Jump to content

Det begynte med litt grå olje....


Gerhard

Recommended Posts

Siste kapittel i denne historien, håper jeg.

 

Her er Vakumventilen montert:

Bilde

 

 

Og her sees hvordan vannet tas ut etter vannpumpa, til vakumventilen, og kommer tilbake:

Bilde

 

Dette ble gjort i vår, like etter mine innlegg om det. Det er bare jeg som er litt sein til å rapportere. Men det var noen ting jeg ikke likte med denne løsningen:

- Den måtte opp i høyden, og det mest egnede stedet var matskapet, det skapet som var trangest i utgangspungtet.

- Under dette skapen ligger vanntanken og vannpumpa. Hvordan skal jeg komme ned dit når slangene går igjennom plata?

- Denne duppeditten skal plukkes opp to ganger i året og sjekkes. (Det blir vel max en gang i året) Den skal holdes opp/ned for å monteres. Det betyr at den må tas helt av.

- En slangeklemme på hver skjøt! Er ikke det en for lite ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal jeg komme ned dit når slangene går igjennom plata?

Du må bare lage større hull rundt slangene - helt ut i ytterkanten (sag et spor som er like bred som slangen er tykk), slik at du kan løfte vekk platen, uten å måtte demontere slangene.

 

....... En slangeklemme på hver skjøt! Er ikke det en for lite ?

Jo, etter min - og mange andres mening BØR nok slike koblinger sikres med doble slangeklemmer. Og det skal det være plass til på vanlige slangenipler!

Fortsatt god sommer, Gerhard!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Farlig ... farlig.....

 

Leste i dag, med stor interesse, et gammelt innlegg "Det begynte med litt grå olje...".

 

En kar som hadde problemer med vann i sylinderene på en Volvo MD 22A. Denne motoren er vist omtrent identisk med motoren i min båt; Perkins Prima M50.

 

Fikk litt angst når jeg leste om all verdens sjøvann som nærmest "spylte" inn i motoren fra kjølevannet. Hadde det ikke vært søndag, hadde sikkert vakuum ventilen vært innkjøpt :rolleyes:

 

Det er fort gjort å ta innlegg her som "ekspert" råd, men vil minne på at langt de fleste her inne er, som meg, amatører.

 

Når det er sagt, så har jeg selv hentet ut MYE gode råd og tips her "inne", er nok mange kloke hoder her. Det jeg vil frem til, er at man må tenke selv, og ikke ta alt for "god fisk".

 

 

Mange interessante innlegg i strengen som nevnt over, men må få komme med et viktig argument, som legger svært mange teorier her "død".... inklusiv behovet for vakumventilen i forhold til å få sjøvann inn i motoren.. i en ferskvannskjølt motor har ikke sjøvann direkte adgang til motoren på noen måter.

 

Motoren det her er snakk om, har to adskilte kjølekretser:

 

Primærkretsen har ferskvann, sekundærkretsen sjøvann. Ferskvannet sirkulerer inne i motoren, sjøvannet utvendig. De to vannkretsene "møtes" i varmeveksleren og ..... ja, veksler varme :-) Dvs. ferskvannet avgir varme til det kalde sjøvannet. Inne i varmeveksleren går de to vannkretsene i helt adskilte lukkede system. Virker på samme måte som radiatoren i en bil; Luften tilsvarer sjøvannet, og ferskvannkretsen er identisk med bilen.

 

Varmeveksleren er en lett identifiserbar sak som henger på UTSIDEN av motoren. Det er her hele poenget ligger; det er ALDRI sjøvann inne i motoren, med mindre det er LEKKASJE i varmeveksleren.

 

Mao. kan du montere båten opp ned, med MASSE sjøvann i eksosen, i en karusell og kjøre den rundt i en uke...... det vil sikkert skje mye annet spennende, men sjøvann inn i motoren vil du garantert ikke få.

 

En vakuum ventil på sjøvannsinntaket vil avlaste trykk på de deler som er under vannlinjen. Det kan jo være greit om det skulle oppstå en lekkasje, men er alt i orden, spiller det ingen rolle i forhold til det å få sjøvann inn i motoren.

 

For å få sjøvann inn i motorblokken, MÅ det være lekkasje i varmeveksler..... for å få sjøvann inn i sylinderen må det være lekkasje BÅDE varmeveksler og i toppakkning (eller sprekk i topp, sylinderforing).

