Jump to content

Rettigheter ved vesentlig skjult feil?


Ute_av_kurs

Recommended Posts

Så vidt jeg har forstått så finnes det ingen undersøkelsesplikt, selv om det burde gjort det, men det vet Worse mer om, så det får nesten han svare på?

 

Min uprofesjonelle mening er at et hull i motorblokka som det kommer vann ut av er noe de aller fleste mekanikere, takstmenn og selv folk flest ville oppdaget.

Samtidig er det slik at enkelte typer sprekker i støpegods kan syes eller fikses med kjemisk metall, og i mange tilfeller holder det svært godt, men en slik reparasjon vil være en svakhet, og da særlig for ny frostsprengning, og ingenting varer evig.

Link to post
Share on other sites

Hva innebærer egentlig undersøkelses plikt, finnes det noen skjema på hva man burde undersøke?

 

Det er bestemt uriktig at en kjøper har "undersøkelsesplikt". Det er f eks fullt OK å kjøpe usett, kjøper får ikke mindre rettigheter av den grunn. Virkeligheten er at kjøper har RISIKOEN for hva han selv oppdager eller burde oppdage ved den besiktigelse som foretas. Se denne artikkelen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Foreløpig kan jeg ikke se at trådstarter har fått en eneste innrømmelse fra selger.

Hvordan skal trådstarter bevise at han ikke har utført denne reparasjonen selv?

Er det noe ved reparasjonen som beviser at den er gammel?

Ellers er jeg redd det fort blir påstand mot påstand.

Trådstarter bør være glad for at Adeneo heller en smule realisme i dette opprørte hav av forurettethet.

 

Vi har heller ikke fått vite båtens salgspris.

Skjønner at dette er ergerlig, men trådstarter har gjort et slett kjøpsarbeid ved å ikke saumfare motoren ved kjøp eller umiddelbart etterpå.

Det er ikke så vanskelig å undersøke en motor på eventuelt utilgjengelige steder ved å bruke et håndspeil.

 

Undertegnede er alltid skeptisk nå ordet "strøken" benyttes om et salgsobjekt. Det betyr nesten alltid "oppskrytt".

Link to post
Share on other sites

Kanskje TS kan opplyse litt om hva selger har fortalt og/eller innrømmet mht denne skaden/feilen? Hva var kjøpesum og hvordan er denne i forhold til hva en slik båt i rimelig stand kan forventes å oppnå i markedet? Hvor lenge har selger eid båten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg er skeptisk til at det er en megler i bildet. Det juridiske ansvaret smuldres, eller gjøres i det minste mer uklart for kjøper og kjøper må forholde seg til en person/firma som er proff på å håndtere klager fra kjøpere, på godt og vondt.

 

Om denne megleren ikke er særdeles proff, med mye goodwill (og tilhørende konto), så tror jeg dessverre at megler kommer til å vri seg unna for harde livet.

 

Men håper selvsagt på at det motsatte er tilfelle. Og prisen på snekka har mye å si. Dess billigere den var dess mindre vilje og motivasjon har jo både megler og selger for å punge ut noe beløp i titusenkronersklassen.

 

Og som andre har påpekt så er det vel nær svindel uansett når en såkalt "båtmegler" ikke har oppdaget (eller hevder å ikke ha oppdaget) en sprukket blokk. Men tenk om det er selger som har bløffa megleren? Det vil ikke gjøre saken noe lettere.

-----------------

 

Dette megleropplegget.... hadde nå vel vært enklere om en kun hadde selger å forholde seg til. Selger vil vel nå gjemme seg bak megler så godt som mulig, han har jo betalt noen tusen for å slippe mas fra evt. misfornøyde kjøpere.

 

Jeg håper saken vil vise at dette med megler faktisk har noe for seg og at megler ordner opp i denne saken på en enkel og god måte for kjøper (og for selger også egentlig, han er jo også kunde). Men realistisk sett har jeg ingen tro på at det vil skje.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg hadde en Viksund 27 med Yanmar 3QM30(tradisjonell sjøvannskjøling uten varmeveksler) hvor jeg glemte å tappe den ene siden av blokka for sjøvann.

Motoren sprakk utvendig(30cm lang revne) og det fosset inn vann ved oppstart på våren. Løsningen ble å ta ut motoren og frakte den til Metalock i Drammen.

