Jump to content

Forsikring hos Norwegian Broker.


teris

Recommended Posts

De har tatt det ut av standard-vilkårene (som jeg fikk tilbud på), men du kan sikkert få det som en tilleggsdekning (jeg har ikke sjekket hvor mye ekstra det vil koste ennå, men jeg bør sikkert gjøre det). Snakket nettopp med en kar hos Nidelv, og han nevnte vann i dieselen som et eksempel der det kan være greit å ha maskinskade-dekning. Vann i dieselen kan forårsake en skade på motoren som det er dyrt å reparere, som ikke dekkes av motorens garanti, men som maskinskade-delen skal dekke.

Nidelv har fortalt meg om det samme. De har erfaring med dette som de måtte dekke ettersom VP nektet. Nidelv sendte ut brev til alle kunder etter dette der de ba om at vannutskiller ble kontrollert hver 10-20 driftstime om jeg husker rett etter dette. Jeg tror reparasjonen kostet mange titusner.

 

Ja, det er også et viktig poeng!

Jeg kan få lavere egenandeler også (7.500,- hos NB og 10.000,- hos QB), men da blir premiene i størrelsesorden 10% høyere, så det blir en vurdering av hva som lønner seg.

Det er ikke uvanlig å ha en slik egenandel på forsikringer i "millionklassen" som dette er.

 

Jeg tar gjerne fortsatt gjerne i mot tilbakemelding fra folk som har praktisk erfaring med disse agentene på den ene og den andre måten.

Jeg har hatt forsikring hos QB på 690'en og 300'en. Har ikke hatt noen skader - så den delen vet jeg ikke noe om. Windy forhandleren jeg har kjøpt IV'ern hos anbefalte NB - men de var dyrere enn QB da jeg spurte i november.

 

Har du sjekket Pantaenius?

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt videre med NB og QB. QB tilbyr også maskinskade. Premien øker da i mitt tilfelle med ca 800 kroner (de blir da ca kr 500 dyrere enn NB, og i tillegg har NB egenandel som er 5000 lavere).

 

Nidelv har fortalt meg om det samme. De har erfaring med dette som de måtte dekke ettersom VP nektet. Nidelv sendte ut brev til alle kunder etter dette der de ba om at vannutskiller ble kontrollert hver 10-20 driftstime om jeg husker rett etter dette. Jeg tror reparasjonen kostet mange titusner.

Han jeg snakket med nevnte ca 55.000.

 

Derfor stilte jeg NB og QB følgende spørsmål:

"Vann i dieselen kan gi skade på motoren som det er dyrt å reparere. Hvis jeg får vann i dieselen (f.eks. som følge av kondens under vinterlagring, eller "uren" diesel fra bensinstasjonen) som gir slik skade, vil reparasjon av motoren da være dekket av maskinskade-delen?"

 

Og her er svarene:

 

Fra NB:

"Maskinhavariforsikringen forutsetter at noe har "havarert" dvs gått i stykker før "normal" tid.

 

Kondens, dieseldyr og annen moro i tanken er derfor ikke dekket av forsikringen. (For øvrig er ikke kondens noe problem ved vinterlagring dersom man har full tank)

 

Uren diesel - dersom man kan bevise dette, vil være dekket av ansvarsforsikringen til marinaen. Vi hadde en slik sak for et par år siden, og marinaens forsikringsselskap måtte betale for reparasjon på 5-6 motorer som var blitt skadet."

 

 

Fra QB:

"Maskinskade dekker latente defekter, noe de overstående eksemplene ikke er. Dette ville trolig gå på kasko dekningen."

 

Ut fra dette vet jeg ikke helt hva jeg skal tro :confused:

 

 

 

Har du sjekket Pantaenius?

Nei, jeg har ikke det. Holder nærmeste kontor der til i Danmark, eller har de noe i Norge også?

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Ut fra dette vet jeg ikke helt hva jeg skal tro :confused:

Nei, jeg har ikke det. Holder nærmeste kontor der til i Danmark, eller har de noe i Norge også?

Jeg vil tro ut i fra det du skrev at du ville fått dekket maskinskaden på kaskoen

 

Da jeg var i kontakt med pantaenius for et par år siden henvendte jeg meg til dem i Danmark

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om Norwegian Broker AS krever at båten er registrert i småbåtregisteret til NSSR, slik alle andre norske forsikringsseskap gjør fra i år?

 

På NB`s hjemmeside står det forresten at de forsikrer båter fra 250 000,- til 70 mill. Så grensen på 500 000,- gjelder ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har sjekket forsikringer samtlige steder....føler jeg.... og havner på NB. NB krever ikke at båten er registrert ol. På min Sea Ray, kostet forsikringen 5.385.-, mens hos QB kostet den uten motorfors. 6.300.- Hos Norske Sjø, kostet båten 4.013.- + 300 for medlemskap i KNBF, samt en besiktigelse som kostet 400.- MEN egenandelen var på 15.000 siden båten går litt fort.... :) samt at de ikke hadde motorforsikring. Mitt valg blir NB :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...