud først.

 

Selv om,

- jeg hadde fått motoren hjem,

- vasket, honet, pusset, boret, byttet (og hva det heter) (i en kald mørk garasje)

- satt den sammen (som jeg tviler på jeg hadde greid)

- startet den (som jeg ihvertfall tviler på jeg hadde greid)

så hadde jeg allikevel ikke stolt på den.

 

Men jeg er glad for tips allikevel. Det kan jo hende at mekanikkeren må holdes litt i øra ...

 

Planen hans er å bore opp og bytte til nye, større stempler. Ikke billig, men det er jo ihvertfall grundig.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hei Gerhard!!!

 

Ser en masse Mekanikere og Spesialister dømmer motoren "down under". Jeg henter den til vrakpris "any time" om du er så snill og gi den en dusj Olje/WhiteSprite snarest. Gearet må være med!!!! Ser for meg litt vinterkos i garasjen som avveksling til dørkprosjekt! "GIVE IT A CHANCE". Hvis du ikke har en forsikringssak på gang, er det med meg og bedritent metall som med  Bastarden vår og råttent trevirke!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en verkstedshåndbok og ikke er redd for olje under neglene kan du spare mye på å skru litt selv. Det koster fort noen titusen å ha folk til å gjøre en slik jobb og mesteparten er ganske så enkle saker. Noen timer demonterig og rengjøring gjør du lett selv. honing av sylindrene kan du gjøre og deretter sjekke tilstanden med mikrometer. Lovlige avvik på sylinderdiameter oppe/nede og mål på langs/tvers står i boka. Sliping av ventiler er litt jobb men ikke vanskelig. Når dette er gjort kan du jo hyre inn en mekaniker (gjerne en universalmekaniker som ikke er bundet opp til et bestemt motormerke) får å vurdere om du er i mål eller om mer alvorlige inngrep må gjøres. En STOR del av en motoroverhaling er enkle saker som rengjøring og det er ikke nødvendig å betale folk for det, om du liker å skru litt da.....

 

En plass jeg jobbet tidligere hadde vi 2 lastebiler som begge hadde motor som var moden for overhaling. Den ene var kjørt på syntetisk olje og stelt litt bedre med enn den andre. Prisforskjell for overhaling var rundt 20.000.- utelukkende pga. mer rengjøring på den motoren som hadde gått på standard olje.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld SveinHa, går det ikke an å respektere at han ikke ønsker å gjøre det selv.

 

Jeg forstår det godt, jeg har selv mekket litt på motor og skjønner Gerhard godt. Det er fort gjort å glemme noe, gjøre ting litt feil. Ikke minst inneha kompetansen til å forstå hvilke deler som må, bør og trenger ikke byttes.

 

Ingen kan vel i etterkant kontrollere om den midtre stempelringen sitter riktig vei, f.eks.??

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Unnskyld SveinHa, går det ikke an å respektere at han ikke ønsker å gjøre det selv.

Klart det men mange har en svært så overdrevet respekt for å skru på ting de ikke har skrudd på tidligere. En dieselmotor er svært så enkle greier og om han gjør de enkle tingene selv og hyrer inn folk til det andre betyr det mindre vakuum i lommeboka :smash: Mente ikke noe verre enn det........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Walter_S er vel et bra eksempel på ovennevte BarskII og SveinHa.

Ville ikke / kunne ikke ( turte ikke ?? ) ble dreid til ville, kunne og fikk til.

 

Til stor glede for Walter_S sjøl. Tror jeg da.

 

Men det er forskjell på en 30-40 år gammal sak, og en 8-10 år gammal. Ikke minst konsekvenser om man driter på draget...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jo da, men spør Walter om han i "læreprosessen" aldri har gjort tabber som kostet ekstra.?

Om jeg også spør meg selv blir nok også svaret JAAAAAAA. Er likevel rimelig sikker på at totalkostnadene mine er LANGT lavere enn om jeg skulle satt bort alt slikt arbeid til andre. I tillegg til at om en har skrudd litt innvortes gir det en langt bedre forståelse av hva en dieselmotor egentlig er og det er godt å ha med seg den dagen et eller annet problem skulle oppstå når en ligger fortøyd til en holme langt fra folk......... og så er det jo litt gøy å mestre slike ting også :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke helt på sin plass for oss andre å diskutere hva Gerhard bør gjøre selv, i den situasjon han er i nå. Det som imidlertid er interessant å diskutere er hans situasjon! Som han selv skriver.......:

...... Jeg er egentlig litt fanget av situasjonen; en så stor jobb skulle jeg gjerne hatt ute på anbud først.

...så er han nå "fanget" i en situasjon som gir ham få alternativer! Hele motoren er demontert og ligger i "biter" hos dette VP-verstedet - som i utgangspunktet bare skulle foreta en vanlig vinterkonservering.