Der ble det gjort noe som kalles for "maskinsøm" og det ble lakket over. Dette var tilbake på 90-tallet og denne Yanmaren var kjent for å ha tynt gods i blokka.

Likevel, dette ble en god reparasjon som aldri skapte noen flere problemer inntil motor ble byttet av andre årsaker av ny eier.

Om jeg ikke husker fei så kostet dette ca 3000,- den gangen + 3-4 timers jobb med utmontering/montering av motoren.

 

Jeg tror du skal sjekke denne muligheten med et verksted i ditt området som kan gjøre slike jobber. Da kan det også være at selger er mer mottakelig for å være med på/ta regningen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ei blokk kan, under visse forutsetninger sys. Det er flere verksteder/reparasjonsverft langs kysten som har folk med opplæring/kunnskap i bruk av Metalock sin søm.<br />Da jeg jobba på skipsverft på 90-tallet ble dette gjort rett som det var. Bl.a. blokka på hovedmotoren på en fabrikktråler som hadde spytta ut et stempel og en råde. Blokka så ut som Frankensteins monster etter reparasjonen, men går den dag i dag etter hva jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Foreløpig kan jeg ikke se at trådstarter har fått en eneste innrømmelse fra selger.

 

Selger har innrømmet å ha visst om skaden uten å opplyse om den, står det ovenfor her ...

 

men trådstarter har gjort et slett kjøpsarbeid ved å ikke saumfare motoren ved kjøp eller umiddelbart etterpå.

.... men det fritar ikke selger for ansvar.

 

i dette opprørte hav av forurettethet.

selvfølgelig skal man være forurettet når man blir svindlet. og selvsagt kan man ikke forvente at en gammel motor skal være feilfri i all evighet, men når den har feil v. overtagelse som selger vet om, skal det oppyses om, enkelt og greit. utrolig merkelig formulering du bruker her, «i dette opprørte hav av forurettethet» ... hva mener du egentlig med det? at man skal finne seg i hva som helst når man kjøper brukt?

 

Jeg håper saken vil vise at dette med megler faktisk har noe for seg og at megler ordner opp i denne saken på en enkel og god måte for kjøper (og for selger også egentlig, han er jo også kunde). Men realistisk sett har jeg ingen tro på at det vil skje.

 

Det er å håpe det ordner seg, men det skjer vel neppe av seg selv, nei. Men er det ikke slik at hvis det har vært en megler inne i bildet så er det megler som har ansvar ihht. forbrukerkjøpsloven, mens det er kjøpsloven som gjelder overfor selger dersom det bare har vært en uprofesjonell formidler inne i bildet. Hva er egentlig definisjonen på «megler» i en sammenheng som denne?

Link to post
Share on other sites

Foreløpig kan jeg ikke se at trådstarter har fått en eneste innrømmelse fra selger.

Hvordan skal trådstarter bevise at han ikke har utført denne reparasjonen selv?

Er det noe ved reparasjonen som beviser at den er gammel?

Ellers er jeg redd det fort blir påstand mot påstand.

Trådstarter bør være glad for at Adeneo heller en smule realisme i dette opprørte hav av forurettethet.

 

Vi har heller ikke fått vite båtens salgspris.

Skjønner at dette er ergerlig, men trådstarter har gjort et slett kjøpsarbeid ved å ikke saumfare motoren ved kjøp eller umiddelbart etterpå.

Det er ikke så vanskelig å undersøke en motor på eventuelt utilgjengelige steder ved å bruke et håndspeil.

 

Undertegnede er alltid skeptisk nå ordet "strøken" benyttes om et salgsobjekt. Det betyr nesten alltid "oppskrytt".

Undersøkelse av motor kunne sikkert vært gjort bedre, men heldigvis er man ikke forpliktet til dette. Megler sa også at motoren var bra for jeg spurte om dette. Da kan man selvfølgelig si at jeg ikke skal stole på hva en båtformidling sier, men om man ikke skal stole på opplysningene man får når en selv ikke har så god greie på båtmotor så blir det vanskelig.

 

Reparasjonen er tydelig gammel da det ligger irring rundt hele "sømmen" + at man kan se det på sparkelen.

Jeg hadde nok ikke engang tenkt på løsningen med å sparkle en motorblokk..Virker som en nødløsning for å komme seg hjem etter min mening.

