Jump to content

Selsom (?) visning av Hallberg Rassy Monsun 31 ft til 198000,-


Mizar

Recommended Posts

Jeg har tenkt at HR Monsun kunne være en fin langturbåt, og kontaktet selgeren av denne. Han forklarte at han hadde satt prisen lavt for å få et raskt og greitt salg. For min del har jeg tenkt at jeg kunne greidd meg med tilsvarende båtegenskaper og ikke minst alder, for rundt 100 000. F.eks. Oksø 32, Bostrøm 31 el.l. Men kanskje jeg skulle strekke meg litt, legge på 100 000 og få en Rassy?

 

Det er to ting som bør være i orden (minstekrav) og det er motor, rigg og seil. Resten kan man ta tak i etter hvert, uansett båtmerke. Så jeg kontaktet selgeren, men det ga lite svar på mine spørsmål og etter hvert avlyste jeg avtale om visning. Selgeren ringte meg opp igjen og da var han mer pratsom. Motoren var nyoverhalt. Jeg fikk navnet på motormekanikeren og han kunne bekrefte at han hadde overhalt motoren. Så da sendte jeg en SMS om at jeg så an en pris på 185 000, og +- på dette etter hva visning av båten skulle frembringe, særlig vedr. seilene.

 

Visningen foregikk omtrent slik: Jeg begynte med å foreslå at vi fikk starte opp motoren først, så jeg fikk høre hvordan den gikk. -Men NEI. Selgeren ville ikke ta visningen i den rekkefølgen. Jeg fikk fremvist en rekke eldre instrumenter, men det var ingen vilje til å koble dem til slik at jeg kunne se at de virket. Forseilet hadde en stor oljeflekk, men eieren ble vag om hva slags olje dette var, helt til jeg tok på dem og konstaterte at det lignet fett (grease). Vannfast grease? Intet svar. Riggen hadde han ingen ting å si om, den haddde bare stått der liksom, i hele hans eiertid. Og andre detaljer? Da ble jeg stort sett henvist til å se selv på hjemmesiden til Hallberg-Rassy. Eieren visst tilsynelatende svært lite om sin egen båt. Tankstørrelse på vann og diesel? Timetall på motoren? Osv. osv.

 

Etter fem kvarter på denne måten tenkte jeg at motoren fikk avgjøre om jeg gadd dette noe mer. Men plutselig sier selgeren: "Nå må vi avslutte, jeg har et tidsskjema å holde"

 

-Jammen du får i hvertfall starte motoren før jeg drar herfra, sier jeg. - NEI sa "selgeren". --- HVA? skal du ikke vise meg at motoren går altså??! Selger: "Nå har vi holdt på så lenge at det kommer en annen kjøper som jeg er mer interessert i å snakke med enn deg.

 

Huh?

 

På vei bort fra båten møter jeg den andre kjøperen og vi håndhilser hyggelig. Jeg har sett ham før, men er usikker på hvor. Og båtselgeren strekker faktisk også fram hånden og sier veeeldig hyggelig til meg: "-Og vi kommer nok til å snakke mere sammen!"

 

Ååå? Vi visste begge at det ikke var sant. Ingen handel mellom oss etter denne visningen.

På veien hjem undret jeg meg veldig over selgerens likegyldige og tilsynelatende kunnskapsløse omtale av sin egen båt.

 

Så skjønte jeg det:

 

Det er ikke så viktig om båten faktisk er attraktiv, eller om det faktisk står flere enn en betalingsvillige kjøpere i kø.

Det viktige er at det ser slik ut. -Og at minst en av kjøperne tror at det faktisk er slik.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Han kommer til å bruke deg som brekkstang med fiktive bud for å presse prisen opp. Gi ett inntrykk av at dere er flere interessenter. Du kan sannsynligvis mere og er mer nøyaktig enn den andre kjøperen, som kanskje er helt fersk og har hørt at HR er et bra merke.

 

Eller at han ikke vil selge, men kona hans vil.