 

Hvordan stiller det seg nå med eventuellt å benytte et annet verksted for denne omfattende reparasjon? Det blir jo litt kinkig, dette? Hvilke rettigheter har man i en slik situasjon? Eller, bedre sagt, må Gerhard nå bare godta en hvilken som helst pris fra dagens verksted?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at han på noen måte er "fanget". Hvis han vil, betaler han verkstedet for det arbeidet de har gjort hittil. Så tar han med seg motoren sin i smådeler, og gir oppdraget til hvem han vil, seg selv inkludert. Det kunne jo også hende at han har en grunn til at han ikke vil reparere den i det hele tatt, men heller selge/bruke den som delemotor. Da må han selvfølgelig få den med seg hjem i garasjen. Kanskje han har en sønn som er mekaniker.

 

Det er da vitterlig Gerhards motor, han skylder ikke verkstedet noenting. Det er vel helt vanlig å innhente flere priser på en så stor jobb. Men hvis han vurderer å gi oppdraget til noen andre, kan motoren for skams skyld ikke stå i lokalene til det første verkstedet mens et annet kommer for å se på skadeomfanget.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke helt på sin plass for oss andre å diskutere hva Gerhard bør gjøre selv, i den situasjon han er i nå. Det som imidlertid er interessant å diskutere er hans situasjon! Som han selv skriver.......:

 

...så er han nå "fanget" i en situasjon som gir ham få alternativer! Hele motoren er demontert og ligger i "biter" hos dette VP-verstedet - som i utgangspunktet bare skulle foreta en vanlig vinterkonservering.

 

Hvordan stiller det seg nå med eventuellt å benytte et annet verksted for denne omfattende reparasjon? Det blir jo litt kinkig, dette? Hvilke rettigheter har man i en slik situasjon? Eller, bedre sagt, må Gerhard nå bare godta en hvilken som helst pris fra dagens verksted?

Derfor spurte jeg hva med et svenskt verksted?

 

mvh

 

Barsk II :drink::flag:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Takker for mange gode tips og oppfordringer. Jeg skjønner at det er flere enn meg som synes det er synd at verkstedsregningene blir store. Det kunne riktignok vært morro å bygget opp en motor fra bunnen av selv. Det er en spesiell følelse å fikse noe selv.

 

Men ikke denne gangen og ikke denne motoren. Båtsesongen er kort og jeg vil ikke risikere å få problemer. Ikke har jeg tid heller. Vi er i gang med å lage kjellerstue samtidig som vi hever taket i 2. etasje,  så jeg har oppgaver nok.

 

Men motoren er ikke vrak. Den skal settes i stand av profosjonelle, selv om det blir dyrt. Jeg får ta en tur innom i morgen og se hvordan det går.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at du vil ha profesjonelle til å ordne dette. Hvis jeg hadde vært utsatt for det samme, ville jeg imidlertid ha gjort jobben selv, men jeg er jo profesjonell, og slike skal jo kunne alt.... Jeg ville til og med ha pusset sylinderforingene med smergelleret i stedet for å hone dem. Kanskje kunne jeg ha gjort unna jobben til under 10 000 kroner ved å gjøre jobben selv.

 

Jeg skjønner ut fra de enorme reparasjonsprisene som refereres her at jeg sparer en del penger ved å anvende min kunnskap og litt arbeidsinnsats når det er nødvendig. Jeg har en båt og tre biler som jeg tar meg av selv. Alt er fra 80-årene. Jeg liker nemlig ikke å skifte ut det jeg har hatt en stund. (Kona erobret jeg i 60-årene).

 

Mitt råd er derfor at dere som har båt med motor, lærer dere det mest elementære om motorer. Den kunnskapen er ikke mystikk. En dieselmotor er stein dau og gjør deg ikke noe vondt uansett hva du gjør med den.

 

Jeg antydet i vår at jeg kunne tenke meg å starte en tråd om forbrenningsmotorens historie. Det har ikke blitt tid ennå, men nå lyser det i tunnelen (får håpe det ikke er et motgående tog!). Da får jeg kanskje tid til å skrive litt om mekking på motorer også.

Link to post
Share on other sites

Jeg antydet i vår at jeg kunne tenke meg å starte en tråd om forbrenningsmotorens historie. Det har ikke blitt tid ennå, men nå lyser det i tunnelen (får håpe det ikke er et motgående tog!). Da får jeg kanskje tid til å skrive litt om mekking på motorer også.

Det hadde vært veldig interessant, i alle fall for min del. Håper da at det kan bli såpass grundig at også jeg, som er nesten like "grønn" som VP'en min, kan fatte noe.
Link to post
Share on other sites

Da får jeg kanskje tid til å skrive litt om mekking på motorer også.

Det ville vært supert, Motordoktoren! Gleder meg og ser frem til det.  :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...