ConstanceRWT Startet 6.Juni.2013 Del på Facebook Startet 6.Juni.2013 Hei! Meg og en annen skal pusse båten til bestefaren min. Den er en 33 fot trebåt (mye jobb). Noen forslag til hva jeg bør få betalt for jobben?? I første omgang skal den bare pusses, men blir vel til at vi må lakke den etterpå. Trenger svar kjapt!! Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Ingenting ! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Siden det er bestefaren din, bør du gjøre det gratis eller nesten gratis! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bøljan Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Kaffe og nystekte vafler Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Hvis dere står på så svetten siler synes jeg dere skal ha kr 100 pr time, litt avhengig av alder! Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Gjør det gratis, så får du sikkert låne den så mye du vil i sommer. Da slipper du å eie båt selv, og dét tjener du mye penger på! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Ingenting. Vafler og brus samt løfte om fisketur(er) bør være bra. Han tar sjansen på å la dere, ufaglærte, lære på egen båt. Om han veileder arbeidet bør dere kanskje vurdere å betale han. Lærdom er verdifullt. Det er også lønn å være glad for å kunne hjelpe til. Og det kan jo være en investering hvis bestefar en gang går lei eller ikke lengre kan benytte seg av båten. Om du har vist at dette er noe du kan og har lyst til så kan du plutselig ende opp som båteier. Da vil hver eneste time pussing nå være en god investering for fremtiden. ------------------------- Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 100-150 kroner timen, alternativt avtal en rpis på forhånd, gratisarbeid er kjedlige greier. Ufaglært? trenger vel ikke være faglært for og gå på med pussemaskin og oljing/lakking i etterkant... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Bestefaren din har sikkert en ide om hvor lang tid dette tar, kommer jo og an på om det er klink eller kravell, åpen eller skjult søm. Om lakken skal tas helt ned til rent trevirke eller bare rubbes lett over før påstrykning av ny. En avtale om brk av båten og opplæring på dette ville jeg sett på som den perfekte betaling. Det kan jo og være slik at din bestefar mener å hjelpe dere til en sommerjobb med betalingene. Har min sønn på 13 av og til med på snekring og betaler han da 100,- pr time men da må han greie å produsere 1/3 av det jeg gjør på timen. Eller så får han en femtilapp for hver penklipp, en femtilapp i timen for maling og smøring av terasse etc. Det viktigste er uansett at dere gjør dere fortjent til den betalingen/ytelsen dere skal motta både når det geldertidsforbruk og kvalitet. Lykke til det er en voksen oppgave dere har for dere Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 (redigert) Da hyrer vel bestefar dere til sommerjobb, da? Ser at mange her lever i før-monetær tid. Dem om det Spørs hvor gamle dere er og hva dere elleres ville hatt av muligheter for sommerjobb? Innen så nær familie er blir det alt etter kulturen på stedet og i familien. For å sammenligne med noe så tjener min datter som er over 18 år mellom 100 og 120 Kr timen for å stå som ekstravikar i storselgende bakeributikk i sommerferien. Da har hun ansvar for kassen i sin del av salget. Det er kontinuerlig stressende jobb når det er lang kø i bakeriet Pussing er ikke alltid så enkelt, vanskelig å gjøre det jevnt og ikke pusse for hardt iinn mot tilstøtende bord osv. En hånd-flink 14-åring kan jo gjøre det like godt som en 18-åring, men for det meste stiger ferdighetene med alderen. På meg virker 50-100 kr timen passe i familiesammenheng (og uten skatt) jevnt stigende fra 14 år til 18 år. Redigert 6.Juni.