Jump to content

båtmessen i Lillestrøm


Ankermann

Recommended Posts

Kotnes, har du link til Nordic'en?  Finner ingenting på google

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Etter det jeg har lest meg til var den en intern disputt mellom eierne av NorDAn som gjorde at de skilte lag.

Høsten 2000 solgte familien Hansen Nor-Dan til Yamaha fritid på Minnesund, som byttet navn til Nor-Dan Boats AS.

Firmaet hadde i de første årene to eiere og produksjonen foregikk på Technic Industry i Polen.

Fra høsten 2004 er Terje Myhrer alene igjen som eier av Nor-Dan og produksjonen er flyttet til Laminopol, også beliggende i Polen. Denne fabrikken er i tillegg til å produsere andre produkter i polyester, også en av landets største importører av råstoffer til denne type produksjon.

kilde: NorDAn

Noen av båtene heter nå NorDAn. Noen av båtene heter nå Nordic. (det står litt om dette i ViBåtägare -siste nr)

Mer info om disse båtene finner du her

Og jeg tror at Nordic 38= NorDan 1100

 

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er så at polakker gjør en dårligere jobb en vi som er best i verden ifølge oss sjøl er det rart at så mange polakker får jobb i Norge. Etter som jeg forstår ligger månedslønna på 2000 kr i Polen. Hadde noen her jobba for det. Ikke. Tenkte meg det ja. Ta en tur og se på båten og døm selv. Motorer og utstyr blir hentet her og montert der borte. Mye penger å spare der. Uansett, jeg hadde kjøpt på dagen hvis lommeboka var tykkere. Dermed basta.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har lest meg til var den en intern disputt mellom eierne av NorDAn som gjorde at de skilte lag.

Høsten 2000 solgte familien Hansen Nor-Dan til Yamaha fritid på Minnesund, som byttet navn til  Nor-Dan Boats AS.

Firmaet hadde i de første årene to eiere og produksjonen foregikk på Technic Industry i Polen.

Fra høsten 2004 er Terje Myhrer alene igjen som eier av Nor-Dan og produksjonen er flyttet til Laminopol, også beliggende i Polen. Denne fabrikken er i tillegg til å produsere andre  produkter i polyester, også en av landets største importører av råstoffer til denne type produksjon.

kilde: NorDAn

Noen av båtene heter nå NorDAn. Noen av båtene heter nå Nordic.  (det står litt om dette i ViBåtägare -siste nr)

Mer info om disse båtene finner du her

Og jeg tror at Nordic 38= NorDan 1100

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Detta er 33 fot utgaven tror jeg. Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

.......Dette med båtproduksjon i Polen ville jeg kanskje også vært litt skeptisk til. Min erfaring fra en helt annen bransje som har fabrikker i Polen og Norden er at det er ganske stor forskjell i oppfattelsen av hva som er bra kvalitet mellom norske arbeidere og polske arbeidere........

 

........Jeg tror at resten av prisforskjellen ligger skjult i kvalitet på detaljer som viser seg over tid, enklere byggeteknikk, enklere utstyr, mindre marginer, tynnere skrog, tynnere finér i tredetaljer, mer bruk av inliner etc. Ofte ting som viser seg etter noen års bruk - og som påvirker verdien av båten den dagen man skal selge den.......

<{POST_SNAPBACK}>

Båt fra Polen ville jeg sjekke godt før jeg kjøpte :eek:

Messa droppes i år, etter fjorårets erfaring! 1000 km for å gjenta DET stuntet, blir IKKE aktuellt.

Messehallen på Lillestrøm ER dyr! Og den skal lønne seg for eierne (som alt annet!). Prisen er det utstillerne som betaler, og i siste omgang du og jeg!

Prisen ja, :cryin: er blitt så høy at flere utstillere begynner å droppe ut! Og da gjelder det ikke BARE båtmessa, men andre messer også. Siste 3-4 års markedsføring har endret seg radikalt! Ut med feite "Hovedkataloger" og annet kostbart papir, og inn med kjekke internettsider; ALLE har internett i dag, og reduksjonen i reklamebudsjettet gjør prisene til forbrukerne lavere.... DET er i hvert fall meningen. Og innen "duppeditt-markedet" er det kommet langt med dette.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Om de kan garantere at båten kan leveres i mai ville jeg faktisk vært litt skeptisk. For det er ikke mange produsenter som kan levere båter denne sommeren om man bestiller nå.

