Jump to content

Selsom (?) visning av Hallberg Rassy Monsun 31 ft til 198000,-


Mizar

Recommended Posts

Men uten fullverdig seiler-erfaring, selvsagt.

 

Fullt utlært seiler blir man aldri uansett, og du kan nok tilegne deg mye som snekkeseiler i en sesong. På den annen side; drømmebåter skal man ikke vente for lenge med ... kanskje en ekstra sesong med Monsun er verdt noen båt-lapper?

Link to post
Share on other sites

Kan absolutt tenkes det!

Jeg hadde egentlig plottet inn flere års venting på seilbåtplass og skulle oppgradere snekka med en liten mast og legge turer til kystnære strøk og de svenske innlandsvannveier. En del investeringer er tatt i så måte også.

Så får jeg båtplass! Disse 3,5 meters plassene blir jo raskere ledig enn andre, og så matte jeg si ja eller nei.

Så det virkelige dilemmaet er hvor stor risikoen er for at jeg skal angre på overgangen fra motor til seilfremdrift. Og deretter hvis jeg liker det så godt som jeg tror, gjenstår i grunnen bare en jordomseiling så føler jeg at det er lite jeg har ugjort her i livet. Annet enn vanlige ting selvsagt. Men dette er en drøm som bare vokser.

 

Så tanken var at jeg skulle snekkeseile, la lysten og ferdighetene vokse gradvis mot en jordomseiling. Eller i det minste en nordsjøkryssing eller fem. Jeg MÅ ikke reise jorda rundt, det har jeg faktisk gjort med fly allerede (nesten da).

 

men altså, dilemmaet mitt er at jeg plutselig fikk det travelt med å fylle seilbåtplassen med noe litt mer enn en snekkeseiler og komme i gang. Så det er helt riktig antydet, det er verdt noen båtlapper dette. Samtidig er det jo noe sykt over det å sitte med tre båter totalt, da. I et fallende båtmarked...

Kognitiv dissonans kalles det, når man føler seg litt dum uansett hvilken rekkefølge man velger å ta dette i.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det er mye bedre å leke snekke med seilbåt, enn omvendt, selv om de færreste seilbåter kan hamle opp med slike halvplaner-snekker som vel lett gjør over 20 kn. Dersom du har bestemt deg for seilbåt, vil jeg påstå snekkeseiling isolert sett bare blir et meningsløst mellomstadie du bør hoppe over. Eneste oppsiden med det er eventuelt det økonomiske, og så kan det jo være lurt å få solgt unna litt først da... 8-S

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er mye bedre å leke snekke med seilbåt, enn omvendt, selv om de færreste seilbåter kan hamle opp med slike halvplaner-snekker som vel lett gjør over 20 kn. Dersom du har bestemt deg for seilbåt, vil jeg påstå snekkeseiling isolert sett bare blir et meningsløst mellomstadie du bør hoppe over. Eneste oppsiden med det er eventuelt det økonomiske, og så kan det jo være lurt å få solgt unna litt først da... 8-S

 

Det du sier der, blir vel 2:1 i favør av snekkeseiling inntil videre. Så kan jeg finne den endelige overbevisningen om at en større investering i en Monsun blir det riktige valg, under veis. Ser ut til at jeg utsetterl avgjørelsen og bruker litt mer tid på Sagaen i år også, det er kanskje noen andre som vil synes den blir mer attraktiv på markedet med en liten mast på også. -Og jeg lager det slik at alt blir lett å demontere, inkludert rekkestøttene og pullpitten. Med et vinsjesystem for å legge ned masta for å passere under bruer også. Så har ikke vinterens kreativitet gått til spille heller, alt er ferdig tenkt når det gjelder alt dette, syrefaste rør og monterings beslag, til og med TIG-sveiseapparat.