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 (redigert) Å betale ungdommer pr/time for å pusse båt, kan bli en dyr erfaring, basert på egne observasjoner av hvor (lite) effektive ungdommene kan være på timebetaling... Jeg ville nok heller ha avtale en fast pris, samt vært til stede og vært bas... hvis det skal betales.... Jeg er nok mer tilbøyelig til å innvilge lån av båt, jevn strøm av vafler, samt kanskje løfte om å få overta båten gratis hvis de skjøter godt vedlikehold i et par-tre år. Jeg har aldri fått betalt av min far for å hjelpe til med diverse jobber/dugnad, og jeg betaler heller ikke mine sønner for å hjelpe til med båt, hytte, hus osv. Det blir deres om noen år, så de får jammen jobbe litt for det. Er jobben veldig stor er det en annen sak, eller at man ønsker å bidra til kjøp av moped e.l. Da kan båtpussingen være et påskudd for at man skal få penger for å jobbe, istedenfor å bare få penger. Kommer helt an på settingen. At du setter av to lørdager for å hjelpe bestefaren din med båten synes jeg ikke man skal forlange betaling for. Mulig jeg er født i en tid hvor ikke penger betydde alt... Redigert 7.Juni.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Enig i det du skriver Honduras og jeg merker at sønnen min blir mere fokusert på at ting skal være betalt. Untaket er på hytta der jobber han gratis av hjertens lyst. Men når det er sagt må det og sies at han har kjøpt seg både pc og fjernstyrte biler spill etc for egen tjente penger og han sløser de ikke bort på kiosken. Da synes jeg det er greit å betale han for å arbeide/gjøre ting fremfor at han bare skal få disse tingene for mye av det han selv kjøper er nok ting som hadde blitt belastet oss gamlingene. Tror gjerne at bestefaren har en baktanke med dette som du antyder Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Nils1 Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Jeg er selv bestefar ( ikke trådstarters ) Jeg har barnebarn i tenårene som har malt på hytta - slått plenen utenfor huset - kjørt sand og Stein --- osv Har Aldrig avtalt noe betaling for å gjøre en jobb De har Alttid fått en pen påskjønnelse til noe de selv sparer til. Evt en utvidet bursdagspresang. I vær familie funker dette fint og alle er fornøyd. PS det er oftest barnebarna som tilbyr seg å jobbe :-) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Enig i det Nils1 skriver. Er selv bestefar til noen "kule" typer og de hjelper hvis de kan og får en påskjønnelse. Foreldrene blir jo forferdet over at jeg betaler noe som helst Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 "Bestefar" har helt sikkert en god plan om hvordan han vil påskjønne/betale for jobben/hjelpen som blir gjort! Gjør jobben, så får du se da hva betalingen blir:-) Er da hyggelig å hjelpe han bestefar da...;-) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Jeg synes trådstarter fortjener ros for at han faktisk tar jobben. Ikke alle norske ungdommer (?) som tar på seg slikt i dag. De kan til nød hjelpe til å finne annonser fra polakker, virker det som. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Sydvesten Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 (redigert) Bli enig med din bestefar om en grei kompensasjon for dette.. Besteforeldre i dag sitter normalt særdeles godt i det rent økonomisk, og de får ikke noe med seg når de reiser videre på sin ferd.. Det er ingen grunn til barnebarn skal jobbe for brus og vafler for deres velfødte besteforeldre Selv mener jeg det viktig at besteforeldre hjelper den yngre garde økonomisk i dag, og da ikke som ren kontantstøtte men som betaling for hjelp.. Redigert 10.Juni.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Hiver meg på her... Mange av dagens familier er satt sammen av mine barn og dine barn. Dette går heilt opp til besteforeldre-generasjon i mange familier. Slike faktorer har, om ikkje fjernet, så iallefall skapt tvil om den soveputa som dagens 50-60 åringer har hatt. Arv. Det er ikkje lenger en selvfølge at man blir tilgodesett noe av hverken foreldre eller besteforeldre. Forbrukersamfunnet har innhente mange eldre. Hus blir belånt med snedige løsninger ved forfall ved død. Og mange eiendommer i besittelse av våre besteforeldre er prakteksemplar med beliggenheter som utløser arveagift herfra til helvette, slik at barnebarn må ofte uansett selge arven. Hvorfor skal de gamle slippe gratis unna? Bestefar kan sjelden love arv til båtpusseren, der finnes regler. Mine barn må være med å betale på alle dyre ting de ønsker seg. De må tjene penger for å opprettholde sosial akseptert standard. Uten garanti for rimelig timelønn ville eg anbefalt mine barn å finne ein anna jobb i ferien. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.