Jump to content

Forsikring gyldig dersom det skyldes skroggjennomføring/ventil....


Horst

Recommended Posts

Jeg har lest igjennom seilbåtforsikringen min (Storebrand), det står ikke annet om skroggjennomføring enn følgende: "- fartøy som har skroggjennomføringer under vannlinjen og som befinner seg på vannet i tiden 01.11-31-03, skal på alle slike ha montert stoppekran som skal være stengt når de ikke er i bruk".

 

Jeg har hørt mange skremmehistorier om avkortning i forsikring dersom en skroggjennomføring ryker pga. alder eller tilsvarende og båten synker. Hva er egentlig fakta og hva er skremselsporpagangda?

 

 

Link to post
Share on other sites

Et av båtlivets ubesvarte mysterier. Et annet er hvor mange som har fått dekket noe via ansvarsforsikring. :ghost:

Vi har hatt endel diskusjoner om dette.

Havari, Viksund 31 Combi sank ved kai Som man ser av innlegg 141 må ventiler være lukket selv om selskapene er klar over at dette kan føre til at kuleventiler sprekker.

 

En komisk detalj, om man kan bruke et slikt uttrykk ifm havari, er at IF dekker alle følgeskader, altså heving, restaurering etc, men ikke selve ventilen siden den har blitt ødelagt av frost, noe som ikke er dekket av forsikring. (Eneste unntak for skader som har sin direkte årsak i is og frost er skader som drivis påfører båter i boblehavn)

 

Her er en annen

Kan bunnventilene fryse i stykker ?

Link to post
Share on other sites

I tillegg er problemet mitt at jeg har en Hallberg Rassy som har drenering fra dekk gjennom et innfløkt system som går gjennom dekk og ut skroggjennomføringer under vannlinjen. Dermed kan ikke jeg lukke disse ventilene når jeg ligger i boblehavn. Dersom jeg skal stenge denne dreneringen må jeg fylle de med frostveske og plugge dreneringen fra dekk, resultat da er jeg at jeg kan få vannannsamling på dekk og dermed fryse/tine prosesser og stående vann på dekk dersom ikke tildekkingen er 100 % vanntett. Hva skal jeg da gjøre om jeg vil ligge i boblehavn for å tilfredsstille forsikringen?

Link to post
Share on other sites

Det samme står i polisen min i fra Tryg. Og i tilleg så står det gjemt lenger bak i vilkårene, at dersom båten synker i fortøyningene i det tidsrommet, så økes egenandelen med 5000kr........

Eg har ikkje hørt skremmehistorier. Tvert i mot, så har eg kjennskap til at folk har fått full utbetaling sjølv om de har feks glemt å montere ein slange. Men ventil er jo nevnt i polise, så kanskje taksmann sjekker det ekstra...



. Hva skal jeg da gjøre om jeg vil ligge i boblehavn for å tilfredsstille forsikringen?

Ring og avtal vilkår. Man får forsikret stort sett det man vil.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Mitt råd: Spør forsikringsselskapet! Skriftlig, da får du svar du kan bruke senere.

Hadde samme problemet i høst: hva var OK mht blåseovn i båten. De prøvde seg med: godkjent for utendørslignende forhold. Da jeg ba om konkret definisjon på dette, fikk jeg isteden konkret godkjennelse på den ovnen jeg foreslo (var vel ikke mulig å svare på slik ullen definisjon) :-)

Så beskriv problemet, og be om deres løsning. Dette MÅ de kunne gi i forkant også. Ikke bare i etterkant, som: sorry, men...

STÅ PÅ!

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Kuleventilhus som sprekker pga. frost er en mulighet. Har opplevet det selv i hjemmet. For en båt som ligger i boblehavn er det nok imidlertid ganske usannsynlig da ventilen neppe kan bli stort kaldere enn vannet utenfor. Likevel frostsikrer jeg ved å helle i litt frostvæskeblanding fra innsiden gjennom slangen mens jeg stenger ventilen for godt for vinteren.

 

Når det gjelder problemet med cockpitdrenasjen på HR foreligger det tydeligvis her en ganske alvorlig teknisk mangel fra båtprodusenten. Alle skroggjennomføringer under (og like over) vannlinjen SKAL være forsynt med stengeventil og doble slangeklemmer. Svaret fra forsikringsselskapet bør være: Monter stengeventiler!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fortsettelse fra sist: Jeg har snakket med tidligere eiere av båten tilbake til 1997 og ingen av de har skiftet skroggjennomføringer. Forrige eier er overbevist om at det er unødvendig da han har undersøkt de og mener de fortsatt er bra.



Jeg har ikke eid båten lenge nok til at jeg har hatt båten på land ennå (snart), men jeg har brukt noen timer på å kikke på de fra innsiden i båten. De ser faktisk helt fine ut, ingen tegn til korrosjon og de skroggjennomføringene som har blitt grønne har ved skraping med kniv blankt gull metall i skrapeflaten. Alle kuleventiler går helt fint å stenge og åpne, alle sluseventiler lar seg fint åpne og lukke, men en lekker ganske mye (den skal jeg uansett bytte).



Uansett så blir jeg ikke klokere av å lese forum på båtplassen, av min egen konstatering av at de fortsatt er i ok stand og forrige eiers konstatering.



Pga. tidsklemma har jeg bestilt slippsetting og "båtverksted" som skal vurdere gjennomføringene og bytte de som må. Spørsmålet er vel om de kommer frem til annen konklusjon enn å bytte alle for å få mer penger i kassa?



Hva skal jeg nå gjøre?

Link to post
Share on other sites

Nye skroggjennomføringer er etter mitt hode en særdeles rimelig forsikring, sett i forhold til andre fancy ting i båten man bruker haugevis av båtlapper på :giggle:

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...