Jump to content

Selsom (?) visning av Hallberg Rassy Monsun 31 ft til 198000,-


Mizar

Recommended Posts

Rorkult gir jo en helt annen følelse med roret, selv om den kan ta litt plass i sittebrønnen. Har ratt selv, men er mest vant med rorkult fra tidligere på seilbåter. Ved finmanøvrering i havn synes jeg rorkult er merkbart lettere å bruke, har ikke blitt helt fortrolig med rattet i lik grad som rorkult enda, selv etter et par år. En bakdel med rorkult er at det kan bli tyngre å styre, men for en båt på rett over 30 fot bør ikke det være det store problemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er oppvokst i en oksøy 32, og der ble rattet byttet ut med rorkult. Rattet var håpløst til alt annet enn kurskorrigeringer.

Manøvrering i havn? glem det.

Skal du på langtur må du vel likevel ha autopilot.

 

En rorkult kan du, hvis det settes på plass rett, bøye vekk slik at plassen kan brukes til bord når du ligger for anker.

Link to post
Share on other sites

En rorkult ville jeg foretrukket på langtur i mindre båt om jeg hadde brukt autopilot. Da kan man jo bare slå opp rorkulten så den er ute av veien

 

Da må man vel ha en annen type autopilot enn den som hektes på rorkulten?

Her røper jeg min uvitenhet - det kan kanskje monteres autopilot uten at den er koblet fast til en nedslått rorkult?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hmm, jeg har selv en Monsun og kan ikke annet enn å skryte av dens egenskaper. Min har dog nyere 28 hk motor og Monsunen bør nok ikke ha mindre motor (om du spør meg). Interiøret i min båt som er fra 1977 ser fortsett strøkent ut, typisk HR klasse.

 

Jeg har rorkult med SPX-5 Autopilot for rorkult, fungerer utmerket, men det trengs at det monteres rorføler for at den skal fungere optimalt i urolig sjø under seil.

 

Kr 185 000,- for en Monsun er uansett latterlig billig, men men....

Link to post
Share on other sites

Ikke starte motor på sommeren?

Jeg har gitt "mine" selgere beskjed om at motoren skal være kald når jeg kommer slik at jeg kan erfare en kaldstart: Bil om vinteren, ja. Selvsagt ikke båt som ligger i vinteropplag.f

Når vi da startet opp så hørtes mye av ujevn gange og problemer. Erfaringen var at mange selgere hadde andre tanker om sin motors fortreffelig enn det jeg hadde.

Etter mine begreper er motor en vesentlig komponent i en båt, også i seilbåt uten påhengsmotor. Veldig kostbart å reparere med mindre man er godt motor-kyndig.

 

Jeg hadde insistert på motor-start som det første som skulle bli etter en kvikk overfladisk kontroll av båten. Hadde da ikke hatt tålmodighet til å godsnakke med selger i 5 kvarter.

Mitt tips : Få avklart mest mulig på telefon før du møter opp.

 

Lykke til med videre båtkjøp og en lei, men sikkert ganske nyttig erfaring!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang rorkult og autopilot og sånn forøvrig. Rorkult er jo det minst avanserte systemet, minde som kan gå feil og evt enklere å reparere. Det samme gjelder autopilot for rorkult, enkel løsning og billig/enklere å fikse.

 

For langtur ville jeg tenkt KISS hele veien (keep it simple stupid).

Link to post
Share on other sites

En god liste for krav du har til båten.

 

Du vil nok ha glede av en kjøleboks som er godt isolert også.

 

Hva med rulleforseil vs stagkroker - med min enkle erfaring så langt, tilsier at plassmessig vil det være en fordel med rulle. Å stuve på 2 forseil som ikke er i bruk, tar en del plass, om en har stagkrok-opplegg. Hvordan det er på langtur har kanskje andre erfaring med, mtp å ha 3 forseil å bytte mellom, vs rulle.

 

Angående rorkult og autopilot, så har jeg det... Rorkulten strekker seg nesten frem, 20 cm mangler, til løygangen. Bygger jeg litt om på rorkultfestet for piloten, så kan jeg slå opp rorkulten og fortsatt bruke piloten. Da kortes den ned fra 110 cm til 40 cm når oppslått. Cockpiten er 230 lang, etter hva jeg forstår er en romslig cockpit til 30foter å være.

