frefrik Startet 21.Mai.2013 Del på Facebook Startet 21.Mai.2013 Hei! Jeg har en Mercruiser 4.3L EFI (2000 mod) som har begynt å "jage" på lavt turtall. Problemet har blitt værre bare over en dag, og den kveles ofte nå, dersom jeg ikke gir gass. På høyt turtall går motoren helt fint, men så fort jeg setter den i fri, eller sakte i gir, sliter den. Luftfilteret er blåst rent med trykkluft, så det er ikke møkk der. Her er en video av hvordan den oppfører seg: Er det noen som har peiling på hva jeg bør sjekke etter? Jeg har lite eller ingen greie på motorer enda, så tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 "Kill-switchen" som henger på? Se på braketten der wire fra spak møter wire fra undervannshus, der er en bryter som skal kutte tenninga på halve motoren når det gires. Wirene dine har sannsynligvis strukket seg nok til at denne bryteren henger på når den ikke skal. Juster opp wirene, og denne bryteren, til å stemme med wirenes nye lengde. Det har tannhjulene i drevet godt av også... Når det er sagt, bør du sannsynligvis ta høyde for ny girwire i undervannshuset ved neste opplag. Når man først har begynt å justere, blir man liksom aldri ferdig før man bytter wire. Hvertfall etter min erfaring. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
frefrik Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Takk for svar. Jeg får ta en titt på det. Jeg har fått tips om at det kan være noe med fuel eller tenning også. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Jeg har liten tro på "Kill-switch", klart den har mye å si når du skal ha den ut av gear da (hvis det er da den stopper...) Synes den går litt anstrengt på tomgang, siden det har oppstått over natta så må jo noe ha skjedd plutselig. (Nesten alle motorer høres brukbare ut med litt turtall :-) Kan være mye som får den til å oppføre seg slik, ofte feil undertykk i innsuget pga løfter eller ventil som henger, sprekk i innsug, blåst toppakning mellom to sylindere, sprukket topp osv. Tenningen justerer seg ikke av seg selv. Luft får den. Høres ut som lageret i vannpumpa og dynamoen er OK også, eller ville reima hylt fælt. Begynn med det enkleste hvis ikke byttet nylig, bensinfilteret (ser du har spin-on med vannutskiller) Neste, ta ut pluggene, sammeligne de, turn motor sjekk for vann i sylindere, ta en komptest (få hjelp av en kompis) Hvis ikke OK - av med toppen og finn feil (få hjelp av kompis/verksted) Hvis OK - sett på en undertrykksmåler på innsuget og start opp. En erfaren mekaniker kan se hva som feiler motoren bare ved å se hvordan undertrykket varierer under ulike forhold (alt ifra feil tenning til brente ventiler og slitte ringer) Lykke til! Ikke for å skremme deg, men når ting skjer så brått må du ta den ved hornene. Sett at det f.eks var sjøvann i ene sylinderen pga toppakning så har du dårlig tid...Får den lite fuel brenner du hull i stempel osv... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Det raskeste og enkleste er å få tak i noen som har et ScanTool som kan sjekke om det er noen feilmeldinger, da de aller fleste feil på den motoren vil registrere en feilmelding i systemet. Utover det, så ville jeg begynt med å sjekke IAC ventilen, prosedyren er som nedenfor : Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Bare et skudd i blinde; Kan fordeleren ha flyttet på seg? Er båten slappere på fullfart en normalt? Min 8'er i samme båt ble meget vond å ha med å gjøre etter en tenningsjustering med en lampe som ikke var helt ok.. Da endte tomgangsmotor opp på ca 6grader fortenning og motoren hadde "ingen" kraft. Idet jeg smatt den i gir (Bravo drev, ingen kill switch) så stoppet den, av for lite kraft til å holde den gående. Det som skjer er at når turtallet da faller under det innsprøytningen tror er terskelen for "cranking" så går den over i en oppstarts syklus som inneholder litt rikere bensinblanding, og en annerledes tenningskurve, noe som kan ligne på den nysingen din holder på med. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
frefrik Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Takk for gode svar! Jeg skal ned til havna etterpå og feilsøke litt. Holder posten oppdatert :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Bare et skudd i blinde; Kan fordeleren ha flyttet på seg? Er båten slappere på fullfart en normalt? Min 8'er i samme båt ble meget vond å ha med å gjøre etter en tenningsjustering med en lampe som ikke var helt ok.. Da endte tomgangsmotor opp på ca 6grader fortenning og motoren hadde "ingen" kraft. Idet jeg smatt den i gir (Bravo drev, ingen kill switch) så stoppet den, av for lite kraft til å holde den gående. Det som skjer er at når turtallet da faller under det innsprøytningen tror er terskelen for "cranking" så går den over i en oppstarts syklus som inneholder litt rikere bensinblanding, og en annerledes tenningskurve, noe som kan ligne på den nysingen din holder på med. Er det ikke veivaksel-giver på denne da? Sitter isåfall nede på registerdekselet. Da stilles ikke tenningen med å vri fordeleren men for mye feil posisjon på fordeleren vil gi dårlig gnist. Litt usikker på tenningssystemet på denne. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Ok, mye mulig, kjenner ikke så godt til den. Men det kan vel faktisk være noe i det uansett, for når tenningen blir trukket så mye tilbake som den gjør på delgass og fullt spjeld, så kan det hende at fordeleren har problemer med å distribuere gnisten korrekt. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
oddev Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Hei. Har dette problemet på min nå. Kom du til noen konklusjon? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Det ser som den injektor på babord side levere mindre drev stoff en det andre, ellers er det bare at den er i skyggen på video. Hvordan er det nå du øke omdreining, levere de jevnt, jeg har byttet noe av de som har fått vann in bensin så den nål i injektoren ruste. Også lufttemp sensoren på flame trap (luft filter) er ikke kobblet. Sitér dette innlegget Link to post
thomas heddeland Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 Heisan. ser dette er lengesiden men sliter med nøyaktig samme feil på min ble det no løsning trådstarter? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.