Jump to content

Mercruiser 1.7 dti viser for høy temperatur


mr.bayliner

Recommended Posts

Viseren viser n沭ere 100grader, jeg kan skru av toppen p堫jleren uten at noe freser ut, m嬴e med et h室holdt temp-meter p堥t kjlerr, der viste den 76grader p堵tsiden av rret, kan termostaten tulle? Hvor er det enklest 堢egynne? Jeg mistenker at m嬥ren som viser feil.

Redigert av mr.bayliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du kan demontere en ledning om gangen og se når instrumentet mister signal

Ja, det er klart det kan være termostaten som ikke åpner, men da har den trolig vært varm...

Start med måleren, viser den riktig så vet du at det du leste av på meteret trolig var riktig også.

Link to post
Share on other sites

Har tatt av lokket i framkant av motoren, der var lite/ingenting med sjit, tok å staka opp hullene med en tråd som passa fint inne i hullene, når motoren får så er det kaldt på inn og utsiden av kjøleren på saltvannssiden, så mistenker sterkt giveren, eller evt termostaten, kjøpte vannkoker i går så skal ta ut føleren å sjekke:)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sjekka med vannkoker og ekstern temp-måler, måleren i båten er helt rett, så da er vel neste steg å se på termostaten? På kjøleren Så kjenner jeg kaldt både inn og ut, så tror kjøleren er bra. Så vanntempen er 95ærlige grader. Skal jeg bare lokalisere termostaten å se på den? Hvis jeg Skal se på den, er det noe. Her som vet h or den er på motoren?

Link to post
Share on other sites

Dette er jo som 2+2. Temperaturinstrumentet viser riktig og motoren er for varm altså har du for dårlig kjøling. Feil på termostat gir for kald motor, ikke for varm. Denne motoren har helt marginalt med kjøling så varmeveksleren må fungere optimalt for å unngå koking. Rengjør varmeveksleren.

Link to post
Share on other sites

Rense den med hva? Jeg har tatt av dekselet å staka opp hullene. Såg rent ut, åsså kjenner jeg det er kaldt på inn og ut på saltvannssiden, sp skulle tro det er problem på ferskvannssiden? Kan ikke termostaten feile å ikke åpne skikkelig?

Link to post
Share on other sites

Tapp av kjølevannet på ferskvanns siden og flus gjennom med rent vann , du kan bruke radiatorrens / systemrens , sitronsyre , fyll opp med blanding og start ,kjør motoren varm la det stå noen timer kjør motoren varm igjen og la det stå til dagen etter , før du skyller godt et par ganger .

Link to post
Share on other sites

Det er vanligst å bruke systemrens, fremgangsmåte er beskrevet i flere tråder her på forumet. Sjøvannssiden ja. Hvis du har kran på sjøvannsinntaket kan du stenge den og gjøre jobben på sjøen, hvis ikke er det ikke anbefalt å koble fra sjøvannsslanger med båten på sjøen da det er lite som skal til før båten synker. Hvilket turtall ligger du på når motoren blir for varm?

Link to post
Share on other sites

Tempen går opp til 95grader å den blir der, selv om jeg kjører på tomgang etterpå så går den ikke ned igjen. På max gass så har jeg 4800omd, marsj på 4000omd er det selve innmaten på kjøleren som evt tetter seg? Da kan jeg evt ta ut denne å skylle den? Er en slange inn og en slange ut på toppen av kjøleren, inntaket på kjøleren Ser bra ut, derfor tviler jeg på at kjøleren er problemet siden den leverer kaldt vann på baksiden, det tyder på at den ikke er tett?

Link to post
Share on other sites

Du ligger jo litt høyt i turtall - 4400 er vel egentlig maks. Marsj er også relativt høyt vil jeg si. At du får 4800 er kanskje en indikasjon på at motoren går relativt lett, men dog.

 

Om du kjører systemrens på sjøvannssiden - husk å fjerne anodene først. De liker seg ikke i systemrens.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...