 

 

Hei,

 

Jeg hadde en Viksund 27 med Yanmar 3QM30(tradisjonell sjøvannskjøling uten varmeveksler) hvor jeg glemte å tappe den ene siden av blokka for sjøvann.

Motoren sprakk utvendig(30cm lang revne) og det fosset inn vann ved oppstart på våren. Løsningen ble å ta ut motoren og frakte den til Metalock i Drammen.

Der ble det gjort noe som kalles for "maskinsøm" og det ble lakket over. Dette var tilbake på 90-tallet og denne Yanmaren var kjent for å ha tynt gods i blokka.

Likevel, dette ble en god reparasjon som aldri skapte noen flere problemer inntil motor ble byttet av andre årsaker av ny eier.

Om jeg ikke husker fei så kostet dette ca 3000,- den gangen + 3-4 timers jobb med utmontering/montering av motoren.

 

Jeg tror du skal sjekke denne muligheten med et verksted i ditt området som kan gjøre slike jobber. Da kan det også være at selger er mer mottakelig for å være med på/ta regningen.

Som jeg sa til selger og skrev i klage. Jeg håper vi finner en minnelig løsning..

 

Jeg er åpen for løsninger jeg, men ved en slik løsning skal jeg ha garanti for at dette holder.

 

Jeg har ikke som mål i livet å være kødd, men kødder folk med meg blir jeg verdens største kødd

 

 

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa til selger og skrev i klage. Jeg håper vi finner en minnelig løsning..

 

Jeg er åpen for løsninger jeg, men ved en slik løsning skal jeg ha garanti for at dette holder.

 

Jeg har ikke som mål i livet å være kødd, men kødder folk med meg blir jeg verdens største kødd

 

 

Akkurat det liker jeg!!! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hva med å sjekke opp og sikte på "maskinsøm"? Om det er mulig i ditt tilfelle så virker jo det som et rimelig alternativ til å bytte blokk eller hele motoren.

 

Kan jo hende megler foreslår det samme?

 

Jeg tror det er enklere å oppnå et kompromiss om en finner en økonomisk løsning. Fullt motorbytte høres ikke ut som en økonomisk løsning...

Link to post
Share on other sites

Hva med å sjekke opp og sikte på "maskinsøm"? Om det er mulig i ditt tilfelle så virker jo det som et rimelig alternativ til å bytte blokk eller hele motoren.

 

Kan jo hende megler foreslår det samme?

 

Jeg tror det er enklere å oppnå et kompromiss om en finner en økonomisk løsning. Fullt motorbytte høres ikke ut som en økonomisk løsning...

Snakket med 2 båtmekanikere idag og begge 2 var lite optimistsk til sveiseløsning. Var ytterst få som tar på seg slik jobb sa begge. Men som sagt jeg er åpen for å prøve,men vilda ha garanti av dem som utfører jobben.

 

Synd at den feilen er der for motoren ser ikke ille ut med tanke på at den er 32 år gammel

bilde

 

Her kan man se deler av "rep" bedre. Denne siden av motoren har fått litt mer saltvann

bilde

Link to post
Share on other sites

Snakket med 2 båtmekanikere idag og begge 2 var lite optimistsk til sveiseløsning. Var ytterst få som tar på seg slik jobb sa begge. Men som sagt jeg er åpen for å prøve,men vilda ha garanti av dem som utfører jobben.

 

Det er jo ikke sveising som foreslås, men sying, eller såkalt metalocking på fagspråket.

 

Dette gjøres kaldt, og sprekken renses opp og deretter bores det hull langs sprekken og metallplugger settes inn i hullene, som gjør at det ser ut som en søm.

De runde hullene forebygger videre sprekkdannelser

 

bilde

 

bilde

 

Det er normalt ikke billig å gjøre dette, men dersom du gjør mye av forarbeidet ved å ta ut motor, plukke ned og klargjøre osv. og så leverer denne til et firma som driver med slikt, for eksempel Metalock i Drammen, så kan de sy det sammen igjen, og dette er en fullt godkjent reparasjon som utføres hele tiden i industri og skipsfart.

Link to post
Share on other sites

Ta med deg motoren til han her og bytt, så deler dere hva nå enn summen blir etter bytte. Altså du og selger. Sett den inn selv.

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=41497204

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

 

Det er jo ikke sveising som foreslås, men sying, eller såkalt metalocking på fagspråket.