 

Dette med båtproduksjon i Polen ville jeg kanskje også vært litt skeptisk til. Min erfaring fra en helt annen bransje som har fabrikker i Polen og Norden er at det er ganske stor forskjell i oppfattelsen av hva som er bra kvalitet mellom norske arbeidere og polske arbeidere - men jeg kjenner ikke Nordic båtene. Galeon hevder seg jo bra - og de er polske tvers igjennom. Kan godt være at jeg tar helt feil og at jeg er gammeldags og skeptisk

 

Jeg skal forsøke å beskrive hvordan jeg tenker:

Arbeidslønnen i Polen er ca 1/6 av lønnen i Norge (vet det av egen erfaring). På en 38 fots båt er det kanskje 1.000 arbeidstimer? (30 fots båt ligger på ca. 500 timer har jeg hørt). Lønn inkl sos kost i Norge= 180 kroner. Lønn inkl. sosiale kostnader i Polen= 30 kroner/time. På 1000 timer blir det 150.000 kroner i kostnadsforskjell.  I tillegg kommer det billigere infrastruktur, lavere offentlige avgifter samt at skatten på selskapets overskudd bare er 14% mot 28% i Norge. Totalt utgjør det kanskje 50.000 kroner også

 

Det jeg lurer på er hvordan de da klarer å lage en 9 fots større båt til samme kvalitet og til samme pris som en Scand 29 når kostnadene i arbeid o.l. bare skiller max 200.000 kroner. Om man legger på mva og bedriftens fortjeneste (la oss si 30% påslag på  produksjonskost) så kommer man til at fordelen ved å produsere i Polen i markedspris er 325.000 kroner. Fortsatt er det ganske interessant å se at en 38 fots båt bare skal koste 325.000 kroner mer enn en Scand 29 om den var produsert i Norge. Scand 29 koster ca 1 mill, en Nordic 38 skulle da koste 1,3 mill om den var produsert i Norge. Det er en billig 38 fots båt.

 

Jeg tror at resten av prisforskjellen ligger skjult i kvalitet på detaljer som viser seg over tid, enklere byggeteknikk, enklere utstyr, mindre marginer, tynnere skrog, tynnere finér i tredetaljer, mer bruk av inliner etc. Ofte ting som viser seg etter noen års bruk - og som påvirker verdien av båten den dagen man skal selge den

 

Merk at jeg ikke rakker ned på Nordic, Nordan eller Galeon. Jeg forsøker bare å påpeke at det i en viss grad er sammenheng mellom pris og kvalitet - selv om det helt klart er billigere å produsere båter i Polen enn i Norge.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med innkjøpspriser på varene for og bygge båten? Disse er jo noe helt annet enn i Norge. Det er for enkelt og bare gå på lønnskostnadene. I dette landet betaler man jo 250-300 kr "svart" til feks en snekker, det er jo helt latterlig blitt, og nå skal vårt største forbund sloss for 6 timers arbeids dag, kom igjen dette blir billig du. Nei jeg tror båter levert fra Polen når en snakker om "annerkjente" merker ikke ligger tilbake i kvalitet fordi de er betydelig billigere. Hvorfor blir så mange skrog bygget i Polen for skipsfarten da, pga tynnere skrog og dårligere kvalitet på "sveisene" ? Når det komme til utstyrs innredning av disse båtene blir stort sett dette foretatt i Norge sannsynlig pga teknologien som skal inn i disse båtene. Men en viss kvalitetforskjell kan det kanskje være på utstyr i båten men tviler på det byggmessige.

 

Hvis det er så at polakker gjør en dårligere jobb en vi som er best i verden ifølge oss sjøl er det rart at så mange polakker får jobb i Norge. Etter som jeg forstår ligger månedslønna på 2000 kr i Polen. Hadde noen her jobba for det. Ikke. Tenkte meg det ja. Ta en tur og se på båten og døm selv. Motorer og utstyr blir hentet her og montert der borte. Mye penger å spare der. Uansett, jeg hadde kjøpt på dagen hvis lommeboka var tykkere. Dermed basta.

