Jump to content

Yamaha 50hk 2t Autolube 97-98, dårlig bensintilførsel?


Sturee

Recommended Posts

Hei!

 

Har en yamaha 50hk 1997-98 modell 3-sylindret to takter med autolube som jeg lurer på om kan ha litt dårlig bensintilførsel. Motoren starter lett og går greit og går som regel fint i fart også. Men noen ganger når jeg kjører marsjfart-toppfart gir den seg litt, akkurat som den stopper i 0,5 sekunder før den er der igjen. ikke alltid dette skjer men noen ganger. Synes også det er litt rart at pumpa ikke blir hard når jeg pumper fra tanken?

 

Var ute forrige helg og la til ved en brygge. båten lå stille i ca en time før jeg kom tilbake og startet den. Startet fint og gikk en stund på tomgang mens jeg løsnet fortøyningene. Motoren gikk på tomgang i ca 1 minutt. men når jeg fikk satt meg ned og skulle kjøre, stoppet motoren. fikk veldig lavt turtall og bare stoppet til slutt. startet den igjen men var også da veldig lavt turtall så stoppet når jeg satte den i gir. etterhvert ville ikke motoren starte i det hele tatt. selv om jeg ga den full gass ville den ikke starte, ikke antydning til det en gang. trodde ikke det kunne være problemet siden den hadde startet og gått en stund på tomgang allerede, men prøvde likevell til slutt å pumpe litt på bensinblæra. ble ikke hard men nå startet motoren fint igjen. kjørte opp mot toppfart og kom meg dit jeg skulle, men som jeg beskrev over "ga den seg" noen ganger på veien.

 

Nesten litt dumt spørsmål, men er dette normalt? skulle ikke tro det men går veldig fint ellers og ingen problemer med å komme opp i fart, så jeg skjønner det ikke. Kan det likevel være noe feil i bensintilførselen? Evt hvor må jeg begynne å lete?

Redigert av Sturee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

høres typisk ut som svikt i tilførsel ja.

 

Beste her er å gå gjennom hele veien - men først en ting du ikke har nevnt: Tanklufting. Dersom den er devis tilstoppet så vil du også slite med å klare å pumpe blæra hard.

 

Har du annen tank/slange (som du vet er ok) du kan prøve?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sjekk det enkleste først.

Se litt i denne tråden om bensintilførsel. Likt frem til forgasser selv om motortaktene er forskjellige (2 hhv 4)

Det er veldig mange tråder om feiløking i bensintilførsel her.

https://baatplassen.no/i/topic/100733-15hk-mariner-doer-uten-choke/

 

Hvis ikke pumpem på bensinslangen blir hard er det kanskje på tide å bytte. De kan "spises opp" innvendig og så ligger rester og flyter rundt og sperrer utløpet fra pumpen. Har hatt det slik selv.

Link to post
Share on other sites

jepp, har også sett at blæra mister funksjon etter noen år, koblingene på slangen kan trekke luft, silen på inntaket i tanken kan ha grodd igjen, og det kan være kink på en slange inne på motor slik at den suges flat

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å bytte tank/slange da det er fast tank på 70l i den.

 

Lest den tråden, men har jo ikke helt samme problemet. motoren går veldig fint og starter lett og er ikke noe problem å komme opp i fart heller, fortsatt mye krefter. Tror ikke det er tank/slange da jeg hører at den pumper inn bensin og det opplegget er ganske nytt. Men skal sjekke tanklufting, selv om jeg tror den også er i orden.

 

Synes det er litt rart, for vanligvis går den veldig fint og kan kjøre i timer uten å høre noe galt, men andre ganger kan den gi seg et par ganger. og det at den ikke vil starte har bare skjedd en gang.

Link to post
Share on other sites

Sjekk at det ikke er vakkel i dødmannsknappen med tilhørende ledninger og koblinger. Slike plutselige bittesmå kutt kan være det. Selvopplevd.

Beskrivelsen kan nok bedres. f.eks hosting eller skyting etc.

Hvis den gir seg sakte høres det fremdeles ut som bensin-tilførsel.

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å bytte tank/slange da det er fast tank på 70l i den.

 

er vel bare å koble til en ekstern tank - koblinga på motor er den samme

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nesten litt dumt spørsmål, men er dette normalt? skulle ikke tro det men går veldig fint ellers og ingen problemer med å komme opp i fart, så jeg skjønner det ikke. Kan det likevel være noe feil i bensintilførselen? Evt hvor må jeg begynne å lete?

Ikkeno dumt i det hele tatt Håkon.

Takk for at du har gitt oss en veldig god beskrivelse av problemet ditt, dette finner du en løsning på :thumbsup:

 

Du har en av de beste motorene som er laget... tenk litt på statistikk. 80% sjanse for at det er vann/rusk i bensinen, 10% mek/el feil, 10% skrudd i hjel som følge av dårlig feilsøking....

