Jump to content

Fører dere regnskap for utstyr til båten? Jeg sluttet i 2005!


Lars H.

Recommended Posts

Nei, selv om Amalie er en lavbudsjett båt. Det siste året har kostet endel i materialer grunnet bytte av tak, men ser ingen grunn til å ødelegge moroa ved å regne på det...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt båtstereo til nesten 4000,- men tar halvparten på bilregnskapet siden den spilleren kan brukes i bil også :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Skrive bare i logboken diesel utgiften...

Så gjennomsnitt forbruk kvar år er ca 17,5 l per motortimer.....

Ikkje så dårlig for en TAMD 63 og en ENES fra 1980 (max på 22 kn)

Alle annet tings? Brrrrr, ssstttttt konemor må ikkje hørre om dette.... :lol:

VHF, LRC, D5L/A

Link to post
Share on other sites

Passet på å samle kvitteringer etter å ha fått hjem Cranchien. Da jeg nærmet meg 100" i løpet av en sensommer/høst (da var kompl. baugprop med) sluttet jeg med det. Man kan ende med å tro at man får dette igjen ved et salg en gang... Virkeligheten er at båten faller tilsvarende investeringene i pris, men er kanskje mer lettsolgt med denne investeringen :worry: ...

Trøster meg med at det koster nok masse med hytte og...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har ført opp i egen bok alt som er innkjøpt, montert og byttet ut med dato og pris.
En form for dokumentasjon til ny eier når skuta en gang skal selges.

Men så langt har jeg ikke tort å summere sammen.

Er redd beløpet vil sjokkere meg, da masse utstyr, rigg og motor er byttet de senere åra...

Link to post
Share on other sites

Alle annet tings? Brrrrr, ssstttttt konemor må ikkje hørre om dette.... :lol:

 

Dersom du er redd konemor, bør du handle hos Malfix i Oslo. Nevner du der noe om mulige reaksjoner fra konemor på dyre innkjøp, la oss si 10000, kan du få to kassalapper, en på feks 7000, og en på 3000 som du viser til konemor!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingen regnskap føres her..det sluttet jeg med første året. :giggle: hadde blitt gal hver gang jeg skulle i den permen bare for og hente ut en manual til velikehold etc.

nei" det jeg ikke vet har jeg ikke vont av og særlig ikke konemor som Lars H sier..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

denne "konemor" høres ikke så gunstig ut. jeg klarer meg uten en stund til da :pray: men kanskje gunstig å dele på utgiftene (og godene).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

men etter ett års bruk er summen av utgifter relatert til båten farlig nærme innkjøpsummen.

 

Viser seg at et ikke skulle mer enn en hyggelig telefonsamtale med Elvstrøm, så har jeg vippet over den grensa. Jaja, i morgen er det glemt.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Har ført opp i egen bok alt som er innkjøpt, montert og byttet ut med dato og pris.

En form for dokumentasjon til ny eier når skuta en gang skal selges.

 

Men så langt har jeg ikke tort å summere sammen.

Er redd beløpet vil sjokkere meg, da masse utstyr, rigg og motor er byttet de senere åra...

Er redd eg må legge meg på den linja, trur nok eg må gange kjøpesum med både 3 og 4 gangen innan eg nærmar meg ferdig. Men då må ein vel bare byrje på nytt att ???? :flag_bp::seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

og snart får feriepengene ben å gå på :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

denne "konemor" høres ikke så gunstig ut. jeg klarer meg uten en stund til da :pray: men kanskje gunstig å dele på utgiftene (og godene).

He he.. Joda de er bare fryd og gammen og ha. men må ikke alltid vise dem alt veit du. :lipseal:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

og snart får feriepengene ben å gå på :giggle:

 

Hva er feriepenger? Som statslønnet (pensjonist med alderstrygd) er det ikke noe slikt å få. Noen mener tydeligvis at vi har ferie hele året og ikke trenger noe ekstra i juni!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vært ute å ødelagt seil du også littmild?

 

 

Apropos kvitteringer så er det utrolig kjekt når en kjøper en ny (brukt) båt å se når ting ble oppgradert. Er lett å for forige eier å si, ja den byttet jeg i forifjor, og så er det egentlig 5-6 år siden han mener. Vanskelig å huske slikt uten regnskap. Og tidligere eier av min nye brukte båt (før forige) har ført dette sirlig med i permen som fulgte med båten.

 

Dette burde nesten være et salgsargument, dersom en har noe slikt.

 

Men nei - har ikke turt å begynne med denslags enda. Får se etter neste lønnsoppgjør.

Link to post
Share on other sites

Enig med andre som synes dette er et salgsargument når den tid evt kommer. Jeg har nettopp kjøpt ny bruktbåt og en av de tingene jeg like med min nye var at eieren før meg og tildels før han igjen, hadde tatt vare på kvitteringer, brukermanualer etc fra båten var ny.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke dette med alle konene som må holdes unna realitetene. :giggle:

Her i huset er det annerledes. Jeg kvir meg alltid for å ta fruen med i utstyrsforretninger, hun går jo helt berserk skinnede og blinkende duppeditter.

Men så lenge hun kjøper meg en flaske whiskey i ny og ne, er det greit.

Link to post
Share on other sites

Feriepenger er visst de pengene man får isteden for de pengene man kunne ha fått om man jobbet i ferien :smiley:

Da er det vel best å "jobbe" med båten i ferien slik at man klarer få brukt opp disse pengene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg begynner å regne på dette så blir det campingvogn i stedet.

 

Regnet likevel litt for moro skyld i teksten som nå er usynlig under da jeg måtte slette den etter å ha blitt litt, ahh, overrasket...

 

Så, nei, egentlig ikke noe regnskap, men vi får vel vår avkastning når finværet kommer.

...og regner det vannpytter, så er kjøleskapet fullt, barskapet ikke tomt, og båten tett og varm ;-)

Link to post
Share on other sites

Vært ute å ødelagt seil du også littmild?

 

Revna litt for meg ifjor, reparerte men vil ha noe jeg kan stole på. Nå er nytt seil bestilt, og jeg har allerede instruert min selektive hukommelse til å glemme prisen, heldigvis har jeg liten båt så prisen blir ikke så ille, men samtidig er det en ukurant båt, så vanskelig å finne seil brukt eller på restlager. Var nettopp med en kamerat og prøveseilte ny genoa på lik båt som du har, han kjøpte den fra restlager, over 50% avslag, klinger i feriekassa da. Men nå går jeg veldig vekk fra topic her, hehe.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Neida, Lars, det er vel sant, men er visse her inne som blir veldig fort støtt og fornærmet av at tråder avviker fra topic, så i håp om å behage alle tenkte jeg å helgardere ved å nevne det selv. Sannheten er at det kommer mye nyttig informasjon på BP som ikke nødvendigvis er "on-topic".

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Hm, hvem har restelager til Comfortina 32 da? :-)

 

På båten vår så var det sirlig ført med totaler for hvert år for utgifter og dieselforbruk. Ellers så er vel utgiftene i dag automatisk ført i den store loggen som lages av bankkortet.. Bare ikke hva du kjøper. Så om en gidder å grave litt så kan en vel finne ut en sum etter noen år uansett. OG dersom en har delt konto med regnskapsføreren så er det velvvanskelig å holde noe skjult.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...