 

Hadde jeg vært motorkonstruktør, ville jeg latt trykket i primærkretsen vært større enn trykket i sekundærkretsen (mest sannsynlig at det er slik). En lekkasje i varmeveksler vil da føre til at kjølevannet (fersk) forsvinner. Når kjølevannet forsvinner på en motor, bør dette taes alvorlig!

 

I dette tilfellet har mest sannsynlig toppakning vært ødelagt. Har det kommet sjøvann inn, er varme veksleren og lekk. Dette burde vært sjekket, for motoren vil kunne gå en god stund med sjøvann i ferskvannsystemet, uten at det gir merkbare utslag.

 

Ved å skrive innlegg som dette, tar man selvsagt en sjanse på å "drite seg ut" :lol: Det for stå sin prøve.

 

Dette er egentlig grunnleggende motorforståelse, og det overrasker meg at ingen nevnte varmeveksleren i strengen" Det begynte med litt grå olje..."

 

I samme artikkel var det folk som mente at diesel motorer var enkle ting å skru på selv. Ikke hør på de :rolleyes: Alt er enkelt om du kan det. Kan du det ikke, er det MYE som kan gå galt. Selv ville jeg aldri kjøpt en motor fra en som "skrur selv". Sier ikke at man ikke skal gjøre ting selv (skrur mye jeg :-), men går man til oppgaven med en innstilling om at dette er enkelt, er sjansene store for at det kan gå veldig galt.

Link to post
Share on other sites

Slutter aldri å la meg forundre over folk som påroper seg all mulig kompetanse, når de med stor fordel kunne vist litt ydmykhet og dempet "ekspert" imaget.
Nok en selverklært ekspert... Farlig... farlig...

 

Mao. kan du montere båten opp ned, med MASSE sjøvann i eksosen, i en karusell og kjøre den rundt i en uke...... det vil sikkert skje mye annet spennende, men sjøvann inn i motoren vil du garantert ikke få.
Siden du er ekspert på båtmotorer kunne jeg minnet deg om at fra et rustet eksosbend, eller fra et helt OK eksosbend om omstendighetene er litt uheldige for den del, er det SVÆRT så enkelt for sjøvannet å finne veien inn i sylindrene men skal ikke gjøre det...

 

Tråden er jo også 6 år gammel så dette kapittelet er nok avsluttet for lenge siden.

 

Og forresten: Velkommen i ekspertpanelet på Båtplassen :cheers_wine:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei.

 

Det er kanskje jeg som er "folk som påroper seg all mulig kompetanse". Eller kanskje du sikter til noen som har svar i tråden min.

 

Mao. kan du montere båten opp ned, med MASSE sjøvann i eksosen, i en karusell og kjøre den rundt i en uke...... det vil sikkert skje mye annet spennende, men sjøvann inn i motoren vil du garantert ikke få.

OK. Du er inneforstått men at det kommer saltvann i eksosen. Du er kanskje også enig i at hvis motoren er plassert dypt og det siger vann forbi impelleren så vil det bli mye vann i eksosen.

 

Dette er en 4 sylindret dieselmotor, altså en 4 takter. Du kjenner sikkert taktene: 1. Innsug, 2. Komprimering, 3. Eksplosjon / arbeidstakt, 4. Tømming / eksos. I den fjerde takten er eksosventilen åpen og når motoren stopper så vil en av sylinderene være i denne takten. Hver gang motoren stopper står en av eksosventilene åpen. Og der kan vannet renne fra eksosen og inn i sylinderen via den åpne eksosventilen.

 

Hvordan kommer vannet derfra til oljen? Det er kanskje ikke så logisk. Når motoren ble startet ble vannet skutt ut gjennom eksosventilen. Jeg regner med at det ikke gikk fort nok og høyt trykk gjør at en del vann presses forbi stempelet og havner i oljen.

 

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er her hele poenget ligger; det er ALDRI sjøvann inne i motoren, med mindre det er LEKKASJE i varmeveksleren.

Oljekjøler er som oftest kjølt direkte av sjøvann.

 

Hadde også den saken der saltvann i eksosbend korroderte hull gjennom toppen. (MD21)

 

En vakuum ventil på sjøvannsinntaket vil avlaste trykk på de deler som er under vannlinjen. Det kan jo være greit om det skulle oppstå en lekkasje, men er alt i orden, spiller det ingen rolle i forhold til det å få sjøvann inn i motoren.

Lekkasje eller ikke lekkasje, vakuumventil vil alltid være nødvendig hvis eksosbendet ligger lavere enn havnivå. Bare spør Lars H....