<{POST_SNAPBACK}>

Sier meg helt enig her, vi må bare innse at vi lever i et høykost land og våre lønninger og avgifter ligger laaaaaaaaaaaaaangt over østblokk landene. Det eneste som er lavere tror jeg, er vel timene vi arbeider i løpet av en dag, og nå skal hvisst nokk dette bli en kampsak for 6 timers dag :sad: :sad. Hvor skal dette ende ?

 

RLWI / LO medlem og ikke Polsk lyst båt.

Link to post
Share on other sites

Hva med innkjøpspriser på varene for og bygge båten? Disse er jo noe helt annet enn i Norge. Det er for enkelt og bare gå på lønnskostnadene. I dette landet betaler man jo 250-300 kr "svart" til feks en snekker, det er jo helt latterlig blitt, og nå skal vårt største forbund sloss for 6 timers arbeids dag, kom igjen dette blir billig du. Nei jeg tror båter levert fra Polen når en snakker om "annerkjente" merker ikke ligger tilbake i kvalitet fordi de er betydelig billigere. Hvorfor blir så mange skrog bygget i Polen for skipsfarten da, pga tynnere skrog og dårligere kvalitet på "sveisene" ? Når det komme til utstyrs innredning av disse båtene blir stort sett dette foretatt i Norge sannsynlig pga teknologien som skal inn i disse båtene. Men en viss kvalitetforskjell kan det kanskje være på utstyr i båten men tviler på det byggmessige.

Sier meg helt enig her, vi må bare innse at vi lever i et høykost land og våre lønninger og avgifter ligger laaaaaaaaaaaaaangt over østblokk landene. Det eneste som er lavere tror jeg, er vel timene vi arbeider i løpet av en dag, og nå skal hvisst nokk dette bli en kampsak for 6 timers dag  :sad:  :sad. Hvor skal dette ende ?

 

RLWI / LO medlem og ikke Polsk lyst båt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja, det ender vel med den store forferdelsen at vi kan tilbringe mer tid i båt og hjemme i hverdagen. :cheers:

 

Det har alltid vært farlig for regjerende styre at menigmann får TID til å tenke.

:nono:

Lenge leve 4 timers dagen og pensjon ved de 45. :flag:

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kjøpe 29 Baltic når du får en Nordic 38 til samme pris.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan svare for meg selv: Rett og slett fordi jeg synes Scand 29 Baltic er en mye triveligere båt :yesnod: Det er mange båter med den løsningen som Nordic tilbyr. Jeg foretrekker løsningen som er valgt i Baltic'en,- på flere måter. Smaken er som du vet som .....

 

Dessuten handler båtkjøp for meg også om trygghet,- hva jeg nå legger i det... :wink:

 

Det er jo ikke bare størrelsen som teller :lol::lol::lol:

 

 

4 timers dag og pensjon ved de 45 høres deilig ut i mine ører. Jeg tror jeg sier ja takk! :yesnod:

(Om det samfunnsøkonomisk er forsvarlig er jeg ikke like sikker på) :rolleyes:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 timers dag og pensjon ved de 45 høres deilig ut i mine ører. Jeg tror jeg sier ja takk!    :yesnod:

(Om det samfunnsøkonomisk er forsvarlig er jeg ikke like sikker på)  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

hellre jobba fullt på vinterhalvåret o segla på sommarhalvåret !

 

men det hade ju ikke spelat någon roll, jag hade ju redan varit pensjonist, kunde seglat på heltid ! :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

to kommentarer til båter bygd i Polen

1) interessant at kvaliteten er observert som høy. kvalitet har to aspekter: spesifikasjon på produktet og kvalitet på jobben. Med rett spesifikasjon og riktig ledelse kan dette bli bra

2) jeg tro ikke at feks en Volvo Penta motor er billigere i Polen enn i Norge. om de er det gjør VP noe dumt. at annet utstyr kan være billigere kan nok stemme, men da er det i så fall lokalprodusert. Da ville jeg sjekket kvaliteten opp mot andre, anerkjente merker.

