Jump to content

21" Cigarette med 275 hk Mercury, meget ustabil. Hvor mye ballast?


Ksveggen

Recommended Posts

Hei, har holdt på med ett lite prosjekt de siste ukene.

Flere har sagt at dette er dødfødt men bare måtte prøve allikevel, Cigarette 21" med 275hk Mercury utenbords.

Båten er egentlig beregnet for innenbordsmotor, men hadde lyst å prøve med Mercury'n...

Plastet igjen og forsterket speil, monterte også hydraulisk lift i samme slengen.

Fikk på plass all riggingen nå i helgen og sjøsatte på lørdag for en liten prøvetur.

Båten lå fint i vannet, men var litt vrien å få i plan om ikke lift var helt ned( kavitasjonsplata ca 5cm under kjøl).

Fikk den opp i plan og kjørte lift halvveis opp(2cm over kjøl) samt trimmet nesten til 10 grader, tok en runde utpå sundet på 1/4 gass, kanskje 20-25 knop.

Snudde å kjørte tilbake, la seg godt over på siden i sving men rettet seg godt opp igjen:) Møtte mine egne bølger på babord, ikke helt 90 grader på men nesten, noe som førte til voldsom slagside på styrbord side i hver bølgedal, hvorpå jeg var sikker på å kantre. Båten tok inn noe vann og jeg ble våt på skuldra!?!?!! Tok tre røyk og loffet inn til kai og plukket opp båten.

 

Nå skal det sies at båten har null ballast foruten servo, 25 ltr bensin og batteri.

Er det noen som har noen tips ang ballast/vektfordeling?! Eller er det dødfødt?

Motor og lift veier ca 300 kg.

IMG_2035.jpg

 

IMG_2036.jpg

 

IMG_2033.jpg

Link to post

du får prøve deg fram litt med flyttbar ballast (bare pass på at den holder seg på plass om det skulle bli litt hopp & sprett)

 

Vet om flere Avanti 21 (som vel er mer eller mindre kopi av Cigarette) med utenbordsmotor, så med mer vekt fordelt i båten så vil jeg tro det må gå bedre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dette ser ut som et farlig prosjekt. Du får et veldig høyt tyngdepunkt og et veldig smalt skrog. Med katamaranskrog kunne det gått bra. Du vil få wobling og stor fare for å bli kastet på sjøen. Jeg ville valgt innenbords med vannjet.

Link to post

Ser på finn.no og ellers på nettet at enkelte andre kjører like tung motor på smal båt med v-bunn. Om det er trygt eller ikke er vel en annen sak.

Tenkte kansje det var noen her inne som hadde prøvd noe liknende. Kan gjøre ett forsøk med sandsekker i kjøl/dørk å se om det blir bedre med det, om ikke må vel skroget byttes ut...

Link to post

... evt en mindre/lettere motor. Ser for meg det uansett vil bli vanskelig å utnytte det beistet der fullt ut på den båten :)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det går / gikk en Cigarette 21 med 305hk Jonshon i Bergensområdet, men tror den var bygget for utenbordsmotor. er ikke så lett å se ut i fra bildene dine om de er lik, siden det ligger presening over båten.

Men tror at de er bygget på det samme skroget.

Link to post

Kunne det vært mulig å stroppe fast sandsekker så langt fram som mulig i de gamle motorfestene? Bare får å prøve om det virker rektig på en billig måte?

Bør det ikke forskyves enda lengre fram? Den motoren som står på nå presser jo båten mye lengre ned enn den gamle innenbordsmotoren vil jeg tro. Og med mer vekt bake blir den vel enda tyngre å få i plan og stabil?

Link to post

Fotgass på en slik båt er et must, da har du begge henda på rattet! I utgangspunktet ville jeg ikke lagt inn ballast, ville først forsøkt å flytte på eksisterende vekt i båten. Det er også verdt å nevne at det tar tid å lære seg å kjøre en slik båt, det er ikke bare å hoppe oppi og gi full gass!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Hot foot pedal til Smartcraft Dts er bestilt, så det blir montert:)

Når det gjelder eksisterende vekt i båten er det ikke snakk om mye.....

 

bilde

 

I tillegg til dette er det styrepumpe/ratt, throttle hendel og to bøttestoler i glassfiber...

Link to post

Ser jo nå at dette antageligvis får et høyt tyngdepunkt, noe som jeg tror kan være med på å gi den ustabiliteten du nevner. Regner med at du ikke har tenkt å kun kjøre med 25 liters tank! En tank på 2-300 liter i bunnen av båten vil nok hjelpe på (hvis det er noe i den!!) nesten tilsvarende båt her, ikke nevneverdig med ustabilitet!

du kan jo enkelt prøve med å ha med noen folk i båten også, de kan du kommandere rundt til du evt har en vektfordeling og stabilitet du ønsker!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Dette kan være risikofylt, du får et svært høyt tyngdepunkt, Veradoen er nærmere

300 kg og denne båten er designet for en innenbordsmotor og tillhørende lavt

tyngdepunkt.

Dette er et problem for mange eldre båter pga de ikke er designet for tunge 4T

utenbordsmotorer men for lette 2T motorer, dette vil bli i mange tilfeller like

galt eller værre på en båt som er konstruert for en innenbordsmotor.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...