fjordbris Startet 3.Mars.2005 Del på Facebook Startet 3.Mars.2005 (redigert) holder på å rydde opp i det elektriske i min ny inn kjøpte carat 86 mod. der stod det 3 batterier hvor alle var koblet sammen, tenkte å sette inn to nye, et til start og ankervinsj og et til forbruk spørsmålet er da hvor stor batteriene kan være til en 50 amp dynamo. håper noen kan hjelpe Redigert 3.Mars.2005 av fjordbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 (redigert) Du kan ha kjempestor batteribank på en 50A dynamo, selv har jeg 675Ah + 105Ah startbatteri. Hvis du skal ha egen forbruksbank og eget start/truster-batteri så trenger du en av følgende løsninger: A) Skillerele B) Skillediode C) Skillebryter Etter min mening er A) billigst og best hvis du ikke har egen s.k. "sense-ledning" på laderegulatoren din. Du finner masse informasjon om dette her på forumet. Se i "kategorioversikten" under medlemssider. Geir Redigert 3.Mars.2005 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Det finnes ingen eksakt grense her. Spørsmålet blir mer av typen hvor mye strøm bruker du normalt, har du landstrømslader? Kjører du mye eller lite den tiden båten er i bruk osv. Du kan jo ta utgangspunkt i 5 gangeren. 5 Ah batterikapasitet i forhold til hver ampere ladekapasitet. Det virker rikelig hos meg, Jeg ligger lenge stille i uthavn, men har landstrøm på brygga og 20A lader i båten. Lotus PS: Her er det forskjellige meninger. Passer ikke svaret, spør du bare en annen..... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Passer ikke svaret, spør du bare en annen..... ... og til slutt regner du ut gjennomsnittet av de svar du har fått. Da skal du sitte igjen med i alle fall et brukelig minste felles multiplum!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
fjordbris Svart 3.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 (redigert) Du kan ha kjempestor batteribank på en 50A dynamo, selv har jeg 675Ah + 105Ah startbatteri. Hvis du skal ha egen forbruksbank og eget start/truster-batteri så trenger du en av følgende løsninger: A) Skillerele B) Skillediode C) Skillebryter Etter min mening er A) billigst og best hvis du ikke har egen s.k. "sense-ledning" på laderegulatoren din. Du finner masse informasjon om dette her på forumet. Se i "kategorioversikten" under medlemssider. Geir <{POST_SNAPBACK}> takker for innspill. Det står en skille bryter i båten med valg 1,2, all og off. Tok ut batteriene idag der var det tre batterier. 2 av de var laska sammen med tjukk kabel mens det siste var bare huka på med tynn ledningen. service manual til bukh sier at jeg skal ha 88amp start batteri, startbatteriet var fra år 2000 og de to andre var fritidsbatteriet til biltema, disse er vel modne for utskifting?? Så spørsmålet er vel å om det lønner seg å ha et kraftig forbruksbatteri eller to mindre til forbruk? Landstrøm har jeg ikke men er prosjektert, ligger stort sett i uthavner i helger Redigert 3.Mars.2005 av fjordbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 kommer veldig ann på hvor mye strøm du bruker og hvor lenge du ligger i uthavner uten tilgang på lading. Dersom du har kjøleskap, stereo, lys dieselvarmer +++ så trenger du noen Ah. Batterier er ikke så dyre, ikke de tradisjonelle iallfall. et 100Ah koster 700-1000,- Vil tro at dersom du har 200Ah til forbruk så burde dette holde? Tror ikke det har så mye å på kapasiteten om du velger f.eks 2 stk 100Ah eller 1 stk 200Ah batteri. Tenk på plassen du har og hvor god rygg du har til å løfte et tungt batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Så spørsmålet er vel å om det lønner seg å ha et kraftig forbruksbatteri eller to mindre til forbruk? Det kommer jo helt an på hvor mye strøm du bruker, dvs. hvor mange amperetimer du forbruker mellom hver lading. Men det er nå greit med god sikkerhetsmargin, da! Forbruket finner du ved å undersøke hvor mange watt hver lampe, kjøleskap, annet utstyr etc. drar og dele på 12. Da har du strømforbruket i Ampere. Antall timers forbruk gir deg forbruket i Amperetimer. Du bør/må ha minst det doble av dette igjen i batterikapasitet. Boken "Strøm ombord" av Jon Winge er verd sin vekt i gull. Kjøp den og les den i filler! BTDT. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sigurd Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Kommer veldig mye an på kjøremønsteret ditt. Jeg har ca 800Ah batterier og 50A dynamo. Båten er saktegående og vi kjører mye, så batteriene er som regel toppa opp før vi fortøyer for kvelden. Har 50A lader i bruk om jeg får landtilkobling. I forrige båten hadde jeg ei grei, enkel og ryddig ordning. Tror Lotus allerede har hatt samme ideen opp i en annen tråd. 3 stk 115Ah forbruks batterier hvorav 2 var i bruk (også til start) hele tida mens det tredje kun var back up. Skrudde det sammen med de to andre en gang i blandt for ei lita vedlikeholdslading. På den måten er du alltid sikra å få start på båten og slipper å tenke på skilledioder, brytere og fjas. Jeg hadde rigga polskoene med vingemuttere og omkobling var gjort i ei håndvending. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
fjordbris Svart 3.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Kommer veldig mye an på kjøremønsteret ditt. Jeg har ca 800Ah batterier og 50A dynamo. Båten er saktegående og vi kjører mye, så batteriene er som regel toppa opp før vi fortøyer for kvelden. Har 50A lader i bruk om jeg får landtilkobling. I forrige båten hadde jeg ei grei, enkel og ryddig ordning. Tror Lotus allerede har hatt samme ideen opp i en annen tråd. 3 stk 115Ah forbruks batterier hvorav 2 var i bruk (også til start) hele tida mens det tredje kun var back up. Skrudde det sammen med de to andre en gang i blandt for ei lita vedlikeholdslading. På den måten er du alltid sikra å få start på båten og slipper å tenke på skilledioder, brytere og fjas. Jeg hadde rigga polskoene med vingemuttere og omkobling var gjort i ei håndvending. Det enkle er ofte det beste. <{POST_SNAPBACK}> Det er sikkert slik den forrige eieren gjorde det også tror jeg,han kjørte sikkert skille bryteren på 1+2 Sliter også med at jeg kjøpte båten av megler som ikke kjenner båten da det var en innebytte båt, må nok ta en tlf til den tidligere eieren. kjøre mønstret mitt ligger vel på 1-2 timer til uthavn også landligge der i ca 2-3 døgn Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 kjøre mønstret mitt ligger vel på 1-2 timer til uthavn også landligge der i ca 2-3 døgn <{POST_SNAPBACK}> Hvis du bruker kun 1-2 timer hjem til havna etter 2-3 døgn stilleligge med normalforbruk en varm sommerdag med mye kjøleskapdrift og har el-anker tror jeg ikke jeg tar veldig hardt i om jeg sier at batteriet ditt gaper etter mere lading når du kommer fram. Du bør absolutt investere i en batterilader. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 På min AQAD 31A så mener jeg å huske at Iskra-dynamoen er på 55 amp. Har 2x110 amp forbruksbatterier og 60-70 amp startbatteri. Har alltid toppladede batterier kun med kjøring og innkobling av en liten batterilader en skjelden gang når det er strøm tilgjengelig i gjestehavna. Tar ut forbruksbatteriene om vinteren og lagrer dem i kjelleren om vinteren. Kobler til en Ctek 7000 lader noen ganger i løpet av vinteren slik at de holder seg toppladet. Noe av det viktigste er vel å forsikre seg om at dynamoen virkelig lader med de foreskrevne 14,4 volt. Dette utgjør vel mere enn om dynamoen er på 50 eller 70 amp? Også er det som andre her sier - en batterilader kan være utrolig kjekt å koble inn hvis man har tilgang på strøm fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 ..........service manual til bukh sier at jeg skal ha 88amp start batteri, startbatteriet var fra år 2000 og de to andre var fritidsbatteriet til biltema, disse er vel modne for utskifting?? Hei om dine batterier er i orden så trenger du ikke skifte dem, det vil du fort finne ut av når du begynnner å bruke de. I min gammle båt som jeg kjøpte var det 3 batterier hvorav 2 som er i orden. Et kobblet til start og et til forbruk. Har akkurat nå kjøpt 2 nye forbruksbatterier på tilsammen 230 Ah. Disse vil bli koblet sammen på forbrukssiden og startbatteriet får være som det er. Har da et batteri til overs som vil bli stående som reservebatteri uten noen form for tilkobling. I og med at jeg har forholdsvis god plass ved batterisentralen så kan det bare stå der som det "glemte batteri", lader bare opp det av og til. Etter å ha lest mye om strøm er på baatplassen så har jeg skjønnt dette at et nytt og et gammelt batteri ikke skal kobles sammen. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Det står en skille bryter i båten med valg 1,2, all og off. Tok ut batteriene idag der var det tre batterier. 2 av de var laska sammen med tjukk kabel mens det siste var bare huka på med tynn ledningen. service manual til bukh sier at jeg skal ha 88amp start batteri, startbatteriet var fra år 2000 og de to andre var fritidsbatteriet til biltema, disse er vel modne for utskifting?? Det er ingen vits å bytte batteriene hvis de ikke er dårlige... Så spørsmålet er vel å om det lønner seg å ha et kraftig forbruksbatteri eller to mindre til forbruk? Det har ingen betydning for energien (strømmen) om den er fordelt på to små batterier eller ett stort. Du ønsker deg flest mulig Ah (amperetimer) for minst mulig penger, og i tillegg må du ta hensyn til batteriboksens utforming. Det er sikkert slik den forrige eieren gjorde det også tror jeg,han kjørte sikkert skille bryteren på 1+2 For å lade både forbruksbanken og startbatteriet må bryteren stå på 1+2 når du kjører. Når du legger til og stanser motoren må du huske å slå over til forbruksbanken. Dette er vel batterivelgerens svakeste punkt - men hvor godt dette fungerer er jo avhengig av båtbrukeren. Mange batterivelgere er også av litt tvilsom kvalitet. Det er VELDIG VIKTIG at batterivelgeren ikke går veien om "OFF" mens motoren er i gang, dynamoen vil da svært sannsynlig gå i stykker. kjøre mønstret mitt ligger vel på 1-2 timer til uthavn også landligge der i ca 2-3 døgn Hvis du bruker kun 1-2 timer hjem til havna etter 2-3 døgn stilleligge med normalforbruk en varm sommerdag med mye kjøleskapdrift og har el-anker tror jeg ikke jeg tar veldig hardt i om jeg sier at batteriet ditt gaper etter mere lading når du kommer fram. Du bør absolutt investere i en batterilader. <{POST_SNAPBACK}> Her er jeg enig med Sigurd. Batteriet trenger TID for å lades de siste 20%. Batteriene dine blir aldri helt fulladet med ditt kjøremønster, og det er ikke bra for batteriene å stå lagret uten å være fulladet mellom helgene. De vil få kortere levetid (og dessuten så har du jo mindre energi tilgjengelig). Landstrøm har jeg ikke men er prosjektert, ligger stort sett i uthavner i helger Du bør absolutt investere i en (liten) landstrømslader som kan toppe batteriene mellom hver gang du bruker båten, slik at batteriene ikke lagres uten å være fulladet. CTEK og Sterling er gode ladere som kan anbefales. Pass på at du får en lader som går over i vedlikeholdsmodus og at nettjord (220V jord) ikke har kontakt med båtens 12V minuspol gjennom laderen (risiko for tæring). Du trenger strengt tatt ikke et helt landstrømsopplegg for dette, bare en skjøteledning. Til slutt bør du sjekke batteriets ladespenning ved å måle spenningen på batteripolene med et multimeter. Ha litt turtall på motoren slik at dynamoen lader skikkelig. Ladespenningen bør (som hovedregel) ikke være under 14.4Volt. Ofte er det ganske tynne kabler og en del motstand i batterivelgeren, slik at ladespenningen blir for lav når batteriene er "flate" og ladestrømmen er relativt stor. Det kan være mye å hente på å bytte kabler og bryter(e). Til slutt; vanlige fritidsbatterier bør ikke lades ut mer enn 50% - ellers blir levetiden vesentlig redusert. Har du f.eks. 2x105Ah forbruksbank så har du i realiteten 105Ah tilgjengelig dersom banken er full når turen starter. Det er ikke veldig mye hvis du skal ligge i 3 døgn med kjøleskap, radio, lys etc. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.