 

At Norge er høykostland er helt sikkert. Om 10 år er det ikke mye serieproduksjon igjen tror jeg, med mindre det kreves nærhet til markedet/ressurser og/eller det kreves en teknisk, unik kompetanse som skaper konkuransefortrinn. Hva LO tenker vet jeg ikke

 

Båtbransjen tror jeg vil deles opp i to segmenter:

1. serieproduserte båter med standardiserte løsninger og lav pris (Bavaria, Benetau, etc)

2. Båter som skreddersys etter kundenes ønsker og med høyere kvalitet og betydelig høyere pris (Windy, Scand, Nidelv, Saga,Princess etc)

 

Bavaria er således interessante, for de er prisleder selv om de produserer i et høykostland. Det er fordi de utnytter bilindustri kompetanse og teknologi i sin produksjon. Etter min mening er det en mer robust strategi enn de som legger gammel produksjonsteknologi til lavkostland. Lønningene i Polen er på vei oppover ganske så raskt - og da må man flytte til neste lavkostland for å henge med.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

to kommentarer til båter bygd i Polen

1) interessant at kvaliteten er observert som høy. kvalitet har to aspekter: spesifikasjon på produktet og kvalitet på jobben. Med rett spesifikasjon og riktig ledelse kan dette bli bra

2) jeg tro ikke at feks en Volvo Penta motor er billigere i Polen enn i Norge. om de er det gjør VP noe dumt. at annet utstyr kan være billigere kan nok stemme, men da er det i så fall lokalprodusert. Da ville jeg sjekket kvaliteten opp mot andre, anerkjente merker.

 

At Norge er høykostland er helt sikkert. Om 10 år er det ikke mye serieproduksjon igjen tror jeg, med mindre det kreves nærhet til markedet/ressurser og/eller det kreves en teknisk, unik kompetanse som skaper konkuransefortrinn. Hva LO  tenker vet jeg ikke

 

Båtbransjen tror jeg vil deles opp i to segmenter:

1. serieproduserte båter med standardiserte løsninger og lav pris (Bavaria, Benetau, etc)

2. Båter som skreddersys etter kundenes ønsker og med høyere kvalitet og betydelig høyere pris (Windy, Scand, Nidelv, Saga,Princess etc)

 

Bavaria er således interessante, for de er prisleder selv om de produserer i et høykostland. Det er fordi de utnytter bilindustri kompetanse og teknologi i sin produksjon. Etter min mening er det en mer robust strategi enn de som legger gammel produksjonsteknologi til lavkostland. Lønningene i Polen er på vei oppover ganske så raskt - og da må man flytte til neste lavkostland for å henge med.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Enig! :yesnod:

 

Jeg blir heller ikke mye forundret om det kan komme en ganske stor nedgang i salget av nye båter om relativt kort tid (noen får år).

 

Har vært på messen idag. Visstnok 17% nedgang i besøkende de første par dager siden i fjor.

 

Om salget har gått ned vet jeg ikke, men det kan nok godt tenkes. Om vi får høre om det er vel en annen sak.

 

Mye fint å se på, men synes også mye av det gamle går igjen. Prisen er dog satt opp uavhengig om produksjon i lavkostland er inne i bildet.

 

Har tatt med en del brosjyrer for å få utfyllende info om det som kan være av interesse.

 

Vil vel anbefale en tur dit for de som ikke har vært innom på noen år.

Link to post
Share on other sites

Enig!  :yesnod:

 

Jeg blir heller ikke mye forundret om det kan komme en ganske stor nedgang i salget av nye båter om relativt kort tid (noen får år).

 

Har vært på messen idag. Visstnok 17% nedgang i besøkende de første par dager siden i fjor.

 

Om salget har gått ned vet jeg ikke, men det kan nok godt tenkes. Om vi får høre om det er vel en annen sak.

 

Mye fint å se på, men synes også mye av det gamle går igjen. Prisen er dog satt opp uavhengig om produksjon i lavkostland er inne i bildet.

 

Har tatt med en del brosjyrer for å få utfyllende info om det som kan være av interesse.

