mr.bayliner Startet 14.Mai.2013 Del på Facebook Startet 14.Mai.2013 (redigert) Viseren viser n沭ere 100grader, jeg kan skru av toppen p堫jleren uten at noe freser ut, m嬴e med et h室holdt temp-meter p堥t kjlerr, der viste den 76grader p堵tsiden av rret, kan termostaten tulle? Hvor er det enklest 堢egynne? Jeg mistenker at m嬥ren som viser feil. Redigert 14.Mai.2013 av mr.bayliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 ...ville demontert giveren fra motoren, tatt med en vannkoker i motorrummet og kokt meg en kopp te... putta giveren i nykokt te og sett hva instrumentet viser... etter å ha sjekket med termometeret du allerede har Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Hvem av giverene er det som er til måleren? Kan det være termostaten som ikke åpner skikkelig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 du kan demontere en ledning om gangen og se når instrumentet mister signal Ja, det er klart det kan være termostaten som ikke åpner, men da har den trolig vært varm... Start med måleren, viser den riktig så vet du at det du leste av på meteret trolig var riktig også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Jepp:) skal se på det:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Om temp-giver og instrument er OK, så bør du se på varmeveksleren. Kjent problem at denne gror igjen. Se i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/99950-uttern-t55mercr-17d-maa-motor-ut-for-aa-rense-varmeveksler/ Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2013 Har tatt av lokket i framkant av motoren, der var lite/ingenting med sjit, tok å staka opp hullene med en tråd som passa fint inne i hullene, når motoren får så er det kaldt på inn og utsiden av kjøleren på saltvannssiden, så mistenker sterkt giveren, eller evt termostaten, kjøpte vannkoker i går så skal ta ut føleren å sjekke:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2013 Da har jeg sjekka med vannkoker og ekstern temp-måler, måleren i båten er helt rett, så da er vel neste steg å se på termostaten? På kjøleren Så kjenner jeg kaldt både inn og ut, så tror kjøleren er bra. Så vanntempen er 95ærlige grader. Skal jeg bare lokalisere termostaten å se på den? Hvis jeg Skal se på den, er det noe. Her som vet h or den er på motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 16.Mai.2013 Del på Facebook Svart 16.Mai.2013 (redigert) Du finner servicemanual for 1.7 og drevet Alpha one gen2 i zip-fil her: https://baatplassen.no/i/topic/90815-mercruiser-17-dti-service-manual-maskin-og-drev-pdf-i-zip-mappe/ Båtplassens dokumentarkiv! Redigert 16.Mai.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jåttåvågen Svart 16.Mai.2013 Del på Facebook Svart 16.Mai.2013 (redigert) Hei. Se mine innlegg: Uttern T55/Mercr. 1.7d, må motor ut for å rense varmeveksler? https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50697/12187.jpg Rens kjøleren og du er problem fri Redigert 16.Mai.2013 av Jåttåvågen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.Mai.2013 Del på Facebook Svart 16.Mai.2013 Dette er jo som 2+2. Temperaturinstrumentet viser riktig og motoren er for varm altså har du for dårlig kjøling. Feil på termostat gir for kald motor, ikke for varm. Denne motoren har helt marginalt med kjøling så varmeveksleren må fungere optimalt for å unngå koking. Rengjør varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 17.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Rense den med hva? Jeg har tatt av dekselet å staka opp hullene. Såg rent ut, åsså kjenner jeg det er kaldt på inn og ut på saltvannssiden, sp skulle tro det er problem på ferskvannssiden? Kan ikke termostaten feile å ikke åpne skikkelig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Det er utrolig sjelden at termostat ikke åpner skikkelig. Dårlig termostat lukker nesten utelukkende for dårlig og fører til kald motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 17.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Er det saltsiden jeg må rense? Kan denne renses når båten ligg på vannet? Kan jeg bruke radiatorrens? Hva må demonteres? Ser ut på tegning at jeg kan dra ut innmaten på kjøleren? Å evt spyle ren den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pergrip Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Tapp av kjølevannet på ferskvanns siden og flus gjennom med rent vann , du kan bruke radiatorrens / systemrens , sitronsyre , fyll opp med blanding og start ,kjør motoren varm la det stå noen timer kjør motoren varm igjen og la det stå til dagen etter , før du skyller godt et par ganger . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Det er vanligst å bruke systemrens, fremgangsmåte er beskrevet i flere tråder her på forumet. Sjøvannssiden ja. Hvis du har kran på sjøvannsinntaket kan du stenge den og gjøre jobben på sjøen, hvis ikke er det ikke anbefalt å koble fra sjøvannsslanger med båten på sjøen da det er lite som skal til før båten synker. Hvilket turtall ligger du på når motoren blir for varm? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 17.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Tempen går opp til 95grader å den blir der, selv om jeg kjører på tomgang etterpå så går den ikke ned igjen. På max gass så har jeg 4800omd, marsj på 4000omd er det selve innmaten på kjøleren som evt tetter seg? Da kan jeg evt ta ut denne å skylle den? Er en slange inn og en slange ut på toppen av kjøleren, inntaket på kjøleren Ser bra ut, derfor tviler jeg på at kjøleren er problemet siden den leverer kaldt vann på baksiden, det tyder på at den ikke er tett? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ibiza 1 Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Du ligger jo litt høyt i turtall - 4400 er vel egentlig maks. Marsj er også relativt høyt vil jeg si. At du får 4800 er kanskje en indikasjon på at motoren går relativt lett, men dog. Om du kjører systemrens på sjøvannssiden - husk å fjerne anodene først. De liker seg ikke i systemrens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 17.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Er det ikke nok å ta ut innmaten i kjøleren å rense den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Jo, det er nok. Er et av to alternativer, rense uten å demontere (med demontert sink) eller ta ut og rense. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 17.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Ka skal se i morra, meeen hvis kjøleren er bra, noe jeg er ganskje sikker på, skal jeg se på termostaten da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 (redigert) Jeg ville nok begynt med å sjekke wastegate'n på turboen rimelig nøye, da det ikke ville vært noen stor overraskelse om du kjører med alt for høyt turbotrykk. Redigert 17.Mai.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 17.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Wastegaten er gulle god, nysmurt og montert turbotrykksmåler;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
POL Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Kjenner ikke til denne motoren, men hva med impelleren i sjøvannspumpa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 18.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Den ble sjekka i vinter, når det er kaldt på inn og utsiden på saltvannssiden på kjøleren så utelukker jeg egentlig impelleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.