Jump to content

Ekstremt skittent bunnstoff


Brumm

Recommended Posts

Etter et år i sjøen tok jeg opp båten i går for den årlige pussen. Bunnen var fri for groe bortsett fra propellområdet. Seajet bunnstoff klarte biffen dette året også.

På tross av spyling med en ekstremt kraftig spyler, som hadde et så stort trykk at det var vanskelig å holde seg oppreist mens jeg holdt på, ble bunnstoffet ikke rent. Båten ligger i en havn med misfarget vann fra avrenningen i jordbruket, og denne fargen blir som limt inn i malingen.

Tidligere år har jeg har derfor gått på med en blanding av husvask og salmiakk + skrubb og en vanlig hobbyspyler. Etter mye slit har bunnen blitt ren og klar for et nytt lag bunnstoff.

Jeg lurer på om det finnes en enklere måte å rense på? Noe man sprøyter på, lar virke litt og spyler av igjen. Det er faktisk veldig slitsomt for rygg og armer å håndskrubbe en 32-foter!

 

 

Redigert av Brumm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om bunnen trenger å være ren for missfarging, før påføring av nytt bunnstoff? Det som er viktig er vel å ha bunnen ren for løs skitt, olje og fett, og selvfølgelig groe og løst bunnstoff. Men om du bruker et lyst bunnstoff, og du kun har farge ibunnstoffet, ville jeg gitt blaffen. Eventuelt vurdert et mørkere bunnstoff...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha skiftet til svart. og gitt blaffen i å smøre hele båten hvert år, det bygger bare opp unødig tykke lag av bunnstoff. Jeg har båten oppe hvert annet år, og med mindre bunnstoffet da er svært slitt blir det bare flekking der det er flasset og i vannlinjen. Mye enklere, og mye bedre for båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Godt innspill.

 

Jeg bruker alltid svart bunnstoff, så det har ikke noe med det visuelle å gjøre. For meg dreier det seg om maksimal vedheft. Og da er det som det nevnes kanskje greit at bunnen er litt misfarget før påføring av bunnstoffet. Men likevel - jeg skulle ønske at det fantes en oppskrift som bare kunne sprøytes på dritten og spyles av. Da slapp jeg alt fysisk slit med kosten.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor drive med å skrubbe bunnstoffet efter en effektiv høytrykksspyling? Jeg har da aldri brukt en kalori på slikt i de 25 årene jeg har hatt båten. Jeg flekker kun over med nytt bunnstoff (Seajet 033) der det gamle er tynnslitt, og jeg har aldri hatt problemer med vedheft og avskalling. Jeg lager meg ikke ekstra arbeid.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Måtte bite i det sure eplet og ta jobben slik jeg pleier å gjøre den. Bunnen blir helt ren på denne måten, og selv om jeg bruker sort bunnstoff antar jeg at hvit farge også vil bli ren og fin. Uansett synes jeg denne metoden er både enklere og rensligere enn å vannslipe.

 

Først lager man en miks av Jotun Kraftvask (2 liter til en full spraybeholder) og en skvett Salmiak. Sprøt på et parti av bunnstoffet og la virke et par minutter. Væsken blir fort gulaktig. Børst så området med en stiv børste med skaft. Høytrykkspyl til slutt. Så venter man litt til det tørker opp for kontroll og tar så neste parti. Denne metoden synes jeg er meget effektiv og egentlig ikke så hard fysisk likevel.

 

rens1.jpg

Før

 

rens3.jpg

Etter

 

rens2.jpg

Rekvisitaen man trenger

 

rens4.jpg

Naboens båt - denne bunnen har sannsynligvis aldri vært renset før stoffing.....

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er ingen unødvendig jobb! Båten ligger hele året i misfarget brakkvann. Når jeg tar den opp på våren, ser bunnen ut som på et av bildene jeg postet. Dette gørret sitter som limt fast på bunnstoffet, og det nytter ikke å bare spyle det av med vann. Denne jobben er jeg nødt til å gjøre for å få skikkelig feste til et nytt (tynt) strøk nytt med bunnstoff.

Jeg er ikke fan av å gå på et nytt år uten denne prosessen. Jeg forsøkte en gang, men da grodde bunnen en del. Antagelig pga det forurensede belegget som fester seg og begrenser den groehindrende effekten av bunnstoffet.

Hadde jeg hatt båten liggende i rent saltvann hadde jeg sannsynligvis gjort som deg.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde kjørt malingsfjerner/ lut på naboens båt, evt slipt. Ikke på grunn av misfarging, men grunnet at bunnstoffet flasser og slipper i fra unnderlaget.

Ellers er hvitt bunntoff pent frem til båten settes på sjøen, deretter blir det en gulbrun tragedie.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...