Jump to content

Varmtvann når vi ligger i uthavn


BingoBonzo

Recommended Posts

Har lest rundt på mange tråder rundt den store oppgaven å sørge for vamtvann når varmtvannsbereder er gått tom. Det er mange gode forslag, men jeg ønsker å spisse spørsmålet i forhold til min situasjon. Bruker båten hovedsaklig på sommerstid (eller varme høst-/vårdager), trenger derfor ikke varme/vann når det er minusgrader.

 

Har Webasto AirTop EVO 3900 luftvarmer i dag som brukes på vanlig måte. Varmtvannsbereder er en vanlig 20L dings med kobling til kjølevann og landstrøm.

 

Mitt ønskemål er å finne noe som enkelt kan enten komplementere eller erstatte dagens system og gi oss nok varme og varmtvann. Noen forutsetninger som kan være greie å ta med er:

  • Skrur lite selv
  • Har bra med plass i motorrom (hvor vv-bereder og webasto befinner seg i dag)
  • Har gass i båten til kokeplater
  • Ønsker ikke å gå ned i motorrom for å skru over ventiler/knapper/etc
  • Kan bytte ut VV-bereder til f.eks IsoTemp 40L (gjerne med dobbelt sløyfe)
  • Bør ikke koste ekstremt mye båtpenger, tenkte rundt ca 10

Ser for meg følgende muligheter (gode tips til disse eller alternativer tar jeg gjerne i mot):

  1. Benytte dagens Webasto 3900 til å varme både vann og luft (tror ikke dette er reelt)
  2. Erstatte dagens Webasto 3900 med en annen dings som varmer både luft og vann (benytte eksisterende luftinstallasjon med rør osv)
  3. Sette inn en ny dieseldrevet vannvarmer i tillegg til luftvarmer (må jeg da lage nytt system fra dieseltank også?)
  4. Sette inn en annen type dings?
  5. Bærbart aggregat ( er litt skeptisk da dette da må løftes/bæres)

Gode innspill til hva som enklest mtp installasjon og bruk tas i mot med stor takk!

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Vi har en lille Eber dieseldrevet vandvarmer. Den fungerer egentlig fint, men vi bruger den meget sjældent da vi mest ligger i havne. Men var jeg i din situation tror jeg at jeg havde valgt en lille Hondagenerator. Den vejer ikke meget og vil kunne både lade batterier og give dig en fuld varmtvandstank på relativt kort tid. Og sætter du den i land, på badeplatformen eller i jollen, så har du heller ikke et stort støjproblem.

 

Jeg har 40 liters vandtank og har brugbart varmt vand efter en time med landstrøm. Så mon ikke en time med Hondaen giver dig både varmt vand og strøm på batterierne ?

Link to post
Share on other sites

Noe enkel løsning uten videre ombygging, og samtidig holde kostnad under 10000 kan bli vanskelig. Eg var ombord i en båt som hadde tilsynelatende grei løsning nylig. Han hadde byttet ut luft-dieselvarmeren med eberspächer vannvarmer. Nokre få meter med slange og ei sirkulasjonspumpe, og han hadde meeget bra varme i både bereder og motor.

I mellom vannvarmeren og motoren hadde har satt inn en Isotherm 10kw defroster. Defrosteren har 4 utblåsninger som var koblet inn på de gamle luftslangene som gikk til dyser rundt i båten. Slik fikk han brukt alle de gamle luftslanger/dyser, og slapp legge opp vannslanger/radiatorer i heile båten.

Defrosteren var innkapslet type med forsynings-slange som kom oppe frå salongen ein plass, slik at han ikkje fordelte motorromsluft i heile båten.

Eber bruker ikkje mykje strøm, trur det er 17w/1.5A. Men defroster er sulten, eg ser på maritim at den bruker hhv 6/4.5/3.7A på de tre trinnene. Det er for mykje for normal batteribank ei langhelg i uthavn. Men i følge båteieren brukte det nesten ikkje strøm.... man forsvarer ofte sitt eget.

 

Eg tenker medan eg skriver.... Eg ville montert inn ein Eberspächer D3W dieseldrevet vannvarmer i sløyfe med motor og bereder. Eg ville beholdt Airtop 3900EVO som den er i dag.

