gregor Startet 20.Mai.2013 Del på Facebook Startet 20.Mai.2013 Hei, Jeg skal kjøpe meg en seilbåt for å bo i så jeg er ute etter en relativt stor en. Mye mulig at jeg også kaster loss om et parr år og drar på en jordomseiling :) 400 000 er nok absolutt maks av det jeg vil kjøpe for, men egentlig kunne jeg kansje tenkt meg å kjøpe noe billigere og heller bruke endel tid på å pusse opp og fikse på den. Siden jeg har planer om å bo i den må det være en som jeg kan ta utvendig først neste sommer og heller bruker denne sommern og litt av vintern til å pusse opp invendig og det jeg kommer til mens den ligger ute. Siden det er kjøpers marked og jeg har relativt god tid så kommer jeg til å være tolmodig med å finne meg rett båt til rett pris. Hva tror dere om disse og hva er en fair pris ut i fra det man ser på bildene og annonsene? Hva bør sjekkes spesielt ved disse to? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41417021 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41722204 Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 (redigert) Å kjøpe seg båt til å bo i er alltid spennende Begge båtene så forsåvidt interessante ut med tanke på boformål. Men må si at jeg ut fra bildene og utstyrslistene heller mest mot Jeannauen. Både på grunn av størrelse (lang båt gir bedre bredde) og på grunn av at den så generelt bedre vedlikeholdt ut ut fra bildene. Colvicen har et mer tradisjonelt skrog med tanke på bruk i bølger og baugpropell er også pluss her. Glembringen med varmesløyfe er et veldig stort pluss med tanke på bokomfort vinterstid. Ser Jeannauen har en Dickinson parafinovn. Mulig det er mulig å få den til å fungere på diesel for bedre økonomi? Et veldig pluss i Jeannauen er vaskemaskin. Hvis denne fungerer er du selvhjulpen og slipper lukte gammel septik/diesel over alt du ferdes. Colvicen er isolert. Hvor godt er den isolert? Hvis arbeidet er utført bra er det absolutt et pluss. Hindrer kondens og varmetap. Da jeg selv kjøpte båt til å bo i for et par år siden satte jeg opp følgende kriterier som jeg valgte å legge vekt på: - Plass. Ville ikke trives med å bøye nakken overalt. Pluss det er en fordel å ha plass nok til å kunne lagre diverse. - Dusjmuligheter. Da med tanke på det daglige vedlikehold En fordel om hele badet/dusjnisjen er i plast, da tre vil trekke vann og bli stygt etter hvert. - Varmeløsning. Selv har jeg Glembring 4kw dieselovn. Ville ha noe enkelt og greit, strømsnill og med minimalt med vedlikehold. Wallas, Eberspacher og andre må følges mer med enn en pottebrenner. Og i tillegg hører man sjeldnere om folk med problemer med pottebrenneren sin enn med dieselvarmeren (elektronikk er fine greier..). Merka det var en stor fordel å få montert skikkelig H-pipe, siden da har det ikke slått ned i ovnen slik som med den gamle og enklere pipa. Ellers fyres det med strøm hvis ikke dieselfyren klarer holde kulda ute. - Toalettløsning. Elektriske toalett, gjerne i kombinasjon med et manuelt nødtoalett og skikkelig septiktank er en fordel. I min båt var det lagt op PET-rør for septiken, disse lukter ikke så fort som de vanlige septikslangene. - Generell stand. Går gjerne på bekostning av pris. Den jeg kjøpte var dobbelt så dyr som Jeanneauen, men ikke nødvendigvis i bedre stand. Det er andre tider nå. - Utstyr. Hva trengs av utstyr? Slik som autopilot, GPS, WHF, greit ladesystem og andre ting som krever en del tid til montering er greit at er gjort på forhånd. - 230v stikkontakter. Greit om det er lagt opp skikkelig strøm i båten. Selv hadde jeg liten erfaring med glassfiberbåter da jeg var i marked for kjøp. Har drevet en del med trebåter tidligere, der har jeg alltid vært nøye på å se etter lekkasjer og råte. Så man kan godt si jeg gikk på en liten (men gjerne selvforskylt) smell da jeg var og så på glassfiberbåt. Hadde ikke råte og vannlekkasjer i tankene da jeg valgte ut båten som jeg endte opp med. På grunn av vannlekkasje inni masta hadde vann trengt seg inn i kryssfinerinnredningen, flere steder. Med råte som følge. Noen plasser var det såpass mye at utskiftning måtte til. Fikk ordnet opp med vannlekkasjen slik at vannet ikke lengre trekker inn i skottene, men irriterende å overse slikt. I tillegg var seilene i overkant slitte, noe egentlig ganske mye var på båten. Motoren sviver greit, men lekker litt her og der og har trengt kjærlighet for å kunne stoles på. Men totalpakken med båten jeg valgte (Beneteau Oceanis 443) var en god innredningsløsning som passer for mitt bruk. I tillegg hadde forrige eier gjort en del greie oppgraderinger som gjorde arbeidet mindre for min del å få båten i akseptabel stand for boformål. For din del ville jeg ha tenkt nøye gjennom hva du har tenkt å bruke båten til. Hvordan ønsker du helst innredningsløsning skal være? Hva ønsker du skal være med av utstyr, og hva kan du tenke deg å gjøre selv? I hvilken stand er dyre elementer som seil, rigg, motor, osv.? Litt arbeid må du nå regne med, men hvor mye har du peiling på å utføre selv? Slikt ville i alle fall jeg ha tenkt vedrørende en slik invistering. Ville tatt for meg en del båter, gå på visning, sjekk ut løsninger og se hva du liker. Den første båten du ser på er ikke nødvendigvis den rette Et annet tips, lurt å forandre tittelen på tråden, tittelen må bestå av minst tre ord, beskrivende for hva tråden handler om. For eksempel; "Valg av seilbåt til å bo i" Redigert 20.Mai.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Hmm.. hvor kan jeg endre tittel på tråden? Fin liste det der ja. Mye av det samme jeg har tenkt på. :) Dybde og bredde er et must, noe begge de to har. Jeg har egentlig helt mest mot Colvicen pga pris og at det ser ut som den får inn veldig bra med lys. Jeg hadde nok installert vaskemaskin og slikt på sikt uansett. Stedet jeg har ordnet båtplass har dusj, toalett og vaskemaskin så det ordner seg i starten uansett. Jeg har 150 000 i egenkapital og kommer til å låne resten så jeg vil helst låne lite og heller bruke litt kroner fra lønning til oppussing i steden. Det går jo også ann å legge inn et bud på 350k på Jeanneau'n og se hva som skjer :) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Colvicen er en smule gunstigere priset ja Har du fasiliteter på land blir jo saken en annen. Hadde likevel ville hatt gode muligheter for dusj og do til turer og slikt, men da er det gjerne ikke så nøye om treet blir fuktig da det ikke skjer på daglig basis. Candy har en ganske liten vaskemaskin mange anbefaler. Spørsmålet er hva som er mest hensiktsmessig, frontmating eller toppmating. Det avhenger litt av hvor maskinen skal stå. Jeg får vasket klærne på land foreløpig, men har vurdert en slik smal toppmatet sak hvis båtboerlivet fortsetter noen år til. Genialt med 3 bad, et vaskerom, et gjestetoalett og en egen dusj/do til kapteinen Det er kjøpers marked, et bud skader ikke hvis du finner ut at Jeanneauen er den du liker best Det finner du jo ut etter en befaring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.