 

Vil vel anbefale en tur dit for de som ikke har vært innom på noen år.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

 

Vel det har vært en god del "skremsel propeganda" fra Kredittilsynet i TV og aviser i det siste. Med utalelser om en rente på kanskje 5 til 8 % (opptil 5% økning) innen 2 år vil dette gi et enormt utslag på privat økonomien hviss en har lånt 1 mill og oppover til båt. Da er det kanskje slutt på gyldne tider og mulighetene for gode brukt kjøp vil nokk dukke opp.

 

Så nedgangen av besøkende på 17 % kan kanskje være relatert til dette eller hva mener Dere ?

 

 

RLWI

Link to post
Share on other sites

2) jeg tro ikke at feks en Volvo Penta motor er billigere i Polen enn i Norge. om de er det gjør VP noe dumt.

Dumt eller ikke; faktum er at forskjellige markeder, betaler ulik pris fra leverandør på akkurat samme produkt.

 

Produktet jeg selger, f.eks., er 25-30% rimeligere i Tyskland enn i Norge. Skikkelig smart, når stort sett alle våre kunder også er representert på noe vis i Tyskland. Fabrikkens forklaring ( som selfølgelig er konsernavklart,) er at Norge er et høykostland..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg kan svare for meg selv: Rett og slett fordi jeg synes Scand 29 Baltic er en mye triveligere båt  :yesnod:  Det er mange båter med den løsningen som Nordic tilbyr.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Baltic

 

Har du en link til Nordic 38. Ettersom du sier du heller vil ha en Baltic enn en Nordic 38 regner jeg med at du har sett båten eller har en link?

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at båter som bygges i polen er av svært høy kvalitet. Jeg blir jo litt innhabil i og med at vi også selger båter som bl.a. er støpt i polen, men hvis man sammenligner en båt som er bygd i polen kontra f.eks. Norge, så er i hvertfall mine erfaringer at den polskbygde båten er minst like god. Finishen er i hvertfall bra, og vi har minimalt med reklamasjoner på båter som er bygget i polen. en av verdens mest avanserte båtfabrikker ligger angivelig i polen. Jeg har ikke vært på fabrikken selv, men har hørt fra flere hold at dette er en svært avansert fabrikk som leverer produkter av svært høy kvalitet til en veldig konkuransedyktig pris.

Link to post
Share on other sites

Tar opp denne igjen. Hvorfor ? Jo, det er noe som mangler. Hvor blir det av Suzuki's årlige messerapport  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei. Lasse!

 

Da får du få en liten rapport fra meg. Tok meg litt fri fra jobben slik at jeg var på messen allerede 1400. Godt med parkeringsplasser og lite trengsel inne. Båter var jeg ikke så interessert i å se på, men som innbitt Saga-etusiast måtte jeg jo innom standen til Sagaboat for å se litt på den nye Saga 315.

 

Da disponent Refsnes så meg, lyste han opp, og jeg fikk klar beskjed om ikke å gå før vi hadde hatt en prat. Og så var det noe han hadde til meg. Han var tydelig fornøyd med artikkelen i Båtliv der jeg uttalte meg så fordelaktig om Saga 27. Og Sagaforumet nevnte han også tydelig henvent til andre som sto der. Så fikk jeg beskjed om å kikke i et skap i den ene båten, for der hadde han noe til meg liggende, ferdig merket med "Trudelutt". Og som bildene viser, var det et herlig Sagaboat-pledd!

 

BildeBilde

 

Ellers var jeg rundt og pratet med kjentfolk både på stands og ellers. Og så måtte jeg jo en tur bort til Nav Tech som har levert Interphase 11CVS+ plotteren min for å høre om mulighet til å bruke de nye MAX C-map NT brikkene. Og joda, det var ingen problemer, det var bare å oppdatere SW. Hadde jeg hatt med plotteren, kunne han gjort det der og da!

 

Men det var ikke noe problem. På det tidspunket var klokken blitt 1600 og jeg var middagsulten. Så dermed dro jeg hjem (5 min kjøretur), fikk meg en bedre middag og dro tilbake med plotter under armen. Og med stempel på håndleddet (røykepausestempel :wink: ), kostet det ingenting å komme inn igjen. Så var det bare å sette en spesialbrikke i den ene kartslotten, slå på strøm, og etter et halvt minutt var plotteren oppdatert, GRATIS!