Airtop bruker nedi 15watt på det minste, og på fullt trekker den 40w/3.5A.

Altså vil D3W (W=water) samtidig med airtop bruke mindre strøm en D3W og defroster, og gi mykje meir. Oppstartstrøm er sjølvsagt mykje høyere, men det er over kort tid.

 

Gassvarmer er også alternativ, men då må du nedi maskinrom å vende om kraner for å styre vannet igjennom riktig bereder.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg fjernet luftvarmeren og byggde vannbåren varme med en webasto 5kw fra bil. Denne varmer opp hele båten og 40l v.v. Er ¨anbefale. ligger skjema på hvordan jeg gjorde det på tråden min.

 

Har lest tråden din Kaptein, flott tråd og meget bra erfaringsdeling!! Det er slike ting som gjør båtplassen fantastisk! Det er helt suverent at man kommer med tips til og og ikke minst HVORDAN slik at oss ikke-fullt-så-nevenyttige kan se om dette er en aktuell løsning eller ikke.

 

Tilbake til din løsning; slik jeg tolker den så vil den noe modifisert kunne fungere hos hvis jeg:

  • Fjerner gammel webasto luftvarmer
  • Setter inn en av viftene på din tegning der hvor gammel varmer stod slik at de blåser luft i eksisterende rørsystem
    • Hva slags vifter/radiatorer bruker du?
  • Koble den til vv-bereder
  • Noe annet?

Ser at du ikke bruker motorens kjølevann, hva er bakgrunnen for det?

 

Eller blir dette en for vanskelig løsning for en med flere tommeltotter?

 

Eg tenker medan eg skriver.... Eg ville montert inn ein Eberspächer D3W dieseldrevet vannvarmer i sløyfe med motor og bereder. Eg ville beholdt Airtop 3900EVO som den er i dag.

Airtop bruker nedi 15watt på det minste, og på fullt trekker den 40w/3.5A.

Altså vil D3W (W=water) samtidig med airtop bruke mindre strøm en D3W og defroster, og gi mykje meir. Oppstartstrøm er sjølvsagt mykje høyere, men det er over kort tid.

 

Gassvarmer er også alternativ, men då må du nedi maskinrom å vende om kraner for å styre vannet igjennom riktig bereder.

 

Godt tenkt Sæbø, jeg liker forslaget da det ser veldig enkelt ut, til-og-med slik at jeg selv kan klare å skru fast D3W i motorrommet og koble til kjølevannet!

 

Hvordan blir det kobling til Dieseltanken, må jeg inn med et eget rør/lokk/ledning eller kunne man koble seg inn på det som brukes på webastoen?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Eg trur du kan koble deg inn på dagens stigrør som forsynet webasto, med en T forbindelse. Men eksosgjennomføring og eksosanlegg må den ha eget av. Viktig å planlegge plassering. Eg ville forsøkt å fått eksos ut i nærheten av der det er i dag, slik at du slippe eksos feks på begge sider av båten, og slipper ta hensyn til fendere fleire plasser.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hva med å starte motoren på båten og varme vann via motoren.

Dette koster ikke noe i instalasjon, muligens bruker du mer kr. på drivstoff enn med en gassvarmer.

Men så kan du kjøpe mye drivstoff for 10.000,-

 

Jeg har en seilbåt med 19 HK diesel moto rog 15 liter varmtvannstank, etter ca. 30 min begynner vannet og bli varmt.

 

 

Ulempen er vel støy (mest for båter i umiddelbar nærhet) og muligens diesel lukt.

Link to post
Share on other sites

Når det er slutt på varmtvannet i uthavn, varmer vi opp vann i en stor kasserolle på kokeapparatet. Kan det være så vanskelig da?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva med å starte motoren på båten og varme vann via motoren.

Dette koster ikke noe i instalasjon, muligens bruker du mer kr. på drivstoff enn med en gassvarmer.

Men så kan du kjøpe mye drivstoff for 10.000,-

 

Jeg har en seilbåt med 19 HK diesel moto rog 15 liter varmtvannstank, etter ca. 30 min begynner vannet og bli varmt.