 

-Og i løpet av sommeren eller høsten vil det kanskje komme en ny anledning til å kjøpe seg en Monsun, skulle jeg tro. Med Sagaen på salg og øynene åpne for andre ting, kan det likevel bli en grei sommer med fred i sjela i min gamle Saga, tenker jeg. Det har litt å si det og, jeg er egentlig veldig tilhenger av å unngå det intense kjøpepresset mange lider av i dagens samfunn, også. Får vel begynne med meg selv der, etter alle grubleriene rundt båtkjøpet som jeg har lansert i forumet her, i denne tråden.

 

Hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke går ut og fikser opp Sagaen med en gang, i stedet for å reise rundt og se på andre båter, så er forklaringen at jeg nå avslutter en periode med rekonvalesens, etter en liten operasjon som begrenset fysisk utfoldelse midlertidig. Heretter blir det dermed færre meldinger fra meg her på forumet en stund,

 

Jeg vil takke alle for hyggelige og intelligente svar som i perioder har grenset til personlig rådgivning. Særlig takk til Enzo og QuantumDuck for klare og ryddige tanker.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

 

Det koker vel kort og godt ned til et spørsmål om "snekking" med dårlige seilegenskaper skaper mersmak eller avsmak for seiling, vi håper det siste ikke er tilfelle :-)

 

Den sjansen får jeg vel ta.... :smiley:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Styring: om du planlegger langtur er det ikke autopilot, men vindror du vil komme til å bruke. Her er det vel vanligst og enklest med rorkult.

 

Inspeksjon/visning: hadde en lang runde med visninger før jeg kjøpte båt for 11/2 år siden. På visning hadde jeg et klart krav: å få lov å saumfare båten på egenhånd, i eget tempo. De båtene der jeg ville tilbake til etter 1 visning ( 4-5 stk) var eierne mer enn villig til dette. Båten jeg har i dag har en 3 siders liste med punkter som var verdt å notere. Og som ga kraftig utslag i pris. Det har ikke dukket opp noen overraskelser etterpå, bortsett fra undertegnedes gjentatte underestimering av eget tidsbruk...

I dagen marked ville vel de fleste selgere godta dette vil jeg tro...

 

Snekkeseiling: støttes. Alt for få seiler upretansiøst. Bare ikke prøv å krysse.... ;-D

Link to post
Share on other sites

Styring: om du planlegger langtur er det ikke autopilot, men vindror du vil komme til å bruke. Her er det vel vanligst og enklest med rorkult.

 

Inspeksjon/visning: hadde en lang runde med visninger før jeg kjøpte båt for 11/2 år siden. På visning hadde jeg et klart krav: å få lov å saumfare båten på egenhånd, i eget tempo. De båtene der jeg ville tilbake til etter 1 visning ( 4-5 stk) var eierne mer enn villig til dette. Båten jeg har i dag har en 3 siders liste med punkter som var verdt å notere. Og som ga kraftig utslag i pris. Det har ikke dukket opp noen overraskelser etterpå, bortsett fra undertegnedes gjentatte underestimering av eget tidsbruk...

I dagen marked ville vel de fleste selgere godta dette vil jeg tro...

 

Snekkeseiling: støttes. Alt for få seiler upretansiøst. Bare ikke prøv å krysse.... ;-D

 

Jeg tenkte faktisk kanskje man kan starte motoren og få 36 hester til å holde høyden mens jeg slår... for deretter å ta stillheten i bruk igjen, og en form for selvslående forseil med trinser og tau.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mitt tips : Få avklart mest mulig på telefon før du møter opp.

 

Lykke til med videre båtkjøp og en lei, men sikkert ganske nyttig erfaring!

 

Jeg løfter dette igjen.

