Jump to content

Hvor mye olje kan jeg fylle på volvo 41 motor?


windy26

Recommended Posts

Det skal vel egentlig gå på 11 liter på en ny motor, men manualen sier 10.5 dersom motoren står med 15 graders vinkel eller noe sånt hvis ikke jeg husker feil, så det er nok litt variabelt.

Jeg har skiftet olje på noen sånne, og får sjelden ut noe stort mer enn 8.5 - 9 liter med pumpe.

Link to post
Share on other sites

Samme hos meg, mellom 6-9 liter som kommer ut. Avhenger av hvor mye olje som er på, se på peilepinnen. Går noe slikt som 2 liter mellom min og maks merket. Teoretisk skal den ta 11 liter som adeneo sier med oljefilterbytte, men ender opp med å fylle mellom 9-10 liter. Ligger også en god del olje i filteret, da det er relativt store filter som brukes. Mine motorer er 41B 92 modeller, så like dine P motor.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det sitter et plast rør som peilepinnen går ned i , ser ut som dette plast røret er orginalt , men peilepinnen går bare ned til kanten av røret , allså ikke ned i røret , men stopper på toppen , har derfor tredd ned på plastrøret en slange bit slik at pinnen går ned i den , kansje noen har et bilde av røret med pinne på 41 p-a motoren?

jeg har kjøpt motoren brukt så jeg er litt usikker , det er som du sier ikke for mye olje eller for lite , det er jo ikke bra , er det riktig at mellom min/max på peilepinnen er ca 2 liter?

isåfall kan det bli lettere å finne ut ca mengde og ikke fylle for mye , det er nok mere skadelig en litt for lite

Redigert av windy26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen , blir ikke helt fornøyd ennå , det ble jo riktigere når jeg skiftet til riktig peilepinne , men... olje nivå på motoren er jeg usikker på , noen sier og det er jo riktig at følg nivå på peilepinnen, ja , men det kommer jo ann på hvilken vinkel/ grader motoren står i båten , dem fleste (tror jeg) har en vis helling akterover da vil vel olje mengden være mere en at (som min motor) heller forover i båten? eller tar jeg feil , min motor heler kansje 5 grader ned i forkant , da er spørsmålet hva er hellingen for peiling av olje beregnet til fra volvo penta? 5 grader bakover? eller 5-10 grader bakover? noen som kan hjelpe meg med denne nøtta?!

i så fall vil olje nivået variere gangske mye , er det så at min helling på motoren tilsier at riktig olje nivå er 20 milimeter over max merke?

Link to post
Share on other sites

Se adeneo sitt svar tidligere i tråden. Jeg leste igjennom min manual for noen dager siden (lette etter noe annet), der står det at motoren tar 10.5 liter, men ved 15% helling bakover må man regne med en liter til. Dette er da info fra VP. Ellers, følg peilepinnen du, tydelig ikke så farlig om det er 10,5 eller 11,5 liter på motoren, siden dette er godkjent variasjon fra VP. De bruker jo litt olje disse motorene (mange av de), så følg opp med regelmessige målinger av peilepinnen, og dette går bra.

Link to post
Share on other sites

Når jeg skal skifte olje får jeg ut ca 8 liter , men da har jeg olje over peilepinnen, selvfølgelig ikke bra å ha over på pinnen, men trodde at det ble feil når motoren heller forover, men som du sier er det liten betydning , kan det da stemme at jeg ikke får ut mere en 6.5 liter vis jeg ikke fyller mere olje en max på pinnen? det er det jeg får ut ved fylling til max merke?? går det da ca 6.5 liter

Link to post
Share on other sites

har bare peilepinne røret å suge ut olje på , har prøvd å sette vakuum på toppen av røret , men får ut mere med å bruke en sonde slange ned i røret , men blir litt bekymret når jeg bare får ut ca 6,5 liter olje ved olje skift, :-(

hadde jeg hatt tappe plugg i bunn panne kunne jeg sikkert fått ut all olje ex det som ligger i oljekjøler og kanaler ,men da vist hvor mye som kan fylles på igjen , mistenker kansje at røret for peilepinnen kansje er ute av kurs nede i sumpen? motoren har vært oppe tidligere for overhaling , men er usikker på om dette røret ligger helt ned i bunn pannen eller ikke?? på tegningen kan det se ut som det går forover , eller ??

Link to post
Share on other sites

har bare peilepinne røret å suge ut olje på , har prøvd å sette vakuum på toppen av røret , men får ut mere med å bruke en sonde slange ned i røret , men blir litt bekymret når jeg bare får ut ca 6,5 liter olje ved olje skift, :-(

hadde jeg hatt tappe plugg i bunn panne kunne jeg sikkert fått ut all olje ex det som ligger i oljekjøler og kanaler ,men da vist hvor mye som kan fylles på igjen , mistenker kansje at røret for peilepinnen kansje er ute av kurs nede i sumpen? motoren har vært oppe tidligere for overhaling , men er usikker på om dette røret ligger helt ned i bunn pannen eller ikke?? på tegningen kan det se ut som det går forover , eller ??

Erfarte selv at de er vare for varmolje/varmmotor. Er ikke motoren varm er det betydelig mindre som kommer opp, ene året somlet jeg, og fikk også bare opp ca. 6.5-7 liter på siste motoren, mens første tømte nærmere 9.Men tror også volum ut er avhengig av hvor mye som er på motor. Tipper det uansett blir liggende igjen ett par liter om du får ut 9 liter eller 6 liter på varm motor. Forskjellen da er bare mengde olje som var på motoren fra starten av,

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Hei 

Når skal ein peile olje ifølge manualen på vp 41p?

Finner ingen bra beskrivelse av dette.

Min motor viser under halvt på peilepinne (ca 1/3) når motor har vert kjørt til 60-70 grader og stått i ro 40min etterpå.

Dagen etterpå viser peilepinne langt over max.nesten 1 cm.

Link to post
Share on other sites

Det helt korrekte svar er: "Når al olien er tilbage i bundkaret", men underforstået i dit spørgsmål er det andet spørgsmål: "Hvor lang tid efter motoren har kørt?".
På min 41a (som er meget lig din 41p), tager det ikke over en time for olien at rende tilbage. Hvis du venter til dagen efter, som du har gjort, er du i hvert fald helt sikker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...