Bodehode Startet 6.Mai.2013 Del på Facebook Startet 6.Mai.2013 I fjor kjøpte jeg en trebåt, mahognybåt. Under vårpussen tenkte jeg å bytte sinkanoder til nye, kontrollere jordingskabler etc. Men der fikk jeg meg en overraskelse, ingen sinkanoder å spore noen steder... Fant noen jordingskabler fra motor og i retning av ror/propell som var klippet av og isolerte. Det er ikke landstrøm i båten, annet enn hvis batteriene skal lades, og da taes det med en skjøteleding ombord som kobles rett i den dobbeltisolerte laderen. Har hørt om anoderåte i trebåter, men er usikker på dette... Gjennomføringer virker å være i god stand, og alle unntatt inntak til motor er over vannlinjen. Kjølen bak ved propellhylsen ser ut til å være forsterket med rustfrie stålplater ca 15x25cm på begge sider. Under vannlinjen er båten epoxy/glassfiberbelagt. Dette er min første trebåt, tidligere hadde jeg en Buster, så jeg syntes det er litt merkelig at båten ikke har anoder.... Er det noen her som har erfaring eller hørt om dette? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
cosmo Svart 6.Mai.2013 Del på Facebook Svart 6.Mai.2013 Sett på snarest. Ligger du i havn kan det være mye gode strømninger i sjøen. Fest sink bak ved hylsa di og sett en ledning mellom denne og den ene skruen på hylsa, fest en ledning til hylsa på innsiden og koble sammen med ledningene du hadde fra før. Du kan sørge for at du har god kontakt med motoren og legge ledninger til skroggjennomføringer og andre ting av metall som er i kontakt med sjøen. Da vil anoden i sjøen hindre tæring i båten. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Mai.2013 Del på Facebook Svart 6.Mai.2013 Anoderåte/lutråte Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 6.Mai.2013 Del på Facebook Svart 6.Mai.2013 Ja, der ble jeg svar skyldig! Har vokst opp med trebåt og vi har alltid gjort det på denne måten.Tror de aller fleste har anoder på trebåter her omkring. Man lærer så lenge man lever, men diskusjonen om jording eller ikke jording på landstrømmen vil vel aldri dø. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 6.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2013 Etter å ha lest gjennom Jul-Nielsens artikkel om lutråte lurer jeg på om forrige eier har gjort det samme. Samtilige skroggjennomføringer, unntatt avlufting bensintank, går direkte over til gummislanger inne i båten. Samtidig har hjemmehavn vært i brakkvann/elveutløp, og det er jo ikke like aggresivt som rent saltvann.... Men jeg er i tvil hva jeg skal gjøre, har jo barnelærdom i cosmos tankegang! Men båten er fra -65, så noe riktig må jo tidligere eiere ha gjort.... :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
index Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Har det fungert siden 1965, så fungerer det sikkert i 50 år til også! Det er ikke slik at den plutselig begynner å tære fordi den har fått ny eier.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
egilwh Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Når det gjelder lutråte, så er vel det spesielt et problem dersom man har for mye sink. Når det gjelder din båt, så ville jeg satt på en sinkanode på propellakslingen, enten en mutteranode eller en akselanode. Jeg ville droppet sammenkobling til motor, det har du ikke bruk for. Grunnen til at det er kuttet ut, kan være som du sier at den hadde hjemmehavn i elv og der har sink liten eller ingen betydning. Da skulle det i så tilfelle vært magnesiumanode. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Bodehode Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Nå har jeg luftet dette her på BP og med maskinistene på jobb. Konklusjonen ser ut til at den blir som egilwh skriver. Forsiktig prøving med små anoder på aksling, akslingstøtte og ror. En liten dykketur løpet av sommeren for å følge utvikling på anodene og at det ikke er montert for mye anoder. Regner med at jeg oppdaterer tråden med utvikling i saken, takk for alle svar :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
egilwh Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Et fornuftig valg En vanlig feil som begås er å koble sammen for mye til anodene. En anode skal avhjelpe den naturlige spenningen mellom metaller under vann, og ikke fungere som jording for krypstrøm i båten. Motoren/kjøler skal ha sine egne anoder for den samme naturlige spenningen. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
ivar Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Det er ikke slik at den plutselig begynner å tære fordi den har fått ny eier.... Men det kan begynne å tære fordi man får ny båtplass.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 (redigert) Helt klart! Men med trebåt er dette med anoder/ikke anoder litt innfløkt! Uten anoder kan man risikere tæring på metall, med anoder risikrer man lutråte. Man er uansett ikke 100% sikret. Kan også nevne at en svoger kjøpte en 70 talls plastsnekke for noen år siden, denne har vært brukt i sjøvann fra den var ny og hadde verken anoder eller synlig tæring! Så det er slett ikke sikkert at man utsetter seg for mye tæring ved å kutte ut anodene... Redigert 7.Mai.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.