Jump to content

Fører dere regnskap for utstyr til båten? Jeg sluttet i 2005!


Lars H.

Recommended Posts

I 1987 kjøpte jeg min 1986-modell Saga27 som jeg fremdeles har. De første årene førte jeg nøye regnskap over alle investeringer til båten

 

Men i 2005 orket jeg ikke å se hvordan summen vokste! Da hadde summen for utstyr som var i båten og slikt jeg hadde skrotet kommet opp i 208750 kroner! Båten kostet forresten 230.000 i 1987.

Og hva jeg har investert i siden, vil jeg ikke tenke på.

 

Men noen ting er i hvert fall blitt billigere med tiden, spesielt elektronikk. Jeg nevner noe av de dyrere tingene jeg kjøpte før 2005 i listen under. Hva med håndholdt Garmin GPS75 til 6890!! Men den funker faktisk fremdeles.

 

- Ankervinsj med 40m kjetting, 7100

- Autopilot, 6690

- 3stk 115Ah batterier 2856

- Håndholdt Garmin GPS75, 6890

- DGPS mottaker, 5990

- Valeo dynamo, 2251

- Kalesje, 4856

- Kartplotter 10" svart/hvit, 13400

- Kartplotter 11" farge, 22400

- Ladac 30 landstrømlader, 4190

- Wallas kokeapparat, 5718

- Nye stoler og puter i uterom, 4938

- Thermo varmeapparat, 5800

- Termic varmeapparat, 6500

- Nytt trekk salong, 4337

- Tv, Nokia gammeldags CRT, 3320

- Varmtvannsbereder, 5150

- VHF m/antenne, 5500

- Kasse til ankervinsj, 3332

 

Og så kommer alt det som har kostet under 2000! I tillegg kommer båtplass, forsikring, diesel, havneavgifter osv

Jeg tar fremdeles vare på kvitteringer i tilfelle reklamasjon på ting jeg kjøper, men de er gjemt langt unna så jeg slipper å se de.

 

Men hva gjør dere andre, følger dere med på hva det koster å ha båt?

 

Lars H. :flag_bp:

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg begynner å føre regnskap er jeg redd litt av båtgleden forsvinner. Føler det er billig når jeg er ombord og vinden frakter meg gratis rundt, når den samme vinden revner et seil til titusenvis av kroner er følelsen en helt annen.

 

Nå har jeg båt som var billig i utgangspunktet, men etter ett års bruk er summen av utgifter relatert til båten farlig nærme innkjøpsummen.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre tatt vare på de fleste kvitteringene fra utstyret ble montert i nybåten i NL i April.

 

Har gått på noen cm i kvitteringsbunken etter hjemkomsten

Har dog ikke mot til å regne sammen summene. Bunken øker i tykkelse litt for hurtig enn så lenge. Håper å komme i mål med det meste før Juli.

 

Bunken kan sikkert brukes om jeg en eller annen gang vil overbevise meg selv om at det er lurt å slutte med båtlivet, lol ;-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jepp, putter alle utlegg i et excelark. Har egen kolonne for årets budsjett og en for faktiske utgifter. Treffer faktisk ganske bra... Men har oppdaget at å gå fra "veldlikeholdsfri" alubåt til gammel mahognybåt er veldig kostnadsdrivende :-( håper det jevner seg ut med tiden... men det er jo så mye fint og artig man bare "må" ha :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Tar vare på kvitt for garantier, oppi en gammel brødpose. Regnskap er ikkje intressant. Båten får det den må ha. Trenger den nytt kjøleskap utenom budskjett så får den det, om det så blir på krita.

Kryper vel nærmere 200.000.- siste år, men det ble spesielt pga motorhavari/bytte. Men det får ingen bekjente vite.... :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ligger jo selvsagt på jobb-PCen :-) det er jo sensitiv informasjon... synes det er et godt verktøy når jeg sitter på vinteren med kataloger og nettsider å drømmer meg bort. Blir litt lettere å sette til side litt ekstra når jeg sparer til nye leketøy :-) selvsagt kommer det enkelte spørsmål siden det hvert år er mere utstyr som skal ut av garasjen og ombord i båten.... :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Så lenge man ikke havner på TV i "Luksusfellen" så er det bare å kjøpe alt man trenger :saint:

Man trenger jo hverken røyke eller spise på fin restaurant.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Regnskapssjefen her i huset, er egentlig ganske grei. Vi har en avtale (som hun har innført) om at for hver krone jeg bruker på båten, kan hun bruke like mye på seg selv. Heldigvis benytter hun seg svært sjelden av dette!



. . . . Man trenger jo hverken røyke . . . .

 

Jooo! :blush::sweat:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Man trenger jo hverken røyke eller spise på fin restaurant.

 

Bare delvis enig i den, tar meg gjerne en røyk eller to i cockpit etter et nydelig lapskaus på boks-måltid.

 

Finnes folk som drikker opp 5000; på en tur på byen

 

Matrosen min er en av de, han lånte visakortet mitt for siste gang for litt siden. Jeg var knapt klar over at det fantes champagne til 3000 kroner før jeg så kontoutskriften.. Gjett hvem som skal spandere alle havneavgifter på tur i sommer!

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte båten så hadde jeg store planer om å føre grundig regnskap for hver minste lille invistering.

Driftsregnskap for forsikring, båtplass, drivstoff, servicer etc skulle føres nøye i eget regneark og så videre...

 

Etter litt lett hoderegning på forige vinters invisteringer, så ble hele prosjektet skrinlagt.

Båten får det den trenger (og det jeg har lyst på) så lenge kontoen holder, og det er strengt tatt godt nok budsjett og regnskap for meg. :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...