Jump to content

Varmtvann når vi ligger i uthavn


BingoBonzo

Recommended Posts

På tide med en test! Bruke vannvarmer på varmtvannsbereder i uthavn, koble vannvarmeren direkte på ferskvannet og sirkulere gjennom varmtvannstanken.

 

Jeg fant noen greier i garasjen, men hadde ingen varmtvannstank å bruke, så da tar man det man har, og samtidig lager litt gøy :

 

Bilde 1 : Oppkobling av TTC med vannsirkulasjonspumpe, lader og batteri, samt et anker for å holde slangene nede i vannet (får de luft inn luft så brennes webastoen ganske snart i stykker). Bassenget ble kjøpt i går, på tilbud til 299,- hos Extra Leker (litt reklame der, kanskje ;-)

bilde

 

Bilde 2 : Ankeret og litt strips holder slangene på plass

bilde

 

Bilde 3 : 75Ah batteri, Ladac 10A lader, Webasto TTC og sirkulasjonspumpe

bilde

 

Bilde 4 : Temperatur i bassenget kl. 09:45 i dag (og ute temperatur)

bilde

 

Beklager litt dårlige bilder, men telefonen har blitt kokt og tørket i stekeovnen to ganger etter ufrivillig bading i sjøen, den andre omgangen koking med en teskje bakepulver pr. 0,5 liter (visstnok noe med ionebytte for å stoppe saltvannskader). Fungerer enn så lenge (1 uke) men mikrofonen er død.

 

Oppdateringer følger med temperatur :-)



Kl. 10:45 (1 time) : 13,3 grader

 

2 grader i timen, blir vel bra i ettermiddag en gang tenker jeg,,, men ikke så verst med tanke på at det er 1000 liter som varmes opp.



Teknisk oppdatering angående Webastoen :

 

Når jeg tenker meg om, tror jeg det sitter et ThermoTop-Z kontrollerkort i den. Den stoppet etter 1 time, men startet opp igjen av seg selv.

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

En observasjon :

 

Det snakkes iblant om en "rens" og "justering" av Webastoer, når de begynner å røyke litt eller på annen måte oppføre seg litt utidig. Mange sender den inn for CO justering.

 

Etter nå 15-20 timers kjøring av garasje-"webasoten" så brenner den nå -helt- uten røyk. I starten så røyk den endel, men nå er den helt røykfri. Observasjonen, som sådan, tilsier at en langkjøring kan gjøre underverker for Webastoen, det være seg med ren lampeolje parafin eller med diesel, så blir den bra.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...