Link to post
Share on other sites

Off makan.. Uansett om alle forhold såg flott ut ombord eller ikkje, så ville eg skygget banen vist ikkje magefølelsen er riktig vedr selger.

Trur nesten eg hadde gitt den andre kjøperen beskjed om at du feks ble nekta prøvestart...

 

Eg kjørte ein gang for å sjå på ein bil, og møttes ved ein parkeringsplass. Selgeren virka ok. Så etter 15 min skulle vi sette vi oss i bilen så eg skulle få prøvekjøre, då kom det ein anna fyr. Selger gikk ut, og de hilste, og så satte han "nye" seg bak. Eg trudde først det var ein bekjent. Så viste det seg at det var ein anna intressert som selger hadde avtalt visning med samtidig. Eg fikk kjøre "ned veien" og hen andre fikk kjøre "opp igjenn" ...

Når vi kom tilbake fikk vi beskjed om å by. Eg likte ikkje slik press.

Når eg selger, så setter eg alltid av grei tid slik at kjøper kan føle seg trygg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Å forkaste et god kjøp på grunn av dårig selger er ikke bestandig så lurt, men at viktige momenter som motor ikke skal testes/gjennomgåes og uvitenhet om egen båt er grunn til å avlyse enhver ide om kjøp... Etter beskrivelsen virker det ikke som han er så veldig villig til salg, stol på magefølelsen og la noen andre kjøpe fellen/gullet. Dette er mine tanker etter din beskrivelse...

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Det høres da virkelig ut som om vedkommende ikke er interessert i å selge, og selv om han ønsket å bruke deg som "brekkstang", for å sitere Euraka, så er det vel vanlig høflighet at man oppfører seg hyggelig og imøtekommende når man skal selge noe, og det kunne vel hende du til og med hadde lagt inn et godt bud.

 

Nå regner jeg med at dette var nå, og at båten lå på vannet, jeg har selv hatt kjøpere som ønsker å starte en vinterkonservert motor i 20 blå, noe som selvfølgelig er helt uinteressant, og jeg må innrømme og også ha hatt kjøpere på besøk hvor man umiddelbart får en særdeles dårlig magefølelse, og da er det av erfaring bare å si nei takk, enten det er kjøpere eller selgere man har med å gjøre.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så på bildene i annonsen og båten var ikke akkurat noen pryd for øyet, eller ryddet før bildene skulle tas for den del. Det ligger en annen 31 Monsun til 50K mer som ser ut som et mye bedre kjøp enn den du så på, uavhengig av selgers rare opptreden.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Han kommer til å bruke deg som brekkstang med fiktive bud for å presse prisen opp. Gi ett inntrykk av at dere er flere interessenter. Du kan sannsynligvis mere og er mer nøyaktig enn den andre kjøperen, som kanskje er helt fersk og har hørt at HR er et bra merke.

 

Eller at han ikke vil selge, men kona hans vil.

 

Dette er inner-tier, Eureka! Spot-on med dine antagelser. Forvrig fikk jeg en sterk følelse av at han hadde en nyinnkjøpt båt i nærheten, kona forsvant og kom tilbake mens vi så på båten, og var veldig ivrig på at han skulle selge denne nå, tror jeg. Og at HR har imponerende treverk kvalitet er jeg også enig i. Men det som trekker ned, er at selv om finishen holder seg utrolig bra (hva i all verden har de gjort for å få det til?), så mørkner det veldig med årene og å gå ned i en Monsun i dag, er som å gå ned i en mørk kjeller. Ingen ting som litt lys maling ikke kan fikse, men da forsvinner prisargumentet om at det er så lekkert trearbeid, synes jeg.

 

Off makan.. Uansett om alle forhold såg flott ut ombord eller ikkje, så ville eg skygget banen vist ikkje magefølelsen er riktig vedr selger.