 

Dette gjøres kaldt, og sprekken renses opp og deretter bores det hull langs sprekken og metallplugger settes inn i hullene, som gjør at det ser ut som en søm.

De runde hullene forebygger videre sprekkdannelser

 

bilde

 

bilde

 

Det er normalt ikke billig å gjøre dette, men dersom du gjør mye av forarbeidet ved å ta ut motor, plukke ned og klargjøre osv. og så leverer denne til et firma som driver med slikt, for eksempel Metalock i Drammen, så kan de sy det sammen igjen, og dette er en fullt godkjent reparasjon som utføres hele tiden i industri og skipsfart.

Ahh ok . Skal ha det i minnet :)

 

 

Ta med deg motoren til han her og bytt, så deler dere hva nå enn summen blir etter bytte. Altså du og selger. Sett den inn selv.

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=41497204

Er ikke sugen på å gå ned 7,5 hk.

Men jeg avventer selgers respons så får vi se :D

Link to post
Share on other sites

ok, kunne tatt en telefon til den karen uansett og hørt om han hadde en 33 hk. Han driver å overhaler motorer. Kjøpte en topp av han til samme motor som deg av han en gang.

Ellers ligger det en her til 18.000,-

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=41066561

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir interessant! Lykke til!

 

@Quantumduck:

"i dette opprørte hav av forurettethet» ... hva mener du egentlig med det? at man skal finne seg i hva som helst når man kjøper brukt?"

 

På ingen måte. Intensjonen var å jekke ned kjøpers forventninger.

Og like mye en advarsel til alle som leser tråden om å stole på seg selv først og fremst og derfor gjøre grundig kjøpsarbeide så man slipper disse ubehagelige overraskelsene.

Jeg skjønner kjøpers følelser godt, jeg blir også dypt og inderlig skuffet hver gang jeg blir utsatt for løgn, halvsannheter eller sminkede virkelighetsbeskrivelser. Hva er vanskelig med å fortelle nøyaktig hvordan tilstanden til den brukte gjenstanden er?

 

Å leve og handle i sannhet er mer enn et bibelsk uttrykk, det er faktisk veldig praktisk.

Link to post
Share on other sites

Å leve og handle i sannhet er mer enn et bibelsk uttrykk, det er faktisk veldig praktisk.

 

Slenger på et halleluja, skjønt jeg tviler på den når fram til selger ...

 

Pointet med å "jekke ned" kjøper her ser jeg ikke, uten at vi skal henge oss mer opp i det.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Båtmegler blir vel analogen til bruktbilselgeren. Man har alt fra de seriøse som har agentur på import av nybiler/båter til de useriøse som er mer av bakgårdstypen men som selger billigere biler/båter. Og så er det de som kanskje er de værste, de som selger halvdyre biler/båter og er noen luringer som dekker over feil, trikser og fikser med alt som kan trikses og fikses med, aldri innrømmer noe som helst men som samtidig er gode selgere.

 

Veldig bra at erfaringer med ulike bruktbåtselgere (megler meg her og der..) kommer frem.

--------------

 

Men en ting slår meg. Der bruktbilhandlere har råd til å betale og eie en beholdning av biler så virker det som bruktbåtselgere ikke har kapital og må aggere som "megler" i stedet slik at eier av båten må ta den finansielle belastningen.

 

Skjønner at det må være sånn (nesten...) om det er noen som skal selge spesielt dyre båter, men på billige småbåter? Vitner ikke det om lav seriøsistet og dårlig organisering når de ikke makter å reise kapital?

-------------

 

En annen ting er jo hvor lite seriøst det virker når feks AY legger på en halv million i prisen og båten forøvrig ikke ser ut til å være tilført noe som helst... det eneste som gjelder er å maksimere pris, noe de sikkert klarer til en viss grad da mange kjøpere ikke føler seg kompetente. Illdåpen blir da når reklamasjonene/klagene kommer, hvor mye sikkerhet gir egentlig en såkalt "megler"?

 

 

Det er å håpe det ordner seg, men det skjer vel neppe av seg selv, nei. Men er det ikke slik at hvis det har vært en megler inne i bildet så er det megler som har ansvar ihht. forbrukerkjøpsloven, mens det er kjøpsloven som gjelder overfor selger dersom det bare har vært en uprofesjonell formidler inne i bildet. Hva er egentlig definisjonen på «megler» i en sammenheng som denne?

