Jump to content

Mercruiser 4.3L EFI - sliter på lavt turtall


frefrik

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Mercruiser 4.3L EFI (2000 mod) som har begynt å "jage" på lavt turtall. Problemet har blitt værre bare over en dag, og den kveles ofte nå, dersom jeg ikke gir gass.

På høyt turtall går motoren helt fint, men så fort jeg setter den i fri, eller sakte i gir, sliter den.

Luftfilteret er blåst rent med trykkluft, så det er ikke møkk der.

 

Her er en video av hvordan den oppfører seg:

 

Er det noen som har peiling på hva jeg bør sjekke etter?

Jeg har lite eller ingen greie på motorer enda, så tips mottas med takk!

 

Link to post

"Kill-switchen" som henger på?

 

Se på braketten der wire fra spak møter wire fra undervannshus, der er en bryter som skal kutte tenninga på halve motoren når det gires. Wirene dine har sannsynligvis strukket seg nok til at denne bryteren henger på når den ikke skal. Juster opp wirene, og denne bryteren, til å stemme med wirenes nye lengde. Det har tannhjulene i drevet godt av også...

 

Når det er sagt, bør du sannsynligvis ta høyde for ny girwire i undervannshuset ved neste opplag. Når man først har begynt å justere, blir man liksom aldri ferdig før man bytter wire. Hvertfall etter min erfaring.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Jeg har liten tro på "Kill-switch", klart den har mye å si når du skal ha den ut av gear da (hvis det er da den stopper...)

 

Synes den går litt anstrengt på tomgang, siden det har oppstått over natta så må jo noe ha skjedd plutselig.

(Nesten alle motorer høres brukbare ut med litt turtall :-)

Kan være mye som får den til å oppføre seg slik, ofte feil undertykk i innsuget pga løfter eller ventil som henger, sprekk i innsug, blåst toppakning mellom to sylindere, sprukket topp osv.

Tenningen justerer seg ikke av seg selv.

Luft får den.

Høres ut som lageret i vannpumpa og dynamoen er OK også, eller ville reima hylt fælt.

 

Begynn med det enkleste hvis ikke byttet nylig, bensinfilteret (ser du har spin-on med vannutskiller)

Neste, ta ut pluggene, sammeligne de, turn motor sjekk for vann i sylindere, ta en komptest (få hjelp av en kompis)

Hvis ikke OK - av med toppen og finn feil (få hjelp av kompis/verksted)

Hvis OK - sett på en undertrykksmåler på innsuget og start opp.

En erfaren mekaniker kan se hva som feiler motoren bare ved å se hvordan undertrykket varierer under ulike forhold (alt ifra feil tenning til brente ventiler og slitte ringer)

Lykke til!

 

Ikke for å skremme deg, men når ting skjer så brått må du ta den ved hornene.

Sett at det f.eks var sjøvann i ene sylinderen pga toppakning så har du dårlig tid...Får den lite fuel brenner du hull i stempel osv...

Link to post

Bare et skudd i blinde;

 

Kan fordeleren ha flyttet på seg?

Er båten slappere på fullfart en normalt?

 

Min 8'er i samme båt ble meget vond å ha med å gjøre etter en tenningsjustering med en lampe som ikke var helt ok.. Da endte tomgangsmotor opp på ca 6grader fortenning og motoren hadde "ingen" kraft. Idet jeg smatt den i gir (Bravo drev, ingen kill switch) så stoppet den, av for lite kraft til å holde den gående.

 

Det som skjer er at når turtallet da faller under det innsprøytningen tror er terskelen for "cranking" så går den over i en oppstarts syklus som inneholder litt rikere bensinblanding, og en annerledes tenningskurve, noe som kan ligne på den nysingen din holder på med.

Link to post

Bare et skudd i blinde; Kan fordeleren ha flyttet på seg? Er båten slappere på fullfart en normalt? Min 8'er i samme båt ble meget vond å ha med å gjøre etter en tenningsjustering med en lampe som ikke var helt ok.. Da endte tomgangsmotor opp på ca 6grader fortenning og motoren hadde "ingen" kraft. Idet jeg smatt den i gir (Bravo drev, ingen kill switch) så stoppet den, av for lite kraft til å holde den gående. Det som skjer er at når turtallet da faller under det innsprøytningen tror er terskelen for "cranking" så går den over i en oppstarts syklus som inneholder litt rikere bensinblanding, og en annerledes tenningskurve, noe som kan ligne på den nysingen din holder på med.

Er det ikke veivaksel-giver på denne da? Sitter isåfall nede på registerdekselet. Da stilles ikke tenningen med å vri fordeleren men for mye feil posisjon på fordeleren vil gi dårlig gnist. Litt usikker på tenningssystemet på denne.

Link to post
  • 2 år senere...

Det ser som den injektor på babord side levere mindre drev stoff en det andre, ellers er det bare at den er i skyggen på video. Hvordan er det nå du øke omdreining, levere de jevnt, jeg har byttet noe av de som har fått vann in bensin så den nål i injektoren ruste.

 Også lufttemp sensoren på flame trap (luft filter)  er ikke kobblet.

Link to post
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...