Trur nesten eg hadde gitt den andre kjøperen beskjed om at du feks ble nekta prøvestart...

kanskje han leser dette.... :giggle: Håper nesten det av ren sympati hvis selgeren skulle bruke meg som "budgissel", og da jeg ikke vet hvordan jeg skal kontakte den andre kjøperen.

 

 

Dette er fine folk! -Morsomt for meg å lese at han begynte med seilbåt som 58-åring. Jeg er 60 og begynner nå. Oppmuntrende lesning altså!

 

Så på bildene i annonsen og båten var ikke akkurat noen pryd for øyet, eller ryddet før bildene skulle tas for den del. Det ligger en annen 31 Monsun til 50K mer som ser ut som et mye bedre kjøp enn den du så på, uavhengig av selgers rare opptreden.

 

Ja, jeg har sett den og snakket med eieren. Milevis bedre enn den omtalte, synd jeg må godsnakke med banken hvis jeg skal ha den! Da velger jeg heller å søke et rimeligere valg med omtrent samme bruksegenskapene. Evt. gå litt ned i størrelse også. Men da blir langtur-drømmen litt mer risky igjen. Alt er et kompromiss selvsagt, og en Monsun hadde ikke vært dumt nei! Men den jeg så på, ville jeg ikke hatt for 150 000 en gang! Da heller denne kanskje?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41163512

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Tja ...

 

Hvis du mener den monsun'en kunne vært aktuell ville jeg gjort et nytt forsøk på inspeksjon og kanskje hatt med meg en ekstra "inspektør".

Motoren skal være overhalt, men hva gikk overhalingen ut på? Er motoren like gammel som båten? Hva slags kjøling er det på motoren?

Link to post
Share on other sites

Tja ...

 

Hvis du mener den monsun'en kunne vært aktuell ville jeg gjort et nytt forsøk på inspeksjon og kanskje hatt med meg en ekstra "inspektør".

Motoren skal være overhalt, men hva gikk overhalingen ut på? Er motoren like gammel som båten? Hva slags kjøling er det på motoren?

 

Det er originalmotor ombygd til ferskvannskjøling, dette er så renovert i nyere tid pga varmgang og ufullstendig rensing av kjølekanaler da den ble ombygd. Denne Monsunen er i prinsippet stort sett utstyrt som ved levering originalt, med den opprinnelige rullebommen, som også visstnok kan debatteres hvor god løsning det er. Selv om jeg ikke har peiling på seiling selv enda, sier det jeg har lest meg til at jeg ikke vil ha den rullebommen.

 

Og nesten ubrukt, kun seilt 50nm i året i følge avisen.

Ja, den Arconaen er fin. Hvis vi sammenligner med den andre, oppgraderte Monsunen som ligger på Finn, så ligger de to på omtrent samme pris og kvalitet på motor, seil og rigg. Med pluss i margen for Arconaen. Kanskje et bud på 200k vil bli godt mottatt av en av disse selgerne. For alt vi vet nå,er det kanskje få vårkjøpere (min opplevelse som innleder denne tråden kan tyde på det) og maiværet har vel ikke akkurat oppmuntret flere til vårkjøp. Føler meg nesten litt ille til mote hvis jeg skal by 200k til de hyggelige, men aldrende seilentusiastene, som har satt ned prisen på denne fine båten en gang allerede. Jeg blir litt myk av slikt. På den annen side kan det jo også hende at de blir hoppende glade for å få et bud.

 

Men hvis vi kan la denne tråden gli over i en diskusjon om gode langturbåter under 200k, vil jeg gjerne høre hva særlig du Enzo, mener, siden du "seiler i varmt vann" allerede - og er du i Karibia fremdeles, forresten? (Andre må gjerne også kommentere mer, selvsagt!)

 

Mine kriterier til valg av båtmodell (egentlig skrogtype) er kort fortalt

 

Langkjølt.