 

 

Ulempen er vel støy (mest for båter i umiddelbar nærhet) og muligens diesel lukt.

 

Motoren min blir ikke varm av å ligge på tomgang (ei heller om jeg øker turtallet), er nødt til å ut å kjøre med belastning for å få varme i maskin og dertil varmtvann.

Løsningen min ble å installere en Eber D5W (vannvarmer) :thumbsup: .

Link to post
Share on other sites

Gunnen til at jeg bruker webasto vannvarmer er at jeg i hovedsak bruker den til oppvarming i båten. Slår på bryteren til systemet i det jeg starter opp for å dra på tur, og slår den ikke av før jeg er hjemme igjen. Da har jeg tre romtermostater med sepparate soner og alltid varmt vann. Har brukt varmeapparatregister fra personbil, og bruker børsteløse vifter.

Link to post
Share on other sites

Løsningen med Honda aggregatet, må du være snill å ignorere. Som MajorAndy sier, så plages sikkert ikke du av et såkalt stillegående aggregat som Honda, men muligens de rundt deg vil være av en annen oppfatning.

 

Sett heller inn en Webasto, Eber eller annen type vannvarmer. Om du kobler dette riktig, så har du varmt vann på ganske kort tid.

 

 

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Startet opp webastoen før båtutsett i vår, da hadde vannet ca 4 grader, etter ca 30 minutter hadde jeg 55 grader. Webastoen stopper på ca 72 grader. Kjøper man et lite styringsrele med display fra ebay så trenger du ikke tenke på annet enn å slå på ved avreise og slå av ved hjemkomst. Så når jeg er på tur så har jeg alltid varmt vann, trenger ikke vente på at det skal bli varmt først :) Men hvis du ikke vil kvitte deg med den varmeren du har i dag så er disse propan gjennomstrømningsvarmerene kanskje en løsning? Aner ikke hvor mye plass de krever, men da kan du faktisk fjerne v.v beholderen.

Redigert av Kaptein NMBF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kaptein NMBF,

 

Har du anledning til å ta noen bilder av installasjonen din ? Har 2 Webastoer i garasjen (ThermoTop C) og har lyst til å installere en av dem sammen med en Isotherm 10kW vannvarmer i tillegg til vamtvannstanken.

 

Kan webastoen installeres under vannlinjen ? Da vil jo eksos utløpet være noe høyere enn selve Webastoen (som må være under ekspansjonstanknivå på motor, så lenge den ikke er på egen krets med varmtvannstanken)

 

En idè kan jo faktisk være å koble fra motorvarmesløyfen, og kjøre varmtvannstank og 10kW varmeren på en egen, lukket krets... Da slipper man risikoen for at motoren mister kjølevannet om en slange hopper av i kretsen, som hos meg er ganske lang.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Når det er slutt på varmtvannet i uthavn, varmer vi opp vann i en stor kasserolle på kokeapparatet.

Hvordan kobler du dushen på kaserollen?

Går'e ann det'a? :lol: :lol:

 

Må jo dushe 2 ganger om dagen :giggle::lipseal:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Fusebox, jeg har et skjema i byggetråden min. Jeg har ikke koblet dette gjennom motorvarmen. Jeg har ca 40 meter med pex rør som går i en sløyfe rundt om i båten, med børsteløse vannpumper. Du kan godt montere den under vannlinjen men da bør du kjøpe en dreneringskobling til webasto. en sån en :

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-24MM-EXHAUST-DRAIN-CONNECTOR-PIPE-FOR-EBERSPACHER-WEBASTO-DIESEL-HEATERS-/120889116510?pt=UK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipment_Accessories_SM&hash=item1c258d875e

 

De lager litt kondens og hvis det skulle komme inn noe sjøvann så er det jo greit at det ikke renner inn i varmeren. Min varmer er en Thermotop EVO. Det er en nyere utgave enn TT C varmeren du har, men din er lettere å få tak i reservedeler til. Jeg monterte også to potter etter hverandre, så den hører ikke naboen min :)

 

Skal bygge ut med flere register snart da jeg ikke klarer å bruke opp varmen fra webastoen.

Redigert av Kaptein NMBF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...