 

Det beste rådet har du fått allerede - prøv en ekstern tank som du vet virker. Fordi da tester du veldig mange ting på en gang, bla:

  • problemer med tilbakeslagsventil i håndpumpe
  • koblinger mellom tank og slange
  • stigerør
  • sil
  • problemer med gammel og tam bensin (typisk vårproblem)
  • Vann/kondens på tanken +++

Vann i forgasser kan gi symptomene du nevner bortsett fra bløt slangepumpe (men noen pumper blir ikke like harde) har blitt lurt mer enn en gang...

 

Har du tømt filterkoppen denne våren ? hva så du oppi ? var det det vann der ?

Drenerte du flotørkammere ved sesongstart ?

Neste gang problemet oppstår tar du av motordekselet og sjekker nivået i filterkoppen, det forteller deg mye.

 

Ikke juster tenning, tomgang eller andre ting før du er helt sikker på at problemet IKKE skyldes bensintilførsel :pray:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange og bra svar!

 

Ekstern tank er selvfølgelig mulig, kan jo prøve det! men er litt usikker på om det vil hjelpe meg da jeg kan bruke hele tanken uten en eneste feil, så om jeg kjører tom en 30 liters tank vil jeg mest sannsynlig ikke merke noe til det. Det er derfor jeg lurer på om det er noe galt i det hele tatt, men at den starter, går ganske lenge før den dør sakte ut og starter igjen etter jeg har pumpet mer bensin inn tyder jo på at noe ikke er helt som det skal. Selv om det bare har skjedd en gang. Det litt "dumme" spørsmålet var jo om det er normalt for skal jo ikke være sånn, men siden den går så fint og starter så lett så var jeg ikke helt sikker.

 

Det at den gir seg litt er mer som at dødmannsknappen kobler ut, mister ikke turtall sakte. bare som den stopper i et halvt sekund. mister ikke fart eller noe, kanskje en knop et par sekunder men ikke mer, merker ingenting annet en lyden. Det var slik på høsten også så tror ikke gammel bensin er problemet.

 

Kan det være pluggene som gjør dette? skal være NGK plugger, står i noe jeg tror er biltema plugger. har opplevd før at en motor gir seg litt på samme måte, den hadde feil plugger som jeg mistenker gjorde at den ikke fikk god nok tenning. Forskjelden var at jeg hadde plugger med 1mm "klaring", skulle ha 1,5. men det var på lavt turtall, på lavt turtall har jeg aldri hørt det med denne.

 

har tenkt tanken om det kan ha kommet vann eller skitt i forgasseren, men ser ikke helt hvordan det da hjelper å pumpe litt så starter den like greit igjen?

 

Har ikke tømt filterkoppen eller flotørkammere. regner med det er skruene som sitter helt på bunnen av forgasserne?

Link to post
Share on other sites

Har ikke tømt filterkoppen eller flotørkammere. regner med det er skruene som sitter helt på bunnen av forgasserne?

ja, det er skruene I bunnen av forgasseren, ofte I messing, du trenger som regel ikke skru de helt ut, lurt å samle opp det som kommer ut for inspeksjon...

filterkoppen er kanskje ditt nyttigste våpen mot problemet ditt, neste gang feilen kommer, sjekk nivået i koppen...

Link to post
Share on other sites

denne skal ha plugger av type NGK BR8HS-10 (10 tallet angir elektrodeavstand 1 mm)

 

Såklart, hvis problemet er så sporadisk som du sier så blir det jo værre å feilsøke på. Kan f.eks være bensinpumpa som trenger overhaling, at den begynner å bli litt slitt

 

filterkoppen er kanskje ditt nyttigste våpen mot problemet ditt, neste gang feilen kommer, sjekk nivået i koppen...

og innholdet

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg gjøre! regner med lavt nivå = dårlig bensintilførsel? så er det å finne ut hvorfor da, hvis det er det som er problemet. kunne selvfølgelig brukt en ekstern tank men om jeg da ikke merker noe kan det like gjerne være (u)flaks siden det er såpass skjeldent. noen ganger hører jeg det 2-3 ganger på en tur, men de fleste turer går den som den skal. men kan jo teste en tank likevel så om jeg hører problemet vet jeg at det mest sannsynlig er i bensinpumpe eller forgasser problemet ligger.

Link to post
Share on other sites

hvis innholdet i filterkoppen er veldig grumsete så kan det tyde på at tanken din kan trenge rengjøring.

 

Kan være en ide å få montert et skikkelig filter/vannutskiller i båten - Yamaha har et som funker bra.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...