Helst rattstyrt og rattpilot, konsoll med nav.-instrumenter rett foran rormann (jeg er nærsynt, enøyd og bruker briller)

Tung, slank båt fra 280 cm til 320 cm bred, "sigarlengde" rundt 10m, maks 12m (minimum 8m, hvis andre fordeler -mot formodning -oppveier ulempen med så kort skrog)

Mest mulig seilkontroll fra styreposisjon (for soloseilas kan bli nødvendig i perioder)

Ror med skeg, balansert og IKKE spaderor

Godt beskyttet fast propell på aksling (jeg tar en halv knops fartstap på strak arm)

Kjølvekt minst 40%

Bestikk/kartbord

Bysse med gasskomfyr

Gjerne akterkabin,

Ikke for stor cockpit med god drenering

supersolid, overdimensjonerte riggvaiere

Masthead eller gjerne også ketch

Alt vesentlig for sikkerheten skal virke også uten strøm

Jeg skal ikke spørre om det er "noe jeg ikke har tenkt på", men nevner at sentercockpit er prioritert ned i utgangspunktet av budsjetthensyn.

Detaljer om instrumenter, ankerutrustning, drivanker, vindror etc. kan vi vel også la ligge, dette regner jeg som en ganske selvfølgelig tilleggsinvestering som kommer på toppen av båtkjøpet.

 

Hva med forskjellen mellom rattstyring og rorkult?

Mine krav til retningstabilitet/langkjølt som åpenbart reduserer utvalget: Bør jeg la fordelen med større utvalg av båter med finnekjøl overstyre dette ?

Hero 101 er i såfall et alternativ, men den har både spaderor og stikker dypere enn jeg liker. Har satt en grense på 160 cm dybde +/-.

 

Og til slutt, villle denne her være stor nok i verste fall kanskje, hvis jeg skal kompromisse på "sigarlengde"?

 

Dette skjønte nok selgeren gjennom de fem kvarterene dere forhandlet.

 

Har en sterk mistanke om at denne saken er langt mer nyansert enn den fremstilles..

 

Der kom den. Du måtte si det, ikke sant? Jeg var usedvanlig hyggelig og interessert i båten hans, høflig og grei. Så det er sagt. Men om han likte meg eller ikke, vet jeg jo ikke. Kanskje han oppfattet meg som en dust som var lett å manipulere.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Blir ikke selger helt eneansvarlig for evt. trøbbel med denne motoren dersom kjøper ikke har fått mulighet til å undersøke om den starter (det er jo den enkleste delen av å sjekke motoren, så jeg antar det ikke var noen mulighet tilå undersøke noe annet heller ...)

Link to post
Share on other sites

Blir ikke selger helt eneansvarlig for evt. trøbbel med denne motoren dersom kjøper ikke har fått mulighet til å undersøke om den starter (det er jo den enkleste delen av å sjekke motoren, så jeg antar det ikke var noen mulighet tilå undersøke noe annet heller ...)

 

Dette treffer blink på en tanke jeg også hadde i ettertid:

 

Det kan i noen tilfeller være en strategi for selgere å vise fram ting, men si minst mulig om det. Da har han presentert gjenstanden "som den er" og i prinsippet (juridisk) overlatt all undersøkelse til kjøperen. Dermed antar jeg at selgerens opplysningsplikt er redusert (han har jo vist frem varen), og kjøpers undersøkelsesplikt er skjerpet. Objektet (bil, båt hva som helst) er vist fram. Så har kjøperen en selvstendig plikt å foreta egne undersøkelser. Hvis han handler i blinde, kan han ikke kommer etterpå og klage på at han ble "lurt" av selgeren. Da vil denne bare kunne si: "Jeg viste fram gjenstanden, jeg, og kjøperen hadde full anledning til å foreta sine egne undersøkelser. Deretter kjøpte han varen som forevist."

 

Det er jo en helt spekulativ tanke, men jeg har på følelsen at kanskje selgeren la opp til en slik situasjon med sin påfallende tilbakeholdenhet med å gi opplysninger. Enten spilte han uvitende, eller så var han faktisk det. Jeg tror jeg holder fast på begrepet i overskriften av denne tråden:

 

"Selsom" visning av båt til salgs. Og vi vekslet ikke et ord om pris i hele seansen. Det var en reinspikket befaring som forløp i en hyggelig tone. Det var ikke forhandlinger om prisen i fem kvarter, som noen andre her synes å tro.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Ja propell, jeg følte virkelig jeg måtte si det :yesnod:

 

Du har kanskje problemer med det?