Jeg skal ike påberope meg relevant erfaring med rorkult mtp ditt kommende bruksområde. Og je har bare holdt på i ett år med det her. Men jeg tror du vil sette pris på å bikke opp rorkulten i havn. Samt manøvrering.

Jeg så en Albin Ballad i fjor, rorkult, hvor piloten var bygget inn i akterbenken. Fikk ikke sett løsningen skikkelig, men mye er mao mulig.

 

 

Jeg tror uansett hvilket merke du ser på, så er vedlikeholdet alfa omega. Er for for eksempel røstjernløsningen til HR helt tett og ufeilbarlig slik at det ikke kan lekke vann inn i laminatet ved dekket?

 

Da jeg gav første budet på min Comfort30, etter første visning, så var det med forbehold om at båten var seilklar, og at det ikke var feil og mangler av betydning, som dukket opp frem til overtakelse, bla ved landsetting som selget betalte og rengjøring og inspeksjon av skrog. Kjøper aksepterte budet og betingelsene. Deretter fikk jeg låne nøklene og gikk ombord alene. Feil ble oppdaget og jeg fikk tilbud med 10% reduksjon. Det var toppers. Jeg fant flere feile etter overtakelse, men skulle jeg fått ytterligere kompensasjon, så ville båten vært nesten gratis. Motoren min er fra 2004, 2gm20, og ca350 timer gange.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm, jeg har selv en Monsun og kan ikke annet enn å skryte av dens egenskaper. Min har dog nyere 28 hk motor og Monsunen bør nok ikke ha mindre motor (om du spør meg). Interiøret i min båt som er fra 1977 ser fortsett strøkent ut, typisk HR klasse.

 

Jeg har rorkult med SPX-5 Autopilot for rorkult, fungerer utmerket, men det trengs at det monteres rorføler for at den skal fungere optimalt i urolig sjø under seil.

 

Kr 185 000,- for en Monsun er uansett latterlig billig, men men....

Ja, det kan hende det. Visningen skulle jo avklare om jeg ville betale mer, særlig med tanke på kostnader for oppgraderig/fornying av seil og rigg.

 

Men ut fra tilstanden til seilene, uklarhetene om riggens tilstand (ikke sjekket av fagmann på 12 år) og en motor man ikke fikk starte opp, tror jeg faktisk den andre Monsunen som ligger på Finn til 245000 er et bedre kjøp.- Beregnet krone for krone og etter at alt er fikset til samme kvalitet på den jeg faktisk så på. Så 185 000 er nok ikke helt sinnsykt å tenke på for en slik Monsun jeg så på, i hvertfall inntil man har fått harde fakta på bordet.

 

Jeg har VELDIG sans for Monsunen som båttype fremdeles, til tross for denne litt ekle opplevelsen på en enkelt befaring. Eneste båttypen som fremstår mer attraktiv for meg, er HR Rasmus 35ft. ketch, men den er klart utenfor min rekkevidde hvis jeg skal handel langturbåten nå. Så er det er en vurdering i tenkeboksen, om jeg skal betale 100 000 ekstra for trefinishen inni og fräsche teakbenker i cockpit etc, eller om jeg får en annen båt med likeverdig bruksverdi og komfort, til en rimeligere penge. Eventuell prisforskjell på -si 100 000 - kan jeg jo heller bruke på kartdata, navtex, SSB stasjon, nødutstyr og en fiffig radar med kollisjonsalarm, for eksempel.

 

Ikke starte motor på sommeren?

Jeg har gitt "mine" selgere beskjed om at motoren skal være kald når jeg kommer slik at jeg kan erfare en kaldstart: Bil om vinteren, ja. Selvsagt ikke båt som ligger i vinteropplag.f

Når vi da startet opp så hørtes mye av ujevn gange og problemer. Erfaringen var at mange selgere hadde andre tanker om sin motors fortreffelig enn det jeg hadde.

Etter mine begreper er motor en vesentlig komponent i en båt, også i seilbåt uten påhengsmotor. Veldig kostbart å reparere med mindre man er godt motor-kyndig.

 

Jeg hadde insistert på motor-start som det første som skulle bli etter en kvikk overfladisk kontroll av båten. Hadde da ikke hatt tålmodighet til å godsnakke med selger i 5 kvarter.

Mitt tips : Få avklart mest mulig på telefon før du møter opp.