Det som plager meg når noen kaller seg for "båtmegler" er at de misbruker en tittel. Eiendomsmeglere er underlagt strenge reguleringer og krav, man har, som kjøper og selger, klageinnstanser osv å forholde seg til.

 

Gjennom dette har eiendomsmeglere gradvis fått en slags tillit slik at "ola nordmann" tror de er del av et større og sikrere opplegg om de feks kjøper båt av en såkalt "båtmegler".

 

Men saken er jo at det ikke finnes noe som heter båtmegler i Norge. Det er ingen spesielle reguleringer og krav til å kalle seg for båtmegler. En båtmegler er på alle måter hvem som helst som ønsker å kalle seg for båtmegler.

 

De som ønsker kan jo google litt på medarbeiderne til A.Y og se hvor mye spesialkometanse de har på båt.... dette er selgere som kler seg ut som "meglere".

 

Synd at denne næringen skal vokse frem på denne måten i Norge, uten krav til proffesjonalitet, uten krav til kompetanse, uten reguleringer, uten noe som helst. Først når klagetrafikken rundt denne bransjen blir stor nok vil krav og reguleringer komme på plass, men det vil ta tid.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er mye å bruke tid på v å reklamere. Motoren er 32 år .

må forvente feil manler å tidligere repp som ikke er innformert om da sikkert alt er reppet på.

 

100 000 for en brukt båt er ikke mye i 2013

 

tror max du får forlik

 

Desverre

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å sitere meg selv angående båtmeglere fra denne tråden

https://baatplassen.no/i/topic/3930-baatmeglere-og-serioesitet/page-2

 

Bare som en oppfølgning til Pinkvins (på forhånd Unnskyld) innlegg litt lengre opp.

Med fare for å få hele båtmeglerlauget på nakken: De aller fleste "båtmeglere" er vel hurragutter som har en CV like lang som dødehavsrullene med div. salgsjobber med heller kort varighet. I tillegg kommer alle enmannsforetakene de selv har drevet (og som banken har lagt ned) der de hadde et genialt konsept som besto av noe som solgte seg selv med en enorm profitt.

 

Vi kjenner alle en eller fler av disse typene: De mener selv de er for smarte for å være vanlig lønnsmottakere, men de er for dumme/glade i å flashe penger/talentløse/latent kriminelle/late/dysfunksjonelle (stryk om du finner noe som ikke passer) til å få disse foretakene til å fungere. Disse ender som regel opp med å importere og selge bruktbiler til dem i 40-årskrise/reisende i dameundertøy/båtmeglere eller støvsugerselgere.

Dem som er litt oppegående får seg en distriktsagentjobb for Wurth eller en tilsvarende brukbar selgerjobb.

 

Jada, jeg plumper uti med begge beina og generaliserer så det ljomer etter, men dere vet at jeg har rett mht. de aller fleste av disse gutta.

Synd for dem som faktisk ser på dette som et fag (han er vel nevnt i denne tråden).

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtmegler blir vel analogen til bruktbilselgeren. Man har alt fra de seriøse som har agentur på import av nybiler/båter til de useriøse som er mer av bakgårdstypen men som selger billigere biler/båter. Og så er det de som kanskje er de værste, de som selger halvdyre biler/båter og er noen luringer som dekker over feil, trikser og fikser med alt som kan trikses og fikses med, aldri innrømmer noe som helst men som samtidig er gode selgere.

 

Veldig bra at erfaringer med ulike bruktbåtselgere (megler meg her og der..) kommer frem.

--------------

 

Men en ting slår meg. Der bruktbilhandlere har råd til å betale og eie en beholdning av biler så virker det som bruktbåtselgere ikke har kapital og må aggere som "megler" i stedet slik at eier av båten må ta den finansielle belastningen.

 

Skjønner at det må være sånn (nesten...) om det er noen som skal selge spesielt dyre båter, men på billige småbåter? Vitner ikke det om lav seriøsistet og dårlig organisering når de ikke makter å reise kapital?

-------------

 

En annen ting er jo hvor lite seriøst det virker når feks AY legger på en halv million i prisen og båten forøvrig ikke ser ut til å være tilført noe som helst... det eneste som gjelder er å maksimere pris, noe de sikkert klarer til en viss grad da mange kjøpere ikke føler seg kompetente. Illdåpen blir da når reklamasjonene/klagene kommer, hvor mye sikkerhet gir egentlig en såkalt "megler"?

