SR400 Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Det var en grunn til at jeg fjernet mikunivarmeren. Den var det ikke potte å få tak i, pga ukurrant dimensjon. Jeg lurte bare på hva du mente med "passe seg" ikke mer enn det. Oppfattet det som litt truende. Uheldig ordvalg kanskje, eller feiltolket av meg. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Mariell Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 http://www.campingshowerworld.com/solar-camping-showers.html Har hatt det og. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kjelli Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Jeg har ikke fått testen min versjon noe særlig ennå, lagte til i fjor, men båten ble nesten ikke brukt i fjor. Har 2 store gel-batterier i tillegg, som er på 1600wh, som kan tappes ned 90%, fra Exide. Til den har jeg koblet til inverter på 1000w, som er koblet til vvb. Når jeg går ut en helg, blir vvb varmet av motor, vvb er på ca 50L. Da kan jeg ettervarme vvb ca 3 ganger à 30min, som er nok til å varme opp vvb 3 ganger til. Nok til noen oppvasker, og et par kjappe dusjer. Batteriene blir ladet opp i hjemmehavn, klar for neste helg. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 (redigert) Hysj, nordan, jeg vet, jeg vet... Det finnes en demper å få kjøpt, og det ligger i ToDo listen :-) Redigert 17.Mai.2013 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Litt off topic, kanskje, men jeg kunne tenke meg å gå den andre veien: Jeg har et eldre Isotherm kjøleskap med kompressor. Tenkte på å ta ut kjøleaggregatet og lage air-condition. Noen som har meninger om slikt? Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 har vært inne på tanken, vurdert frem og tilbake om jeg skal ha når jeg kjører og eller om jeg bare skal ha når jeg ligger i ro. Skal jeg ha når jeg ligger i ro har jeg tenkt på å bruke sjøvannet som kjøling. Pumpe vann i gjennom et register og en vifte. Skal man bruke et kjøleskap så må man ha to vifter og den varme delen må stå ute. Man må da også lage nye rør, fylle gass osv. Men har man nok plass så er det en mylighet det :) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Lady B Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Jeg tenkte å ha mens jeg ligger i ro. Nå man kjører kan man (ihvertfall jeg) åpne takluker og dør og dermed få en god gjennomtrekk. Dette med kjøling fra sjøvann har jeg også tenkt på. Men når det er sommer og varme (!) er det vanligvis 13-17 grader i overflatevannet, og dermed kanskje ikke så mye å hente..? Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Det er 13 til 17 grader det :-) kan tenke meg at maneter og groing kanskje kan bli et problem? Sent from my HTC One X using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Mariell Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Hvor mange dager/netter er det behov for kjøling i båten i Scandinavia i løpet av ett år?? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
SR400 Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Ca 1 time:-) Sent from my HTC One X using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Lady B Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 (redigert) Stakkars... her har vi hatt det hett i en hel uke,nå...Har faktisk savnet AC. Redigert 19.Mai.2013 av Lady B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Men forrige gang det skjedde Lady B, var det ikke i 1959 en gang? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lady B Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Unnskylder deg med at du ikke er helt ung lenger, men har du glemt 1997 og 98? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Ja husken er ikke som den var. Men når jeg tenker etter, så lurer jeg på om vi ikke også hadde to fine dager i 2005 på landstedet til svigermor i Bøfjorden Surnadal, eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lady B Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Fine dager, sammen svigermor? Tvilsomt... Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) Motoren min blir ikke varm av å ligge på tomgang (ei heller om jeg øker turtallet), er nødt til å ut å kjøre med belastning for å få varme i maskin og dertil varmtvann. Løsningen min ble å installere en Eber D5W (vannvarmer) . Ble/Blir ikke motoren varm selv om du kjører den en 1-2 timer? Har VP D6-370, vil jeg kunne forvente det samme? Takker forøvrig for gode innspill og tips! Jeg velger i første omgang å bestille meg en IsoTerm Basic 50L tank og se hvordan det fungerer. Det vil uansett hjelpe mtp på vannmengden totalt og minske problemet med kaldtvann inn i bereder når man bruker varmtvannet. Bruker denne sesongen for å se om det holder med å starte motoren ved behov eller om jeg opplever problemet beskrevet ovenfor. Redigert 22.Mai.2013 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Andresh Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Fruen måtte ta seg en dusj i pinsen. Da bestemte alle 5 båtene som lå sammen om å starte opp i 1 time for strøm og varmtvann. Legger maskinen (D4), på 1500 o/min i 1 time. Da hadde jeg varmt vann til dusj for meg og fruen og gode lunk til oppvask neste morgen ;-) Moderne beredere er ganske bra isolert og hjalp jo selvfølgelig på med 25 grader i skyggen....hehe Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Fruen måtte ta seg en dusj i pinsen. Da bestemte alle 5 båtene som lå sammen om å starte opp i 1 time for strøm og varmtvann. Legger maskinen (D4), på 1500 o/min i 1 time. Da hadde jeg varmt vann til dusj for meg og fruen og gode lunk til oppvask neste morgen ;-) Moderne beredere er ganske bra isolert og hjalp jo selvfølgelig på med 25 grader i skyggen....hehe Det høres meget bra Andresh, jeg forsøker denne varianten i første omgang! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Adriana Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Årets julegave er allerede innkjøpt, EFOY og EBER vannvarmer, gleder meg til mange fine og lange helger i uthavn uten å starte motor ! Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Årets julegave er allerede innkjøpt, EFOY og EBER vannvarmer, gleder meg til mange fine og lange helger i uthavn uten å starte motor ! Høres veldig bra ut Adriana! Kort kontrollspørsmål: Dette lander vel på 50 båtpenger ++ ? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 24.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 Vil det kunne ha effekt å "etterisolere" varmtvannsberederen? Slenge på noen runder med ekstra matter eller tilsvarende isolering? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Adriana Svart 25.Mai.2013 Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 tja, nærmere 35. Det ble den minste EFOY'n men den har gitt (omtrent ) det jeg forbruker til varme apparatet + tvkos + kjøleboks i døgnet på kalde og våte vår kvelder så langt i år, kjempefornøyd ! Nå gjenstår monteringen av vannvarmeren før høsten setter inn. Håper jeg har god tid ! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mai.2013 Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 I forrige båten vår monterte eg ein ekstra bereder, slik at vi hadde ein på 40 liter og ein på 15liter(om eg husker riktig..) Begge berederene og ein defroster gikk i paralell i kjølesløyfa til motoren, eg lagde ein slags manifoil til å styre kjølevann slik at eg kunne stenge feks bereder 1 + defroster for å få raskere oppvarming av bereder 2. Så hadde eg nødvendige krane under ein benk slik at eg raskt og enkelt stengte bereder 1 og åpnet for bereder 2 ved behov. Med slik løsning så brukte vi bereder 1 første dag og så venda eg over på bereder 2 og hadde noenlunne grei dusjtemperatur på vannet der neste dag. Bedre isolering og ettgreps kraner ville vert gode tiltak for å redusere forbruk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BingoBonzo Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Da er ny 50L IsoTemp varmtvannsbereder installert i båten. Har ikke fått tid til å teste den noe annet enn at den ikke lekker, blir spennende å se hvordan den fungerer i praksis i forhold til den gamle. Den gamle virket forøvrig ganske så løen, isolasjonen rundt tanken løsnet mens jeg demonterte den, ikke rart at den lite varmtvann. Kommer plutselig tilbake med tilbakemeldinger på den nye mtp praktisk bruk. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
grawis Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Jeg har dratt på seiltur nå, og plugga skuta i landstrøm for første gang på fem dager i går, og fortsatt varmt vann. Nå har jeg dusja på land, da, og brukt varmtvannet om bord til håndvask og oppvask, men er jammen imponert over hvor lenge varmen holder i disse store termosene... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.