 

Lykke til med videre båtkjøp og en lei, men sikkert ganske nyttig erfaring!

Godt sagt. Det var nettopp det jeg ønsket: Høre hvordan motoren går når den starter kald, se på eksosen og lytte til hvordna motoren låter mens den går seg varm.

 

Befaringesopplevelsen var tross alt en nyttig erfaring på mer enn en måte. Det beste som kom ut av dette, er vel egentlig at det fikk meg til å starte denne lærerike og interessante tråden!

 

Autopilot rett på rorakselen ja. Da fungerer det skikkelig

 

- Jeg tenker også at det er viktig å kunne koble ut autopiloten raskt hvis den svikter eller styrer feil (jeg vet at det som regel skyldes feil valg av kartdatum og slikt, men likevel. En pilot som plutselig sender deg "rett vest" må vel kobles ut raskt). På Raymarins nyeste SPX rattpilot (som jeg har på "bakrommet" her hos meg) er det en hendel som er rask å løse ut. Og tilsvarende er vel rorkultpilot enkel å koble fra, fordi den er så lett tilgjengelig. Men med styringen direkte på rorakslingen, må man vel først åpne en luke for å koble den fra rorakslingen kanskje?

 

Ang rorkult og autopilot og sånn forøvrig. Rorkult er jo det minst avanserte systemet, minde som kan gå feil og evt enklere å reparere. Det samme gjelder autopilot for rorkult, enkel løsning og billig/enklere å fikse.

 

For langtur ville jeg tenkt KISS hele veien (keep it simple stupid).

 

KISS prinsippet har forrang på de fleste avgjørelser når jeg planlegger dette her, ja! Joshua Slocum er et forbilde der (ikke helt bokstavelig da, vi har bedre teknologi enn på 1800-tallet). Hans viktigste ressurs ombord var potetkjeller og vedovn, i en båt som knapt kunne krysse mot vinden.

 

Det største dilemmaet er visst om jeg skal spandere 100000 ekstra på en Monsun, eller legge pengene i noe som er mer komplett for langtur til samme totalpris. Det er jo mye man kan få med for de ekstra 100k, som er matnyttig utrustning hvis man finner en billigere, men god båt. Og det er ingen ute på havet jeg kan invitere om bord for å vise frem det flotte interiøret på Monsunen. (jadda, det er flere grunner til at Monsunen er attraktiv enn det) :wink: -

 

I mitt tilfelle må jeg prioritere hardt økonomisk nå hvis jeg skal komme meg av gårde snart, eller kalkulere inn høyere båtpris og sette avreisedatoen om ett par år. -En ting har jeg skjønt i hvertfall. Det vanskeligste med å dra på jordomseiling er å legge fra land selv om man ikke er helt 100% klar til å dra. De som har dratt, forteller at de bare var nærmere 95% klar, da de dro... Og den mest utfordrinde strekningen mentalt, er visst den første meteren man tilbakelegger fra avreisekaien.

 

Men: Jeg føler at det nærmer seg. Det skal bli spennende å se på en Marieholm 32 i pinsehelgen, hvis bare denne selger nå tar kontakt etter min henvendelse.

 

Noen som har mer å si om Marieholm 32 som langturbåt?

:smiley:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Men med styringen direkte på rorakslingen, må man vel først åpne en luke for å koble den fra rorakslingen kanskje?

Nope.

Med pilot rett på akslingen så trykker du bare på standbyknapp på kontrollpanelet. Trenger ikke lefle med staandbyknapp på panel og i tillegg å vippe av kultpilot eller svitsje over den der hendelen på rattpilot

Link to post
Share on other sites

Jeg tror uansett hvilket merke du ser på, så er vedlikeholdet alfa omega. Er for for eksempel røstjernløsningen til HR helt tett og ufeilbarlig slik at det ikke kan lekke vann inn i laminatet ved dekket?

 

Da jeg gav første budet på min Comfort30, etter første visning, så var det med forbehold om at båten var seilklar, og at det ikke var feil og mangler av betydning, som dukket opp frem til overtakelse, bla ved landsetting som selget betalte og rengjøring og inspeksjon av skrog. Kjøper aksepterte budet og betingelsene. Deretter fikk jeg låne nøklene og gikk ombord alene. Feil ble oppdaget og jeg fikk tilbud med 10% reduksjon. Det var toppers. Jeg fant flere feile etter overtakelse, men skulle jeg fått ytterligere kompensasjon, så ville båten vært nesten gratis. Motoren min er fra 2004, 2gm20, og ca350 timer gange.