 

Fikk så vidt testet den med en MAX C-map NT brikke også så jeg så at den virket. De nye mulighetene fikk jeg ikke tid til å teste.

 

Men det er i hvert fall en forbedring som jeg er kjempefornøyd med. Det har nemlig vært klaget mye her på forumet at C-map kun viser grunner med et kryss uten dybdeangivelse. Dybden får en kun med curseren over krysset. Men med ny SW kan jeg sette en "maske" slik at kun grunner som ligger høyere enn f.eks 2m vises! Dermed forsvinner alle grunner på 10m, 25m osv. En stor forbedring selv om dybdeangivelsen fremdeles mangler. Og dette funker selv med de gamle NT+ wide brikkene mine! Så muligheten har hele tiden ligget i brikkene. Det er plotterprodusenten som ikke har lagt det inn i sine menyer!

 

Vel, vel, det var "Vårens Vakreste Eventyr" for i år. Om 4 uker er det uke-14 og sjøsetting!! Så nå føler jeg at vinterdeppresjonen begynner å slippe taket.

 

Lars H. :sleep::sleep:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var også på messa til samme tid, men så deg ikke Lars H :smiley: , men det var jo også et par andre der.... Regnet forøvrig med å se deg ute ved siden av Saga 27'en fra Stockholm. Det var ikke mye slitasje å se på den selv om den vel var minst 30 år!

 

Jeg var ellers en tur og så på båten Joelle skal ha. Lekker sak! Jeg kom rett fra en Nauticat 42 og bomessig er det sikkert at man får mye i den nye Bavariaen til ca 3/4 mill sammenlignet med Nauticat'ens kost på 4,5 mill. Men, det er ikke sikkert at det er samme forholdet mellom trivselen ombort i stiv kuling i Kattegat, da er det nok litt roligere i Nauticaten. Men, hvem skal oppholde seg i Kattegat i kuling hele ferien?? Joelle, båten er fin den!

 

Jeg må ellers få si, at når jeg rusler rundt og ser på båtene, blir jeg faktisk mer fornøyd med den jeg har, og har egentlig ikke lyst på noen annen båt. Men, litt mere eller andre dubbeditter eller andre nyttige ting, se det er det alltid et følt stort behov for :yesnod::yesnod:

I år blir ikke investeringen spesielt stor, men etter at jeg i fjor kjøpte meg en Bruce-kopi, trenger jeg litt til...: Bruce-kopien liker seg så godt ombord på badeplattforma, at når jeg slipper ankeret (trykker på knappen..), så vil det helst ikke ned i det kalde vannet.... (må sjekke om det har glidd ned og hjelpe det i gang hvis ikke..). Så i år blir det en vipperulle for å få fart på jernskrapet. Engbo-ankeret trengte ikke dette, da tyngden lå aller bakerst i ankeret. Så da var behovet for en ny helt nødvendig sak dekket :yesnod::yesnod:

 

Så nå er "Vårens vaktreste eventyr" unnagjort og da starter kriblinga i båtviruset her hjemme. Det resulterte i at jeg brukte resten av kvelden på å organisere nye båtsportkart, oppdatere havnebeskrivelsene mine etc. Kommentatoren fra admiralinnen var ganske klar: "Du skal vel ikke starte båtpuss nå?" Det er bra messa ikke er i januar, da hadde jeg ikke holdt ut resten av vinteren!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også en tur innom i går. Selv om jeg nå offisielt har blitt vestlening kaller jobben meg tilbake til Oslo. Akkurat denne uken syns jeg det er HELT greit, spesielt siden det ble tid til messe. I motsetning til deg Fredriksen blir jeg nok mer hektet på ny båt, MEN. 1.2 mill for en Viknes 880 er jo vilt spør du meg. Det rimer liksom ikke helt. Jeg tror de tjener meget gode penger på den prisen.