 

 

Det som plager meg når noen kaller seg for "båtmegler" er at de misbruker en tittel. Eiendomsmeglere er underlagt strenge reguleringer og krav, man har, som kjøper og selger, klageinnstanser osv å forholde seg til.

 

Gjennom dette har eiendomsmeglere gradvis fått en slags tillit slik at "ola nordmann" tror de er del av et større og sikrere opplegg om de feks kjøper båt av en såkalt "båtmegler".

 

Men saken er jo at det ikke finnes noe som heter båtmegler i Norge. Det er ingen spesielle reguleringer og krav til å kalle seg for båtmegler. En båtmegler er på alle måter hvem som helst som ønsker å kalle seg for båtmegler.

 

De som ønsker kan jo google litt på medarbeiderne til A.Y og se hvor mye spesialkometanse de har på båt.... dette er selgere som kler seg ut som "meglere".

 

Synd at denne næringen skal vokse frem på denne måten i Norge, uten krav til proffesjonalitet, uten krav til kompetanse, uten reguleringer, uten noe som helst. Først når klagetrafikken rundt denne bransjen blir stor nok vil krav og reguleringer komme på plass, men det vil ta tid.

Jeg vil bare presisere at inntil videre har båtmegler sagt at om jeg fikk problemer skulle jeg ringe dem. Så vil bare tiden vise hva det betyr.

Siden det bare er noen få som driver med dette i området ønsker jeg ikke å " henge ut " noen da det ikke er meningen min med innlegget.

Megler og selger skal få full anledning til å gjøre det rette før jeg kaller noen useriøse, men jeg forstår godt hva du mener med det du skriver.

Jeg tror nok at mange av "meglerne" har greie på båt, men tror ofte kjapp profitt kommer i veien for fornuft og selvrespekt

 

Tror ikke det er mye å bruke tid på v å reklamere. Motoren er 32 år .

må forvente feil manler å tidligere repp som ikke er innformert om da sikkert alt er reppet på.

 

100 000 for en brukt båt er ikke mye i 2013

 

tror max du får forlik

 

Desverre

Skal man forvente at motorblokka på en båt er sprukket uten at selger sier ifra?

Jeg har en del ting hjemme jeg gjerne vil selge deg :) Har ett kjøleskap jeg kan fylle med isbiter slik at det virker som det kjøler.

Er ikke meningen å være frekk, men ville bare tegne ett bilde på hva jeg mener er reparasjon og hva jeg mener er svindel :wink:

Link to post
Share on other sites

Men en ting slår meg. Der bruktbilhandlere har råd til å betale og eie en beholdning av biler så virker det som bruktbåtselgere ikke har kapital og må aggere som "megler" i stedet slik at eier av båten må ta den finansielle belastningen.

 

Skjønner at det må være sånn (nesten...)

 

Ja, det er det jeg lurer litt på da, fikk inntrykk i en annen tråd for noen uker siden at når man kjøper gjennom megler, registrert som firma da vil jeg tro, så er kjøpet å regne som et forbrukerkjøp og megler må da stå til ansvar deretter (hvis jeg forstod Skipper Worse riktig). Det er ikke vanlig å gi "fritak" fra kapitalkrav, en bruktbåtmegler kan slås konkurs akkurat som en bruktbilmegler/selger, vil jeg tro?

 

Hva som skjer når det bare er en privat "mellommann" inne i bildet som formidler, mens kontrakt og betaling går direkte mellom kjøper og selger vet jeg ikke, men antar det da er selger som er ansvarlig for at mellommannen opplyser om det det bør opplyses om.

 

Skal man forvente at motorblokka på en båt er sprukket uten at selger sier ifra?

 

Det er jo en soleklar grunn til å heve kjøpet, men så har du i ettertid lagt penger og arbeid i båten slik at du ikke ønsker det. Dermed må dere komme til en enighet eller et slags "forlik", det betyr jo ikke at dere skal dele utgiftene du blir påført likt, dere må bli enige om hva som er en rimelig erstatning.

 

Uansett hvor gammel motoren er skal man ikke "forvente" sprekk i blokka som følge av manglende konservering og dermed finne seg i "avkortet" erstatning. Hadde motoren dødd av ren elde og slitasje senere i sesongen ville det stilt seg annerledes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...