Jump to content

Uthavner på vestlandet - som oftest flytebrygger eller?


nimbuster

Recommended Posts

Med opptil et par meters forskjell mellom flo og fjære er det jo ikke bare bare å legge til over natten i en uthavn.

 

Det skrives og sies mye om uthavner på Vestlandet, men er det da flytebrygger i mange av dem mest populære uthavnene?

 

Så vidt jeg vet har ikke vestlendingene bruk for vinsj akter, nettopp pga tidevannsforskjellene, men bare ligger i innhavner/båthavner?

 

Jeg antar at en og annen har våknet ved at nesten båten ligger tørr... :-)

Link to post
Share on other sites

Nå generaliserer du fælt! Her i Rogaland ligger vel normalt tidevannsforskjell rundt 60-70cm, og anker akter og tamp i land er fortsatt det vanligste. I Hordaland kanskje opp mot meteren og litt til, men fortsatt ikke noe problem med hekkanker. Jeg vet ikke hvor langt nordover du må for å komme opp i to meter, men jeg vil tro at det minker på Vestlandet da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvor på Vestlandet tenker du på ?

 

Ryfylke har ca 50 Cm normal forskjell på Høy og lavvann. Her er det vanligst å ligge med dregg akter og baug til berget i uthavn.

Noen (stadig flere) uthavner er etterhvert tilrettelagt med brygge, Dette er da som regel faste brygger som er pælet til bunn.

Men langt de fleste uthavner her er fremdeles rene naturhavner :thumbsup:

 

I gjestehavner derimot er flyteanlegg nokså vanlig.

 

Lenger Nord er forskjellen større, så der vet jeg ikke helt...

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ligger i uthavn over halvparten av overnattingsturene. Ligger med hekkanker og tau i land. Skjønner egentlig ikke hva som skal vere problemet?

Tidevann opp til 2 meter er vel bare et problem, om du legger deg en plass du kan fjære tørt?

Er det fare for det, er det normalt bare å forhale noen meter, så sover du trygt.

Er det flytebrygge, betrakter eg det ikke som uthamn, men gjestehamn

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

hehe...jo, jeg generaliserte nok mye her, men fikk jo egentlig svar på det jeg ville...takk takk!

 

Det er jo riktig det, at en nok skal langt nord på Vestlandet for å komme opp i 1 1/2 m.

 

Uten at jeg har foretatt noen undersøkelse på det, har jeg mest erfaring fra områdene rundt Stadt, og der snakker vi vel om rundt 1 1/2 m. Tok nok litt hardt i ser jeg, når jeg skrev opp mot 2 m.

 

Kunne jo funnet ut om tidevannet oppover langs sørvest - og nordvestlandet, men greit å få det her, for da følger gjerne litt erfaring med svarene også.

 

Vi har tenkt oss til Smøla, og bruke opp mot 6 uker t/r Moss.

Link to post
Share on other sites

Det er jo greit å følge litt med på dybden der man legger seg da, jeg har opplevd å fortøye på en "grei" plass for så å merke at kjølen begynner å slå i bunn noen timer etterpå. Så å vite hva man har under seg er aldri dumt. En daumann er også greit, da holdes båten ute fra land om vannstanden går ned.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dersom ei "uthavn" er "tilrettelagt" med flytebrygga, er det då ei "uthavn"???

 

Eg synest ikkje det. Tvert om synest eg at hamna då ikkje er "tilrettelangt", men øydelagt.

 

Jeg holdt på å sette på en "dessverre" etter "(Stadig flere" i setningen min, men ville ikke virke negativ.

Men jeg er enig med deg ja :worry:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tror ikke det er mange uthavner som har flytebrygger, men svært mange har faste brygger som på sin måte er tilrettelagt for båtfolket.

 

Ellers har du index selvf rett i at så lenge man tror å vite hva som er under båten, ta høyde for avstand til land, bruke daumann og kanskje også se litt på hva "kjentfolk" gjør vil jeg tro man ligger rimelig trygt.

 

Det å sjekke tidevannsforskjellene i det aktuelle området er også fornuftig.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...