 

Jeg fatter ikke hvorfor dere skulle forhandle videre, eller du skulle inspisere

mer ettersom du allerede hadde bestemt deg for å prute ytterligere 25% på

en pris han allerede hadde satt lavt for å få et kjapt salg? Dette var nok uaktuellt

for selger å imøtekomme deg på.. Dere kom ikke i mål med forhandlingene,

og det har neppe noe med trynefaktor og gjøre.

 

At du misliker meg også nå siden jeg påpeker dette, lever jeg godt med :smiley:

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle jeg handlet båt til å seile enkelt alene og langt så ville jeg sett etter en marieholm 32. Eller en allegro 33 om du vil ha lang kjøl men de er kanskje noe mer kostbare.

Monsun er jo også et greit alternativ.

 

Rattstyring ville jeg ikke nødvendigvis prioritert i denne båtstørrelsen.

Link to post
Share on other sites

Ja propell, jeg følte virkelig jeg måtte si det :yesnod:

 

Du har kanskje problemer med det?

 

Jeg fatter ikke hvorfor dere skulle forhandle videre, eller du skulle inspisere

mer ettersom du allerede hadde bestemt deg for å prute ytterligere 25% på

en pris han allerede hadde satt lavt for å få et kjapt salg? Dette var nok uaktuellt

for selger å imøtekomme deg på.. Dere kom ikke i mål med forhandlingene,

og det har neppe noe med trynefaktor og gjøre.

 

At du misliker meg også nå siden jeg påpeker dette, lever jeg godt med :smiley:

 

Jeg gidder egentlig ikke, men jeg skal gi deg litt oppmerksomhet:

 

Vi forhandlet ikke. Han ringte og inviterte meg på visning, etter at jeg hadde antydet en pris på 185 000 +- alt etter hva visningen vill frembringe vedrørende kvaliteten på seilene. Det fikk han på SMS før han inviterte meg. Det kunne gå begge veier. HAN ringt meg med den prisen i hodet.

 

Så møttes vi.

Vi forhandlet ikke. Pris ble ikke nevnt med et ord, under hele den selsomme befaringen.

 

Og ... gidder jeg virkelig dette (?) .... jeg aner ingen ting om hva eller hvem du er og om jeg liker deg eller ikke, det er umulig for meg å vurdere. Litt medlidenhet har jeg vel kanskje, men det er alt.

 

ÅÅÅååh så kjedelig det er å bruke tid på slikt som dette. Men du er vel ikke gamle karen kanskje. Du blir sikkert voksen en gang du også, skal du se.

 

Skulle jeg handlet båt til å seile enkelt alene og langt så ville jeg sett etter en marieholm 32. Eller en allegro 33 om du vil ha lang kjøl men de er kanskje noe mer kostbare.

Monsun er jo også et greit alternativ.

 

Rattstyring ville jeg ikke nødvendigvis prioritert i denne båtstørrelsen.

Takk for dine synspunkt! Det høres fornuftig ut. Jeg vet litt om Marieholm fra før, men har ikke gått i detaljer på den. Skal ta det med meg videre.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Erd et ikke enklere med autopilot hvis du har rorkult kontra ratt?

 

Jeg innbiller meg at rorkulten tar opp irriterende mye plass i sittebrønnen når man skal seiler langt og må ha den utslått bare for å huke på autopiloten.. Når man ligger stille derimot, kan man løfte rorkulten rett opp og bli helt kvitt den. Da blir kanskje et stort ratt litt mer i veien, som ved sosiale sammenkomster.med besøk ombord, kanskje? Men autopilot fungerer vel like bra uansett, bare den er sterk nok til å styre.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...