Ja, er det ikke i det hele tatt akkurat dette denne tråden handler om?

Link to post
Share on other sites

Er ingen "ekspert" ..... da hadde jeg ikke vært her "inne" for å lære. Tvert imot, jeg er nybegynner, og tar til meg alt av lærdom her inne med stor takknemmelighet :-)

 

Har lest at eksosbendet kan være et problem på disse motorene, det er en veldig god nettside som viser hvordan man enkelt kan fikse dette problemet.

 

Mener å huske at eksosbendet sitter som et "lokk" over de to kretsene. Er ikke denne tett, kan det bli lekkasje mellom de to kretsene.

 

Eksosbendet blir jo sånn sett, som sikkert helt riktig påpekt, en viktig del av funksjonen til varmeveksleren.

 

Uansett; poenget mitt var å påpeke at varmeveksleren er en essensiell del av kjølesystemet, og burde vært nevnt i sammenhengen med sjøvann i sylinderen.

 

En av de fine tingene med Båtplassen, er nettopp alle de "gamle" trådene som ligger tilgjengelig. Har du et problem og lurer på noe, spiller alderen på "strengen" liten rolle.

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd. Her kan det se ut som om motorinstallasjonen har en innebygget feil. Sjøvann vil komme inn i sylinderne når motoren ikke går fordi motoren er montert lavt. På V8'ere mener jeg å ha lest at toppen av riserne skal være 14 tommer over vannlinja. Særlig ved hvasst trimmede motorer med mye overlapp på kammene er dette viktig.

Vakuumventil høres ut som en nødvendighet men vil ikke sjøvann uansett kunne komme inn til eksosmanifolden ved litt skvalping? Riser/vannlås før eksosslangen vil vel løse dette.

Link to post
Share on other sites

Ok...... er ikke første og garantert ikke siste gangen jeg dummer meg ut :wflag:

 

Mitt innlegg var overhode ikke adressert til noen spesielle, og selvsagt ikke til Gerhard, da han vel i utgangspunktet søkte info gjennom "strengen".

 

Litt artig likevel å reg. at så mange er aktiv og våken her inne.

 

Så meg "blind" på kjølekretsene, og glemte den "kanalen" man vil få gjennom eksosen og inni i sylinderen via en åpen eksosventil.

 

Kanskje jeg må kjøpe en vakuum ventil likevel da ..... men tror jeg drøyer an litt, i tilfelle noen bak disken leser Båtplassen.no :worry:

 

Tror faktisk det meste ligger godt over vannlinjen på en gammel Nidelv 24.

 

Men selv om jeg må legge meg rimelig "flat " her, er jeg fremdeles av den oppfatning at varmeveksleren bør sjekkes om man har fått sjøvann i motoren.

 

Det er en siden på nettet som viser hvordan dette relativt enkelt og rimelig kan fikses, på nettopp denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Dette er en 4 sylindret dieselmotor, altså en 4 takter. (...) Hver gang motoren stopper står en av eksosventilene åpen. Og der kan vannet renne fra eksosen og inn i sylinderen via den åpne eksosventilen.

 

Hvordan kommer vannet derfra til oljen? Det er kanskje ikke så logisk. Når motoren ble startet ble vannet skutt ut gjennom eksosventilen. Jeg regner med at det ikke gikk fort nok og høyt trykk gjør at en del vann presses forbi stempelet og havner i oljen.

Gerhard

Aller først: Ikke alle motorer med 4 sylindre er 4-taktere. Eksempelvis så er en 4-sylindret Detroit Diesel (tidligere GM) en 2-taktmotor.

 

Når vann kommer inn i sylinderen, renner det ned mellom stempelkronen og sylinderen, gjennom gapet i øvre stempelring, fyller rommet mellom stempel, foring og de to øvre ringene og fortsetter gjennom gapet i neste ring osv. til det renner ned i veivrommet.

Link to post
Share on other sites

Aller først: Ikke alle motorer med 4 sylindre er 4-taktere.

Ja, jeg ser setningen var litt uklar. Jeg vet at 4 sylindre ikke betyr 4 takter. Derimot så oppfatter jeg en moderne dieselmotor som 4 takter, selv om jeg vet det finnes unntak.

 

...renner det ned mellom stempelkronen og sylinderen, gjennom gapet i øvre stempelring...

OK, det siger igjennom over litt tid. Det er jo egentlig det som skjedde i vannpumpa også.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...