Jump to content

Varmtvann når vi ligger i uthavn


BingoBonzo

Recommended Posts

Jeg har ikke fått testen min versjon noe særlig ennå, lagte til i fjor, men båten ble nesten ikke brukt i fjor.

Har 2 store gel-batterier i tillegg, som er på 1600wh, som kan tappes ned 90%, fra Exide.

Til den har jeg koblet til inverter på 1000w, som er koblet til vvb.

Når jeg går ut en helg, blir vvb varmet av motor, vvb er på ca 50L. Da kan jeg ettervarme vvb ca 3 ganger à 30min, som er nok til å varme opp vvb 3 ganger til.

Nok til noen oppvasker, og et par kjappe dusjer.

Batteriene blir ladet opp i hjemmehavn, klar for neste helg.

Link to post
Share on other sites

har vært inne på tanken, vurdert frem og tilbake om jeg skal ha når jeg kjører og eller om jeg bare skal ha når jeg ligger i ro. Skal jeg ha når jeg ligger i ro har jeg tenkt på å bruke sjøvannet som kjøling. Pumpe vann i gjennom et register og en vifte. Skal man bruke et kjøleskap så må man ha to vifter og den varme delen må stå ute. Man må da også lage nye rør, fylle gass osv. Men har man nok plass så er det en mylighet det :)

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å ha mens jeg ligger i ro. Nå man kjører kan man (ihvertfall jeg) åpne takluker og dør og dermed få en god gjennomtrekk. Dette med kjøling fra sjøvann har jeg også tenkt på. Men når det er sommer og varme (!) er det vanligvis 13-17 grader i overflatevannet, og dermed kanskje ikke så mye å hente..?

Link to post
Share on other sites

Ja husken er ikke som den var. Men når jeg tenker etter, så lurer jeg på om vi ikke også hadde to fine dager i 2005 på landstedet til svigermor i Bøfjorden Surnadal, eller tar jeg feil? :giggle:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 

Motoren min blir ikke varm av å ligge på tomgang (ei heller om jeg øker turtallet), er nødt til å ut å kjøre med belastning for å få varme i maskin og dertil varmtvann.

Løsningen min ble å installere en Eber D5W (vannvarmer) :thumbsup: .

 

Ble/Blir ikke motoren varm selv om du kjører den en 1-2 timer? Har VP D6-370, vil jeg kunne forvente det samme?

Takker forøvrig for gode innspill og tips!

 

Jeg velger i første omgang å bestille meg en IsoTerm Basic 50L tank og se hvordan det fungerer.

Det vil uansett hjelpe mtp på vannmengden totalt og minske problemet med kaldtvann inn i bereder

når man bruker varmtvannet.

 

Bruker denne sesongen for å se om det holder med å starte motoren ved behov eller om jeg opplever

problemet beskrevet ovenfor.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Fruen måtte ta seg en dusj i pinsen. Da bestemte alle 5 båtene som lå sammen om å starte opp i 1 time for strøm og varmtvann. Legger maskinen (D4), på 1500 o/min i 1 time. Da hadde jeg varmt vann til dusj for meg og fruen og gode lunk til oppvask neste morgen ;-) Moderne beredere er ganske bra isolert og hjalp jo selvfølgelig på med 25 grader i skyggen....hehe

Link to post
Share on other sites

Fruen måtte ta seg en dusj i pinsen. Da bestemte alle 5 båtene som lå sammen om å starte opp i 1 time for strøm og varmtvann. Legger maskinen (D4), på 1500 o/min i 1 time. Da hadde jeg varmt vann til dusj for meg og fruen og gode lunk til oppvask neste morgen ;-) Moderne beredere er ganske bra isolert og hjalp jo selvfølgelig på med 25 grader i skyggen....hehe

 

Det høres meget bra Andresh, jeg forsøker denne varianten i første omgang!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Årets julegave er allerede innkjøpt, EFOY og EBER vannvarmer, gleder meg til mange fine og lange helger i uthavn uten å starte motor !

 

Høres veldig bra ut Adriana!

 

Kort kontrollspørsmål: Dette lander vel på 50 båtpenger ++ ?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

tja, nærmere 35.

Det ble den minste EFOY'n men den har gitt (omtrent ) det jeg forbruker til varme apparatet + tvkos + kjøleboks i døgnet på kalde og våte vår kvelder så langt i år, kjempefornøyd !

Nå gjenstår monteringen av vannvarmeren før høsten setter inn. Håper jeg har god tid !

Link to post
Share on other sites

I forrige båten vår monterte eg ein ekstra bereder, slik at vi hadde ein på 40 liter og ein på 15liter(om eg husker riktig..) Begge berederene og ein defroster gikk i paralell i kjølesløyfa til motoren, eg lagde ein slags manifoil til å styre kjølevann slik at eg kunne stenge feks bereder 1 + defroster for å få raskere oppvarming av bereder 2. Så hadde eg nødvendige krane under ein benk slik at eg raskt og enkelt stengte bereder 1 og åpnet for bereder 2 ved behov.

Med slik løsning så brukte vi bereder 1 første dag og så venda eg over på bereder 2 og hadde noenlunne grei dusjtemperatur på vannet der neste dag. Bedre isolering og ettgreps kraner ville vert gode tiltak for å redusere forbruk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er ny 50L IsoTemp varmtvannsbereder installert i båten.

 

Har ikke fått tid til å teste den noe annet enn at den ikke lekker, blir spennende å se hvordan den fungerer i praksis i forhold til den gamle.

 

Den gamle virket forøvrig ganske så løen, isolasjonen rundt tanken løsnet mens jeg demonterte den, ikke rart at den lite varmtvann.

 

Kommer plutselig tilbake med tilbakemeldinger på den nye mtp praktisk bruk.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Jeg har dratt på seiltur nå, og plugga skuta i landstrøm for første gang på fem dager i går, og fortsatt varmt vann. Nå har jeg dusja på land, da, og brukt varmtvannet om bord til håndvask og oppvask, men er jammen imponert over hvor lenge varmen holder i disse store termosene...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...