Horst Startet 10.Mai.2013 Del på Facebook Startet 10.Mai.2013 Jeg har lest igjennom seilbåtforsikringen min (Storebrand), det står ikke annet om skroggjennomføring enn følgende: "- fartøy som har skroggjennomføringer under vannlinjen og som befinner seg på vannet i tiden 01.11-31-03, skal på alle slike ha montert stoppekran som skal være stengt når de ikke er i bruk". Jeg har hørt mange skremmehistorier om avkortning i forsikring dersom en skroggjennomføring ryker pga. alder eller tilsvarende og båten synker. Hva er egentlig fakta og hva er skremselsporpagangda? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 10.Mai.2013 Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Et av båtlivets ubesvarte mysterier. Et annet er hvor mange som har fått dekket noe via ansvarsforsikring. Vi har hatt endel diskusjoner om dette.Havari, Viksund 31 Combi sank ved kai Som man ser av innlegg 141 må ventiler være lukket selv om selskapene er klar over at dette kan føre til at kuleventiler sprekker. En komisk detalj, om man kan bruke et slikt uttrykk ifm havari, er at IF dekker alle følgeskader, altså heving, restaurering etc, men ikke selve ventilen siden den har blitt ødelagt av frost, noe som ikke er dekket av forsikring. (Eneste unntak for skader som har sin direkte årsak i is og frost er skader som drivis påfører båter i boblehavn) Her er en annen Kan bunnventilene fryse i stykker ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Horst Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 I tillegg er problemet mitt at jeg har en Hallberg Rassy som har drenering fra dekk gjennom et innfløkt system som går gjennom dekk og ut skroggjennomføringer under vannlinjen. Dermed kan ikke jeg lukke disse ventilene når jeg ligger i boblehavn. Dersom jeg skal stenge denne dreneringen må jeg fylle de med frostveske og plugge dreneringen fra dekk, resultat da er jeg at jeg kan få vannannsamling på dekk og dermed fryse/tine prosesser og stående vann på dekk dersom ikke tildekkingen er 100 % vanntett. Hva skal jeg da gjøre om jeg vil ligge i boblehavn for å tilfredsstille forsikringen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2013 Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Det samme står i polisen min i fra Tryg. Og i tilleg så står det gjemt lenger bak i vilkårene, at dersom båten synker i fortøyningene i det tidsrommet, så økes egenandelen med 5000kr........ Eg har ikkje hørt skremmehistorier. Tvert i mot, så har eg kjennskap til at folk har fått full utbetaling sjølv om de har feks glemt å montere ein slange. Men ventil er jo nevnt i polise, så kanskje taksmann sjekker det ekstra... . Hva skal jeg da gjøre om jeg vil ligge i boblehavn for å tilfredsstille forsikringen? Ring og avtal vilkår. Man får forsikret stort sett det man vil. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Mitt råd: Spør forsikringsselskapet! Skriftlig, da får du svar du kan bruke senere. Hadde samme problemet i høst: hva var OK mht blåseovn i båten. De prøvde seg med: godkjent for utendørslignende forhold. Da jeg ba om konkret definisjon på dette, fikk jeg isteden konkret godkjennelse på den ovnen jeg foreslo (var vel ikke mulig å svare på slik ullen definisjon) :-) Så beskriv problemet, og be om deres løsning. Dette MÅ de kunne gi i forkant også. Ikke bare i etterkant, som: sorry, men... STÅ PÅ! Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Horst Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Og så oppfølgingsspørsmålet: Hva hvis båten synker pga. elde eller tæring av en skroggjennomføring eller ventil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Svar: Manglende/dårlig vedlikehold. Sorry.... Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Kuleventilhus som sprekker pga. frost er en mulighet. Har opplevet det selv i hjemmet. For en båt som ligger i boblehavn er det nok imidlertid ganske usannsynlig da ventilen neppe kan bli stort kaldere enn vannet utenfor. Likevel frostsikrer jeg ved å helle i litt frostvæskeblanding fra innsiden gjennom slangen mens jeg stenger ventilen for godt for vinteren. Når det gjelder problemet med cockpitdrenasjen på HR foreligger det tydeligvis her en ganske alvorlig teknisk mangel fra båtprodusenten. Alle skroggjennomføringer under (og like over) vannlinjen SKAL være forsynt med stengeventil og doble slangeklemmer. Svaret fra forsikringsselskapet bør være: Monter stengeventiler! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Horst Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Jeg har ikke sagt at jeg ikke har stengeventiler med doble slangeklemmer for cockpit drenasje :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Beklager, jeg misforstod nok litt her. Ser problemet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Horst Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Fortsettelse fra sist: Jeg har snakket med tidligere eiere av båten tilbake til 1997 og ingen av de har skiftet skroggjennomføringer. Forrige eier er overbevist om at det er unødvendig da han har undersøkt de og mener de fortsatt er bra. Jeg har ikke eid båten lenge nok til at jeg har hatt båten på land ennå (snart), men jeg har brukt noen timer på å kikke på de fra innsiden i båten. De ser faktisk helt fine ut, ingen tegn til korrosjon og de skroggjennomføringene som har blitt grønne har ved skraping med kniv blankt gull metall i skrapeflaten. Alle kuleventiler går helt fint å stenge og åpne, alle sluseventiler lar seg fint åpne og lukke, men en lekker ganske mye (den skal jeg uansett bytte). Uansett så blir jeg ikke klokere av å lese forum på båtplassen, av min egen konstatering av at de fortsatt er i ok stand og forrige eiers konstatering. Pga. tidsklemma har jeg bestilt slippsetting og "båtverksted" som skal vurdere gjennomføringene og bytte de som må. Spørsmålet er vel om de kommer frem til annen konklusjon enn å bytte alle for å få mer penger i kassa? Hva skal jeg nå gjøre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Bytt alle, da vet du hva du har så du slipper å gruble. Er du i tvil, så er du ikke i tvil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lundeshipping Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Nye skroggjennomføringer er etter mitt hode en særdeles rimelig forsikring, sett i forhold til andre fancy ting i båten man bruker haugevis av båtlapper på Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.