Røstjernene ser jeg alltid på. Takk til deg og din prosjekt-tråd for det! I denne Monsunen ble jeg ganske enkelt imponert over løsningen. Skroget er antagelig så sterkt bygget, at det ikke var nødvendig å føre kreftene videre nedover i skrogsidene. Det var bare en innplastet plate på undersiden som fordelte kreftene der. Jeg så ikke (og kjente ikke med fingrene) noe som var installert for å føre strekk-kraften videre ned langs skutesiden i hvertfall, så jeg antar at dette var sterkt nok i seg selv, med den byggkvaliteten vi her snakker om. Andre vet kanskje mer. Selgeren av båten spurte "hva er det for noe?" da jeg spurte etter røstjern på Monsunen jeg kikket på. Dette var noe av det jeg brukte de 5 kvarterene på å undersøke.

 

Ellers tror jeg du har gjort et knall-kjøp med den Comforten din! Og så nyy motor, da gitt! :thumbsup:

 

Nope.

Med pilot rett på akslingen så trykker du bare på standbyknapp på kontrollpanelet. Trenger ikke lefle med staandbyknapp på panel og i tillegg å vippe av kultpilot eller svitsje over den der hendelen på rattpilot

-Og da antar jeg at hvis strømmen går, vil den koble seg ut automatisk? Eller vil den låse seg på den rorposisjonen man hadde da strømmen gikk?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Om jeg gjorde et godt kjøpt, det vet jeg sannelig ikke. Sannsynligvis gjorde jeg det. For jeg har vært ombord i så få båter at jeg ikke har noen reelle referanser å sammenligne med, bortsett ifra to båter i sammenlignbare størrelse og plastskrog, men med overpriset ræva tilstand samt en deilig BB35 mahogny båt. mahognybåten kaster jeg våte blikk ned på hver dag jeg kjører til jobb, der den ligger ensom, ubrukt og forlatt.

Forleden ettermiddag kom jeg ned i båten, utpeisa, sliten, trett, lei. La meg på cockpitbenken, under kalesjen, sov i en time, våknet som et nytt menneske og tenkte at den timen med søvn var verdt alene hver en tusenlapp jeg betalte for båten, pluss alt arbeidet som er lagt ned.

Jeg har en båt, den er betalt og jeg nyter all tid ombord. Sitter her i salongen nå, solbrent i nakken og armene. Var ute og seilet med foreldre og storebror i dag. Nye erfaringer mtp seilteknisk, trimming mm. Så i kveld blir det å på nytt se på de 30 år gamle svenske seiltrimfilmene jeg har linket til i tråden min. Tror jeg har sett dem 5 ganger nå. Alt er selvlært...

 

Ble litt OT nå, men det tåler du nok.

 

Jeg tenker som så, at jo mere faktisk kunnskap en selger kan dele om båten, jo bedre vedlikehold er gjort. Den som har lite å si, har ikke gjort stort.

 

 

 

Ahhh deilig værmeldingen sier 7 ms fra nordøst og sol. Finfin vindretning på fjorden. Forseilet ligger klart, ferdig kroket, på fordekket.

Blir dere to personer på langturen?

 

Hundre tusen fra eller til i prisen, utgjør vel budsjettet for en tur?

 

- en ting setter jeg høyt ved båten min, og det er motoren. Jeg tenker som så, alt annet skal jeg kunne fikse, bygge, ordne, reparer selv. Motor kan jeg ikke bygge selv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Med rorkult har du mulighet for å lage en kjapp nødløsning vha tau for å holde styringa. Du kan også kjapt legge opp tau og blokker for å kunne styre fra lengre frem i cockpit eller stående i nedgangen.

Poenget mitt er bare at jeg tror nødløsninger og mikkemekkordninger kanskje er lettere å få til når en har rorkult?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har sett på Monsun nr. 2 i dag. Der oppdaget jeg at man må ta et steg opp på sidebenken for å gå forbi roret når man skal fremover. Ikke noe stort problem, men ingen pluss i margen for rattstyring kontra rorkult. Fordelen med pidestall rett foran seg er imidlertid et lite pluss kanskje.

