Lars H. Startet 4.Juni.2013 Del på Facebook Startet 4.Juni.2013 I 1987 kjøpte jeg min 1986-modell Saga27 som jeg fremdeles har. De første årene førte jeg nøye regnskap over alle investeringer til båten Men i 2005 orket jeg ikke å se hvordan summen vokste! Da hadde summen for utstyr som var i båten og slikt jeg hadde skrotet kommet opp i 208750 kroner! Båten kostet forresten 230.000 i 1987. Og hva jeg har investert i siden, vil jeg ikke tenke på. Men noen ting er i hvert fall blitt billigere med tiden, spesielt elektronikk. Jeg nevner noe av de dyrere tingene jeg kjøpte før 2005 i listen under. Hva med håndholdt Garmin GPS75 til 6890!! Men den funker faktisk fremdeles. - Ankervinsj med 40m kjetting, 7100 - Autopilot, 6690 - 3stk 115Ah batterier 2856 - Håndholdt Garmin GPS75, 6890 - DGPS mottaker, 5990 - Valeo dynamo, 2251 - Kalesje, 4856 - Kartplotter 10" svart/hvit, 13400 - Kartplotter 11" farge, 22400 - Ladac 30 landstrømlader, 4190 - Wallas kokeapparat, 5718 - Nye stoler og puter i uterom, 4938 - Thermo varmeapparat, 5800 - Termic varmeapparat, 6500 - Nytt trekk salong, 4337 - Tv, Nokia gammeldags CRT, 3320 - Varmtvannsbereder, 5150 - VHF m/antenne, 5500 - Kasse til ankervinsj, 3332 Og så kommer alt det som har kostet under 2000! I tillegg kommer båtplass, forsikring, diesel, havneavgifter osv Jeg tar fremdeles vare på kvitteringer i tilfelle reklamasjon på ting jeg kjøper, men de er gjemt langt unna så jeg slipper å se de. Men hva gjør dere andre, følger dere med på hva det koster å ha båt? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Linea Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Nei ikke mye. Båt er hobby, og meg bekjent koster de fleste hobbyene noe:-) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 (redigert) Hvis jeg begynner å føre regnskap er jeg redd litt av båtgleden forsvinner. Føler det er billig når jeg er ombord og vinden frakter meg gratis rundt, når den samme vinden revner et seil til titusenvis av kroner er følelsen en helt annen. Nå har jeg båt som var billig i utgangspunktet, men etter ett års bruk er summen av utgifter relatert til båten farlig nærme innkjøpsummen. Redigert 4.Juni.2013 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
ahamm Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 10 000 i året i utstyr er da ikke mye for en hobby.... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
sap_2000 Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Jeg har dessverre tatt vare på de fleste kvitteringene fra utstyret ble montert i nybåten i NL i April. Har gått på noen cm i kvitteringsbunken etter hjemkomsten Har dog ikke mot til å regne sammen summene. Bunken øker i tykkelse litt for hurtig enn så lenge. Håper å komme i mål med det meste før Juli. Bunken kan sikkert brukes om jeg en eller annen gang vil overbevise meg selv om at det er lurt å slutte med båtlivet, lol ;-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bodehode Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Jepp, putter alle utlegg i et excelark. Har egen kolonne for årets budsjett og en for faktiske utgifter. Treffer faktisk ganske bra... Men har oppdaget at å gå fra "veldlikeholdsfri" alubåt til gammel mahognybåt er veldig kostnadsdrivende :-( håper det jevner seg ut med tiden... men det er jo så mye fint og artig man bare "må" ha :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
TMe Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Man må aldri regne sammen den slags. Det må man skjule så godt som mulig for seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Og for regnskapssjefen, hun dere vet! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Tar vare på kvitt for garantier, oppi en gammel brødpose. Regnskap er ikkje intressant. Båten får det den må ha. Trenger den nytt kjøleskap utenom budskjett så får den det, om det så blir på krita. Kryper vel nærmere 200.000.- siste år, men det ble spesielt pga motorhavari/bytte. Men det får ingen bekjente vite.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bodehode Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Ligger jo selvsagt på jobb-PCen :-) det er jo sensitiv informasjon... synes det er et godt verktøy når jeg sitter på vinteren med kataloger og nettsider å drømmer meg bort. Blir litt lettere å sette til side litt ekstra når jeg sparer til nye leketøy :-) selvsagt kommer det enkelte spørsmål siden det hvert år er mere utstyr som skal ut av garasjen og ombord i båten.... :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Jens_P Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 (redigert) Nei! Livskvalitet måles ikke i penger! (Men det hender jeg bedriver litt hoderegning. ) Redigert 4.Juni.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Og for regnskapssjefen, hun dere vet! Kripos mener du? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Nei, tør og vil ikke summere. Skal jeg anslå ligger det rundt 30.000,- pr. år. Stadig noe som skal byttes ut, oppgraderes, trekkes om etc. Hobby koster, trøster meg med det. Hytte koster også, masse sydenferier likeså etc. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Så lenge man ikke havner på TV i "Luksusfellen" så er det bare å kjøpe alt man trenger Man trenger jo hverken røyke eller spise på fin restaurant. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars H. Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Regnskapssjefen her i huset, er egentlig ganske grei. Vi har en avtale (som hun har innført) om at for hver krone jeg bruker på båten, kan hun bruke like mye på seg selv. Heldigvis benytter hun seg svært sjelden av dette! . . . . Man trenger jo hverken røyke . . . . Jooo! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Fører ikke regnskap, da jeg ikke vil vite hva det koster. Bruker uansett ikke mer enn jeg har råd til. Finnes folk som drikker opp 5000; på en tur på byen, og da syns jeg at det er mer fornuftig å bruke pengene på båtlivet :-) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Man trenger jo hverken røyke eller spise på fin restaurant. Bare delvis enig i den, tar meg gjerne en røyk eller to i cockpit etter et nydelig lapskaus på boks-måltid. Finnes folk som drikker opp 5000; på en tur på byen Matrosen min er en av de, han lånte visakortet mitt for siste gang for litt siden. Jeg var knapt klar over at det fantes champagne til 3000 kroner før jeg så kontoutskriften.. Gjett hvem som skal spandere alle havneavgifter på tur i sommer! Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Key Freak Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Nei. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Båttransport D5L Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Nei Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Når jeg kjøpte båten så hadde jeg store planer om å føre grundig regnskap for hver minste lille invistering. Driftsregnskap for forsikring, båtplass, drivstoff, servicer etc skulle føres nøye i eget regneark og så videre... Etter litt lett hoderegning på forige vinters invisteringer, så ble hele prosjektet skrinlagt. Båten får det den trenger (og det jeg har lyst på) så lenge kontoen holder, og det er strengt tatt godt nok budsjett og regnskap for meg. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
GunR Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Nei nei! Fører ikke opp noenting, bare tar vare på de kvitteringer jeg må, i tilfelle reklamasjon. Har valgt vekk oversikten over brukte liter på nye motoren også. Blir bare skremt. Mer skremt etterhvert, ikke bra å ha sånn info. Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Nei, Det ville drepe gleden over båtlivet for ikke å nevne familielivet om " Makta" noengang fant ut hva det egentig koster. Mvh Sabrina Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Og hva godt skulle det komme ut av et slikt regnskap? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Fører ikke regnskap (tørr ikke), men vet alikevell at jeg har bikka 70 000,- siste år bare på store utgifter. Vil helst ikke tenke på det. Ute av syne, ute av sinn Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.