Jump to content

Min trebåt har ikke sinkanoder, merkelig eller vanlig?


Bodehode

Recommended Posts

I fjor kjøpte jeg en trebåt, mahognybåt. Under vårpussen tenkte jeg å bytte sinkanoder til nye, kontrollere jordingskabler etc.

Men der fikk jeg meg en overraskelse, ingen sinkanoder å spore noen steder...

Fant noen jordingskabler fra motor og i retning av ror/propell som var klippet av og isolerte.

Det er ikke landstrøm i båten, annet enn hvis batteriene skal lades, og da taes det med en skjøteleding ombord som kobles rett i den dobbeltisolerte laderen.

Har hørt om anoderåte i trebåter, men er usikker på dette... Gjennomføringer virker å være i god stand, og alle unntatt inntak til motor er over vannlinjen.

Kjølen bak ved propellhylsen ser ut til å være forsterket med rustfrie stålplater ca 15x25cm på begge sider. Under vannlinjen er båten epoxy/glassfiberbelagt.

Dette er min første trebåt, tidligere hadde jeg en Buster, så jeg syntes det er litt merkelig at båten ikke har anoder....

Er det noen her som har erfaring eller hørt om dette?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Sett på snarest. Ligger du i havn kan det være mye gode strømninger i sjøen.

Fest sink bak ved hylsa di og sett en ledning mellom denne og den ene skruen på hylsa, fest en ledning til hylsa på innsiden og koble sammen med ledningene du hadde fra før. Du kan sørge for at du har god kontakt med motoren og legge ledninger til skroggjennomføringer og andre ting av metall som er i kontakt med sjøen. Da vil anoden i sjøen hindre tæring i båten.

Link to post

Etter å ha lest gjennom Jul-Nielsens artikkel om lutråte lurer jeg på om forrige eier har gjort det samme.

Samtilige skroggjennomføringer, unntatt avlufting bensintank, går direkte over til gummislanger inne i båten.

Samtidig har hjemmehavn vært i brakkvann/elveutløp, og det er jo ikke like aggresivt som rent saltvann....

Men jeg er i tvil hva jeg skal gjøre, har jo barnelærdom i cosmos tankegang! Men båten er fra -65, så noe riktig må jo tidligere eiere ha gjort.... :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Når det gjelder lutråte, så er vel det spesielt et problem dersom man har for mye sink.

 

Når det gjelder din båt, så ville jeg satt på en sinkanode på propellakslingen, enten en mutteranode eller en akselanode. Jeg ville droppet sammenkobling til motor, det har du ikke bruk for. Grunnen til at det er kuttet ut, kan være som du sier at den hadde hjemmehavn i elv og der har sink liten eller ingen betydning. Da skulle det i så tilfelle vært magnesiumanode.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Nå har jeg luftet dette her på BP og med maskinistene på jobb. Konklusjonen ser ut til at den blir som egilwh skriver.

Forsiktig prøving med små anoder på aksling, akslingstøtte og ror. En liten dykketur løpet av sommeren for å følge utvikling på anodene og at det ikke er montert for mye anoder.

Regner med at jeg oppdaterer tråden med utvikling i saken, takk for alle svar :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Et fornuftig valg :giggle:

 

En vanlig feil som begås er å koble sammen for mye til anodene. En anode skal avhjelpe den naturlige spenningen mellom metaller under vann, og ikke fungere som jording for krypstrøm i båten. Motoren/kjøler skal ha sine egne anoder for den samme naturlige spenningen.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Det er ikke slik at den plutselig begynner å tære fordi den har fått ny eier.... :giggle:

 

Men det kan begynne å tære fordi man får ny båtplass..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Helt klart! Men med trebåt er dette med anoder/ikke anoder litt innfløkt! Uten anoder kan man risikere tæring på metall, med anoder risikrer man lutråte. Man er uansett ikke 100% sikret. Kan også nevne at en svoger kjøpte en 70 talls plastsnekke for noen år siden, denne har vært brukt i sjøvann fra den var ny og hadde verken anoder eller synlig tæring! Så det er slett ikke sikkert at man utsetter seg for mye tæring ved å kutte ut anodene...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...