 

Jeg leter fortsatt etter egnet objekt, og følger ditt råd om mer detaljert gjennomgang av detaljer før visning. Så gjorde jeg en ny erfaring om kjøpsprosessen som jeg vil dele med andre:

 

Vi var noenlunde enige om prisen på telefon, etter en fair og grei prutterunde uten de ekstreme endringene fra prisforlangende. Så jeg var nærmest klar til å se på skipet før inngåelse av kjøpskontrakt. Og fordi eieren på sin side var klar til å legge båten på sin sommerplass i Sverige, følte jeg behov for en rask handel. - Pga et større prosjekt med oppgradering av det elektriske anlegget i huset mitt, måtte jeg opprette midlertidig ekstralån i banken min først go sa at det tok et par dager. Men det tok lenger tid enn antatt og dette nevnte jeg for kjøperen, for å holde ham oppdatert. men elektrikerjobben kunne vente også. Så derfor ringte jeg om igjen enda en gang, og fortalte at jeg hadde omprioritert og var klar til visning og hadde penger klar til eventuelt kjøp nå likevel.

 

Men da var selgeren plutselig ikke like interessert. Han hadde ingen andre faktiske bud, i hvertfall sa han det ikke da jeg spurte om det var grunnen. Men alt ble plutselig mer vagt og unnvikende.

 

Så skjønte jeg det (AHA!) . Det er ikke bare kjøpere som skal føle seg trygg på salget ved god gjennomgang og inspeksjon av objektet. Selgeren må jo være rimelig trygg på at kjøperen er seriøs også, og mine frem og tilbake signaler vedrørende banklån, fikk han vel til å tvile på meg som seriøs kjøper.

 

En annen båtselger jeg snakket med, var finnmarking og opptatt av min respekt for havet. (I parentes: Jeg har det!) Men jeg hadde sagt at jeg skulle lære meg seiling med båten han skulle selge. Han ville da heller selge til noen andre som ikke tenkte på havseilas, selv om i hvertfall båttypen hans brukes av andre til dette.

 

Så konklusjonen -og lærdommen- blir at det er viktig å ikke være for rask på labben heller, og fremstå 100% seriøst. Ikke fleipe før du har avklart om humoren din matcher selgerens. Min egen relativt ordrike kommunikasjonsform kan nok avskrekke i så måte. Selv om jeg selv anser meg som 100% seriøs, er det jo avgjørende at selgeren også føler seg trygg på dette.

 

Edit: NB! Ikke la denne erkjennelsen føre til spekulasjoner om min seriøsitet, da. I tilfelle noen skulle bli fristet til å søle til tråden med et slikt tema....

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det er mange kulturer inne samme land og landet er langt. I tillegg alle de individuelle forskjellene.

Noen kulturer har ganske tause menn og de kan nok bli usikre ved ordflom som kan tolkes som umodenhet og manglende innsikt og deror mistanke mulige problemer etter salg grunnet feil bruk etc.

Havseilas kan være en påkjenning på båten. Kansjke vedkommende var usikker på om evt reparasjoner båten hadde gjennomgått ville tåle slik seilas? Ikke sikkert at han kommuniserte det til deg.

 

Det finnes gjennomgående ærlige selgere av båt som ikke vil at du skal kjøpe noe du angrer på og etterpå komme med regresser.

Kanskje var flere av dem før da det var selgers marked?

 

Har vært ute for noe liknende som deg. Alt var avtalt og gjennomgått grundig.

I dette tilfelle var det båtens opprinnelige eier som bare var blitt borte og båten var overtatt og grundig pusset oppav en yngre kar på den gjeldende båtplassen. For oss var det viktig at han hadde undersøkt godt nok at opprinnelg eier ikke bare var midlertidig fraværende.

Da både vi og båtplassens eier hadde undersøkt at vi ikke stod i fare for å kjøpe et tyveriobjekt så trakk selger seg plutselig.

Han hadde ingen rasjonell forklaring, Frykten for at en mulig eier ville dukke opp likevel var kanskje utslagsgivende.

Det var heldigvis bare en liten seilbåt og lav sum, men litt ergelig likevel.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...