 

Nei, vi får håpe fruen får seilgløden tilbake i 2-kronan slik at motorbåten kan byttes med seilbåt igjen om noen år... Regnet litt på hotelletrommet i går og får en B30 med alt nødvendig og unødvendig utstyr til ca 630. Totalt sett blir det antakelig ikke noe særlig mer å betale pr mnd i forhold til Fjorden hvis en ser på alle kostnadene pr år.

 

Vel, time will show. Akkurat nå er det viktigere med de to båtene jeg har. Fjorden er ikke klar enda. Den skulle være klar i midten av februar. Det mangler deler så jeg er redd planen om å få den til Stavanger i starten av april ryker, men vi kan enda håper. pt ligger motoren i 1000 deler så jeg ser for meg at det vil ta en del uker før delen er kommet, motoren er satt sammen og montert inn i båten. Etter dette skal jo båten klargjøres for sesongen og testes før den settes på bil til Stavanger. Vel, bra vi fortsatt er tidlig i mars.

 

2-kronan skal jeg forhåpentligvis få hentet neste helg. Der mangler pt både fokk og spinnaker, men fokken skulle komme i dag eller i morgen til Oslo så her er sjansene større. Satser på deilige seilturer i skjærgården på vestlandet med votter og lue :sailing:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da er årets vakreste eventyr - "Sjøen for alle" - over. Vel, etternølerne har ennå noen timer i dag. Men etter å ha vært der forrige søndag, torsdag samt lørdag, får det være nok for denne gang.

 

Oppsummert synes jeg det har vært en bra messe. Noen større innkjøp har det ikke blitt, det har det ikke vært siden vi kjøpte vår første båt på messa i 1996. Men litt småtterier blir det jo. Denne gangen en ny båtjakka (hadde egentlig nok fra før), en fin genser fra disse hyggelige svenske damene som er på messa hvert år. Får dessuten tilbud på autopilot til skibet, samt tilbud på hekktruster, men vet ikke om det blir noe - vi får se. Har egentlig ikke råd. Har sett på invertere, og det blir vel en slik. Hjulpet en kompis med å bestemme seg for kartplotter og VHF til hans nye Nimbus Nova 300R.

 

Trålet messa på kryss og tverst, vært ombord i mange flotte båter, både seil og motor. Snakket med mange hyggelige folk, hørt litt "sladder", oppdaget "nye" båter. Vært ombord i Benteau's 42 Trawler og fått tilbud om prøvekjøring i slutten av april. Kikket på Forbina - admiralinnen synes 40-foteren ser så fin ut. Nå var den ikke utstilt på messa, men vi fikk tilbud om å komme til Karlstad og se og prøve den. Kanskje vi tar en weekend på forsommeren? Pratet med folkene hos Princess, Nidelv, Windy og andre, sett på Viknes, Viksund, Bavaria, Chranchi, Elan, Askeladden. I det hele tatt en kjempefin anledning til å få sett og få informasjon om det meste som rører seg i båtmarkedet i Norge.

 

Kanskje litt lite duppeditter å kjøpe? Swang solgte noe, Sjølivets gleder på Kongen hadde som vanlig gode tilbud på redningsvester (men vi har det vi trenger). Enkelt andre solgte også. Men på Seatronic var det lite å få kjøpt, og ikke messepriser heller. Var ute etter en førstehjelpspakke, grab bag, nødraketter o.l., men de hadde for lite av det til at de ville selge det. Så det blir enten å kjøpe på nettet, eller kanskje Maritim på Slependen kommer opp med noen bra åpningstilbud til uken.

 

Drømmene har fått ny næring, huset er fullt av brosjyrer på tenkelige og utenkelige båter og utstyr, og planleggingen av årets sesong i full gang. Når vi i tillegg har fått beskjed om at vi får ut båten i slutten av april, kan ikke ting bli bedre. Bare vi får båtplass, da. Men vi er evige optimister og håper det ordner seg i år igjen.

 

Nå kan våren komme :sailing:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det blei ikke noe båtmesse på meg i år, kommer forhåpentlig sterkere tilbake neste år.

 

Men, er det noen som har fine bilder å legge ut her på forumet? De tar selvfølgelig mye plass, men de kan jo slettes etter en stund.

 

Håper noen fine bilder.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...