 

Forøvrig en helt annen visning enn den jeg beskrev i første melding! Hyggelig og kunnskapsrik eier, og en bedre båt totalt sett enn den første. Men ingen tenning på at jeg "mååå" ha en Monsun der heller, prisen tatt i betraktning.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

:) Hmmm.

 

I sagaen min kan jeg sitte under hardtoppen. Hmmm. ser jeg her et argument for at jeg likevel skal ta ett år til med snekka og sette på den korte 6,5 m masta jeg egentlig har liggende tro... Snekkeseiler ett år til - eller Monsun nå? That's the question.

 

Som kjøps-strategi er jeg faktisk veldig (nei... bare litt) fristet til å sette i stand snekka som opprinnelig planlagt og rigge den til med seil for i sommer, for å begynne seiling i det små - med en myk start. Så kan jeg vurdere båtkjøp til høstpris i stedet ... Hmmmmm.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hvis du med "sette i stand" mener reparere, så høres det ut som godt valg å ordne det man har før man kjøper noe nytt - uansett.

 

Er glad for rorkult på min seilbåt. Autopilot ved seiling på kryss og litt bølger er ikke godt nok egnet, den korrigerer ikke raskt nok.

Følsomheten rorkulten i hånden gir mye bedre fart. Trenger ikke se på windex eller seil, men kjenner hva som er passe for å ikke tape fart og høyde i vinden.

Bruker autopilot ved heising av seil og ved motorgange.

 

Ville brukt sommeren til å se på flere seilbåter i havner etc, mange som gjerne inviterer om bord!

Fort gjort å bli invitert med på prøveseiling også!

Link to post
Share on other sites

Legg inn bud på begge (ikke samtidig, tenk om du får tilslag på begge :-) - som du synes er rimelig - og se hva som skjer. Kanskje må det ligge og modne hos selger til over sommer'n. Det er ikke selgers marked, og jeg tror ingen av disse får solgt til prisforlangende. Og om det ikke blir noe salg så snekkeseiler du en sesong til.

Link to post
Share on other sites

Kan du sitte under sprayhooden og styre når du har ratt? - og det bøtter ned med regn fra oven? :)

Ved nærmere ettertanke - SPX5 rattpiloten har jeg liggende klar (helt brand new, "ny" type) og den kan man jo ha fjernstyring til. Sitte og vri litt på et lite ratt mes det store lystrer bak deg. Jeg tror den er sterk nok for rattet på f.eks. Monsun.

 

Ville brukt sommeren til å se på flere seilbåter i havner etc, mange som gjerne inviterer om bord!

Fort gjort å bli invitert med på prøveseiling også!

Ja det mest fornuftige er å ta litt "krabbing" før jeg skal "gå". Og det avgjørende moment for at jeg ikke skal handle raskt, er mitt markedssyn: Jeg er ganske overbevist om at jeg sparer noen titusener på å beholde Sagaen inntil ett år til. Minuset er at jeg mister noe øvelse med egen seilbåt (der jeg også for mitt indre øye ser en Monsun ligge og pryde båtplassen min). Men Sagaen er fin den også, så bruksverdien er helt grei den egentlig! Den må imidlertid shines noe mer grundig før salg. Jeg har f.eks. revet ut noe løs innerkledning, som jeg fint klarer meg uten selv. Men det er ikke noe å vise frem ved et salg.

 

Kanskje også budsjettet kan strekkes med enda et års venting?

 

Ja helt sikkert. Og å gjøre sine valg på et egnet tidspunkt er også viktig. Friheten til å velge kan være verdt en utsettelse inntil man føler seg mer 100% sikker på at det er magefølelsen og hjernen som samarbeider godt.

 

Legg inn bud på begge (ikke samtidig, tenk om du får tilslag på begge :-) - som du synes er rimelig - og se hva som skjer. Kanskje må det ligge og modne hos selger til over sommer'n. Det er ikke selgers marked, og jeg tror ingen av disse får solgt til prisforlangende. Og om det ikke blir noe salg så snekkeseiler du en sesong til.

 

Ja, regner man det valget om i kroner, skal vi ikke utelukke at sommerens snekkeseiling i såfall er godt betalt! Men uten fullverdig seiler-erfaring, selvsagt. Bare en annen type kos, en litt annen målestokk, liksom.

 

(SUKK. Ambivalens er ikke ukjent for min del, men også det verste jeg vet med meg selv)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...